Счетоводни въпроси - 2

  • 50 145
  • 675
# 585
Здравейте, това ли е давностният срок за законна лихва, в случай че такава не е изплатена на лице, останало без работа за определен период от време?

ЗЗД
Чл. 111. С изтичане на тригодишна давност се погасяват:
а) вземанията за възнаграждение за труд, за които не е предвидена друга давност;
б) (изм. - ДВ, бр. 12 от 1993 г.) вземанията за обезщетения и неустойки от неизпълнен договор;
в) вземанията за наем, за лихви и за други периодични плащания.
г) (зал. - ДВ, бр. 12 от 1993 г.)
Да
Виж целия пост
# 586
Мога ли да съм свободна професия и да съм на 2 или 4 часа?
Може ли в ООД 2 ма съдружника да са на по -малко от 8 часа или е задължително единия на е на 8, а другия може и на 4 или 2?
Виж целия пост
# 587
Мога ли да съм свободна професия и да съм на 2 или 4 часа?
Може ли в ООД 2 ма съдружника да са на по -малко от 8 часа или е задължително единия на е на 8, а другия може и на 4 или 2?
Обикновено упражняването на свободна професия и работата на съдружник за просперитета на дружеството е ограничена до 25 - 30 часа за денонощие. 😜

А сега сериозно - за свободна професия, самоосигуряване и граждански договори часове няма. Те важат само за полагането на труд по правоотношение регламентирано от Кодекса на труда.
Виж целия пост
# 588
Здравейте,
Не мога да разбера бележката за доходи за каква информация служи? Някои работодатели държат на нея, други не.
Работих до ноември, издадоха ми бележка. Започнах нова работа началото на януари и дадох бележката, върнаха ми я защото не им трябвала.
Напуснах новата работа и помолих и от тях за бележка. Сега ще започвам нова месец Февруари, кои бележки да нося? От двете предходни или само от последната?
Виж целия пост
# 589
Здравейте,
Не мога да разбера бележката за доходи за каква информация служи? Някои работодатели държат на нея, други не.
Работих до ноември, издадоха ми бележка. Започнах нова работа началото на януари и дадох бележката, върнаха ми я защото не им трябвала.
Напуснах новата работа и помолих и от тях за бележка. Сега ще започвам нова месец Февруари, кои бележки да нося? От двете предходни или само от последната?
Всичко зависи от това най-вече от, кога започвате работа / през годината или в самото и  начало/. При започване на нова  работа през м. януари - не трябва, ако започвате през годината може и да ви поискат. Важното е кой прави годишното изравняване, на него му трябва тази бележка. Щом през м.02 ще започвате нова работа - да вземете си , ще ви трябва. Ако през  годината сте сменили трима работодатели- носите и от тримата но новият.
Виж целия пост
# 590
Здравейте,
Не мога да разбера бележката за доходи за каква информация служи? Някои работодатели държат на нея, други не.
Работих до ноември, издадоха ми бележка. Започнах нова работа началото на януари и дадох бележката, върнаха ми я защото не им трябвала.
Напуснах новата работа и помолих и от тях за бележка. Сега ще започвам нова месец Февруари, кои бележки да нося? От двете предходни или само от последната?
Всичко зависи от това най-вече от, кога започвате работа / през годината или в самото и  начало/. При започване на нова  работа през м. януари - не трябва, ако започвате през годината може и да ви поискат. Важното е кой прави годишното изравняване, на него му трябва тази бележка. Щом през м.02 ще започвате нова работа - да вземете си , ще ви трябва. Ако през  годината сте сменили трима работодатели- носите и от тримата но новият.

Благодаря, малко по- ясно ми е. Само да валидирам, че разбрах.
2022 и 2023 цялата съм работила на едно място, прикючих 2023 м. 11 - имам бележка
2024 м.01 почвам на ново -място приключих м.01 ( същия месец- работени 5 дни) - имам бележка
М.02 започвам нова работа- нося бележка единствено от работата през 2024 м.01, нали така ?

Благодаря отново!
Виж целия пост
# 591
Виолетка, правилно сте разбрала. На новото място носите само тази от м. 01.24г.
Виж целия пост
# 592
Здравейте,  счетоводен казус...
До края на месеца трябва да подам документи за детски надбавки,  но случая на мъжа ми е трудноразрешим за счетоводителката. Той в момента не е на трудов договор, получава доходи от наеми на помещения. Счетоводителката не знае каква служебна бележка да му пусне за пред социално подпомагане.
Някакви идеи?
Виж целия пост
# 593
- Декларация свободен текст - пише я мъжът ти.
- Ако наемите са от фирми: извадат се сметки за изплатени суми  и служебни бележки, както при гражданските договори и представя копия от тях.
Виж целия пост
# 594
- Декларация свободен текст - пише я мъжът ти.
- Ако наемите са от фирми: извадат се сметки за изплатени суми  и служебни бележки, както при гражданските договори и представя копия от тях.
- Какво трябва да пише в декларацията?
- Сметки за изплатените суми, банково извлечение  ли ще рече?
Иначе служебни бележки фирмите могат да издадат.
Виж целия пост
# 595
От кого получавате наемите - от фирми или от физически лица?
Ако са фирми наемателитр казвате на съответното счетоводство, че ви трябват "сметка за изплатени суми" за наемите и те знаят какво е.
Ако наемателите са физически лица съчинявате (може ръкописно на лист) удостоверение за получен наем
Месец.... - Х лева, Месец..... - Х лева.
Преди това питайте в Социални грижи дали изобщо е необходимо да прилагат подобни хартии. Може да е достатъчно да включите сумите в съответните графи на заявлението за детски.
Виж целия пост
# 596
Как стои въпроса с фактурите за разход при свободна професия(самоосигуряващо се лице)? Обзавеждам кабинет, вземам фактури, но според счетоводителката няма да има нужда от тях. Добре питам аз тези 25% признат разход не са ли точно такива разходи?
На 20.01. се регистрирах в аг. по вписв., на 01.02. ще ми  подадат ОКД 5, ако сега вземам фактури, ще ми вършат ли работа?
Хазяина ми е физ. лице ще ми издава квитанция за наем, той също може ли да минава като признат разход?
Виж целия пост
# 597
Как стои въпроса с фактурите за разход при свободна професия(самоосигуряващо се лице)? Обзавеждам кабинет, вземам фактури, но според счетоводителката няма да има нужда от тях. Добре питам аз тези 25% признат разход не са ли точно такива разходи?
На 20.01. се регистрирах в аг. по вписв., на 01.02. ще ми  подадат ОКД 5, ако сега вземам фактури, ще ми вършат ли работа?
Хазяина ми е физ. лице ще ми издава квитанция за наем, той също може ли да минава като признат разход?

Без да съм специалист знам, че при самоосигуряващо се лице на свободна професия не е нужно събиране на бележки за разходите. Тези 25% са Ви признати при всички положения.
Виж целия пост
# 598
Как стои въпроса с фактурите за разход при свободна професия(самоосигуряващо се лице)? Обзавеждам кабинет, вземам фактури, но според счетоводителката няма да има нужда от тях. Добре питам аз тези 25% признат разход не са ли точно такива разходи?
На 20.01. се регистрирах в аг. по вписв., на 01.02. ще ми  подадат ОКД 5, ако сега вземам фактури, ще ми вършат ли работа?
Хазяина ми е физ. лице ще ми издава квитанция за наем, той също може ли да минава като признат разход?

Няма нужда да доказвате разход - тези 25% са необходимо-присъщи разходи, т.е. признават се и се намаляват от общия размер на прихода.
Виж целия пост
# 599
Благодаря, разбрах.
Друг въпрос- как изглеждат и се казват кочаните, които трябва да взема за да издавам вместо касов Бон?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия