Православието като начин на живот - 8

  • 40 548
  • 741
# 15
А хората,които нямат близки и няма кой да им запише молитва на 40 ден какво става с техните души?
Ами ако са си отишли с вяра в Христа и очакване на Второто пришествие, предполагам, общите молитви за тях са много решаващи и ценни. Също, може да се окаже някой познат, който са познавали и който също е вярващ, неговите молитви ( ако той се е молил ) да са се оказали безценна помощ.
Когато осъзнах колко е важна молитвата за починалите , разбира се, започнах да се моля.

Обаче, имам много неясноти и проблеми ...например, не мога да се моля по еднакъв начин за всеки. Не съм ги обичала еднакво приживе...и респективно молитвата ми се влияе от това.
Моля, дайде насоки.
Виж целия пост
# 16
Т.к. съм останала с впечатление, че тук четат презвитери, а и хора, които имат познания искам да попитам нещо канонично:
Имаме смъртен случай в семейството и 40 се падат на 2.март. Баш първия понеделник от великия пост, а това според правилата е "забранен период".
Местният свещеник, който отслужи опелото, 3 и 9 дни, каза, че ще си направи и панахидата за 40 на точната дата с единственото условие раздавката да е строго постна.
Когато почина моят баща преди 2 години, 40 също се падаха в забранен период, но около коледния пост. Тогава друг свещеник отново каза, че 40 дни, не е какъв да е помен, важен е и си се отслужва на точната дата. Така го и направи. ...
Помени не се правят през първата седмица на Великия пост, защото тя е една от най-строгите. Това не се отнася обаче за 40 дни, защото по същество това е така нареченото „второ погребение“. Свещеника правилно е обърнал внимание, че раздавката трябва да е строго постна (дори и без растителни мазнини) и аз затова ви препоръчвам да направите само погача (спокойно я направете с мая, но без яйца, мляко и повъзможност без олио) и варено жито (без бисквити и желирани продукти). Запомнете, че за починалия е важна молитвата, а не какво ще се раздава и да се правят банкети върху гроба му.
Виж целия пост
# 17
bubolina73, аз знам, че е хубаво е като се прави панахида освен нашите близки да споменаваме и всички починали. Това (грубо казано) ни се зачита като добро дело. А свещениците винаги поменават и всички починали по задушници.

даядо хаджия, точно това смятах да приготвя. Житото с малко орехчета и захар, постна погача, но мислех и вино. Сега се замислям трябва ли вино? Малко плодове и ядки. Те съседите на свекърва ми се съмнявам, че постят и сигурно ще се мръщят но това е положението. Колко приказки изслушах на погребението как се прави жито по селановски, как по тръмбешки, как по влашки, как като я погребваме на 3-ти ден, не правим третиня и можело да вампиряса... Head Band
ММ много страда и се зарече докато той е жив да се моли непрекъснато за спасението ѝ. Тези дни, раздадохме имена за поменаване в няколко църкви и манастири.
Виж целия пост
# 18
Сега се замислям трябва ли вино?
Да!
Виж целия пост
# 19
ох, като ви чета и ми призлява. Нито обичната ми баба, нито дядо ми са погребани по православно му.
Не помня на кой ден са погребани ( дори не знам на кой ден е правилно всъщност),по спомени-  не са имали и опяване ( така ли се казва?).  Свекърът ми почина, когато аз вече бях тук....как е погребан също не знам.
Толкова  правила и специфики, вижда ми се много сложно и трудно..
Да живееш е толкова трудно, да починеш се оказа още по- трудно.....
Виж целия пост
# 20
Катерица, дядо хаджия добре го написа. За починалия е важна молитвата. Минало - заминало. Нищо не можеш да направиш със задна дата. Не знаеш как са погребани, вероятно си била и малка. Сега се молиш за тях, това е важното. Преди 2 години почина моят баща. Ми знам какво се прави, но някои неща успях, други - не. Не съм правила 20 дни. 2 дни преди датата беше задушница и отчето каза, че това е достатъчно, нямало нужда отново. А аз не посмях да настоявам. Не съм се сетила да обикалям манастирите, както сега мъжът ми. Но пък щом той така е решил, чудесно -  заръчваме да споменават и моя татко.
Виж целия пост
# 21
...
Да живееш е толкова трудно, да починеш се оказа още по- трудно.....
И кое точно му е трудното? Има си традиции и правила, които пък не са чаааак толкова много и когато ги знаеш и живееш с тях няма нищо трудно. Пък и затова има свещеници, които за питаш и те обясняват.
Виж целия пост
# 22
Извинявам се, но не разбирам това вторачване в правилата. Това не се правело, защото ...., онова не се правело, защото ...... Какво толкова ще се случи, ако случайно си омесите питката с олио и яйце в постен период? Нима Господ ще ви се обиди? Не го разбирам това старание за дребните детайли, а изпускането на цялата картина. Ако живеем в мир със себе си и околните, спазваме Божиите заповеди, или поне се стараем да ги спазваме според възможностите си, обичаме се, то тогава ще живеем малко по-щастливо и в близост до Бога. А дали съм омесила непостна питка по време на пости е издребняване.
Виж целия пост
# 23
Извинявам се, но не разбирам това вторачване в правилата. Това не се правело, защото ...., онова не се правело, защото ...... Какво толкова ще се случи, ако случайно си омесите питката с олио и яйце в постен период? Нима Господ ще ви се обиди? Не го разбирам това старание за дребните детайли, а изпускането на цялата картина. Ако живеем в мир със себе си и околните, спазваме Божиите заповеди, или поне се стараем да ги спазваме според възможностите си, обичаме се, то тогава ще живеем малко по-щастливо и в близост до Бога. А дали съм омесила непостна питка по време на пости е издребняване.
Великия пост госпожо особено в първата седмица съвсем не е дребен детайл. Нали? Само искаме от Господ, а когато той иска нещо от нас ... са дребни детайли. Ми за какво изобщо ще правите християнски помен за починал като няма да спазвате каноните на християнството. Поста специално е поставен от Господ, ако това има някакво значение за вас.

Ако ще правите нещо за някого или го правете или не правете нищо.
Виж целия пост
# 24
Говоря за вторачването в детайлите. Моля да се четем с разбиране.
За мен е по-важно това, което е в душата, а не външния показ.
Виж целия пост
# 25
Говоря за вторачването в детайлите. Моля да се четем с разбиране.
За мен е по-важно това, което е в душата, а не външния показ.
Говорим за спазване на установените правила, а не за тяхното неглижиране.
Външния показ на една погача напримере два ли ще покаже дали в нея има има прясно мляко.
Виж целия пост
# 26
Не го разбирам това старание за дребните детайли, а изпускането на цялата картина.
"Дяволът се крие в детайлите." Не съм го казала аз Simple Smile

Ако живеем в мир със себе си и околните, спазваме Божиите заповеди, или поне се стараем да ги спазваме според възможностите си, обичаме се, то тогава ще живеем малко по-щастливо и в близост до Бога.

Много престъпници живеят в абсолютен мир със себе си и с околните. Когато човек приспи съвестта си не е трудно да живее в мир, с когото и да било , а сега все по - често и все по - лесно я приспиваме, просто, защото се обичаме.

А дали съм омесила непостна питка по време на пости е издребняване.
По време на пости и, когато знаеш, че е пост се подава постна питка. Както е лесно да се сложиш яйце, така е лесно и да не се сложи. Разбира се всеки може да намери оправдание, но правилото си е правило и при добро желание може да го спази ако, разбира се, иска да постъпва по канона Simple Smile

Аз също не виждам нищо сложно в каноничните правила. може би, защото цял живот семейството ми ги е спазвало, а ако нещо не знам, питам Simple Smile Но съм забелязала, че българина по принцип се изприщва от правилата, като такива, а , когато пък те са наложени от църквата, е, тогава почва истинското възмущение и мъдруване. Последиците от подобно мислене са навсякъде около нас.
Виж целия пост
# 27
Наистина понякога има издребняване в детайли, но поста не е сред тях. Някои видове зло излизат само с пост и молитва, колкото и да не ни се иска да признаем, че сме носители на това зло. Това поне съм научила от собствен опит. Понякога и аз се боря срещу някоя "измислена догма", вместо да слушам какво ми говорят хората с опит и с времето разбирам защо е било нужно това. Друг път не научавам и продължава да ми се струва дреболия (бях споменавала за стоенето ми права по време на служба).
Та така, постът приложен навреме и правилно може да е много пречистващ и целебен и то основно за душата, за тялото оставям думата на диетолозите Wink В този смисъл, не бих си и помислила да правя блажна погача за чужди хора, особено когато при панахида свещеникът също взима от нея, би означавало да го въвеждам и него в грях.
Виж целия пост
# 28
Едно уточнение да не редактирам предишния пост. През първата седмица на строгия пост единствените молитви за покойници, които са разрешени са опело и 40-десетница, за да можем да се съсредоточим върху богослужението. (Питах свещеник.)

MilaMira, Бог гледа сърцето на човека, да. Но ако по невнимание или поради незнание е допуснал грешка, ще е по-снисходителен. Ако обаче знаем правилата и умишлено не ги спазваме, от една страна в това има гордост. "Ето, аз знам повече от светите отци, писали правилата." От друга страна изкушаваме хората, на които даваме храна за Бог да прости и ставаме виновни те да нарушат поста си. Хубаво е да внимаваме. Светите отци имат едно правило: "Снизходителен към другите, строг към себе си." Simple Smile Та по това правило, ако някой друг ми подаде непостна храна за помен, няма да го осъдя, може и да премълча, ако не е църковен човек и не пости, но ако аз трябва да раздам, ще спазя правилата и ще приготвя храната според степента на поста. Simple Smile

Катерица, не ми говори. Щом светите отци са се съмнявали, че ще отидат в рая за своите прашинки, аз с моите скали от грехове не ми се мисил къде ще се приземя. Бог да дава начин на покаяни е и прошка!
Виж целия пост
# 29
Смятам отдаването на чревоугодничество и/или месоядство (освен по здравословни причини) за грехове. Дори вегетарианската диета за мен е косвен грях... имайки бегли понятия от механизмите в животновъдството. Та по тези причини нека следващите редове не се възприемат като противопоставяне на постенето:

В Евангелието почти не се говори за хранителен пост... но в типика – да. Дори в Евангелието е записано как учениците на Христос нарушават поста с Негово позволение. В типика – това е недопустимо (освен по здравословни причини). В същия този типик изненадващо няма забрана за сексуални контакти по време на пост с жената/мъжа ни (източник: потребител дядо хаджия). В Евангелието обаче има текстове как Иисус се противопоставя на подобни общения по принцип (не само по време на пост)...

Вие познавате както Евангелието, така и типика. И когато има противоречие м/у тях - нека се доверим на Иисус Христос - и да не преувеличаваме ролята на яйцето в питката, за сметка на плътските удоволствия по време на пост - за които бяхте (без мен и Катерица) безмълвни преди време...
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия