Частни училища - информативна тема 20

  • 70 932
  • 747
# 615
Андариел, ще кажа на моята второкласничка, която изпитва кеф и удовлетвореност когато говори в чужбина на английски и се оправя абсолютно самостоятелно в магазин и заведение, че малко е избързала според твоите критерии. Ще и кажа, че разговорите и с бъдещата и леля англичанка са илюзия. И ще и кажа да спре да гледа animalplanet, защото според теб и е още рано да разбира за какво се говори. И ще и кажа да спре да чете адаптирани книги за нивото и по езика, защото трябва да дочака да стане 5 клас.В момента тези неща ги прави само защото аз я натискам зорлем и е само за мой кеф.

Мисля, че всички тук ти говорим на китайски, и че ти имаш да си изкажеш една теория и няма да спреш докато не свършиш.
Виж целия пост
# 616
Аз мисля, че тук говорим за изучаване на език в училище, т.е. брой часове и изисквания. Кой как учи извън това не мисля, че е по темата. Моят  въпрос не беше свързан нито със семейства полиглоти, нито с надарени деца, нито с натурално многоезични деца. Питах кому е нужно от първи клас децата да изучават по няколко чужди  езика и то в училище. Тук съм чела за училища с руски, китайски и английски от първи клас, а и масово набляга на подобни неща. Не знам в кои страни практиката е от първи клас да се изучават засилено чужди езици, но ако училището не е изначално билингвално навсякъде сериозно изучаване започва след усвояване на прилична база на основния език, което включва и граматика, и лексика. Обикновено около 4-ти–5-ти клас, което в различните страни означава различна възраст. Затова само попитах тук кой и защо бърза толкова, а и най-вече за  сметка на какво. Усвояването и на родния език изисква много четене,  а това изисква и доста време най-малкото.
Но това последно, за да си уточня въпроса, а не защото споря. Всеки има право на своите възгледи и изисквания, не би  ми хрумнало да давам акъл кой как да си гледа детето. Принципно питам, защото ми е интересно, а и защото има обществена истерия буквално по този въпрос.
Виж целия пост
# 617
Блис, бъркаш двата щата. Казвам това, че твоята второкласничка, щом става въпрос за нея, след още пет години ще се срещне  с дете, което във втори клас не е гледало анимал планет и не е говерело на английски с бъдещата си леля, но двете деца ще са на сходно ниво, макар твоето от първи клас или още от детската градина да има ен броя часове в ЧУ, а другото да е ходило на обикновен курс извън училище.  Децата правят и учат това, което е важно за родителите - родителите са водещите.
Виж целия пост
# 618
Блис, бъркаш двата щата. Казвам това, че твоята второкласничка, щом става въпрос за нея, след още пет години ще се срещне  с дете, което във втори клас не е гледало анимал планет и не е говерело на английски с бъдещата си леля, но двете деца ще са на сходно ниво, макар твоето от първи клас или още от детската градина да има ен броя часове в ЧУ, а другото да е ходило на обикновен курс извън училище.  Децата правят и учат това, което е важно за родителите - родителите са водещите.

Е не мога да разбера каква теза защитаваш. Явно и двете деца са учили английски от малки. Дали едно дете от ЧУ знае повече от едно дете, учило на курс е строго индивидуално. Зависни от училището, зависи от курса, зависи от детето и т.н. и т.н. Абсурдно е да се правят такива обобщения. Относно това, от кога да се започне учене на чужд език, смятам, че колкото по-рано, толкова по-добре. Малките деца учат езика по различен начин, може да им бъде само полезно по-късно.
Виж целия пост
# 619
Андариел, не аз, ти бъркаш двата щата. Тя не учи езика за да се състезава за в бъдеще по ниво с друго дете в 5 клас. Тя прави това, защото сега в настоящия момент и е интересно да владее ситуации на чуждия език и това и носи самочувствие СЕГА. И защото и е интересно да гледа такива филми СЕГА. И защото сега иска да говори с леля си. В пети клас дали ще е по-добра от друго дете, което е учило в нароилите се и далеч не по-евтини езикови школи или ще е по-зле от тях за мен е без значение. Както и за нея. От значение е какво през годините и е давало това умение на всеки един етап от овладяването му. И какво като краен резултат ще е от полза за НЕЯ. Изборът на ЧУ с език или ДУ + школа + занималня е личен. Състезателния елемент мисля го има само когато някой иска да рекламира и да се докаже кой е по-по най. За коя школа говорим? Изплюй камъчето?


Бояна, за да не си голословна, би ли подкрепила с доказателства за по-голяма част от европейските държави ей това си твърдение:
"Не знам в кои страни практиката е от първи клас да се изучават засилено чужди езици, но ако училището не е изначално билингвално навсякъде сериозно изучаване започва след усвояване на прилична база на основния език, което включва и граматика, и лексика. Обикновено около 4-ти–5-ти клас, което в различните страни означава различна възраст".
Като е редно да говориш за същия тип училища, като тези за които ние в момента говорим - профилирани ЧУ. Не говорим за традиционната образователна система. Защото ако говориш за традиционната система, е редно да сравняваш образователните системи в чуждите държави с държавното образование у нас. А не масовите образователните системи в чужбина с профилирани и специфични случаи на ЧУ у нас. Сравняваш ябълки с круши. А знаем, че и в чужбина има училища, които работят по езици от рано, както се случва и в България. Нищо по-различно няма.
Виж целия пост
# 620



Бояна, за да не си голословна, би ли подкрепила с доказателства за по-голяма част от европейските държави ей това си твърдение:
"Не знам в кои страни практиката е от първи клас да се изучават засилено чужди езици, но ако училището не е изначално билингвално навсякъде сериозно изучаване започва след усвояване на прилична база на основния език, което включва и граматика, и лексика. Обикновено около 4-ти–5-ти клас, което в различните страни означава различна възраст".
Като е редно да говориш за същия тип училища, като тези за които ние говорим. Не говорим за традиционната образователна система. Защото ако говорим за традиционната система, е редно да сравняваш образователните системи в чуждите държави с държавното образование у нас. А не масовите образователните системи в чужбина с профилирани и специфични случаи на ЧУ у нас. Сравняваш ябълки с круши. А знаем, че и в чужбина има училища, които работят по езици от рано, както се случва и в България. Нищо по-различно няма.
Работят, но като билингвални, т.е. половината предмети се учат на чужд език от самото начало. Така като тук не съм срещала някъде да се учи език от първи клас, та и втори и трети. Или се учи като втори роден,  т.е. започва се естествено от детската  градина и преминава в билингвално обучение в училище, или сериозното изучаване с учебници и граматика по  самия език е по-късно, след овладяване на основния/основните. Междувременно учат, но колкото да имат някаква основа, не по 10 часа седмично, например. И защо аз да не съм голословна? Къде са твоите доказателства, че това е практика някъде?  Частни или държавни училища, има единна рамка на реформата в европейската образователна система  и тя се следва от всички. Затова ти казвам каква е практиката според нея – билингвално или по програма сериозно изучаване, когато детето вече има понятие от основите на  граматиката. А тук още не познава частите на речта на български, но учат граматика на английски или друг език. Че и изпити за В2 държат...Това ми е меко казано странно.
Виж целия пост
# 621
Алказар, ако детето не е двуезично по дефиниция или няма бавачка, чуждоезично детско заведение, където се общува само на един език, то това, което дъвчат в детската градина, едно дете в начална училищна възраст го научава точно за един срок. Малките деца, и големите деца, и всички хора учат нещо добре тогава, когато им трябва. Езикът е средство за комуникация, а не извънкласно занимание или предмет в училище. Когато детето не ползва този чужд език в ежедневието си, то ако ще двоен хорариум да има като часове по английски, пак няма да го автоматизира и разбере до степен, ако ежедневието му е основно на този език. Това, което от първи до четвърти клас толкова се напъва, в пети го навакват с едно ниво в която и да е езикова школа. А това, което дъвчат до седми клас, подгответата за един срок го учат в осми.
разликата, която описах в предишния си пост е в парите и похарченото време и престижа, който си добавят родителите. Все се сещам за Изпити по никое време - там родители от соц-средна класа обсъждаха децата си - а пък, моето как говори английски, аз не мога като него.


Школата няма никакво значение, дори тази школа, в която учиха моите вече не съществува или поне аз не я виждам на старото място. В която и школа да отидат, навсякъде карат по все краен брой системи и учебници. Съмнявам се в ЧУ да е нещо различно от това, което се предлага по каталог на пазара. Разбирам в ЧУ да учат половината предмети на английски, та да има някакво предимство. А те си карат по обичайните теми в обичайните системи за чужденци, разработени за съответната възраст.
Виж целия пост
# 622
.

Блис, децата във френския лицей учат всичко на френски, те са по друга система, те са потопени в езика. Не може да се сравнява с никое ЧУ, ако ще не знам колко часа да имат английски и не знам какви сертификати да предлагат за покриване към извънземните. Не можеш да покриеш ниво, което не ти е на умственото, езиково и др. ниво.
Потопени са тези с поне един родител французин. Иди да видиш болшинството от другите, чиито родители не знаят френски. Всичко е една голяма каша-френският е мъка, българският е никакъв, английският крета някак.
Не можах и аз да разбера смисъла на другите ти писания. На курс може, но в училише не.

Редлипс, не знам рано ли е или не. Моето дете е енергоспестяващо и както писах, цяла година общо взето си клати краката по английски. В КЕТ няма някакви сложни теми, за които не са умствено узрели, нито граматика.
Най-ужасен е БЕЛ в този клас и това е само началото  Joy
Виж целия пост
# 623
Потопени са тези с поне един родител французин. Иди да видиш болшинството от другите, чиито родители не знаят френски. Всичко е една голяма каша-френският е мъка, българският е никакъв, английският крета някак.

Затова  и по-рано казах, че поне половината, които избират подобен вариант само, заради  езика накрая хич не са доволни и то не само във френското, а и в другите чуждестранни училища. Трябва  много четене, а и много говорене и в междучасията, в които винаги българчетата си говорят на български, и извън училище, за да се натрупа достатъчно богат речник, а и да се оправят характерните за чужденците грешки в словореда и прочее. Често децата, на които е роден езика и са си в съответната страна нямат  достатъчно богат речник, защото това се мери във всеки етап на образованието, какво остава за чужденци и то извън страната. Не е толкова просто ученето в чуждестранно училище и то, когато родителите нямат представа каква е самата система, а и културата на страната.
Виж целия пост
# 624
Блис, именно, точно за това говоря - при равни други условия едно дете, което е във френското училище вижда много зор, докато се потопи в езика, но го улеснява до голяма степен системата - ще-неще цял ден е на френски. Същото беше (сега не зная как е) и в онова немско училище - щат.нещат на немски. Това е потапяне в средата и това е същинското усвояване на чуждия език. Останалото е ала-бала, но с повече хорариям и гръмки фрази. Ти сама го описваш много добре. Дете, което учи френски както е с английския в нашенските ЧУ ще има очевадни разлики в нивото, ако застане до едно дете от френското училище. Френско училище и ЧУ с френски трудно могат да се съизмерят, защото разликата е качествена. ЧУ с френски и курс по френски са по-близки по резултати.
А, Бояна много добре го е описала каква е разликата.
Виж целия пост
# 625
Aз не знам някой тук тръгнал ли е да ги сравнява двата вида училища?! Ако детето от ЧУ с разширен фр.тръгне да учи езика след седми клас на курс, както предлагаш, като се срещне с детето от ФЛ, ще имат ли нещо общо във владението на езика? Не, много ясно.

Бояна, да, съгласна съм за цитираното.
Виж целия пост
# 626
Къде са твоите доказателства, че това е практика някъде?  Частни или държавни училища, има единна рамка на реформата в европейската образователна система  и тя се следва от всички.

От 2014 за всички ДЪРЖАВНИ начални училища в UK е задължително да се изучава втори чужд език. Справка - тук:
https://en.wikipedia.org/wiki/Language_education_by_region#Forei … anguage_education
Има и други примери. Пак там се споменава, че заложената от ЕС цел, е да се знаят поне два чужди езика от общността при завършване на гимназия.

А тук още не познава частите на речта на български, но учат граматика на английски или друг език. Че и изпити за В2 държат...Това ми е меко казано странно.
Интересно, как децата учат родния си език, далеч преди да познават частите на речта? И даже пишат съчинения на него Simple Smile И повярвай ми - децата от добрите ЧУ четат и български книжки. Далеч повече от средностатистическия си връстник.

Андариел, няма как две нормални деца да знаят език на едно и също ниво, ако едното го е учило 4 часа на седмица, три години, а другото 10 часа на седмица, седем години. При достатъчно квалифицирани преподаватели в двата случая. TANSTAAFL.
Виж целия пост
# 627
Бояна, всъщност дори закостенялата английска образователна система се отваря от няколко години насам и въвеждат чужд език от 7 годишна възраст. И съвсем не се учи билингвално. Та точно единната уж европейска реформа (ако изобщо има такава) се старае да унифицира тендециите, а те са точно за постепенно въвеждане на ранно чуждоезиково обучение без то да е билингвално. Хорариумът е въпрос на профилиране. И ако сравняваме ябълки с ябълки е редно да сравняваме държавни училища в УК(или където и да било) с такива в България. Е учат ли от 1 клас(7 години) децата в нашите училища поне по 2 часа английски или друг език както е в УК?
https://www.mon.bg/bg/1699
И има профилирани държавни като 18 -то например, в които чуждите езици са с по 5 часа в 1 клас с което се опитват да са както ЧУ. Но това не променя факта, че нашите държавни не са по-различни от държавните в другаде държави. И нашите частни следват тенденциите навън.  
Ако сравняваме круши с круши - е редно да погледнеш някое профилирано езиково частно училище, било то в УК или Швейцария или където и да е и да го сравниш с нашите ЧУ с език. Няма в България нещо по-различно от наличните практики по света.
Изобщо не е вярно и това, че учат граматика на чужд език преди да са овладяли частите на речта на български. От личен опит - до тази година граматиката такава каквато ние я знаем изобщо не беше въвеждана в учебниците. Погледни някакви учебници за нива starters и movers. Има я, но е ситуационна и без набиване на правила и модели изкуствено. Във втори клас вече знаят частите на речта на български и имат що годе сносен правопис. Едва в края на годината започнаха да обясняват правила така както и на нас като възрасти ни се обясняват. Т.е. след като знаят какво е изречение, глагол и прочие. И знаят да различават действие в миналото и бъдещето.
Виж целия пост
# 628


А тук още не познава частите на речта на български, но учат граматика на английски или друг език. Че и изпити за В2 държат...Това ми е меко казано странно.
Интересно, как децата учат родния си език, далеч преди да познават частите на речта? И даже пишат съчинения на него Simple Smile И повярвай ми - децата от добрите ЧУ четат и български книжки. Далеч повече от средностатистическия си връстник.

Ученето на чужд език,  както се учи роден е едно, а изучаването като за В2 друго нещо. И да, чужд език се учи от първи клас в  ЕС, но не по начина,  по който се учи тук в ЧУ, пак повтарям, с цел  сертификати. Учат основата на чуждия език именно както малки деца учат родния си. Граматика и прочее се появява по-късно, след усвояване на базата на основния език. Другото е билинвалните училища, там е ясно какво е. Особено силно навлизат в Испания като вариант.

Последно – съчинение можеш да пишеш, но като човек, който ползва 6 чужди езика и е напълно наясно що е то В2 като ниво, казвам, че сертификати без да се познава и то прекрасно граматиката, са невъзможни, а на 11 години В2 е потрес, поне за мен, като цел на цяло училище, дори да е частно. Вече лично кой какво е постигнал не коментирам, защото хора и семейства разни, деца с различни възможности също. Но това да бъде цел и на  нея да се посвещават по 10 и повече учебни часа седмично с аргумента "децата са като гъбки и попиват всичко като са малки", за мен е повече от несериозно.

И толкова от мен по темата. Ще следя дали някой има разумно обяснение, но няма да посвещавам времето си на създаване на излишни взаимоотношения с потребители в темата.
Виж целия пост
# 629
Ежко, може, колкото и да ти е мъчно! Защото за този интервал се трупа речник, граматика и изобщо се развива първо родната езикова система,, развива се мислене, стратегии за учене. И се прави трансфер към чуждия език.
Моля те, наистина ли питаш как децата учели родния си език без да знаят части на речта? Всъщнос,т може, ако не си в тази материя. Родният език затова се казва роден, защото още от раждането си си започнал да го усвояваш. А децата, които не усвояват родния си език по обичайния начин, а го говорят като "чужденци", имат езиково нарушение и при тях се работи от една страна така, че да развият усещане към езика, а от друга е на рационално ниво - казва се "живея НА третиЯ етаж", когато те попитат "На кой етаж живееш?", а не се отговаря "Три."
Дъждец, аз затова писах, че разликата е качествена. Почти като да общуваш с двуезично натурално дете и дете, ако това дете е минало до седми клас материала във френското училище и е общувало по цял ден само на френски.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия