МОН - промените продължават (3)

  • 46 457
  • 746
# 300
Напълно съм съгласна с мнението.Явно на учителите не им се занимава или ги е страх да не им истине местенцето с делегираните бюджети .Досега не съм чела становището за новите неща за бъдещия 7кл какво ще влиза в НВО по български и математика.Дали ще влизат чуждите автори които дъщеря ми ги изучи тази година.[/b]
Виж целия пост
# 301
Аз мога да кажа какъв е проблемът с ваканцията в средата на седмицата - учениците, които живеят на квартира/общежитие.
Някак си се забравя една група деца, които учат на стотици километри от дома, пътуват си веднъж или два пъти месечно. В ден, в който могат и те са на топло при мама, ще стоят в общежитието, защото никой не мисли за тях.
При тях този един ден по средата на седмицата(говоря за конкретната междусрочна ваканция) е дребен проблем. По-интересно е около грипни ваканции, затруднена пътна обстановка през зимата и през май. Simple Smile
Виж целия пост
# 302
... но да ви кажа честно, реформите, които така успешно разкоствате, са така направени, че до няколко години, зле работещите ще отпаднат от системата.

А от къде, драга Shagya, смятате да вземете добре работещи учители, които да заместят отпадналите от системата (било зле работещи, било пенсионирани)?

„Следва да правиш добро от лошото, защото няма от какво друго да се прави.“
Виж целия пост
# 303
За измишльотини на МОН имам предвид учебното съд ържание по литература нов10клас.Много автори малко учебни часа.Или прочетете учебника по история7клас.]

Тази година /9 клас/ имах възможност да направя паралел между обучението по литература по МОН и по американска система. Нищо общо нямат, като моите предочитания са категорично в полза на американския начин на изучаване на този предмет.
Виж целия пост
# 304
За измишльотини на МОН имам предвид учебното съд ържание по литература нов10клас.Много автори малко учебни часа.Или прочетете учебника по история7клас.]

Тази година /9 клас/ имах възможност да направя паралел между обучението по литература по МОН и по американска система. Нищо общо нямат, като моите предочитания са категорично в полза на американския начин на изучаване на този предмет.

Странното е, че ако човек се вгледа в учебника по литература на Булвест, разликите с американската система няма да му се видят толкова големи. Виж как продължава да се преподава (и изисква на матурите)...тури му пепел.
Виж целия пост
# 305
За измишльотини на МОН имам предвид учебното съд ържание по литература нов10клас.Много автори малко учебни часа.Или прочетете учебника по история7клас.]
Кое е измишльотината в историята за 7 клас? Това е материал, който се изучаваше в 6ти, сега е качен с година нагоре.

... но да ви кажа честно, реформите, които така успешно разкоствате, са така направени, че до няколко години, зле работещите ще отпаднат от системата.

А от къде, драга Shagya, смятате да вземете добре работещи учители, които да заместят отпадналите от системата (било зле работещи, било пенсионирани)?

„Следва да правиш добро от лошото, защото няма от какво друго да се прави.“
Драги Ежко, в последните години много от младите и успешни наши ученици учат за учители. Правя прекрасен паралел между читавите деца, които започнаха работа при нас в последните две години и сърдитите лелки пред пенсия, свикнали на авторитарно преподаване и гробно мълчание от страна на учениците в час и отделно липса на всякакъв интерес към всичко по- различно от гореспоменатото. Хубавото е, че имаме все по- голям избор от първите, а още по- хубавото  е, че са били наши ученици и им познаваме възможностите. Учат се, адаптивни и мобилни са, емпатични, съпричастни към проблемите на децата. Така че не се тревожете, системата не е в застой, независимо от повсеместните черни краски, които я засипват. Още повече, че сме в една дълбока провинция, отдалечени от големи градове, т.е. разчитаме на собствен ресурс.
Виж целия пост
# 306
Ежко, не мисля като теб. Разликите, които аз видях:
1) Учат несравнимо по-малко заглавия /3-4 романа + 2-3 разказа или една пиеса + поезия: видове поеми, като всички писаха по 8 различни стихотворения и се справиха, което ме същиса/;
2) Произведенията се четат в час и изцяло. Това четене включва и обсъждане на думи, фрази, герои, символи, изразни средства;
3) За всяко произведение се прави проект - самостоятелен или групов. Проектите са разнообразни, няма повторение на вида задание;
4) Проектите се представят пред класа и така виждаш и научаваш още нови неща за произведението, автора, епохата.
5) За всяко произведение се пише есе, но то не с еднакво заглавие за всички, а с общо задание: посочете три противоречия в книгата, посочете теза, която авторът защитава ... т.е. сам избираш от цялата книга какво можеш да извлечеш и да пишеш за него /може да е герой, случка, мисъл, постъпка.../, не се позоваваш само на отделни изучавани глави, трябва да можеш да измислиш и аргументираш собствена теза и да я подкрепяш с цитати, даваш заглавие на есето си;
6) Нямат учебник;
7) Всеки учител избира кои заглавия да преподава /от някакъв по-общ списък/. Така дори в един и същи випуск различните паралелки може да учат съвсем различни произведения, щом са при различни учители;
8.)Това се случва при 6 учебни часа на седмица.
При МОН за по-малко от 3 уч. часа /три са общо с часовете по български/ трябваше да вземат отделни части от Гъливер, Дон Жуан, Мадам Бовари, Евгений Онегин, Дядо Горио, История  славянобългарска и още 7-8 поеми/стихотворения.

Виж целия пост
# 307
Е, Призма, имах предвид, че разликата (с материала в конкретния учебник) не е чак диаметрална, а не че няма такава. Например се иска от ученика да мисли и да съставя мнение, вместо да му се налива в главата "какво е искал да каже авторът"... За практиката не искам да отварям дума, иначе скоро няма да свърша.

При цялото ми уважение, Shagya, кое от двете по-долу е вярно?
Драги Ежко, в последните години много от младите и успешни наши ученици учат за учители. Правя прекрасен паралел между читавите деца, които започнаха работа при нас в последните две години и сърдитите лелки пред пенсия, свикнали на авторитарно преподаване и гробно мълчание от страна на учениците в час и отделно липса на всякакъв интерес към всичко по- различно от гореспоменатото. Хубавото е, че имаме все по- голям избор от първите, а още по- хубавото  е, че са били наши ученици и им познаваме възможностите. Учат се, адаптивни и мобилни са, емпатични, съпричастни към проблемите на децата. Така че не се тревожете, системата не е в застой, независимо от повсеместните черни краски, които я засипват. Още повече, че сме в една дълбока провинция, отдалечени от големи градове, т.е. разчитаме на собствен ресурс.
Добре, колеги, споделете според вас колко от кадърните завършващи учат за учители? Ние имаме много, наистина много читави деца, с много малко ни се налага да правим компромиси (примерно от 70 завършващи с не повече от двама- трима) от сорта да напишеш измъчена тройка. Резултатът от матурите ни е положителен и над средния за областта и страната, 100 % стават студенти. Имено онези, компромисните, кандидатстват за учители. Това не е наблюдение от една две години.

И да добавя: процентът на учителите-мъже е катастрофално нисък. За което ще плащаме.
Виж целия пост
# 308
Как ще се преподава литературата зависи от учителя. "Какво е искал да каже авторът" отдавна не се поставя като задание по този начин. Не че има особена разлика между това и "каква теза защитава авторът" - въпрос на формулировка. Тази година в 8-ми клас литературата се преподаваше чрез дискусии в час, пишеха есета, правиха интересни проекти - напр. разиграваха процес срещу Антигона с групи "защитници", "прокурори" и "съдии"; трябваше да напишат сценарий за пиеса /и после да я изиграят в час/ на тема: Ако се срещнат Дон Кихот и Хамлет - къде ще се срещнат, за какво ще си говорят. Същото за Хорацио и Санчо Панса и за Шекспир и Сервантес. В дръжавно училище. Какво е искал да каже авторът, нито им е набивано, нито се е очаквало от тях да възпроизведат набито такова. Та, въпросът опира до преподавателя.

Ежко, процентът на учителите мъже и по мое време беше точно толкова нисък. Какво точно ще плащаме?
Виж целия пост
# 309
За мен новото беше във възможността всеки учител да избира книгите за изучаване, по-малко изучавани произведения при повече часове, отсъствието на учебник, това, че произведенията се четат изцяло в час, това, че есета се пишат върху цялото произведение /срещу изучаването по програма на отделни глави/, това, че писаха стихотворения. Не съм имала за цел да съпоставям ДУ с ЧУ, а програма на МОН с чужда програма. Ако постът ми не е на място, кажете да трия. По БЕЛ и при нас разиграваха процеси - единият беше върху Евгений Онегин, другият - върху Бодлер. Но едва тази година обучението по литература доведе до наблюдателност и забелязване на детайли, до търсене на символи , вглеждане в дълбочина в произведенията, до запомняне на цитати, до мотивация за подобряване на писането /не заради оценки/, вкл. с четене на книги за това как да четеш книги, как да се аргументираш и т.н. , и това се дължи в голяма степен на часовете по АЕ. А може и да е до учител, знам ли.
Виж целия пост
# 310
А, Призма, екстра си ти е постът. Защо да го триеш? Възможността за избор на произведенията, по-малкият им брой и т.н. са неща, които ми харесват. Имам предвид, че подходът към литературата, отделните произведения, стимулирането на учениците да ги осмислят чрез нестандартни проекти, развиване на способностите за анализ и аргументация чрез тях, зависят от преподавателя, а не от конкретна образователна система.
Виж целия пост
# 311
Е, Призма, имах предвид, че разликата (с материала в конкретния учебник) не е чак диаметрална, а не че няма такава. Например се иска от ученика да мисли и да съставя мнение, вместо да му се налива в главата "какво е искал да каже авторът"... За практиката не искам да отварям дума, иначе скоро няма да свърша.

При цялото ми уважение, Shagya, кое от двете по-долу е вярно?
Драги Ежко, в последните години много от младите и успешни наши ученици учат за учители. Правя прекрасен паралел между читавите деца, които започнаха работа при нас в последните две години и сърдитите лелки пред пенсия, свикнали на авторитарно преподаване и гробно мълчание от страна на учениците в час и отделно липса на всякакъв интерес към всичко по- различно от гореспоменатото. Хубавото е, че имаме все по- голям избор от първите, а още по- хубавото  е, че са били наши ученици и им познаваме възможностите. Учат се, адаптивни и мобилни са, емпатични, съпричастни към проблемите на децата. Така че не се тревожете, системата не е в застой, независимо от повсеместните черни краски, които я засипват. Още повече, че сме в една дълбока провинция, отдалечени от големи градове, т.е. разчитаме на собствен ресурс.
Добре, колеги, споделете според вас колко от кадърните завършващи учат за учители? Ние имаме много, наистина много читави деца, с много малко ни се налага да правим компромиси (примерно от 70 завършващи с не повече от двама- трима) от сорта да напишеш измъчена тройка. Резултатът от матурите ни е положителен и над средния за областта и страната, 100 % стават студенти. Имено онези, компромисните, кандидатстват за учители. Това не е наблюдение от една две години.

И да добавя: процентът на учителите-мъже е катастрофално нисък. За което ще плащаме.
И в последните две години нещата станаха различни. За учители от последните ни два випуска кандидатстваха отличници, стойностви ученици. Още повече, че в града се завърнаха деца (за мен са такива, макар че са възрастни работещи хора), които определено работят чудесно.
Цитираш мое мнение от преди две години и половина, от тогава доста неща се промениха, в момента описвам настоящата ситуация.
Виж целия пост
# 312
...
Shagya, в закона е казано 18 седмици, а не 90 дни, поправи ме ако греша. Така че не виждам защо този ден да не е понеделник или петък.
...
Да, но е по-добре да се смята в дни. понеделници и петъци все неучебни, а някои предмети са с един час седмично и той ако е в понеделник, един клас карал 18 часа, другият - 16. Свързано е и с хорариуми, лекторски и какво още да обяснявам, нали сте колега или греша?

Да, и точно затова не виждам необходимостта от броене на дните. Ако един клас има два часа в понеделник, тези деца вече са изпуснали едни 6 часа от първия срок. С какво броенето на дните им помага? От друга страна седмиците са 20, макар и непълни, това ще рече, че тези с двата часа в сряда ще имат 10 часа повече от тези в понеделник. И пак питам защо е нужно точно да се броят 90 дни, какво ще стане ако са 89 или 91.

Дидева, много неудобства има за пътуващите ученици. Но ако никой не може да предвиди грипните или извънредните ваканции, то поне в регулярните може да се помисли за тях.
Виж целия пост
# 313
Първоначално мислех да го пусна в темата на бъдещите четвъртокласници, но тъй като това е първият модел за 4. клас по новата учебна програма, реших да го публикувам тук, за да го видят повече потребители.
Модели на НВО по БЕЛ и математика за учебната 2019-2020 година за 4. клас
https://www.mon.bg/upload/20282/Model-BEL_310719.pdf
https://www.mon.bg/upload/20283/Model-math_310719.pdf
Накратко. Националното външно оценяване на учениците от IV клас се осъществява чрез писмено изпитване. Времетраенето е 60 минути, а за учениците със специални образователни потребности e до 40 минути над определеното време.
Тестът по български език и литератува за НВО в IV клас съдържа:
 9-13 задачи с избираем отговор с три възможности за отговор, от които само един е правилен;
 6 задачи с кратък свободен отговор;
 1 задача с разширен свободен отговор.

Тестът по математика съдържа 25 задачи, от които:
 18 задачи с избираем отговор;
 5 задачи с кратък свободен отговор (число);
 1 задача с разширен свободен отговор;
 1 задача с 3 броя разширени свободни отговори
Виж целия пост
# 314
Дано доживея да видя премахната и тази глупост. НВО по МАТ и БЕЛ за 4-ти клас. Sweat Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия