"Нашите пари" - финансово грамотни ли са младите българи?

  • 12 628
  • 8
От учебната 2017/2018 г. програмата на Visa за финансова грамотност „Нашите пари“ се преподава целогодишно в почти 50 училища в цялата страна по оригинално разработени учебник, учебна тетрадка и книга за учителя. На дигиталната учебна платформа ucha.se в рубриката „Пари и бизнес“ свободно достъпни, само срещу регистрация, са 45 видеа, които включват темите от учебника.

Целта на програмата е да помогне на младите хора – ученици от 9 до 11 клас, на които скоро предстои да започнат самостоятелен живот, да получат необходимата информация за света на финансите и да се научат как да разпределят своя бюджет и да правят разумен избор относно личните си финанси.

Програмата „Нашите пари“ осигурява различни стимули за участниците в нея – безплатно обучение и допълнително заплащане за учителите, сертификати за училището и за всеки ученик, успешно преминал програмата, както и безвъзмездно предоставяне на учебните материали.



Проучване за финансова грамотност на Visa в България

Проучване на „Алфа Рисърч“, подкрепено от Visa в България, показва обезпокоителна липса на познания за финансови термини, дейности, услуги и планиране на личните финанси сред юношите.

Представително проучване на „Алфа Рисърч“ с подкрепата на Visa в България сред ученици от 9 до 12 клас показва относително ниска самооценка у гимназистите за тяхната финансова подготовка:
   55% от юношите се определят като недостатъчно финансово грамотни
   Само един на всеки 14 ученици (7%) се смята за много добре подготвен, що се отнася до личните им финанси.

Ниската самооценка за финансовата грамотност на учениците се потвърждава в значителна степен от познанията им за различни термини и практически въпроси от финансовия сектор:
   От общо 20 понятия във финансите юношите смятат, че познават едва половината от тях, а в същото време само 3% се смятат за добре запознати с всички.
   Най-познати са често споменаваните в медийни и рекламни кампании понятия като дебитни карти (41%), кредитни карти (40%), застраховки (36%) и кредити (35%).
   По-специфични понятия като инфлация, просрочие, първоначален капитал и др. остават извън познанията на учениците, показва проучването.

Учениците познават слабо и функциите на държавните регулаторни органи във финансовия сектор:
   Повечето юноши знаят за съществуването на Българската народна банка (59%), Националната агенция по приходите (42%) и Комисията за защита на конкуренцията (38%).

Други държавни институции в сектора остават по-слабо познати или напълно непознати. Подобни нива на осведоменост са регистрирани и що се отнася до частните финансови институции:
   Парадоксално учениците познават най-добре заложните къщи (58%).
   Едва след тях идват застрахователните компании (55%) и банките (52%), небанковите финансови институции (39%) и лизинговите компании (36%).

Учениците също така не са запознати до голяма степен с ключови регулаторни функции на държавата, които ги засягат като граждани и бъдещи ползватели на финансови услуги:
   74% от всички юноши не знаят каква сума се гарантира от държавата в случай на фалит на банка
   79% не знаят, че държавата не гарантира инвестициите в акции в случай на обезценяването им
   51% не са осведомени, че БНБ обявява валутните курсове и цената на златото

Решаването на математически задачи в сферата на финансите се оказва сериозно предизвикателство за учениците, показва проучването. От седем задачи учениците са успели да решат средно по три. Учениците от по-долните класове (9 – 10), от по-малките градове, както и от професионалните гимназии показват по-слаби от средните умения и съставляват най-рисковата група, която скоро ще навлезе на пазара на финансовите услуги. Някои от тях са успели да решат едва една от общо седем задачи.

Проучването на „Алфа Рисърч“ е национално представително за учениците от гимназиалните класове в България. То е осъществено чрез  преки стандартизирани интервюта сред 1000 ученици от 9, 10, 11 и 12 клас. Проучването е финансирано от Visa в България и е извършено от агенцията за маркетингови и социално-политически проучвания „Алфа Рисърч“ в периода  8 – 15 април 2016 г.

Споделете своя собствен опит и наблюдения за нивото на финансовата грамотност на българите и дали разговаряте на подобни теми у дома с децата си?

Защо финансовата грамотност е важна за Вас и Вашите деца?



„Нашите пари“ е програма, осъществявана от Visa с подкрепата на всички български банки.
# 1
Цитат
Споделете своя собствен опит и наблюдения за нивото на финансовата грамотност на българите и дали разговаряте на подобни теми у дома с децата си?
Защо финансовата грамотност е важна за Вас и Вашите деца?
За големите суми (ипотечни кредити например) са сравнително разумни, но за малките българите нямат финансова грамотност. Много пари изтичат м/у пръстите без даже да го осъзнават.

Говорим вкъщи, защото една грешна стъпка може да отнеме години изплуване, много лесно се стъпва в грешна посока. Дъщеря ми след 1 г. ще е 9 клас, ще се радвам програмата да е набрала скорост и да обхваща всички училища.

Виж целия пост
# 2
Здравейте! На мен инициативата много ми допада! А освен безплатните видеа има ли някаква възможност извън клас и индивидуално да получим други материали по програмата? Визирам случаи когато дадено училище не е включено, но негови ученици се интересуват.
Благодаря!
Simple Smile
Виж целия пост
# 3
Дъщеря ми след 1 г. ще е 9 клас, ще се радвам програмата да е набрала скорост и да обхваща всички училища
Не се сърди, човече, работим усилено за разширяване на програмата. Ако имате интерес, можете да подпишете петицията на сайта https://pocketscience.bg/petition.
В кой град и в кое училище е Вашето дете?
Бихме могли да говорим с ръководството за възможностите за включване към програмата.


Здравейте! На мен инициативата много ми допада! А освен безплатните видеа има ли някаква възможност извън клас и индивидуално да получим други материали по програмата? Визирам случаи когато дадено училище не е включено, но негови ученици се интересуват.
Благодаря!

agitak, радваме се, че инициативата Ви харесва и ценим обратната Ви връзка!
За училищата, в които се преподава „Нашите пари“, има предвидени допълнителни материали за учениците.
Ако Вие и Вашето дете имате интерес към програмата, също можете да подпишете петицията за включване на училището към „Нашите пари“ на този адрес: https://pocketscience.bg/petition.
Ние ще се обърнем към ръководството и ще проверим интереса и възможностите да включим програмата.



Екипът на Visa в България
Виж целия пост
# 4
Не се сърди, човече, работим усилено за разширяване на програмата. Ако имате интерес, можете да подпишете петицията на сайта https://pocketscience.bg/petition.
В кой град и в кое училище е Вашето дете?
Бихме могли да говорим с ръководството за възможностите за включване към програмата.
Сега е 7 клас, тази година ще кандидатства и живот и здраве, през есента ще мога да подпиша петицията с конкретни данни Simple Smile
Виж целия пост
# 5
....

agitak, радваме се, че инициативата Ви харесва и ценим обратната Ви връзка!
За училищата, в които се преподава „Нашите пари“, има предвидени допълнителни материали за учениците.
Ако Вие и Вашето дете имате интерес към програмата, също можете да подпишете петицията за включване на училището към „Нашите пари“ на този адрес: https://pocketscience.bg/petition.
Ние ще се обърнем към ръководството и ще проверим интереса и възможностите да включим програмата.



Екипът на Visa в България


Благодаря ви!

Всъщност, не знам дали нашето училище не е включено вече. Моето дете сега е в 8-ми клас, и едва догодина ще влезе в класния диапазон на програмата - затова може още да не са ни казали, че училището ни е участник. ... При положение, че името на нашето училище го има в падащия списък от формата на петицията, това означава ли, че то все още не е включено?

(Ако падащия списък не съдържа само неучастващи училища а всички, си мисля че ще е добре да публикувате актуален списък на участващите училища. Така всеки ще може да прецени дали да подписва петицията или директно да търси координатора в училището, в случай, че то вече е в програмата.)

Simple Smile
Виж целия пост
# 6
Благодарим Ви за коментарите,

През последните години все повече хора започнаха да си дават сметка за проблема и нуждата от включване на тези умения в учебния план. Радваме се, че и тук срещаме съмишленици. 

Идеята зад „Нашите пари“ е учениците да си дадат сметка, че всяка тяхна мечта има финансови измерения и е необходимо зад нея да стои добър финансов план, за да бъде реализирана. Стремим се да помогнем на младите хора да променят отношението си към парите и да започнат да ги възприемат не като даденост, а като ресурс. Това може да им помогне да правят разумен и информиран избор и да изгради у тях чувство на отговорност.

В подкрепа на тези усилия, съвсем наскоро стартирахме кампанията Pocket Science, насочена към тийнейджърите. Специализираният сайт www.pocketscience.bg е създаден като онлайн магазин, в който те са изправени пред предизвикателството да научат ключови теми за финансите, да тестват знанията си и да печелят различни точки от всеки тест. Точките служат като виртуални пари и могат да се използват за закупуването на дрехи, брандирани с интересни финансови слогани като FINEance, Savings 4 Life, 0% Interest, Deposit Queen и др.

Името на кампанията – Pocket Science е микс от фразите Rocket Science и Pocket Money (от английски) като основната идея е, че управлението на джобните пари не е сложно или трудно стига да придобиеш основни познания по икономика и финанси.

Ето защо искаме да разберем как обсъждате темата за джобните и разпределението на сумите вкъщи, как подхождате към темата и какви пречки срещате?
Виж целия пост
# 7
Скрит текст:
От учебната 2017/2018 г. програмата на Visa за финансова грамотност „Нашите пари“ се преподава целогодишно в почти 50 училища в цялата страна по оригинално разработени учебник, учебна тетрадка и книга за учителя. На дигиталната учебна платформа ucha.se в рубриката „Пари и бизнес“ свободно достъпни, само срещу регистрация, са 45 видеа, които включват темите от учебника.

Целта на програмата е да помогне на младите хора – ученици от 9 до 11 клас, на които скоро предстои да започнат самостоятелен живот, да получат необходимата информация за света на финансите и да се научат как да разпределят своя бюджет и да правят разумен избор относно личните си финанси.

Програмата „Нашите пари“ осигурява различни стимули за участниците в нея – безплатно обучение и допълнително заплащане за учителите, сертификати за училището и за всеки ученик, успешно преминал програмата, както и безвъзмездно предоставяне на учебните материали.



Проучване за финансова грамотност на Visa в България

Проучване на „Алфа Рисърч“, подкрепено от Visa в България, показва обезпокоителна липса на познания за финансови термини, дейности, услуги и планиране на личните финанси сред юношите.

Представително проучване на „Алфа Рисърч“ с подкрепата на Visa в България сред ученици от 9 до 12 клас показва относително ниска самооценка у гимназистите за тяхната финансова подготовка:
   55% от юношите се определят като недостатъчно финансово грамотни
   Само един на всеки 14 ученици (7%) се смята за много добре подготвен, що се отнася до личните им финанси.

Ниската самооценка за финансовата грамотност на учениците се потвърждава в значителна степен от познанията им за различни термини и практически въпроси от финансовия сектор:
   От общо 20 понятия във финансите юношите смятат, че познават едва половината от тях, а в същото време само 3% се смятат за добре запознати с всички.
   Най-познати са често споменаваните в медийни и рекламни кампании понятия като дебитни карти (41%), кредитни карти (40%), застраховки (36%) и кредити (35%).
   По-специфични понятия като инфлация, просрочие, първоначален капитал и др. остават извън познанията на учениците, показва проучването.

Учениците познават слабо и функциите на държавните регулаторни органи във финансовия сектор:
   Повечето юноши знаят за съществуването на Българската народна банка (59%), Националната агенция по приходите (42%) и Комисията за защита на конкуренцията (38%).

Други държавни институции в сектора остават по-слабо познати или напълно непознати. Подобни нива на осведоменост са регистрирани и що се отнася до частните финансови институции:
   Парадоксално учениците познават най-добре заложните къщи (58%).
   Едва след тях идват застрахователните компании (55%) и банките (52%), небанковите финансови институции (39%) и лизинговите компании (36%).

Учениците също така не са запознати до голяма степен с ключови регулаторни функции на държавата, които ги засягат като граждани и бъдещи ползватели на финансови услуги:
   74% от всички юноши не знаят каква сума се гарантира от държавата в случай на фалит на банка
   79% не знаят, че държавата не гарантира инвестициите в акции в случай на обезценяването им
   51% не са осведомени, че БНБ обявява валутните курсове и цената на златото

Решаването на математически задачи в сферата на финансите се оказва сериозно предизвикателство за учениците, показва проучването. От седем задачи учениците са успели да решат средно по три. Учениците от по-долните класове (9 – 10), от по-малките градове, както и от професионалните гимназии показват по-слаби от средните умения и съставляват най-рисковата група, която скоро ще навлезе на пазара на финансовите услуги. Някои от тях са успели да решат едва една от общо седем задачи.

Проучването на „Алфа Рисърч“ е национално представително за учениците от гимназиалните класове в България. То е осъществено чрез  преки стандартизирани интервюта сред 1000 ученици от 9, 10, 11 и 12 клас. Проучването е финансирано от Visa в България и е извършено от агенцията за маркетингови и социално-политически проучвания „Алфа Рисърч“ в периода  8 – 15 април 2016 г.

Споделете своя собствен опит и наблюдения за нивото на финансовата грамотност на българите и дали разговаряте на подобни теми у дома с децата си?

Защо финансовата грамотност е важна за Вас и Вашите деца?



„Нашите пари“ е програма, осъществявана от Visa с подкрепата на всички български банки.

Благодарим Ви за коментарите,

През последните години все повече хора започнаха да си дават сметка за проблема и нуждата от включване на тези умения в учебния план. Радваме се, че и тук срещаме съмишленици. 

Идеята зад „Нашите пари“ е учениците да си дадат сметка, че всяка тяхна мечта има финансови измерения и е необходимо зад нея да стои добър финансов план, за да бъде реализирана. Стремим се да помогнем на младите хора да променят отношението си към парите и да започнат да ги възприемат не като даденост, а като ресурс. Това може да им помогне да правят разумен и информиран избор и да изгради у тях чувство на отговорност.

В подкрепа на тези усилия, съвсем наскоро стартирахме кампанията Pocket Science, насочена към тийнейджърите. Специализираният сайт www.pocketscience.bg е създаден като онлайн магазин, в който те са изправени пред предизвикателството да научат ключови теми за финансите, да тестват знанията си и да печелят различни точки от всеки тест. Точките служат като виртуални пари и могат да се използват за закупуването на дрехи, брандирани с интересни финансови слогани като FINEance, Savings 4 Life, 0% Interest, Deposit Queen и др.

Името на кампанията – Pocket Science е микс от фразите Rocket Science и Pocket Money (от английски) като основната идея е, че управлението на джобните пари не е сложно или трудно стига да придобиеш основни познания по икономика и финанси.
[/spoiler]
Ето защо искаме да разберем как обсъждате темата за джобните и разпределението на сумите вкъщи, как подхождате към темата и какви пречки срещате?


На моето дете му е приятно да има свои си пари (джобни) и да решава как да ги използва. Когато те не достигат за някое желание, а аз не одобрявам много целта (за да помогна с доп. пари), разбира, че ще трябва да си досъбере (спести) до осигураване на необходимата сума. Така хем решението, хем и спазването му си е лично негова грижа... Смятам този подход за удачен в ученето на младежите как да бъдат отговорни, последователни и търпеливи в постигане на личните им цели.
Виж целия пост
# 8
Масово срещам хора на средна възраст, които не са финансово грамотни, хора с объркани приоритети. Не знам какъв опит ще предадат на децата си. Трябва да има финансова дисциплина, трябва да се говори за нея още от ранна детска възраст. Подетата инициатива е похвална.
Няма да забравя една мъдрост, която беше поместена в учебника ми по "Микроикономика", а именно " Който купува това, което не му трябва, продава онова, което най-много му трябва!"
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия