Математически турнири 1-4 клас. Тема №53

  • 88 737
  • 736
# 540
Някпй знае ли Кенгурото в събота с какъв начален час е? Нищо не ни казаха. Или зависи от конкретното у-ще?
Виж целия пост
# 541
11 ч. Мисля, че е за всички, но все пак питайте в училището.
Виж целия пост
# 542
10.30 ч. трябва да са заели местата си, а състезанието започва в 11.00 ч.
Виж целия пост
# 543
Задача от ЕК за първи клас:

Жорко и Тошко имат в себе си само монети по 1 лев (всеки има поне по една монета). На
Жорко не му достигат 8 лв., за да купи една топка, а на Тошко не му достигат 2 лв., за да купи
същата топка. Парите на двамата заедно също не стигат, за да купят тази топка. Колко лева
струва топката?

Как да я обясня разбираемо за първокласник?

Щом Жорко има най-малко 1 лв., а не му достигат 8 лв., значи топката може да струва най-малко 9 лева.
Ако цената на топката е 9 лв., то тогава Тошко има 7 лв., а Жорко - 1 лв. Това означава, че парите на двамата също не стигат, за да си купят топката,  т.е. 9 лв. е търсеният отговор.

Честно казано, миналата година аз също нямах представа как се решава тази задача. Добре, че беше детето да ми обясни.   Mr. Green

Цитат
Ако цената на топката е 9 лв., то тогава Тошко има 7 лв., а Жорко - 1 лв. Това означава, че парите на двамата също не стигат, за да си купят топката,  т.е. 9 лв. е търсеният отговор.
По принцип това разсъждение не е достатъчно за пълен отговор - намерен е един възможен отговор, но не е доказано, че няма и друг. Разбира се за тест с един избираем отговор става, но когато се наложи да се опише задачата е твърде вероятно да се загубят точки. Примерно ако вместо 2 на Тошко не му достигаха 3 лв., то 9 пак щеше да един възможен отговор, но 10 също е такъв - единият ще има 2, а дргугия 7 и 2+7=9<10, т.е. цената на топката ще е 9 или 10лв. Връщайки се към първоначалната задача, разбира се горното разъсждение може да се продължи: Ако топката струва 10 лв. или повече то Жорко ще има поне два лева и двамата с Тошко ще могат да си я купият, т.е. не е възможно топката да струва 10 лв. или повече.

Ето и още едно решение:
Тъй като на Тошко не му достигат 2 лв. за да купи топката и парите на Тошко и Жорко не са достатъчни да се купи топката, то Жорко има по-малко от 2лв., но по условие има поне 1лв., което означава, че Жорко има точно един лев. Значи топката струва 1+8=9лв., а Тошко има 9-2=7лв.
Виж целия пост
# 544
Аз го разбирам обяснението, обаче не знам как да го обясня на детето. Мъчих се, уж разбира, после не може да я реши. Явно не му е ясно...
Виж целия пост
# 545
D2018, задачата е за първи клас и като такава е съобразена да е само с един възможен отговор, числов.
Дала съм кратко решение, имайки предвид тези специфики. Логично, ако 9 не беше верният отговор, да се пробва с 10 и т.н....
Като цяло е хубаво решенията, които се дават тук и в другата тема  да са съобразени с възрастта на децата, за които е предназначена задачата.
Виж целия пост
# 546
D2018, задачата е за първи клас и като такава е съобразена да е само с един възможен отговор, числов.
Дала съм кратко решение, имайки предвид тези специфики. Логично, ако 9 не беше верният отговор, да се пробва с 10 и т.н....
Аз също съм писал, че ако се гледат тези специфики решението става.  Просто се опитвам да предпазя родители на малко по-големи деца да не ги взимат като чиста монета подобен тип решения, че се стига до: "Детето ми си е описало задачата, получило е отговора, а не са му дали пълен брой точки."
Като цяло е хубаво решенията, които се дават тук и в другата тема  да са съобразени с възрастта на децата, за които е предназначена задачата.
Напълно съм съгласен - това е идеалният вариант. За съжаление не винаги е толкова просто, а доста често и самите задачи така или иначе не са съборазни със средностатически представател на съответната възраст. Все пак е по-добре да има някаво коректно решение отколкото никакво, защото задачите се повтарят и при по-големите. Отделно понякога може и да не е толкова трудно да се опише като за по-малки, но изисква доста повече време - тука се разчита родители да направят този "превод" - така да се каже дал си идея, който има време и желание да я развива. Има и доста случаи, в които малко по-сложно решение като се понапънеш и го разбереш може да ти послужи като метод да решаваш доста подобни задачи, докато по-простичкото просто дава решение на конкретната задача.

Виж целия пост
# 547
D2018, няма нужда непрекъснато да ми цитирате постовете и да ми правите рецензии на решенията.

Питането беше за задача за първи клас. Кого от какво сте решил да предпазвате, не ме касае. Само много моля, оттук нататък да си пишете ферманите без да ме цитирате.
Виж целия пост
# 548
Тази задача и аз по сходен начин я обяснявах на моята първокласничка. Малко й е трудно да приеме метода с налучкването, не само в тази, а и в други задачи, но уж разбра 🤔
Виж целия пост
# 549
Здравейте,
Има ли възможност да дискутирате задачите в подходящата тема и да не разводнявате тази?
Благодаря.
Виж целия пост
# 550
Последните две задачи на ЕК за първи клас изискват ли описание в самия лист със задачите? Или е достатъчно да са пренесени отговорите в бланката?
Виж целия пост
# 551
Някъде четох, че е иска кратко решение. Peace
Виж целия пост
# 552
Някъде четох, че е иска кратко решение. Peace

"кратък свободен числов отговор", т.е. число. Simple Smile не разписване на решението.
Виж целия пост
# 553
Някпй знае ли Кенгурото в събота с какъв начален час е? Нищо не ни казаха. Или зависи от конкретното у-ще?
Има го в регламента. Състезанието е от 11ч., децата трябва да са заели местата си в 10:30.
Виж целия пост
# 554
Здравейте,
Има ли възможност да дискутирате задачите в подходящата тема и да не разводнявате тази?
Благодаря.

Здравейте,
Можете ли да ме насочите към подходящата тема, където се разискват подобни задачи? Вчера бях много доволна, че точно тази задача, с която се бяхме мъчили, беше обсъдена тук и бяха предложени решения подходящи за първокласници. Ако има друга по-подходяща тема, бих искала да почна да я следя.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия