Тема за бързи въпроси и отговори - Всичко за нашите деца - Училищен блиц

  • 82 960
  • 742
# 465
Проблемът с кадрите, преподаващи специализирани предмети на чужд език, винаги е съществувал. Работилите в Либия, Мароко, Зимбабве и т.н. специалисти с език вече се пенсионираха. Завършилите филология трудно биха се ориентирали да повторят ученето с друга специалност, да не говорим, че повечето изначално едва ли питаят особена любов към физика, химия и биология.
За обратния вариант, допълнителна квалификация на специалисти, университетите не предлагат достатъчно варианти (само за английски има някакви лястовици тук-там).

Получава се една ниша, която не е невъзможно да бъде запълнена, но е свързана най-вече с финансова тежест и време от самия кандидат и то в период, в който би следвало той да е в търсене на работа или в началото на такава.
Вариантите сега са или бъдещият учител да е завършил езикова гимназия (пожелателно с добро ниво на езика и сравнително скоро, та да помни все още нещо) или действащ учител да се напъне да изкара сертификати за ниво поне В2 (недостатъчно, според мен, но достатъчно за МОН).
А какво пречи университетите, поне тези с езикови катедри, да предложат допълнителна квалификация към педагогическата специализация на общообразователни специалности и преподаване на съотв.език?

По 1-2 души годишно от излезлите до влязат в бранша, пак ще има повече смисъл от сегашното напъване на 30-40 години, с деца и работа, да отделят време за опреснителен езиков курс и подготовка за изпит за ниво (обаче все пак общообразователно, не в конкретна професионална сфера, защото там вече отиваме на С2).
Виж целия пост
# 466
Аз лично вече нямам представа кое какво означава. Ние не сме в езикова гимназия, а в СУ, така че намалените часове за нас са ясно. до миналата година бяха едни, сега са паднали. Обикновено даваха СИП/ЗИП или ФУЧ по новому на езика първата година. Е, сега са "отнети" и са дадени на други предмети. Догодина какво ще сложат нямаме никаква представа. Така че, при нас има реално намаляване по този начин.
Виж целия пост
# 467
 Мисля, че се набляга на профилирането ,което е избрано. Когато има и друг профил освен език часовете се разпредлеят между профилите. Това коментирахме с Дидева преди няколко поста. Че ако има 3 или 4 профила ще паднат възможните часове за профил. Но пък във всяко училище тези разлики ще са различни и по решение на училището. В 8 клас предвидените часове за интензивно изучаване на езика по ЗП са 18. Те учат 19. Както и миналата година са учили. Но профилите ни са първи ,втори чужд език и БЕЛ. Та тази година имат по два часа ЗИП ,който е разпределен 1 час допълнително английски и 1 час допълнително БЕЛ
Виж целия пост
# 468
Gargamela е учител, при това май по език, и съвсем точно е описала проблема с преподаването на предмети на чужд език. Дори не знаех, че от МОН приемат ниво В2 за достатъчно да се преподава нещо на език...

ПП Светкавица, нямам идея сега по новата програма как ще е решен въпросът, реално няма още  деветокласници по нея. Но предполагам, че ще е същото като досега, а именно одобрени от МОН помагала за предмета на езика, които общо взето в сбит вид предават съдържанието на урока от бг учебника. Така че даже с мат ще е по-лесно според мен , отколкото с история, биология, химия, физика.... Мисълта ми е, че начинът на преподаване, обясняване и т.н е подчинен изцяло на този в бг учебниците. Учи се нещо на езика, купува се съответното помагало, но децата паралелно с това си имат и бг учебника.  Та каква  би била драмата да разбереш урока, теоремите, определнията на бг, да си решиш задачите в бг учебника, да се поупражняваш в сборника  и финално само да "облечеш" усвоеното в няколко мат термина на английски, немски, френски, испански, италиански или руски?
Виж целия пост
# 469
B2 обаче може ли да ми кажете кой само може да сертифицира


Аз имам б2 от Свищов като следдипломна квалификация и тогава ми бяха казали че мога да работя като учител по англ. Но вярно ли е това?

На всички издаваха документ за в2, нищо че аз бях човекът с най висок резултат последните 4 години, а другите колеги ги викаха да си преправят листите с отговори за да ги пуснат.

Та все пак, това в2 ниво Пт къде може да е придобито
Благодаря
Виж целия пост
# 470
Не е ли най-лесно да се наеме учител чужденец за един от предметите? Така хем ще имат нормално преподаване по този предмет, хем ще е на ниво езикът. Така или иначе се назначава (или поне по мое време се правеше) чужденец да води някакви часове по език, които в общи линии са безсмислени. Ако наемат такъв със специалност, ще е доста по-полезно. Имам някакъв спомен, че в Лайстунг в нашата гимназия навремето  така преподаваха немци по един от разказвателните.
Виж целия пост
# 471
Мисля, че се набляга на профилирането ,което е избрано. Когато има и друг профил освен език часовете се разпредлеят между профилите. Това коментирахме с Дидева преди няколко поста. Че ако има 3 или 4 профила ще паднат възможните часове за профил. Но пък във всяко училище тези разлики ще са различни и по решение на училището. В 8 клас предвидените часове за интензивно изучаване на езика по ЗП са 18. Те учат 19. Както и миналата година са учили. Но профилите ни са първи ,втори чужд език и БЕЛ. Та тази година имат по два часа ЗИП ,който е разпределен 1 час допълнително английски и 1 час допълнително БЕЛ

Трети профил се избира чак след 10 клас.
Първи е един ЧЕ-основен.
Втори е втория ЧЕ.
Първи език е ударно в 8 клас, втори се включва в 9 клас.
Няма как да бъркаме тук третите профили и четвъртите, които се маркират чак след 10 клас.

Да, за огромно съжаление, може да се учителства по език със сертификат за сравнително ниско ниво.
Виж целия пост
# 472
Не е ли най-лесно да се наеме учител чужденец за един от предметите? Така хем ще имат нормално преподаване по този предмет, хем ще е на ниво езикът. Така или иначе се назначава (или поне по мое време се правеше) чужденец да води някакви часове по език, които в общи линии са безсмислени. Ако наемат такъв със специалност, ще е доста по-полезно. Имам някакъв спомен, че в Лайстунг в нашата гимназия навремето  така преподаваха немци по един от разказвателните.

Най- добре, но ако има налични желаещи.
Виж целия пост
# 473
Знаете ои, без човек да е поживял в чужбина 3-4 години, при превеждането много побългарява преводите
Може би би било стимулиращо за младите кадри ако им се осигурява с договор да работят в чужбина примерно 4 г и после да трябва да работят в училище по съответния ЕЗик 10-15. Аз вероятно бих се съгласила, но ...
Виж целия пост
# 474
Дъждец, в лайстунг паралелките на НЕГ и сега предават чужденци по биология, история, математика и т.н. Ама там случаят е  съвсем друг, учи се по чужда система и не може да се прави сравнение.  Там предават и някои българи, да, но нивото им на владеене на езика е неоспоримо, завършили са немски гимназии,  следвали са в Германия после или поне са били на специализации и разни курсове там. Да, някога в ЕГ предаваха чужденци  и по предметите, но към днешна дата не съм чувала някъде това да е практика. Има чужди преподаватели, но те са винаги по езика. И пак най-често са за немския, тъй като  просто Германия им плаща да обучават ученици в определени училища за ДСД сертификат по определения формат, позволяващ следване в Германия. В Испанската помня, че имаше испанец, за който родители плащаха нещичко в началото на всеки срок, за да му покрият разходите за наем  в София. За едната английска знам, че има също преподавател-носител на езика. Моето мнение е точно обратното, Дъждец,  при сегашните обстоятелства ми се струва лично на мен много по-добре да влезе англичанин, немец, французин, испанец или руснак в самия час по езика и ако ще да допринася само за равитие на устната реч и свободната комуникация, отколкото да влезе иначе добър  бг химик/биолог/историк, който обаче е с ограничени познания по езика. Ни за езика ще е допринесъл много, ни ще  е успял да предаде като хората иначе отличните си знания по предмета.. Първият ще има далеч по-голям принос в обогатяването на лексика и  преодоляването на бариери при говорене. А да не говорим и за това, че в 11-12 клас децата се връщат на изучаване на всички предмети на бг заради ДЗИ и сбитото учене в 9 и 10 клас на езика не е от особен полза на тези, на които материлът им трябва усвоен в дълбочина заради бъдещи планове да се кандидатства примерно медицина.
Виж целия пост
# 475
...Да, за огромно съжаление, може да се учителства по език със сертификат за сравнително ниско ниво.

С едно уточнение - не по език, а на език. След педагогическа квалификация по съотв.предмет.

Румка, имам предвид преподаване на общообразователен предмет на език. Примерно, някой с квалификация "учител по химия" и ниво В2 по английски език, може да преподава химия на английски език. Друг въпрос е коя е изпитващата институция. По романските езици, за възрастни, няма варианти освен съотв.посолство или културен институт. За английски и немски не съм се интересувала.

По отношение на чужденците - такива обикновено идват в резултат на споразумения м/у образователните министерства (говоря за квалифицирани преподаватели, не за доброволците), но са наети от тяхното министерство, не от българското такова. Договорите им са за година-две и не може да си сигурен какъв учител ще ти се падне, т.е., пак нямаш сигурност в дългосрочен план.
Виж целия пост
# 476
Учител ПО английски език може да станеш със сертификат. Точно такъв учител ПО език имаме ние.
Не говоря за учител по химия НА даден език, а за учител ПО език. Знам разликата.
Виж целия пост
# 477
Учител ПО английски език може да станеш със сертификат. Точно такъв учител ПО език имаме ние.
Не говоря за учител по химия НА даден език, а за учител ПО език. Знам разликата.

Наистина ли? В езикова гимназия или в паралелка с разширено изучаване? Направо ме хвърли в тъча! ooooh!

Хайде, в началната и прогимназиалната степен все още има преквалифицирани учители по руски и дружинни ръководители, но в горен курс!?
Виж целия пост
# 478
Да, може, обаче в тази наредба- в една таблица в последната колона пишеше . Сега не помня коя беше наредбата, за да видя кой може да ги издава тези сертификати така, че да се признаят . Няма значение дали английски или гръцки примерно, всички са под общ знаменател

Ма много лошо, че не си спомням😩
Виж целия пост
# 479
На колко извинени има право всеки ученик?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия