Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ...

  • 24 386
  • 330
# 30


Цитат
Имах опасения основно по математика, защото българите се славим с добра школа, но с учудване видях, че и по математика материала е доста назад.
Какво имаш предвид с това, че материалът бил доста назад? В смисъл като сравниш програмите, бългаска и френска, за даден клас, излиза, че по едната система е взет повече материал?
Питам, т.к. не съм запозната с френската система изобщо. Как е устроено там обучението по математика? В смисъл - как е обяснено - нов урок се взема и после упражняват ли отделно? Как се получава там?
Много би било полезно да се снима страница с урок по математика, с упражнителните задачи. Ако имаш такава възможност, ще съм много благодарна.


Сега мога да ти снимам допълнителни помагала, защото учебниците, когато има са в училище и се носят само вкъщи ако учителят прецени, че е необходимо. А може и да нямат учебник, това също решава учителят. Само за един клас има над 50 одобрени различни метода, по които може да се работи. Иначе накрая трябва да стигнат до едни и същи знания без значение какъв е метода. Ако детето е на домашно обучение или методът на учителя не дава резултати се ревизира.

Иначе учат доста по-различно от тук. Не знам дали е по-добре или не, не съм специалист по това. На мен ми е трудна тяхната система, защото е различна, движат по различна логика. Когато учат умножение умножават директно до 100, но само с числата до 5, а следващата година до 1000 и с останалите числа до 10. Това е във втори и трети клас.

Понеже спомена дроби, те са в четвърти и пети клас. Ето ти една поредица на въвеждането на дроби, което след това върви паралелно със сравнение на мерни единици в текстови задачи (например, превръщане на литри, милилитри, сантилитри, децилитри и тн)
https://www.mathslibres.com/fractions/coloriage_groupes_figures_fractions_001.pdf
https://www.mathslibres.com/fractions/modele_frac_moities_et_tiers_001.pdf
https://www.mathslibres.com/fractions/representation_fractions_2345_001.pdf (тук трябва да се определи какво показва в дроби модела)
https://www.mathslibres.com/fractions/rapport_equiv_esp_vides_dr … ment_diff_001.pdf
https://www.mathslibres.com/fractions/comparaison_fractions_9iem … im_propre_001.pdf
https://www.mathslibres.com/fractions/ordre_fractions_bandenumer … 60_facile_001.pdf

Така учат. Въртят съответното нещо до припадък от всички страни, от които е възможно и го свързват с каквото друго е възможно. Не стоят отделно нещата. Само геометрията, но и тя е свързана с превръщането на мерни единици, например.

А за материала ми се струва, че са по-напред гледайки българските учебници и сборници. Нашите задачи просто са написани сложно, но реално са по-прости. Това, естествено, е напълно лаишко мнение на родител, възможно е изобщо да не съм права.
Виж целия пост
# 31
 

Така учат. Въртят съответното нещо до припадък от всички страни, от които е възможно и го свързват с каквото друго е възможно. Не стоят отделно нещата. Само геометрията, но и тя е свързана с превръщането на мерни единици, например.

 Така мисля, че трябва да се прави. Всяко правило да се прилага по различни начини и да участва в различни схеми.При нас се решават изклюително абстрактното представяне с изрази и смятане. Текстовите задачи, обикновено са за по-напредналите, водят се друго ниво и често няма време за решаването им, още по-малко за тъпчене и упражнения на всички деца.
  
  
Нашите задачи просто са написани сложно, но реално са по-прости.
 Не бих казала, че са прости. Но действитено често на контролни се дават задачи с поне една степен по-сложни от домашни и решавани в клас, без да е отработено. Очакват явно ученикът да е осмислил сам материала, да го е усвоил и вече да го прилага с лекота, дето няма как да стане, въпреки че някои деца все пак го правят.
Виж целия пост
# 32

...
ТежкО на държава, която оставя образованието, включващо И възпитание, И мислене, само на родителите. За тях е ясно, че не се предполага да са специалисти. Родител може да стане всеки. Докато учител - не. Макар че относно последното у нас пак не е така.
на всякъде е така.

кои са добрите според теб?
Има официални статистики за различните системи, които постигат добри резултати в масовото образовантие. И то не е "според мен".
"Навсякъде" е понятие имагинерно и безплътно. Не съществува база и основание за такова обобщение. Напротив, навсякъде е различно и има своите специфики.
Ако четеш, то ще да видиш че дори в тази тема са дадени примери за обучение на учениците точно в мислене. Няма да ги цитирам. Темата не е чак толкова обемна.
...
Бояна, много ми е интересно да се запозная. Благодаря. 
Колко нагледно е това! При нас не е така. Има обяснение на новия урок /изобщо не е така нагледно, с толкова картинки и схеми/ и веднага - задачи. При това - малко на брой от учебника, като в клас нямат време да решат повече от една - две. Другите - за домашно. На другия ден - нов урок.
Това, което видях тук, изглежда много опростено, като за детската градина, но вероятно е по-добре за децата. Целта е да го разберат, все пак. А не да се бием в гърдите как сме минали през него по сложния начин. И много примерчета за решаване /напр. разширяването и сравняването на дробите/ - да се свикне, да улегне добре.
А това в клас ли се работи или за домашно?

 
Цитат
Така мисля, че трябва да се прави. Всяко правило да се прилага по различни начини и да участва в различни схеми.При нас се решават изклюително абстрактното представяне с изрази и смятане. Текстовите задачи, обикновено са за по-напредналите, водят се друго ниво и често няма време за решаването им, още по-малко за тъпчене и упражнения на всички деца.
Peace

Цитат
Не бих казала, че са прости. Но действитено често на контролни се дават задачи с поне една степен по-сложни от домашни и решавани в клас, без да е отработено. Очакват явно ученикът да е осмислил сам материала, да го е усвоил и вече да го прилага с лекота, дето няма как да стане, въпреки че някои деца все пак го правят.
Правят го. Ако е имало кой да им го покаже.
Виж целия пост
# 33
Judy при тези проучвания става ли ясно кака е ролята на семейството? Защото аз не знам в днешно време училище , без значение дали основно или гимназия в която детето да се справя само, без родителите да са ангажирани и то доста ангажирани.


Виж целия пост
# 34
Няма как да става въпрос за това. Проучванията са върху образователните системи, не върху образованието, което се предоставя в семейството.
Цитат
Защото аз не знам в днешно време училище , без значение дали основно или гимназия в която детето да се справя само, без родителите да са ангажирани и то доста ангажирани.

Много е голямо това обобщение. Не е базирано на мотивировка. И няма как да се обсъжда дори.
На доста места родители не се занимават с образование. Вкл. и у нас. Въпросът е какво се случва с децата при липса на родителска ангажираност с процеса при различните системи.
Моят поглед върху този въпрос показва, че е различно. Най-пресни са ми в момента примери с Дания. Децата не носят учебници вкъщи, не се работи вкъщи, домашни почти няма. Усвояването на материала е в училище.
Не случайно и авторът на темата се интересува от училището, което следва да "учи" децата. Семейната тема е друга. Ако те интересува и ти е по-близка, можеш да направиш една и да ни поканиш да участваме в нея, за да се обсъди в кои държави какво правят по принцип родителите. Макар че това би било базирано основно на личен опит, т.е. изводите ще са плод на индукция, която създава вероятностни заключения, а не установява общовалидни правила. 
Виж целия пост
# 35
Няма как да става въпрос за това. Проучванията са върху образователните системи, не върху образованието, което се предоставя в семейството.
 

а би трябвало, защото моето мнение е , че образованието за което говорим, т.е. уни или високо специализирано  ... няма как да се постигне без семейството да подложи на детето един як гръб. Във всяко едно отношение. Затова в Германия делението на децата става след 4 ти клас, а те тръгват на 6 на у/ще. В първите 4 години на учителите им става ясно кои деца ще учат гимназия .
На много от родителите им е ясно от самото начало за какво става въпрос. Аз не съм учила в гимназия в Германия и затова ми бяха много странни мнения от родители от сорта > .. а , моето дете няма да ходи в гимназия, аз това не мога да си го / да му до причиня или това не е за нас, или няма нужда от това.
Препоръки за след 4 ти клас се раздават от учителите на база 50% успех на детето и останалото оценка от преподавателя на това дали според него детето ще се справи ... естествено не само спрямо самото дете.

6 ти клас гимназия , на 11 години, това е преподаване на конвеир и яко учене в къщи. По всички предмети. Само преди есенната ваканция имаха за 1 седмица 4   писмени изпита, на следващата 2 плюс оценка по физическо. Децата са под огромно натоварване. Сега се започна седмицата с контролно и класно и следващата е планирано класно. Следват лавинообразно.

Оценките как се кастрят няма да споменавам.

Виж целия пост
# 36
Джуди, не е толкова просто, независимо че са картинки в началото, те се усложняват и някои са доста сложни, но тръгват от простото, да. Когато се върне тук учебника по математика за 5-ти клас ще ти го снимам, защото това са само допълнителни задачи за упражнения и то канадски.
Скрит текст:
Иначе всичко се решава в клас, а ако има неразбрали урока могат да ги задържат половин час от обедната почивка за повторение. Това е чудесна практика, защото все пак през деня децата още са сравнително свежи и е по-лесно учител да им обясни, отколкото след това родителя да се налага да преподава вкъщи. Дават домашни, зависи от учителя, но като цяло от 1947-ма със закон е забранено да се дават домашни, които да изискват помощ от родителя. Това е, за да не задълбочава социалното неравенство между децата, които имат по-образовани родители и останалите.
Това е на теория, на практика зависи от училището, учителите, както навсякъде.
Като българка за мен е огромен минус, че често няма учебници или яснота по какво се учи. Аз купувам едни сборни учебници и помагала с материала за всеки клас, за да се ориентирам какво точно учат, но пак е възможно да има разминавания. За родители, които искат да оставят всичко на училището и не държат на особени постиженния вероятно е не е минус. Французите не се напрягат от временни неуспехи на детето и дори до миналата година голям процент от децата спокойно бяха оставяни да повтарят. Като казвам голям е между 10 и 15%, което е световен прецедент. Сега са решили, че е твърде скъпо и прекратяват тази практика, но го споменавам като пример за отношението им нещата. До колеж, т.е. до 6-ти клас, няма оценки в класическия смисъл, а само степен на овладяване на съответното знание или умение. Доста подробни са оценките, но не се гледа с трепет на тях като у нас. После в колежа вече започва драмата с оценките и нещата са на друг принцип, но да не задълбаваме излишно, темата е за мисленето все пак.

Виж целия пост
# 37
Както казах мисленето, способността за ориентация , самоориентация  , самооценка и отношения с хора се учи в къщи. В училище се практикува в сложна система и среда
Виж целия пост
# 38
Образно казано, направо съм си за социалното неравенство в това отношение, защото то е неравенство в родителската мотивация. Много е подкупващо да успиш родителите колко няма нужда да се занимават с децата, защото ето, ние сме тук, ние се грижим за тях (малко като крилатата фраза за Т. Живков "ако трябва и деца ще ви направим"). Така системата контролира всичко, все едноо хората са в "идеалния затвор". Обаче има и достатъчно количество родители, независимо от социалното си положение, които са адски мотивирани да не оставят нещата така и винаги намират начин да направят повече за обучението на децата. Хубавото сега на интернета е, че всеки може да научи всичко, стига да иска и да има кой да му покаже и да го убеди, че има смисъл да се потруди повечко.
Виж целия пост
# 39
родителите са до такава степен натоварени с останалите потребности, че като им сложиш и самообразоване в интернета можеш да ги пишеш бърн аут.
Виж целия пост
# 40
какви други потребности? На децата потребностите не са се променяли от зората на човечеството - да има какво да ядат, какво да облекат и да не загинат от травми и болести. В развитите държави  социалните помощи поне осигуряват ядене и облекло и някакво здравеопазване. Някакво базово ниво на образование също има. Какви толкова още потребности трябва да задоволявват родителите, та да не вземат да се бърнаутнат, ако трябва и да се занимават с обучението на децата си?
Виж целия пост
# 41
със самоубочение в интернета за да могат да обучават децата казах.
А набавянето на елементарното стана толкова сложно ... че е достатъчно .
Но както и да е.
Виж целия пост
# 42
Благодаря много за поясненията, Бояна. Интересно ми е. Имаме в Париж само една братовчедка, но дъщеря й учи там в по-голяма възраст и не съм гледала какво и как се случва при нея. Така че мога да кажа, че нямам поглед обективен.
С интерес ще чакам да видя и учебника.  Hug


Bandiera rossa, никой тук не е против идеята, че семейството е важен фактор. Лично и аз го посочих още в първия си пост, когато писах за триадата, но понеже темата е друга, не спамя повече по въпроса.
Училището може да учи децата да мислят и още как. И трябва. И има начин. И тези начини обсъждаме конкретно тук. Вместо това то им губи често времето с излишни и ненужни неща. И има претенции, които не са съвсем резонни и осъществими с оглед ресурса, който то им предоставя.
Виж целия пост
# 43
Образно казано, направо съм си за социалното неравенство в това отношение, защото то е неравенство в родителската мотивация. Много е подкупващо да успиш родителите колко няма нужда да се занимават с децата, защото ето, ние сме тук, ние се грижим за тях (малко като крилатата фраза за Т. Живков "ако трябва и деца ще ви направим"). Така системата контролира всичко, все едноо хората са в "идеалния затвор". Обаче има и достатъчно количество родители, независимо от социалното си положение, които са адски мотивирани да не оставят нещата така и винаги намират начин да направят повече за обучението на децата. Хубавото сега на интернета е, че всеки може да научи всичко, стига да иска и да има кой да му покаже и да го убеди, че има смисъл да се потруди повечко.
И аз съм на това мнение. Вероятно, защото съм българка, не знам, но както казах, липсата на учебници, яснота какво се учи ме напряга. Както харесвам да не се виси на главата на детето, когато е възможно, така мисля, че е хубаво да се учи малко повече, или някои проблеми да се хванат по-рано, да не се гледа толкова лежерно. нагледала съм се на деца на познати и приятели, които уж много добре вървят първите класове, а после настъпва в 5-ти клас трагедия от ниски оценки, пропуски натрупали се първите 4 години, които много по-трудно се наваксват. И понеже не съм чуждопоклонник не лежа на вярата, че понеже нещо е френско е страхотно и съвършено, и няма никаква нужда от още един поглед или от родителски принос, най-малкото.

Джуди, сетих се, че има достъп онлайн до учебната тетрадка с упражненията по уроците за пети клас онлайн. По-старо издание е достъпно, но като за задоволяване на любопитството е много по-добре от снимки, защото е цялата тетрадка. Да подчертая, че това е само един от повече от 50 метода. Има много други учебници и помагала, които са също толкова одобрени за същия клас.
http://www.editions-hatier.fr/flip/flex/97824010001559
Виж целия пост
# 44
добре, де, колко е сложно в една развита западна държава осигуряването на основното? Нашенци ходят на гурбет за социални помощи, пари пращат в България, и било сложно. Нали ходят на работа, ок, нали не стоят денонощно на работа, нали има събота и неделя. Единият родител не може да отдели в седмицата два часа ли? Дори мимоходом, ей така, както си общуват на масата, могат да разкажат на децата си много и интересни неща, или докато висят на светофара. Кое друго му е по-важно от детето?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия