Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ...

  • 24 410
  • 330
# 240
  Все пак да не оставяме системата да си измива ръцете. Факт е ролята на семейството, обаче системата като функия на оществото би следало да се развива. Би могла да поощрява такива дейности и активност на училища и ученици. Да поощрява връзките между университет и училище например. И мисля, че в НПМГ има такива практики, ама не са подкрепяне май много от системата.
Големите промени в големи неща като образованието са бавни, а и следва да са част от някаква по-сериозна цялостна стратегия. Иначе става манджа с грозде като тук. Има много добри практики, но извадени от контекста не вярвам да проработят. А и мисленето е и критично мислене, та изобщо не искам да си представям до какви истерии би довел подобен подход в изучаването на история у нас, например. Не мисля, че хората са готови за подобно нещо.
Виж целия пост
# 241
No grammar schools, lots of play: the secrets of Europe’s top education system

Явно, за да докарат точки за PISA, има наченки на мислене при решаването на тестовете им. Но е интересно какво се случва във висшето образование ...Да сте чули за известни финландски университети?


Виж целия пост
# 242
А в една друга тема Еленна разказа как е идвала тази ходина по нашенско и май точно за ПИСА говореше, за петикласници, които не познават буквите. Та, толкоз за функционалната неграмотност - те са буквално неграмотни, ние ще им тестваме функционалната. Ми, те не могат да си прочетат условието на задачата!

Много от успехите са въпреки, а не благодарение. За нашенската система съм вече на принципе "ако не ми помагаш, поне не ми пречИ". Затова просто нека нищо да не пипат и да не се опитват зорлем да държат децата по цял ден в училище и да ми обясняват от тИлИвИзУрЪТ, че целта била децата да не скитат по улиците.  Това им е зорът за целодневното обучение, а не че децата ще научат нещо по-добре. Затова колкото по-малко време децата са в училище (да речем половин ден), толкова по-добре за тях, особено за отличниците и тези, които искат да вървят напред, дори да не са отличници - ако не ходят на нищо допълнително, поне да си седят вкъщи и да цъкат игри - това ще им е по-приятно поне и ще могат да си починат и да се забавляват, отколкото да подпират стените в училище и да се изнервят от навалицата и шума.
Виж целия пост
# 243
Вероятно е така, и вероятно се отнася за всяко ЧУ спрямо ДУ. Аз, обаче,  не мога да си позволя времето и усилията да търся и организирам частни учители. Затова компенсирам с All-in-1 в частното АК.

А това: "От друга страна, за добрите ДУ конкуренцията е 8 или 10:1, за АК е 2:1, което означава, че подборът е доста по-слаб. " е хипотеза. За малкия ми син изобщо не сме подавали документи за класирания по НВО след като беше приет в АК, където искаше. Пак хипотетично, има и други деца, които не са изполвали НВО резултатите. На моя син балът от НВОто не му стигаше само за НЕГ и СМГ (изобщо не се е готвил с школи и учители  за НВО, а нито той е "блестящ", нито училището, в което учеше.)

Ама за теб разбрахме вече, че е въпрос на престиж и само АК може да ви го даде - и круизи правите, и имоти купувате, хич не ви бъркат някакви си 6000 е/година - ово е стандарт!  Mr. Green Той форумът е за това Wink

Говорим за масата - от 400 кандидатствали в АК са приели 200 - каква хипотеза е това?  newsm78 Вие може да не сте подавали, това си е ваша работа, ама хиляди други подават. В добрите ДУ подават в пъти  повече от приетите, за 73-то, НЕГ и СМГ десетина пъти, за другите 4-5 пъти, това се вижда и от броя, и от  минималните балове на приетите. За какво спорим тука?  newsm78
Виж целия пост
# 244
Сори, ама в АК се влиза доста по-лесно, отколкото в НЕГ и СМГ. С всяка изминала година става все по-лесно като гледам с какви проценти на есето поканват следващата партида. За това става въпрос - конкуренцията за НЕГ и СМГ (тук и другите от десятката слагам), е невероятна. Когато се тръгва с парите напред, рядко някой отказва да ги вземе. Затова и с 10 прочента да е някой, ако го "поканят", щом има пари, значи е вътре. А как и какво ще изкласи, това вече е следващият етап.

За уроците и курсовете в гимназиите. Много от младежите ходят лятото на интензивни курсове, но тези курсове не са по основия език от гимназията, а по втори или трети език. Или конкретно за сепритификатен изпит ходят. Тези, които ходят по текущия език, обичайно имат неща за оправяне и наваксване, а не записват по-високо ниво на езика, защото така или иначе в училище ще има да го учат. Някои ходят за матурите по български, ако искат да се презастраховат и искат да изкарат максимална оценка, защото им трябва.
Виж целия пост
# 245

Предвид темата съм споменавала и друг път колко деца от СМГ бяха приети в Оксбридж преди две години. След това не знам как е точно ситуацията, защото вече не се интересувам.
Скрит текст:
Обаче конкретно в Оксбридж за да те приемат първо ти оценяват документите (успех, есета, мотивационни писма и какво ли още там има). После си организират специфичен техен изпит (провежда се тук) и след това викат шортлистнатите кандидати на интервю, където искат точно да проверят как мислят, а не какво знаят. Задават на децата някакви проблеми и направо ги карат да почват да разсъждават по тях и водят диалог по тези проблеми.
Е, ако децата от СМГ не можеха да мислят, както твърди един пишещ тук, как пък толкова масово издържаха тези три фази? Ми с оглед на тези факти не мога да приема твърдения от сорта "само децата в АК могат да мислят".

Все още е подобно Simple Smile

http://sofia.dir.bg/news.php?id=25195252
Февруари 2017 - Завършилите СМГ с рекорд по прием в Оксфорд

В УК ценят математическите способности, а и в Германия също Peace

Андариел  Peace В АК се влизаше трудно преди  7-8 години, имаха по 3-4000 кандидата за 200 места. Според мен причината беше, че даваха 50 % отстъпка на половината деца, а имаше и пълни стипендианти (1 момче и 1 момиче). Сега е съвсем различно - интересът рязко е спаднал и нормално, след като няма финансов стимул за будните деца или той е априори неизвестен. После се било вземало решение за колко - ама детето ако може да иде в добро ДУ, защо ще чака да види дали ще му отпуснат нещо и дали отпуснатото ще му върши работа или ще накара техните да се гърчат.
Виж целия пост
# 246
В УК ценят математическите способности, а и в Германия също.
А ние какво ценим? Или неумеейки и най-вече НЕЖЕЛАЕЙКИ да мислим, прехвърляме отговорността за оценката и следователно за избора върху някой друг? Превръщайки го в наш господар, а нас в най-добрия случай в наемни работници?
...интересът рязко е спаднал и нормално, след като няма финансов стимул ...
Отново мислене на наемен работник, а не на инвеститор.
Почвам да мисля, че българското образование все пак отговаря на търсенето на пазара. Болшинството, боейки се повече да не се мине, търси знания и/или умения и "сигурна", "високоплатена" службичка. Оттам и битката за "безплатните", "елитни" ДУ.
Много малко приемат да рискуват да сгрешат. А този риск е неизбежен, както за тези, които мислят самостоятелно, така и за предприемачите, дръзнали да инвестират в идеите си. Само че без риск - няма печалба. Така, че има кандидати да вложат пари за добро образование, включващо и изградения навик за стуктурирано мислене. Очаквано, такива кандидати не са много...
Виж целия пост
# 247
Ежко, ти като инвеститор ми кажи - защо да плащам четири години за гимназия, ако мога и да не плащам, и на изхода децата ми да са пак в горните проценти? Защо да изпращам дете в АК, ако то влезе в някоя от най-желаните държавни гимназии и накрая пак да изкара 6 или 6 без някакви стотни на ДЗИ? Виждаш, че по официални статистики на ДЗИ, челната тройка са все едни и същи - АК, НЕГ и СМГ, и то разликата в средната оценка на випуските е някоя мизерна стотничка. Нима мислиш, че младежите от тези три гимназии са различни, само  защото едните са в АК, другите в НЕГ, а третите в СМГ?
Виж целия пост
# 248
Отново мислене на наемен работник, а не на инвеститор.
Почвам да мисля, че българското образование все пак отговаря на търсенето на пазара. Болшинството, боейки се повече да не се мине, търси знания и/или умения и "сигурна", "високоплатена" службичка. Оттам и битката за "безплатните", "елитни" ДУ.
Много малко приемат да рискуват да сгрешат. А този риск е неизбежен, както за тези, които мислят самостоятелно, така и за предприемачите, дръзнали да инвестират в идеите си. Само че без риск - няма печалба. Така, че има кандидати да вложат пари за добро образование, включващо и изградения навик за стуктурирано мислене. Очаквано, такива кандидати не са много...

Чудя се как успяваш да пишеш с толкова много обида и злоба между редовете? newsm78
Иначе си продължаваш все в един дух - излагаш тезата, че в ЧУ децата се учат да мислят (структурирано или другояче), а в ДУ учат нищите духом, дето ги готвят за презрени наемни работници ooooh! Естествено, доказателства не даваш, ама и защо ли са ти? Аз само преди малко ти написах нещо за приема в Оксбридж, което според мен е доказателство, че мислещи деца (видиш ли), са излезли и от други училища, а ти с какво си доказал, че децата от ДУ не могат да мислят? Твоето доказателство е, че щом се дават много пари, значи е добро, а ако не се дават много пари, значи е лошо.
Но поне си намери удобна ниша за самоуспокоение - малка е конкуренцията, понеже "добрите деца" от добри семейства са малко....

Бях ти писала и преди, но ми го изтриха - според мен да храниш толкова злоба към "изоставената пътека" в образованието на сина ти може да е повлияно само от едно нещо - страх. Мисля си, че вътрешно си умираш от страх дали не си се минал, дали не си натиснал детето си да тръгне по грешен път, дали един ден ще успее да влезе в толкова добро уни, колкото ако си беше останало в СМГ и други такива. Аз друга причина за толкова озлобление не виждам newsm78

Виж целия пост
# 249
И за да бъда съвсем точна, много добре си спомням как като излязоха списъците с първото класиране, тумби от родители на деца, одобрени за АК обикаляха и смятаха балове, умуваха дали да се хванат на въдицата да се запишат и съответно да платят в АК, и пресмятаха шансове за второ или трето класиране за най-желаните държавни гимназии. Защото веднъж записани в АК част от парите им щяха да изгорят, ако детето се класира за СМГ или НЕГ, примерно.
Виж целия пост
# 250
Ежко, ти като инвеститор ми кажи - защо да плащам четири години за гимназия, ако мога и да не плащам, и на изхода децата ми да са пак в горните проценти? Защо да изпращам дете в АК, ако то влезе в някоя от най-желаните държавни гимназии и накрая пак да изкара 6 или 6 без някакви стотни на ДЗИ? Виждаш, че по официални статистики на ДЗИ, челната тройка са все едни и същи - АК, НЕГ и СМГ, и то разликата в средната оценка на випуските е някоя мизерна стотничка. Нима мислиш, че младежите от тези три гимназии са различни, само  защото едните са в АК, другите в НЕГ, а третите в СМГ?
Въпреки че е извън темата, ще повторя аргументите:
1. За да не губят времето на детето ти в училище (като сама писа по-горе). А времето е пари (според вулгарното разбиране на въпроса)
2. За да не губят твоето време. (а времето е пари)
3. Защото искаш детето ти да получи образование, а не оценка от (повсеместно оцененото като негодно) ДЗИ. Негодност, потвърдена и от резултатите от PISA.
4. Защото младежите в гимназиите не са различни, но получават коренно различно ниво на образование от същите тези гимназии и което е много по-лошо - тотално различно мислене и светоусещане (илюстрирано прекрасно от форума).
5. Заради наличието на дисциплинирано прилаган системен подход, подчинен на ясни цели, какъвто липсва в ДУ. (която липса е крещящо представена във всички "програми" на МОН, ако съумееш да ги откопаеш от сайтчето, в което са забутани)

А сега по темата:
6. Защото между колежите и специалностите във всеки един университет има огромна разлика в нивата на преподаване, както и в нивата на студентите в тях. А за да се избере правилния път е необходимо да се МИСЛИ извън налаганите шаблони.
7. Защото ДУ-тата произвеждат "по калъп", а учениците си имат индивидуалност. Която индивидуалност е тяхното конкурентно предимство. Но за да извлекат полза от това предимство, имат нужда от широко образование, а не от тясно обучение. Образование, което им помага не само да МИСЛЯТ широко, но и да мислят от СОБСТВЕНА гледна точка (както и да сравняват с други, различни от нея).  
Виж целия пост
# 251
 Не знам къде точно се намира границата между ДУ и ЧУ. Ако идеята е за АК, то трябва да отбележа, че АК не е стандартното ЧУ. В нашия град в ЧУ има съвсем друга слава, която  мога да потвърдя с лични наблюдения . Следя темите и имам контакти с родители на деца от СМГ, НЕГ, АК и 73-то, също спрягано в елитната десятка. Хич не са толкова еднознани и положителни отзивите.Децата са отбрани, изискванията - високи. Обаче...
Виж целия пост
# 252
Границата, Amber, е основно в това, че ДУ не може да излезе извън програмата на МОН. А дали програмата на МОН предлага възможности за развиване на самостоятелно и структурирано мислене в учениците? И как стои въпроса с учебните програми по други места?
Виж целия пост
# 253

Въпреки че е извън темата, ще повторя аргументите:
1. За да не губят времето на детето ти в училище (като сама писа по-горе). А времето е пари (според вулгарното разбиране на въпроса)
Кухо твърдение, моето дете не си е изгубило времето.
2. За да не губят твоето време. (а времето е пари)
И своето време не съм губила, говорим за гимназия все пак.
3. Защото искаш детето ти да получи образование, а не оценка от (повсеместно оцененото като негодно) ДЗИ. Негодност, потвърдена и от резултатите от PISA.
И то не е получило, така ли? Как пък разбра, с кристално кълбо ли? Резултатите на България от ПИСА нямат нищо общо с добрите ДУ
4. Защото младежите в гимназиите не са различни, но получават коренно различно ниво на образование от същите тези гимназии и което е много по-лошо - тотално различно мислене и светоусещане (илюстрирано прекрасно от форума).
А докажи какво коренно различно има в нивото на образование на детето от АК и дете от СМГ? Как го измери? С матурите? Със SAT тестовете?
5. Заради наличието на дисциплинирано прилаган системен подход, подчинен на ясни цели, какъвто липсва в ДУ. (която липса е крещящо представена във всички "програми" на МОН, ако съумееш да ги откопаеш от сайтчето, в което са забутани)
Целите си ги поставят децата/семействата. Аз не се доверявам на никое училище, било то и АК, да определя целите пред детето ми. Още повече, че и американската система си включва промиване на мозъка, а моята цел е светоглед без никакви ограничения. Но за това съм работила аз, не училището.

А сега по темата:
6. Защото между колежите и специалностите във всеки един университет има огромна разлика в нивата на преподаване, както и в нивата на студентите в тях. А за да се избере правилния път е необходимо да се МИСЛИ извън налаганите шаблони.
Пак кухи фрази. Дай поне някакво доказателство как ние, дето не сме от АК, не сме мислили Shocked
7. Защото ДУ-тата произвеждат "по калъп", а учениците си имат индивидуалност. Която индивидуалност е тяхното конкурентно предимство. Но за да извлекат полза от това предимство, имат нужда от широко образование, а не от тясно обучение. Образование, което им помага не само да МИСЛЯТ широко, но и да мислят от СОБСТВЕНА гледна точка (както и да сравняват с други, различни от нея).  
Пак същото кухо клише. Дай някакво доказателство, ако обичаш, поне веднъж.

Границата, Amber, е основно в това, че ДУ не може да излезе извън програмата на МОН. А дали програмата на МОН предлага възможности за развиване на самостоятелно и структурирано мислене в учениците? И как стои въпроса с учебните програми по други места?

Програмата на МОН е доста гъвкава и съвсем не затваря в рамка преподаването. Програмата дава какво най-малко трябва да се знае и толкова. Не ограничава какво повече може да се преподава, нито ограничава учителите как да преподават. Нали точно от това се ползва и АК, защото и те са сертифицирани от МОН, пък предлагат повече. Защо според теб това да не важи за всяко училище с амбиции??? Ако твоето твърдение беше вярно, трябваше или АК да си загуби лиценза, или да не предлага нищо повече от ДУ  Twisted Evil
Виж целия пост
# 254
Ежко, ти като инвеститор ми кажи - защо да плащам четири години за гимназия, ако мога и да не плащам, и на изхода децата ми да са пак в горните проценти? Защо да изпращам дете в АК, ако то влезе в някоя от най-желаните държавни гимназии и накрая пак да изкара 6 или 6 без някакви стотни на ДЗИ? Виждаш, че по официални статистики на ДЗИ, челната тройка са все едни и същи - АК, НЕГ и СМГ, и то разликата в средната оценка на випуските е някоя мизерна стотничка. Нима мислиш, че младежите от тези три гимназии са различни, само  защото едните са в АК, другите в НЕГ, а третите в СМГ?
Въпреки че е извън темата, ще повторя аргументите:
1. За да не губят времето на детето ти в училище (като сама писа по-горе). А времето е пари (според вулгарното разбиране на въпроса) - Как точно губят времето на детето в училище? Все пак, говорим за гимназия, в която часовете са половин ден, а не начално училище. Моите дори след часовете се бяха записали и участваха в нещо като кръжок, не знам как официално се водят сега, самата гимназия, защото им харесваше. Дори бих казала, че тук АК губи времето на младежите, защото те прекарват доста повече време там, постоянно ги карат да участват в живота на колежа и пр. неща, които на мен лично не ми допадат, твърде американски са ми.
2. За да не губят твоето време. (а времето е пари) А моето как го губят? Единствено са по една родителска среща на срок и толкова.
3. Защото искаш детето ти да получи образование, а не оценка от (повсеместно оцененото като негодно) ДЗИ. Негодност, потвърдена и от резултатите от PISA. - Ти сериозно ли? Каква ПИСА те тресе? Ехо, говорим за гимназисти и за добри гимназии, за челната тройка, в която очевадно децата получават знания, или поне получават това, което са готови да вземат, ако са амбициозни и учат.
4. Защото младежите в гимназиите не са различни, но получават коренно различно ниво на образование от същите тези гимназии и което е много по-лошо - тотално различно мислене и светоусещане (илюстрирано прекрасно от форума). Кое му е коренно различното? Нима в АК учат нещо по-различно от вече измсилненото в науките? Марсианска физика ли учат? Но, да, то си прав  харесвам поамериканченото мислене и дори точно това, което ти харесваш, на мен изначално ми е отблъскващощото не обич системата да ми се меси.
5. Заради наличието на дисциплинирано прилаган системен подход, подчинен на ясни цели, какъвто липсва в ДУ. А това за мен е някаква свобода - не искам детето ми да подписва емнайсет страници договор а-ла "шаг влево, шаг вправо, и стреляют".

А сега по темата:
6. Защото между колежите и специалностите във всеки един университет има огромна разлика в нивата на преподаване, както и в нивата на студентите в тях. А за да се избере правилния път е необходимо да се МИСЛИ извън налаганите шаблони. Накрая и от АК, и от СМГ, и от НЕГ се озовават колеги в едни и същи университети.
7. Защото ДУ-тата произвеждат "по калъп", а учениците си имат индивидуалност. Която индивидуалност е тяхното конкурентно предимство. Но за да извлекат полза от това предимство, имат нужда от широко образование, а не от тясно обучение. Образование, което им помага не само да МИСЛЯТ широко, но и да мислят от СОБСТВЕНА гледна точка (както и да сравняват с други, различни от нея).   По-голям калъп от АК като американчене няма по нашенско.

Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия