В Евангелието почти не се говори за хранителен пост... но в типика – да. Дори в Евангелието е записано как учениците на Христос нарушават поста с Негово позволение. В типика – това е недопустимо (освен по здравословни причини). В същия този типик изненадващо няма забрана за сексуални контакти по време на пост с жената/мъжа ни (източник: потребител дядо хаджия). В Евангелието обаче има текстове как Иисус се противопоставя на подобни общения по принцип (не само по време на пост)...
Вие познавате както Евангелието, така и типика. И когато има противоречие м/у тях - нека се доверим на Иисус Христос - и да не преувеличаваме ролята на яйцето в питката, за сметка на плътските удоволствия по време на пост - за които бяхте (без мен и Катерица) безмълвни преди време...
Не съм компетентен по веганството и фотосинтезата и не мога да коментирам твърденията ти относно това кое е грях по отношение на хранителния режим на човека.
В Типика са уредени само най-важните и съществени неща, той не е кодекс - това специално за някои, които не са много наясно с него. В него се урежда основно богослужебния ред и само най-важните неща по отношение за постите.
Тук се постави въпрос за с това, какво трябва да се приготвя за помен по време на пости и то специално по време на Велики пости и още по-специално през първата седмица на Великите пости. И сме се ограничили само до това. Никой не е поставил въобще на въпрос за общата тема що е това пости и какво съдържат те.
Но все пак по отношение на секса (не знам защо само тази тема се поставя от някои, но явно тя най-много ги интересува), смятам че дори е излишно да се пише, защото всичко е обобщено в една единствена думичка въздържание, която изисква ограничение и на много други човешки дейности (не само секса, от който някои толкова много се интересуват - а той между другото не е забранен изцяло по време пости, ама за това е редно някои да питат свещеника, ако въобше виждали или чували за такъв). Има и още една думичка смирение, но за нея няма да пиша, защото някои дори нямат идея за какво иде реч, но иначе са на първа линия да хвърлят в пространството разни обвинения и да се държит като последни инстанции.
Ако под пости се разбира само хранителен режим (или време за диети и отслабване), то това означава, че този който твърди това няма елементарни познания от нашата религия и той е всичко друго, но не и православен християнин. Затова хората със здравословни проблеми, със специфичен начин на живот (включително и липса на възможности да спазват постите) и т.н. преди началото на постите обсъждат със свещеника, как да ги проведат (напомням не обсъждат диети, а начин на живот). И там съответно свещеника съветва например увеличение на молитви, или пък предприемане на други ангажименти (като приемане на някои допълнителни ограничени) и т.н. и т.н.
Що се касае до това в какво точно се е противопоставил нашия Господ Иисус Христос, никога, повтарям никога не бих си позволил аз да съм този, който ще тълкува фриволно светото писание. Да обърна внимание обаче, че освен свето писание, имаме свето предание, имаме канони и т.н.
А за безмълвието ми... Само ще обърна внимание, че аз сравнително дълго време не пишех в тази тема, ако това означава нещо за някои „прокурори“. Направих фатална грешка обаче, че се върнах тук и сериозно мисля да я поправя и да оставя на някои да дават безценните си съвети и ръсят поредните си бисери.
Моля да не се отговаря на този мой отговор, тъй като отново напускам темата и оставам ... в безмълвие за нечие огромно удоволствие.
Този път няма да оставя удоволствието на определена личност пред всеки пост (да информирам, че Великите пости почват след няколко седмици) да се появяват тук и да урежда (целенасочено и нарочно) поредните крамолчета и раздори за огромно нейно съжаление.