В наши дни домашни дават даже в детската градина. Затова е добре детето, колкото се може по-отрано, да си създаде навици за тяхното изпълнение. Това ще му помогне да стане по-организирано, а и ще намали стреса от тръгването на училище.
 
Ето няколко практически съвета:

1. Детето трябва да има специално място за писане на домашните. То трябва да бъде тихо и добре осветено. Не му позволявайте да подготвя уроците си пред телевизора или на някое друго място, където може лесно да отвлича вниманието си.

2. Убедете се, че разполага с всички нужни материали – учебници, тетрадки, всякакви пособия.

3. Научете го да планира работата си. Например определете конкретно време, през което ежедневно да подготвя домашните си. Не допускайте да ги оставя за последния момент. Ако те са прекалено обемни, използвайте част от почивните дни, а не ги оставяйте за деня преди урока, за който са дадени.

4. Създайте позитивна атмосфера. Детето възприема отношението към нещата от своите родители. Ако то чете – вие също започнете да четете нещо. Ако то пише домашно по математика, вие се заемете с някакви сметки (например да изчислявате месечните си разходи).  

5. Ако детето помоли за помощ, помогнете му, но не правете домашното вместо него. Ако вие просто му кажете правилния отговор, то няма да се научи да достига до него само. А ако вършите трудните неща вместо него, ще свикне да мисли, че в трудните ситуации някой друг ще свърши неговата работа.

6. Ако учителят е казал, че за да се справят с домашното, децата ще имат нужда от помощта на родителите си, не отказвайте. По този начин детето ви ще разбере, че училището и домът му са свързани в едно цяло.

7. Ако домашната работа трябва да бъде изпълнена самостоятелно, не му помагайте. Когато родителите помагат твърде много, детето не може да се научи да работи самостоятелно, а това умение ще му е нужно цял живот.

8. Бъдете в течение на нещата. Периодично разговаряйте с учителите. Следете дали и как се пишат домашните – така вие разбирате дали детето усвоява материала.

9. Научете детето да различава трудните и лесните задачи. Нека да започва с по-трудните, когато вниманието му е по-концентрирано. След това, когато вече се поизмори, много по-бързо ще се справи с по-лесните домашни и ще разполага с повече свободно време.

10. Следете за състоянието на детето. Ако то очевидно изпитва трудности, дразни се, разстройва се, че нещо не му се получава, предложете му да си почине малко, за да може да се върне към домашното с нови сили.

11. Поощрявайте добрите резултати. Ако детето се труди много и се старае, купете му любимо лакомство или го заведете на някое интересно мероприятие.

12. Съкратете обема на посещаваните извънкласни форми и курсове. Ако то е толкова заето, че не му стига времето за домашните, значи трябва да избирате. Някои от заниманията трябва да се отменят, да се преместят в друг период или да се посещават по-рядко.

13. Опитайте се да свържете домашните с реалния живот. Ученето става много по-интересно, когато може да се принесе в живота. Ако за домашно детето е имало да прочете някакъв текст, обсъдете го по време на вечерята. Така домашните престават да бъдат някаква отвлечена дейност, а източник на знания и умения,които са пряко свързани с всекидневието.

14. Помогнете на детето да се справи със стреса. За някои деца ученето е по-тежко, отколкото за други. Когато видите признаците на умора и стрес или когато детето изпитва някакви трудности, първо се опитайте да изясните дали това важи и за другите деца. Ако проблемът е само при вашето дете, а не в обема на домашните по принцип, опитайте се да изясните кое го предизвиква и се посъветвайте с учителя.

Автор: Радост Николова
Виж целия пост