Дискусионна тема. Говорилник. Частно vs държавно образУвание. Училищен спамо-чат. Тема №4

  • 28 021
  • 771
# 450
Никога техникумите не са били по-добре от МГ по математика, а последната година не се учеше математика и БЕЛ.
В университета личеше разликата между завършилите МГ(че и ЕГ) и техникумите.
В ТУ дори имаше курс за припомняне на математиката, лятото преди 1 курс, в които се и учеха неща, за които в техникумите не се бе чувало за разлика от МГ.
Виж целия пост
# 451
То май е имало разлика и между техникумите. Защото имаше един вид, за които си се знаеше, че не преучват Simple Smile Но Русалка е права, че е по-важна настоящата ситуация. Скоро имаше и някаква подписка от СМГ във връзка с отпадането на някакъв материал, но не мога да намеря сега линк от телефона. Явно движение има и ще продължава да има, така че, за съжаление, май трябва да се следят и чуждите програми, за да се поддържа адекватно ниво.
Виж целия пост
# 452
sadlady, говоря за там където се учеше, за определени паралелки в Строителния, 'щото никой не е очаквал от зидаромазача или тракториста (от истинския  БУЗЕМ) да учи математика.
Виж целия пост
# 453
СПТУ визираш вероятно, sadlady.
Брат ми завърши  през 90-те спрягания тогава за елитен Механотехникум "Сталин". Не СПТУ-то към него. Ами извинявам се, ама пълна скръб по математика беше по моите  критерии, но пък  с отлична оценка. За СПТУ дори и не си помислям какво е било. Учителката го гонеше от час, та да не подсказвал. Rolling Eyes Представете си цялостното ниво. Та затова тази носталгия по това колко добре е било някога и колко високо е било нивото по мат някъде е много пресилена. Просто си имаше математици и тогава, без това да значи, че масата се е справяла и с по-високи топки.. Но пробладаващо добрите си бяха пак в МГ. По другите места имаше изключения, точно както е и сега. В моя клас в ЕГ например имаше девойче, което в 10 клас реши почти всички задачи от конкурсния изпит в ТУ, тогава МЕИ, и се справи много по-добре от сестра си, реално кандидатстваща във въпросната година. И днес не е учудващо, че се занимава това някогашно девойче баш с мат и програмиране.Та каквото било някога, било. Въпросът обаче е как е сега.
Същото е и с БЕЛ - като се завайкат някои из темите колко неграмотни са днешните младежи... Ми просто си личи, понеже  навсякъде в онлайн пространството лъсват бисерите им. Тогавашните оставаха просто скрити. Ако е иначе, защо представители баш на нашето поколение из форума, при това с претенции за образование, доста честичко пишат с грешки?
Виж целия пост
# 454
Личното ми впечатление, от преди 20+ години, е че в механотехникумите и в строителните техникуми, във водещите паралелки се учеше и се научаваше много сериозна математика. Сега нямам наблюдения.
Виж целия пост
# 455
Така си беше. Дори се влизаше с изпит по математика и си имаше наплив в тези техникуми. Предприятията даваха хубави стипендии и хората се готвеха за инженерни специалности.
Като дете на преподавател във ВМИ с много познати други преподаватели мога да споделя мнението им за студентите им от преди години - беше си в полза на завършилите механотехникуми изцяло. Математиките не са трудни във ВУЗ инженерен, нито са основни и централни дисциплини. И хората си се справяха прилично. Не им е било цел да станат математици във ВМИ.
За сега - не само техникумите, а и останалите училища са с главоломно паднало ниво. Тотален срив на масите.
Виж целия пост
# 456
Слънчице, колкото и сериозна да е, не колкото в МГ (вътрешна информация Wink, не от МГ)
Виж целия пост
# 457
Само че, доколкото разбрах въпросът е дали някога техникумите са били по-добре от МГ СЕГА.
Та на този въпрос отговорът е ДА.

Истината е, че сега само от МГ излизат сравнително грамотни по математика. За масовия случай говоря. Повтарям "сравнително грамотни". Преди 20+ години от всякъде се излизаше с по-добра грамотност от настоящата в МГ. Точно от 20 години наблюдавам графиката на функцията, описваща грамотността по математика. И съм категорична, че въпросната функция е строго намаляваща в разглеждания интервал от време.
Виж целия пост
# 458
Яна,  на твоята преценка се доверявам на 100%, причините са ясни,  друго е да го каже човек,  имащ ежедневно контакт с хора,  изучаващи мат дисциплини и идващи от всякакви училища. Моят опит с брат ми е единичен и вероятно непоказателен. Остава обаче същината,  а именно,  че децата днес,  дори и тези в Колежа,  за които Ежко упорито твърди,  че имат масово солидна подготовка върху неизучавани по програма дялове, издишат откъм база,  щом дори учениците от МГ след ученето на далеч повече мат  като часове преобладаващо са с  просто прилично ниво. А изключения винаги и навсякъде има, имало е и ще има. Те не са показател за степента на подготовка в училище.
И не,  въпросът не беше дали техникумите някога са били по-добре от МГ сега,  Ежко го сведе до това със сравнение на какво елементарно ниво била цитираната немска матура. Забележи матура,  дори не изпит.. Елементарно или не,  въпросът е доколко е по силите на днешния ученик в 12 клас, учещ извън МГ,  не на този през 89-та от Строителния техникум. Въпросната дискусия е стара и касае готовността на ученици ДНЕС с придобита само от училище база,  не математическо при това,  да се справят безпроблемно и без нужда от външна подпора още при кандидатстването/приема/старта в някои чужди университети,  особено в технически специалности,  с някои дялове, неизучавани по нашата програма. Той продължава да твърди, че могат от раз.
Виж целия пост
# 459
Никога не сме спорили, че МОН и изискванията по него са крайно недостатъчни. Иначе щеше ли да има толкова стройна 50–60 годишна система от частни уроци.
Виж целия пост
# 460
Едно е да се мине отгоре-отгоре (и да те направят част от системата с уроците) през материала, съвсем друго да е застъпен различен или да не е включен.
С училищна математика
Скрит текст:
( в това число и от техникум. Вникакъв случай не казвам, че не се е учило, но дори с добър учител част от системата с уроци, който ни третираше, както частните си ученици - нямам спомен да сме ползвали учебник, само сборниците помня, но нещата са различни от МГ) 
и самоподготовка едно време нямаше проблем да влезеш в университет (в т.ч. и онези, които не бяха мъже, а донаборници)
Няма как да решиш задача с комплексни числа (каквито състудентите ми от МГ бяха учили), ако е не си и чувал за тях им.
Виж целия пост
# 461
Във ВМИ се учи медицина (Висш медицински институт), а инженерните са ВМЕИ. Първо, не мога да се съглася, че не се учи кой знае каква математика във ВМЕИ - по-сериозна математика се учеше само в математическите специалности в университета, а във ВМЕИ се учеше много по-трудна математика отколкото, примерно, в икономическите университети. И не мога да се съглася, че възпитаниците на техникумите масово са се справяли прекрасно по математика във ВМЕИ. Напротив, повечето го закъсваха и с голям зор или вързваха тройки по ЛААГ и Анализ, или въобще ги късаха. Изключения, разбира се, имаше, но именно изключения, а не правило. Но всичко това е минало, въпросът е как е сега. Не знам как е, но ми е изключително трудно да повярвам, че в момента учениците от МГ знаят по-малко математика, отколкото навремето са знаели възпитаниците на техникумите. Това е просто невероятно.
Виж целия пост
# 462
Да повторя. Показаните задачи от немската матура не са за математически олимпийци. За ниво техникум от мое време са. Т.е. иска се изучаване на малко теория на вероятностите + статистика (предмет математическа обработка на геодезическите измервания в строителния техникум по мое време). И добро (не космическо) ниво на преподаване по математика.
За АК това се превежда като ходене на електив за АР математика (AB и ВС).
Ама единици го правели. Не са единици, но не са и всички. Тези, които искат да продължат със STEM обикновено го правят. Няма място за паника.
А на държавните гимназии, това че не учат статистика и минават анализа отгоре-отгоре им е един от последните проблеми.
Виж целия пост
# 463
Скрит текст:
ВМ/Е/И беше старо разговорно наименование. Историята помни и Висш общотехнически задочен институт (ВОТЗИ). Казваше му се понякога "МЕИ", разговорно. Даже имаше хубав виц за момичетата от "МЕИ".
Сега не е нито ВМЕИ, нито ВМИ, а Технически университет.
https://tu-sofia.bg/faculties/read/24
http://www2.tu-varna.bg/tu-varna/index.php/za-nas/fakulteti-i-ko … logichen-fakultet
https://www.tugab.bg/index.php?lang=bg
Но това са излишни подробности.  За друго беше въпросът.  И да, в техническите университети математиката не е основна дисциплина, нито е много сложна. Щом МЕИ успяваха да завършат дори хора със СПТУ. И не ученето на математика е целта.
Цитат
Не знам как е, но ми е изключително трудно да повярвам, че в момента учениците от МГ знаят по-малко математика, отколкото навремето са знаели възпитаниците на техникумите.
Ами като гледаме нивото на някои МГ - хич не е изключено да е тъй.
Тук съм много по-склонна да се съглася с Яна:
Само че, доколкото разбрах въпросът е дали някога техникумите са били по-добре от МГ СЕГА.
Та на този въпрос отговорът е ДА.
Скрит текст:
Истината е, че сега само от МГ излизат сравнително грамотни по математика. За масовия случай говоря. Повтарям "сравнително грамотни". Преди 20+ години от всякъде се излизаше с по-добра грамотност от настоящата в МГ. Точно от 20 години наблюдавам графиката на функцията, описваща грамотността по математика. И съм категорична, че въпросната функция е строго намаляваща в разглеждания интервал от време.
...
Апропо, в сегашната програма на децата по мат. в шести клас влезе раздел теория на вероятностите, статистика, започват с кръгове на Ойлер. В момента са точно на този раздел, в края на годината е. При големия ми син го нямаше. Затова и стария и сегашния учебник за този клас се различават - с този раздел. Предполагам при това положение, че разделът ще се учи и нагоре с по-голямо задълбочаване. Не съм разглеждала още, защото ми е далеч и в момента не ме интересува.
Мога само да предполагам, че от МОН се опитват да изравнят като обем нашата програма с тези на на някои от държавите в ЕС. Не че е трудно нещо, просто когато не е изучавано понякога се налага нашите кандидат-студенти да държат допълнителни изпити за някой  чужд университет. Което правят с 1-2 седмици допълнителна подготовка на частни уроци. Поне тези, които лично познавам и държаха такива. Не е кой знае какво чудо. Не е нужно да се учи в някакво специално училище за това, ако човекът няма някакви съществени пропуски по предмета.
 
https://www.mon.bg/bg/1998
Скрит текст:
Елементи от
вероятности и
статистика
• Умее да намира подмножество на дадено множество и сечение/обединение на множества;
• Описва възможности (изходи) от събития и определя благоприятните от тях;
• Знае понятието случайно събигие на най-просто ниво, може да пресмята вероятност на случайно събитие като
отношение на възможности;
• Събира систематично, организира и описва данни и ги представя по различни начини;
• Разчита и интерпретира информация, представена с текст, с графики, с таблици или с диаграми.
Виж целия пост
# 464
А,  бре,  Ежко,  що не се опиташ веднъж да не извърташ.. Аз никъде не съм казала,  че нивото на въпросната матура е космическо само по себе си.. Казах обаче,  че при сегашната картинка у нас  въпросната матура е непосилна за преобладаващата част от 12 клас, дори и за тези с  усвоен гимназиален материал без пропуски, не защото е супер трудна,  забележи,  а просто защото съдържа неизучаван тук материал.И то не толкова малко като обем,  че  видиш ли,  да го наваксаш със седмица-две самостоятелна подготовка.  Кое му е трудното за схващане?  И при тази картинка днешна тези,  които могат да се справят,  са баш от МГ и единични изключения от другаде. Грам значение няма дали ти през 89-та си можел да я решиш.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия