Дарин Маджаров от Уча.се отговори на въпросите ви в интервю на Миролюба Бенатова

  • 8 579
  • 25
Дарин Маджаров отговори на въпросите, които вие отправихте към него в тази тема.
Журналистът Миролюба Бенатова ги събра и обобщи, а след това ги зададе в специално интервю за вас, което ви представяме в темата. Интервюто е записано на 13 април 2020 г.

Дарин е създател на Уча.се – най-награждаваната онлайн платформа с над 16 000 видео уроци и тестове за училище, поднесени на разбираем и интересен език. С богатата информация, която дава, сайтът помага на всички ученици от 1. до 12. клас да повишат успеха си и да имат повече свободно време за другите важни неща в живота.

От видеото ще научите:

● Готова ли е българската образователна система за дигиталния свят

● Влизат ли уроците от Уча.се в официалната програма на МОН

● Какви възможности дава платформата на децата със специални потребности

● Какви са проблемите на учениците, за които родителите им не подозират



Въпроси от интервюто:

Смятате ли, че българската образователна система е готова да мине онлайн?

Мислите ли, че това, което става в момента, още повече ще раздели учениците на такива с добро ниво и такива, които са на ръба да отпаднат или са отпаднали от образователната система?

Учителят Тео – Теодосий Теодосиев, изрази мнение, че българското образование е със затихващи функции. Вие съгласен ли сте с това разсъждение?

Ще удължите ли възможността за безплатен достъп до Уча.се по време на извънредното положение?

Kакво гледаха потребителите, докато достъпът в платформата беше свободен?

Имате ли статистика колко време потребителите отделят в гледане на видеа?

Как избирате учителите, които да работят с вас?

Вървеше ли Ви химията в училище?

Посетили сте над 200 училища и сте имали безброй разговори с ученици и учители. Какво Ви споделят те?

Дали най-голямото предизвикателство за това поколение е задържането на вниманието?

Както казва учителят Тео: „Успяват тези, които успяват да контролират импулса си към стимулите“. Съгласен ли сте с това?

Какви мерки се предприемат при подготовка на уроците за децата с по-специфични нужди?

Има ли шанс да се помисли за кандидатстващите с изобразително изкуство, защото потребители отбелязват, че в момента рисуването е един от потърпевшите предмети.

Има ли възможност Вашата платформа да се използва в предучилищната възраст?

Kак разбирате, че ученикът, ползвал Вашите уроци, е постигнал успех именно заради тях?

Имате ли интересни примери като обратна връзка? Някой, който се е свързал с Вас, писал Ви е или Ви е разказал, че след като е започнал да ползва Вашата платформа и е гледал уроците по тази платформа, това е променило коренно представата за някои от предметите?

Вашата учителка по химия от училище е първата учителка, с която си партнирате. Нали така?

Може ли Вашата платформа да е заместител на частните уроци?

Обмисляте ли гъвкав модел за абонамент?

В началото на кризата с COVID 19 сте имали среща с министъра на образованието, за да обсъдите евентуална възможност Вашите уроци да навлязат още повече в официалната образователна програма на МОН. Имате ли развитие по тези разговори?

Потребител на BG-Mamma смята, че някои от отговорите на тестовете след уроците не са верни. Как ще коментирате това?

Кога ще има уроци по италиански?

Смятате ли, че аналоговото образование си има своите качества?

Учителската професия е подложена на големи изпитания. Малко млади хора искат да стават учители. И Вашите наблюдения ли са такива?

Kакво най-много Ви липсва в това време на изолация, време на екрани?



Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Вижте всички специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи
# 1
Миролюба Бенатова:
Г-н Маджаров, появи се една шега, че коронавирусът направи това с българското образование, което никой друг не успя, а именно почти го дигитализира. Вие смятате ли, че българската образователна система е готова да мине онлайн?

Дарин Маджаров:
Много интересен период, в който всеки гледа да се адаптира. При нас е изключително интензивно, защото хората в този момент, искат - не искат, трябва да ползват виртуални платформи вкъщи. В първите дни след обявяването на извънредното положение, трябваше да подготвим сървърите, за да издържат на огромния трафик. Представете си – стотици хиляди хора са в сайта и консумират видео. Много специфичен трафик. Имаше хакерски атаки, с какво ли не се борихме.

Ние развиваме Уча.се от 8 години. И още оттогава имам наблюдения над нещата. Хората, учителите, директорите постепенно започнаха да адаптират училищата. И тази промяна в момента, тя не стана заради коронавируса само. Имайте предвид, че дори преди да дойде коронавирусът, 60% от българските училища имаха абонамент и преподаваха активно с Уча.се в класните стаи. 1300 училища от всички в България са това. Около 70% от българските учители имаха регистрация в сайта. Давам пример с нас, но те ползват и много други платформи. Искам да кажа, че през последните 5 – 6 години в огромната част от училищата тестваха какви ли не онлайн неща, видяха какво им помага, какво не им помага и запазиха добрите практики. И затова сега, като дойде този момент, голяма част от тях бяха доста подготвени. Като един футболист, който тренира тренира, тренира, тренира... и все няма мач. Идва мачът и той иска да покаже всичко, което може. Моите впечатления са, че голяма част от училищата се адаптираха чудесно заради тази своя подготовка. Ако не се беше вършила работа през последните години, щеше да е страшен екшън.
Виж целия пост
# 2
Миролюба Бенатова:
Но факт е, че има училища, в които учителите не са подготвени или нямат техническа възможност да използват тези инструменти. Знаем също, че има около 10% ученици, които също така нямат достъп до този тип образование. Мислите ли, че това, което става в момента, още повече ще раздели учениците на такива с добро ниво и такива, които са на ръба да отпаднат или са отпаднали от образователната система?

Дарин Маджаров:
За учениците може би да, но за учителите – не, защото много от учителите, които досега не са пробвали електронни платформи, те сега едва ли не ще бъдат принудени. Знаете, има хора, които си казват: „Не, тези новости, те не са за мен“. Обаче, когато ти дойде да ги пробваш: „Ах, ама то помага, наистина!“. Смятам, че много от хората, които не бяха пробвали такива неща преди, онлайн платформите бяха нещо екзотично, сега голяма част от тях ще ги запазят след това в работата си. При учениците може би – да, там става по-голямо разделение, защото то е доказано в световен мащаб, че по-богатите семейства отделят много, много повече пари за образованието на учениците си. И съм чел много изследвания в САЩ, които казват, че основната разлика между успеха на учениците не е по време на учебната година, а по време на ваканциите. Защото богатите семейства пращат децата си на лагери, купуват им образователни продукти, книги и т.н., а по-бедните семейства не го правят. И това се наслоява във времето. Много интересни данни. На въпроса ви за учениците – да, за учителите – не.
Виж целия пост
# 3
Миролюба Бенатова:
Скоро слушах учителя Тео – Теодосий Теодосиев, който изрази мнение, че българското образование е със затихващи функции. Вие съгласен ли сте с това разсъждение?

Дарин Маджаров:
Хубавото при него е, че може да го сравнява с „едно време как е било“. И напълно го разбирам. Понеже баба ми е учител по химия, леля ми е учител, майка ми е бивш учител, баща ми е професор в Техническия университет... и винаги образованието е било около мен. Моето поколение не го усещаме чак толкова много. Но мога да си представя какво е в неговите очи, когато едно време образованието е било в такъв култ.

Аз едно мога да кажа за себе си – след като завърших училище, отидох в Германия и учих в частен университет. Скъп, но хубавото беше там, че 1200 студенти имаше – от цял свят. От 92 различни нации. И там успях да сравня нивото на подготовка буквално на всяка една култура. И когато отидох там, българите и румънците бяхме наистина с класа над всички други по инженерни и точни науки, да ги кажем така. Българското образование е със затихващи функции там, където семейството е със затихващи функции. Където семейството е сплотено, отделя се време на децата, връзката между хората в семейството е добра, образованието е приоритет  – учениците постигат страхотни постижения. Българското образование е отражение на обществото ни, на семействата, на всичко друго. То няма как да бъде нещо различно. Там, където семействата обръщат време на децата си – децата се справят чудесно и обратното.
Виж целия пост
# 4
Миролюба Бенатова:
Вие бяхте дали безплатен достъп до Уча.се в рамките на една част от извънредното положение, но то се удължи. Вие ще удължите ли тази възможност?

Дарин Маджаров:
Ние пуснахме безплатен период от 16 март до 29 март. До 29 март беше обявена ваканцията, след това я удължиха. Две седмици са нашите сили. Ние имаме екип 130 души и целта е сега не за 2 – 3 седмици да затрием всичко, което сме направили, а напротив – да продължим да съществуваме и да го развиваме още по-силно. Искам да кажа на хората, че тези пари, които идват от тях към нас, ние ги използваме, за да правим все по-добра услуга. Все по-добър продукт за тях. И това е прекрасното на бизнеса, че ти създаваш нещо – то решава някакъв конкретен проблем на хората, и ти разбираш дали решаваш този проблем, ако хората реално платят за него. Ние това го смятаме като мисията на живота си – да подобрим образованието в България. И за да го направим в голям мащаб, както трябва, да достигне до всички хора, да е качествено – са нужни изключително много пари и за щастие, до момента, моделът, който сме направили, работи много добре. Стартирахме с двама-трима души,  по къщите, записахме тогава с микрофони за 5 лева. Рисувах в Paint, когато правех първите видеоуроци. А сега – имаме 130 прекрасни колеги, които страшно много се раздават, правим видеата с много по-добро качество. Има около 80 учители от тези 130 души, които проверяват постоянно съдържанието да става още по-добро и още по-добро. Две седмици беше безплатният период. И в крайна сметка стотици хиляди души се възползваха. Толкова са нашите сили.
Виж целия пост
# 5
Миролюба Бенатова:
А какво гледаха, докато достъпът беше свободен?

Дарин Маджаров:
Математика, български. Математиката и българският са били винаги „най-проблемни“, може би, за учениците. После и другите предмети. Но математиката със сигурност е водещото нещо.
Виж целия пост
# 6
Миролюба Бенатова:
Как измервате концентрацията? Имате ли такава статистика колко време отделят в гледане на видеа, защото едно е да го отвориш, но друго е да го догледаш.

Дарин Маджаров:
Абсолютно. Това, което гледам изключително много, е докъде се гледат видеоуроците. Защото, когато започвахме преди 7 – 8 години, гледахме колко пъти са пуснати видеоуроците. И си казвахме: „Мале, колко много се гледа. Страхотно!“ И в един момент си казахме: „Ама, чакай малко, това, че е пуснато видеото – то нищо не значи.“ Да гледаме – пуска се видеото, докъде се гледа. След това, след видеоурока, имаме тестове, в които учениците прилагат това, което са видели. Това е изключително важно. Не е само нужно да го видиш, да го чуеш.. Когато започнеш да го прилагаш, тогава е доказано, че го научаваш много по-лесно. И освен това мерим колко пъти се връщат хората. Колко пъти идват през седмицата, за да разберем дали вършим работа на хората. Иначе другото са такива числа, с които можем да се „тупаме по гърдите“.
Виж целия пост
# 7
Миролюба Бенатова:
Как избирате учителите, които да работят с Вас?

Дарин Маджаров:
Има много сериозен процес, много дълъг, бих казал. Първото нещо е те да припознават образованието като кауза. Не е достатъчно да дойде учител и да каже: „Искам да работя с вас“... като втора работа, без да има някаква емоция, с която да е обвързан учителят. Търсим огромна емоция, огромна страст в самия учител. После минава определени тестове, даваме определени задачки, за да видим как се справя. Следващото много важно е дали е достатъчно дисциплиниран, за да работи дълго време с нас. Не да го обучим, да работи две седмици и после да каже: „Отказвам се“. Няколко седмици подбираме учителите много внимателно. Вътре в екипа има други учители, които оценяват внимателно и казват: „Да, ще се сработим с него“. Да си паснат и като екип, като култура. И след това вече се включва учителят и така сме сигурни, че много повече време ще остане с нас на кораба.
Виж целия пост
# 8
Миролюба Бенатова:
На Вас химията вървеше ли Ви в училище?

Дарин Маджаров:
Ами, химията... да. Винаги бях между  5.50 и 6. Баба ми беше учител по химия, това, което правех, е, че не учех много, много по време на годината. Когато дойдеше контролно – сядах с нея и тя за 1 – 2 часа ми обясняваше всичко и се справях. Много спортувах, много играех футбол тогава и гледах в училище да се справям с минимално време. Винаги съм имал 6.00, просто намерих „цаката“ как бързо да се справям, да научавам и да развивам другите умения, които според мен са важни за живота.

Сега много възрастни гледат на учениците като на машинки, които, вкарваме ги в някаква сграда – училището, и ги изкарваме след 12 години и те трябва там да седят и само трябва да учат и това са единствените им интереси. Напротив – те са си хора..., светът е пред тях. Не е както ние сме били едно време. Да познаваме само нашето малко градче или по-голямо градче. До библиотеката да отидеш, от малък град да отидеш до София. Аз съм от малък град. Когато дойдох до София, все едно идваш в нещо невероятно. А те сега, на 4 – 5 години, светът е пред тях. Те чуват посланията на най-големите умове, на най-големите вдъхновители в целия свят. И израстват много по-бързо, отколкото ние сме расли. И ученето го възприемат като само една част от живота си. Те искат да развиват и много други умения. Искат да стават певци, артисти, някой иска да стане лекар, още от малка възраст. И трябва така да направим ние, възрастните, че да им осигурим условия за това. Да могат в училище да си учат, да отделят някакво време, но да бъде в някакво прилично време, за да се развиват в другите си умения. Да играят и да бъдат хора, които се забавляват също. Учениците не е лошо да се забавляват и родителите, и възрастните да ги подкрепяме в това.
Виж целия пост
# 9
Миролюба Бенатова:
Вие сте ходили в над 200 училища и сте имали безброй разговори с ученици и учители. Какво Ви споделят те?

Дарин Маджаров:
Знаете ли кой е проблем №1, който те споделят, че имат в момента? Ние си мислим възрастните, че проблемът им е, че в училището е скучно, че някакъв учебник е скучен, че не могат да го разберат. Не. Техният №1 проблем е, че не се разбират със своите родители. И не един или двама ученици са плакали пред мен. Ние като ходим в училище, се събират по около 200 ученици и там им разказвам за моя път, за моите грешки, за нещата, които съм направил правилно. Опитвам по някакъв начин да ги вдъхновя. И говорим за техните мечти, за техните цели. След това идват ученици разплакани, които казват: „Мечтая моят родител да ме попита каква е моята мечта. Дали имам някаква цел, дали имам нужда от помощ да я осъществя.“ Повечето споделят, че родителите им казват: „Абе, ти ли ще станеш певец?“ или „Ти ли ще станеш инженер? Я се виж, имаш двойки. Сядай да си учиш и по-тихо там!“. Повечето това споделят. Огромна е пропастта между родителите и учениците. Говоря така обобщено и сега сигурно някой гледа и казва: „Тоя пък ли ще ми обяснява? Аз имам чудесни отношения с моите деца и им отделям време“. Много от родителите просто не обръщат достатъчно време на децата си, подценяват ги и децата много страдат от това. Те не го показват в много от случаите,. затварят се в себе си, но на мен ми го споделят, защото съм непознат за тях. Те ми споделят лични неща, защото нито съучениците им ги разбират, нито вкъщи става някакъв смислен диалог.
Виж целия пост
# 10
Миролюба Бенатова:
Дали най-голямото предизвикателство за това поколение е задържането на вниманието?

Дарин Маджаров:
Абсолютно. Това ще е най-трудното нещо за това поколение. Какво става в момента? Хващаме си телефона, качваме снимка в Инстаграм или някъде, и след 15 секунди вече 20 – 30 души са реагирали на нея, харесали са ни. 15 секунди – от времето на нашето усилие до някакъв резултат, който получаваме. И това тренира мозъците – и нашите, но особено и на учениците в момента, че всичко, което се прави много бързо, трябва да има резултат. И това, което се наблюдава в световен мащаб, четох много анализи, е, че много от учениците, които са завършили и отиват да работят някъде, много бързо губят интерес. За да се постигнат големи неща в живота, да станеш добър в някаква професия, трябват години на работа. Десетки години време работа. И ако има едно нещо, което родителите могат да тренират в учениците, е именно това умение на търпение. Защото иначе много ще страдат.
Виж целия пост
# 11
Миролюба Бенатова:
Както казва учителят Тео: „Успяват тези, които успяват да контролират импулса си към стимулите“.

Дарин Маджаров:
Много трудно се тренира това нещо. Въпреки че съм дисциплиниран, спортувал съм много, знам, че за да станеш добър футболист, за да вкараш един пряк свободен удар, трябва да опиташ поне 5000 пъти и съм го правил, осъзнах, че и аз понякога не съм достатъчно търпелив. От две години и половина медитирам всеки ден и се упражнявам в търпение. И наблюдение. Как да не позволяваш на някакъв импулс да те завладее. Примерно, говоря с някакъв колега и той нещо казва, което ме  ядосва. Виждам го този импулс и се тренирам да мога да избера как да реагирам на импулса. Дали да кажа: „Ок, ще избера не да се скарам и да се развикам като луд човек, ще избера друг подход“, за да обясня защо това не е правилно. Или обратното. Понякога, когато усетиш нещо – да му се отдадеш. Примерно от 2 години ходя на уроци по китара и пея. Ходим и на концерти. Там трябва да се отдадеш на чувството, за да изкараш емоцията навън.
Виж целия пост
# 12
Миролюба Бенатова:
Какви мерки се предприемат при подготовка на уроците за децата с по-специфични нужди?

Дарин Маджаров:
Преди 2 години дойде един подобен имейл от майка на дете, което има трудности с четенето – дислексия. И тогава тя каза: „Моля Ви, направете нещо“. Ние дотогава имахме 7000 – 8000 видео урока с тестовете към тях. И всъщност видяхме, че ако променим едно простичко нещо, хората ще могат да четат много по-лесно. Сменихме шрифта на всички видео уроци тогава. Преправихме тези уроци, сменихме шрифта, сложихме подходящ. Когато хората с дислексия четат, им се сливат буквите, така най-просто казано се обяснява проблемът им. И сега използваме такъв шрифт, който е разработен специално за хора с дислексия. И той е както толкова добър за тях, така и добър за останалите потребители. Това е едно от нещата. Второто нещо е – абсолютно всеки един видеоурок, който правим, ние не изписваме просто определения, теория и т.н. Всеки видеоурок го започваме с идеята „Защо го обясняваме това нещо?“. И стъпка по стъпка градим така, че ученикът през цялото време да го разбира и да изгражда асоциативни връзки със себе си. Това помага изключително много и на децата със специални образователни потребности. Самото визуално нещо, което виждат, и звукът, който идва – получавайки цялата информация по два канала, това им помага много да запомнят по-лесно нещата.
Виж целия пост
# 13
Миролюба Бенатова:
Има ли шанс да се помисли за кандидатстващите с изобразително изкуство, защото потребители отбелязват, че в момента рисуването е един от потърпевшите предмети.

Дарин Маджаров:
Записвам си. Още сега, докато говорим, си записвам, за да го разгледаме с колегите.

Миролюба Бенатова:
Защото казват, че не могат и на уроци да ходят в тази ситуация, пък трябва да кандидатстват, например след 7-ми клас.

Дарин Маджаров:
Супер! Чудесно! Благодаря много на потребителя.
Виж целия пост
# 14
Миролюба Бенатова:
Има ли възможност Вашата платформа да се използва в предучилищната възраст?

Дарин Маджаров:
Да, даже от тази година сме направили за IV-та група изцяло всички уроци за децата като видео уроци. Знаете ли как стана това? Преди година забелязахме, че все повече детски градини ползват Уча.се. И си казахме: „Ама, какво ползват, то нямаме съдържание за тях?“ И видяхме, че учителите пускат уроците за първи клас, за втори и т.н. И затова се захванахме и направихме учебната програма с видео уроци за IV-та група. Сега правим за III-та група. Родителите вече могат да разгледат с децата си и тези уроци.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия