И пак за проговарянето...

  • 14 562
  • 137
Здравейте! Четох, четох, изчетох безброй теми във форума, както и хиляди статии в Интернет, но точно това, което ме интересува не видях.
По принцип майки се питат кога проговарят децата. Знам, че всяко дете проговаря в различен етап от развитието си, но моето търпение вече е на предела си 😥🤔 Синът ми е на 1.7 г и освен па, та, да и боу, друго не казва. А мисля, че вече е време постоянният ми монолог да бъде прекъснат.
Въпросът ми е колко време беше нужно да децата ви да преминат от срички в първи думи? Месец, три, десет... 🤤 Знам, че няма да остане непроговорил, но като всяка майка, и аз нямам търпение да чуя заветните първи думички. Да не говорим, че мама още не е казал, ако не броим звучното ммма, с натъртване на А 😫
Виж целия пост
# 1
Моят проговори на 2 и половина с цели думички и скоро след това и с изречения. Дотогава беше кърмен на поискване и баща му доста ме бъзикаше, че няма как да проговори, като му е все пълна устата.
Виж целия пост
# 2
Синът ми проговори на 2.5 год. от раз. Съвпадна с влизането му в ясла. Както се казва изведнъж му се развърза езика. Дъщеря ми тръгна на училище на 2.9 год. и стреса от промяната на рутината я накара съвсем да замлъкне. Учителката и ми обърна внимание, макар че и аз си го знаех. Ходих при педиатърката да искам да ни прати при психолог и логопед. Не стигнахме до специалисти, защото постепенно се отпусна и проговори. Трябваха и няколко месеца, т.е около третият и рожден ден започна да говори човешки.

Виж целия пост
# 3
Здравей. Не знам доколко ще съм ти полезна, но имай предвид, че развиването на две базови умения като ходене и говорене не става едновременно, а едно след друго. Дори и първоначално да започнат едновременно и да се движат паралелно до някое време има момент, в който започва усилено развиване и овладяване на едното, а другото изостава на заден план. И едва след като се усвои добре първото се преминава към второто. Ако детето все още развива двигателните си умения - ходене, бягане, катерене, качване и слизане по стъпала е нормално да е спряло развитието на говора. Усвои ли движението, ще започне бързо да наваксва с говора.
Дъщеря ми е недоносена. С уговорката, че при нея има странични обстоятелства, забавящи развитието:
- започва да сяда на 11 м
- да се изправя на 13м
- прохожда на 1г и 9м
- проговори фразеологично на 3г и 9м. Проговарянето съвпадна във времето с тръгването на логопед. До тогава казваше не повече от 10 осакатени думички, които само аз разбирах - лей (тролей, люлей, люлея се, залюлей ме, полилей...), понки (панталонки), абъла (ябълка), га (благодаря)... и подобни.
Синът ми каза първото си мама на 7м. Тогава реакцията на майка ми беше:"Причуло ти се е. Много бързаш." Да, ам не. Детето повтори и пред нея, след това каза - баба, кака, дай, хайде и хайде де (като се забавех да му дам млякото или това, което иска), ам-ам (мляко, каша,пюре и въобще всичко за ядене), бам или бам-бам (падна, ще падна/ падне). Това беше речникът, който натрупа докъм 9-10 месеца. На 10 месеца проходи самостоятелно, а от 7-месечен се придвижваше покрай неподвижна упора като се придържаше първо с две ръце, а след това с една. Последва два месеца затишие, през които усъвършенстваше движението - ходене, качване и слизане по стъпала (естествено придържан/ воден за ръка). След това на 1 годинка започна интензивно развитие на речника. Опитваше се да казва по 3-4 думички на ден. В такива моменти заставах лице в лице с него и бавно изговарях думата, която се опитваше да каже, а той повтаряше. И след всеки сполучлив опит, имаше и бурна похвала за насърчение. На 1г и 3 м започна да прави прости изречения, а на 1г и 6-7 месеца - съставяше изречения с по 4-5 думи. Това бяха ключовите моменти в неговото развитие. Все ме питаха на колко е като го чуеха и се изненадваха. А аз дотолкова бях свикнала, че се изненадвах на тяхната изненада.
Така, че всяко дете е различно. Аз дърдорех непрекъснато на сина ми, а пък и отглеждан в семейство с три жени, които мноого приказват (на кака му, като й се отвърза езикът, няма млъкване), мен и баба си, той отрано ни наблюдаваше и сякаш осъзна, че езикът е много ефикасен начин за комуникиране и бързо получаване на това, което иска. Никога не сме използвали бебешки език и до 1г и 9-10м не проявяваше никакъв интерес към детските канали, но и не позволяваше да се пуска на друг канал освен на канал Класика. Откри детските канали - бейби тв и Дък тв след това. Вероятно и това е оказало значение за по-ранното проговаряне.
Стана много дълго, извинявай.
Виж целия пост
# 4
колкото и да е различно за всяко дете, има някои общи неща. Преди годинката децата не казват думи в смисъла на това, че като каже "мама", то има предвид точно мама. Прееди годинката повтарят срички- ма-ма, та-та, па-та, ба-ба и т.н. като това изглежда на възрастните като думи, защото имаме в нашия език думи, а и кой не би се поласкал, че детето казва мама, тата или баба. Но това е подготовка за първите думи, тренировка като във фитнеса - повтарят срички, интересното е, че колкото по-разнообразна е комбинацията от срички в "една серия", толкова по-близо е същинското казване на първата истинска дума.
Първи крачки - първа свещичка - първа дума.

наизуст не може да се каже, колкото и да е индивидуално или обичайно проговарянето и възрастта. Важно е и като цяло как се развива и се държи детето, дали разбира света около себе си, дали манипулира с него, как комуникира с околния свят и възрастните или други деца извън самото проговаряне. Разказаното от други майки за техните деца не върши работа за собственото дете, защото нито майката е същата, нито детето е същото.
Виж целия пост
# 5
Благодаря за отговорите ви. Синът ми проходи на 11м., отдавна се катери и бяга, не мисля, че се е съсредоточил върху двигателните умения или поне така мисля. Много общително дете е, ходи при познати е непознати, дърпа ги, мучи да им обяснява нещо, мн е емоционален, затова и личната на предната конкултация ми вика "ама той е мн комуникативен, как още не е почнал", но никъде не ни прати.
Виж целия пост
# 6
Моят син също проходи на 11 месеца (първите самостоятелни 3 крачки). Сега ще проверя в темата за "Порчогащник и други смешни думи" от кога съм почнала да го цитирам. Grinning

Значи: на 1г. 7 м. е казвал "Бабо, беля!", т.е., се справя с прагматиката и двусрични думи. На 2 г. и 2 м. вече е ползвал 3 и 4-срични думи (добре че е форума, иначе се забравят тия неща Grinning). На 3 г. 2 м. казва първото си стичхе за 8-ми март.

Трудно ще се ориентираш за твоето дете, май... Просто е строго индивидуално. Горе-долу трябва да почне да казва двусрични думи вече, като "мама, тати, баба, бау-бау, коко, буки..."
Виж целия пост
# 7
Моят син също проходи на 11 месеца (първите самостоятелни 3 крачки). Сега ще проверя в темата за "Порчогащник и други смешни думи" от кога съм почнала да го цитирам. Grinning

Значи: на 1г. 7 м. е казвал "Бабо, беля!", т.е., се справя с прагматиката и двусрични думи. На 2 г. и 2 м. вече е ползвал 3 и 4-срични думи (добре че е форума, иначе се забравят тия неща Grinning). На 3 г. 2 м. казва първото си стичхе за 8-ми март.

Трудно ще се ориентираш за твоето дете, май... Просто е строго индивидуално. Горе-долу трябва да почне да казва двусрични думи вече, като "мама, тати, баба, бау-бау, коко, буки..."

Благодаря за отделеното време да се поровиш във форума Simple Smile Относно двусричните думи, той например не казва "тата", а някак си неспирно повтаря "та, та, та, таа" 😥🤔 Като го питаш как прави патето казва "па па", но за кравата например, не казва "му", ами някак си само "уу" 🤔 Явно ще си почакам още...
Но ти благодаря за ориентира от двусрични думи, които ми даваш 🤗
Виж целия пост
# 8
Здравей,
моята дъщеря проходи на 10 месеца. Много бързо напредна с ходенето, въобще нямаше нужда от усъвършенстване. Но на спомената от теб възраст (1г. и 7 м.) тя дори срички не казваше. Мълчеше си просто. После изведнъж проговори. Точно както си го чувала от "една жена каза". Започна да въвежда по 10-20 нови думи на ден, но ги казваше толкова неясно, че дори аз не ѝ разбирах. Тази агония за двете ни продължи няколко месеца. Тя продължи да се опитва с нови и нови думи, които с мъка разгадавах. Но не млъкна и не се отказа. Просто узря за говоренето изведнъж.
Виж целия пост
# 9
Здравейте, точно това, което Ви интересува се намира тук.
Представлява Вашата тема, зададена не само до потребители в бг-мамма, а зададена по стандартизиран начин до хиляди български родители, след което резултатите от питането са обобщени във въпросния текст от специалисти по темата за детското развитие. На база въпросното изследване е направена и методиката, която се прилага в някои детски градини, за да се оцени дали някое детенце има забавяне в развитието в някакво отношение (и е необходима допълнителна работа с него - това е идеята на това да се "тества" толкова рано). Езиковото развитие е синтезирано на страница 50.

Ще си позволя да копирам частта, която касае Вашето дете (стр. 121). "Пасивен речник" означава че детето разбира думата, въпреки че не я казва (очевидно детето разбира повече думи отколкото използва). "Активен речник" е думите, които самО използва. "Рецептивна реч" означава какво детето разбира, когато му говорят, а "експресивна реч" е какво самото то говори.
Скрит текст:
13 – 18 месеца
Рецептивна реч (разбиране): речник
Пасивният речник се обогатява със: съществителни за лица и обекти, части на тялото, играчки и т.н.; глаголи за познати действия; появяват се първите прилагателни, някои местоимения и наречия.
1. Детето разбира значението на думи, които назовават лица, животни, предмети, имена на играчки, части на тялото, като: мама, тате, мечо, коте, кукла, ръка, крак, нос, очи и др.
2. Разбира значението на думи, които назовават някои действия и състояния, например глаголите ям, пия, спя, седя, давам, вземам, искам, пея, скачам, отивам и т. н.
3. Разбира значението на някои названия на признаци, места др. (прилагателни, наречия, местоимения), като: голям, хубав, добър, лош, там, това, и др.
4. Разбира значението на звукоподражателни междуметия, свързани с животни, предмети или действия, например: бау-бау, мяу, ко-ко, пи-пи, муу, ам-ам и т. н.

Рецептивна реч (разбиране): граматика (морфология и синтаксис)
Детето разбира прости изречения: съобщителни, подбудителни, въпросителни с „къде“, „кой“, „какво“, някои изрази за притежание.
1. Разбира прости команди като: „Донеси мечо!“, „Дай ръчичка!“, „Покажи нослето!“, „Виж куклата!“, „Вземи книжката!“ и т.н.
2. Разбира прости въпроси, например: „Къде е топката?“, „Какво е това?“, „Кой е там?“ и т.н.
3. Разбира изречения, които съобщават нещо, като: „Мама идва“, „Диди пие вода“ и т.н.
4. Разбира изрази за притежание: някои притежателни местоимения и притежателни конструкции, например „обувките на мама“, обувките на... (името на детето), „твоите обувки“.

Експресивна реч (говорене): речник
Продукция на първите думи: междуметия, които назовават обекти и действия; отделни местоимения и частици, назоваващи елементи от познати ситуации.
1. Детето употребява думи, включително звукоподражателни междуметия, които назовават лица от близкото обкръжение, животни, предмети, играчки, например „мама, тате, бау-бау, бу-у“. Звукоподражателните междуметия се употребяват както за назоваване на животни и обекти, така и на техните действия, като: „Какво е това?“ – „Бау-бау“; „Как прави кучето?“ – „Бау-бау“.
2. Употребява някои местоимения и частици, като: там, това, ето, ало, дай и т. н.
3. Употребява думи, които се отнасят до цели ситуации, например произнася „са“ или „са-са“, когато вижда някой да сяда или когато то самото иска да седне; казва „пъ-пъ“, когато вижда шишето или когато е жадно и иска да пие, и т. н.

Умения за общуване
Детето участва в диалог с отглеждащите го лица с ограничен брой думи, предимно междуметия; отговаря на прости въпроси; изпълнява прости инструкции, способно е на символна комуникация.
1. Детето разбира и отговаря на прости въпроси, като посочва назовани обекти или участва в разговора с отделни думи, например: „Къде е мечо?“ – (посочва и казва): „Там“, „Кой взема чашката?“ – „Чечо“.
2. Разбира и изпълнява някои инструкции, например „Покажи/посочи... Вземи...“ и т.н.
3. Осъществява някои действия „науж“ (символна комуникация), например: показва как се пие вода, как се говори по телефона и др. подобни.
Накратко - не се притеснявайте. Ако разгледате и другите области, ще видите, че детето Ви вероятно отговаря в развитието си на най-типичното, описано в съответните възрастови секции. За някои неща може да мъничко по-назад, но пък за други ще е по-напред. Нашата дъщеря беше така, езиково малко по-бавно ставаха нещата на година и 1/2, особено с активния речник (тя да казва думи), иначе много неща разбираше, казваше и бау и мяу и мууу за кравата и други животни знаеше какви звуци произнасят. Като навърши 2 годинки в рамките на месец-два настъпи много голяма промяна, използва десетки думи, прави комбинации "пие вода" "дай това книга" и т.н. С други неща беше много напред и преди възрастта си, примерно редеше много големи пъзели на година и 6 месеца самичка, от известно време разбира концепията за числата, брои до 2-3 (иначе рецитира до 10, че и на английски започна). За малко по-бавното проговаряне - причината е в нас, защото гледаше телевизия на английски, което забавя малко проговарянето. Така че не го мислете, имате много време за проговаряне. 
Виж целия пост
# 10
Благодаря,беше интересно и за мен да го прочета.
Виж целия пост
# 11
Дъщеря ми проговори на 1г и 3 месеца с думички и след 2 месеца вече успяваше да ги сглоби в изречение. Сега е на 1г и 8м и почти говори добре, за малко дете........Наистина е трудно да й затвориш устата Heart Simple Smile
Виж целия пост
# 12
bgtatko81, мнението беше изключително полезно за мен. Синът ми хо няколко пъти на ден гледа детски песнички, уж смесено, но всъщност повече английски, просто защото са по-хубаво нарисувани. Питала съм се, възможно ли е и това да е фактор. Явно си има своето влияние.
Виж целия пост
# 13
Спокойно, рано му е още.
Повечето момченца проговарят към 2г6м.
Виж целия пост
# 14
Спрете всякакви филмчета на  чужд език, освен ако този чужд език не е основният за чужда държава, в която живеете. Ако се в България, спирате всякакви чужди езици и общувате само на български. Ако изобщо ще гледа нещо по телевизията, да е филмче на български. Две-трети от работата е в ръцете на възрастните, с които общува детето. Спирането на телевизията действа положително. като под спиране на телевизия имам предвид и спирането на филчетата на компютъра. Пеете заеднодетски песнички, четете заедно детски книжки. Тук ключовото е "заедно". Диалог с детето, независимо дали "мучи, ъ-ка, хъм-ка" или нещо друго.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия