Много ми липсва старата версия на форума.
Ира, аз съм оптимист, ще стане това, което е най-добре за Чукурова.
За гнева на Демир е напълно достатъчно само това, че той видя нещо, което в действителност се е случило.
Примирието между враговете и обединението срещу чуждите не отменят борбата между Йълмаз и Демир за Зюлейха. Зюлейха е Чукурова, а на сбирката на фонда претенции да бъде Чукурова предяви и Мюжгян. Закъсня, но Мюжгян се усети, че ценното в големия конак е „Чукурова“, с която се отъждествява самата Зюлейха. Мюжгян пречи на Йълмаз за всичко, свързано с този конак, защото то означава свързано със Зюлейха, да видим сега дали ще бяга с детето навън от Чукурова или ще се върне в конака на Фекели, за да върне там и Йълмаз в една друга, тяхна „Чукурова“? Шансовете и са нищожни, но е интересно дали ще се опита.
От началото до този момент Йълмаз и Демир в тяхното качество на противоположности: външно – местно, индустриално – земеделско, ново – заварено...ни ги показват облечени с дрехи в контрастни цветове. Моето разбиране за Демир е класата, а може би по-точно индивидите, започнали своето модернизиране, той е различен от обикновения чукуровец, изхранващ се със земеделие. Демир е едър собственик; теоретично подготвен за модерно земеделие в европейски университет; в началото го видяхме с намерение за реализация на „техниките на бъдещето“ в Чукурова. Именно той „извика“ индустриализацията, без „Демир“, няма „Йълмаз“. Демир е активната фигура/прослойка за промяната в Чукурова. Демир е влюбен в духа на новото, което задържа и иска да остави завинаги в Чукурова. Докато продължава изграждането на новата стопанска структура, мечтите на Демир минават на заден план, но виждаме, че в края на процеса той е още на сцената, а и няма как да не бъде. През цялото това време, в което форсирано се създава една съвсем различна от земеделие Чукурова, Демир продължава да поддържа своята икономика и модернизира активно социалната среда: любовта, некръвното родство, жените с техните права и ново място в живота – това са промените, които идват от Демир и майка му Хюнкяр. Тези промени са не по-малко важни от индустриалните новости, това са новите неща в живота на самите хора. Модернизацията не може да завърши, ако Демир и Йълмаз останат един до друг. Тези две крайности, които ни подсказват непрекъснато чрез срещите край моста Варда и този в Адана, трябва да се съберат в едно, да се проникнат едно в друго. В момента те са изравнени, но за да се успокои процеса, едното ще стане приемник на другото, ще го „погълне“ и с това ще приключи всичко. Мостът, който има свойство да разделя, но и да свързва, сега е нужен с второто. Образно: Демир или Йълмаз ще остане със Зюлейха в конака на Яман. Как ще стане това, още не знаем, но създателите на сериала тръгват вече втори път към финал като сватба.
И тук идва въпросът: защо Зюлейха не позволи брака Хюнкяр – Фекели, а с такава радост помага и дори сама шие роклята на булката Гюлтен за брака и с Четин? И двете жени бяха препятствие в любовта между Зюлейха и Йълмаз, а двамата влюбени знаят това, но и двамата подкрепят младата двойка. Обяснение може да даде тъкмо настоящият момент. Ако се беше състоял бракът на двойката от предходното поколение – този между Хюнкяр и Фекели, той би „затворил“ достигнатото в икономиката положение, както и това на отношенията между героите: нищо нямаше да стигне до своя край. Докато бракът на Гюлтен и Йълмаз води със себе си възможност за преодоляване на „равенството“ между партньорите и надмощие за Йълмаз. Как се разбира това? Първо, показват ни изцяло двойката Гюлтен – Четин като повторение, проекция на тази на Зюлейха – Йълмаз. Най-важните белези: взаимна любов, приятелски свързани със старата двойка, еднакви преживявания...И двете двойки: Хюнкяр – Фекели и Гюлтен - Четин представят двете враждуващи страни и бракът им би донесъл мир. При двойката Гюлтен – Четин, обаче, това е вярно само, ако зад този брак не се проектираше брак между Зюлейха и Йълмаз. Тук има един такъв важен момент. За двойката Гюлтен - Четин конакът на Яман е домът на момичето, откъдето Фекели ще я иска за своя син, а после сватбата ще се състои в неговата градина. Но за вървящата като сянка след тях двойка Зюлейха – Йълмаз, за която крайната цел е Йълмаз да заеме мястото на Демир, конакът на Яман е домът на младоженеца. Този конак събира в себе си Чукурова, земята, земята в нейните значения на плодородна земя и дом на мъртвите, предходното, върху което се извършва процесът на модернизация и който конак е олицетворен след Хюнкяр от младата стопанка Зюлейха. Бракът на Гюлтен с Четин би имал като „следствие“, той би направил път на брака на техните подобия Зюлейха и Йълмаз, за да остане тяхната двойка на това място. Този финал на процеса обаче би бил недобър, защото Зюлейха, въпреки идентификацията с „Чукурова“ е все пак идващото отвън – след този брак Яман, Хюнкяр и дългата родова линия на това място ще изчезнат, а бракът би бил съюз на ново и ново в земята на Чукурова. Родовата линия на Фекели в Чукурова е прекъсната и тя не може да послужи на двойката Зюлейха – Йълмаз за „вкореняване“ на носеното от тях и задържането му стабилно на това място. Докато Зюлейха стои между двамата и поддържа с допустими средства движението на Йълмаз към конака на Яман и към себе си, Мюжгян се съпротивлява от момента, когато разбра смисъла на присъствието им на това място. Тя го изрази съвсем ясно: трите деца да живеят там, където тя се вижда изолирана. Мюжгян много късно разбра по-големия смисъл на Зюлейха като Чукурова, но успя все пак навреме, въпреки че тя се води от свои причини, да спре годежа на Гюлтен и Йълмаз на това място. Мюжгян вероятно няма да участва в последната битка, но заснемането на филма и изпращането му на Демир, ако спре годежа, ще е нейният принос за изхода от последната битка за конака на Яман. Дали бракът на Гюлтен и Четин ще стигне до края или и те ще бъдат сред цветята, разпилени от счупената ваза...
Започва история между Фадик и Абди; възможно е да я ускорят и също е възможно тя да стигне до годеж, който да направят едновременно с годежа на Гюлтен и Четин, но сега вече този на Гюлтен на друго място. Фадик е интересна с това, че тя също като Гюлтен присъства още от пристигането на Зюлейха; също като Зюлейха, която не обича Демир, Фадик засега не харесва Абди; тя единствена преди много време изказа мисълта, минавала вероятно през главите и на другите и частично обсъдена от жените пред вратата по време на раждането на Аднан, че Аднан не е син на Демир. Когато Фадик каза това, в кухнята замълчаха, но Гюлтен знаеше със сигурност чие дете е Аднан. Ако писмото играе някаква роля на финала, тези отделни моменти ще придобият по-голям смисъл и ще преподредят отношенията между хората и по-специално между жените в конака. Те ще си зададат въпроса: защо Гюлтен винаги е мълчала. Демир не иска Гюлтен да работи при тях след брака, защото „има такова нещо като семейна тайна“. Сега никой от тези, които с радост подготвят тяхната сватба, дори не подозира каква семейна тайна държи в себе си невестата Гюлтен.
Ще се опита ли Мюжгян да бъде и тя Чукурова или тук само си изпусна нервите?
Зюлейха и Мюжгян са с дреха в нюанси на цвета „Зюлейха“, но този на Мюжгян е по-близо до оригинила.
Как само прозвучаха думите на Демир към Зюлейха в първата брачна нощ: „Ти вече си моя. Завинаги моя.“ В тези думи присъства идеята за смърт. Както и идеята за сватба-смърт, мястото на която е точно тук в конака на Яман, близо до земята. Това означава дошлото ново да остане трайно в земята на Чукурова. Кое как е, ще разберем в края на сериала. Но Зюлейха говори за Йълмаз като за човека “...когото обичам и ще обичам до смъртта си.“ Така излиза, че любовта на Зюлейха към Йълмаз е до смъртта, а тази на Демир към нея - завинаги. Тук ще получим отговор на въпроса: „Чия любов е по-голяма, Демир Яман?“
В образа на Демир присъстват черти, които навеждат към мисленето за него като за хтоничния брачен партньор, познат от древните митове, напр. този за майката Деметра и нейната дъщеря Персефона, омъжена за владетеля на подземното царство и периодично връщаща се на земята: календарен мит, обясняващ плодородието на земята, познат в човешката история чрез много варианти, който присъства и в традиционната сватба. Особено в началото Демир изглеждаше като някакво огнено подземно чудовище, отбраняващо Зюлейха. Показват ни го много често облечен в кафяво - цвета на земята, много пъти спящ, може би не е случайно и това, че сцените с тази двойка най-често са в спалнята, а брачното ложе е началото на пътя към отвъдното, в Демир има първичност и стихийност...Още не знаем какъв ще е финалът, но ако той е смърт за Демир, това вече ни е показано, че ще е смърт от типа смърт – ново раждане в земеделския смисъл на тези понятия.