Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Въпрос по БЕЛ у теб възниква, мигом знаещ тук откликва - бързо, точно обяснява и така те улеснява

  • 3 457
  • 62


Характерно  е недостатъчно доброто владеене на  правописа и  на граматичната норма на езика ни от децата, а често, за жалост, и от техните родители. Не смятам да задълбавам в причините за това. Едни ще изтъкнат  като основен довод за неграмотността  и незнанието написаните  неразбираемо учебници, лошите учебни програми, недостатъчното време за упражнение и  изучаването на непотребни неща за сметка на истински важните. Други ще изразят мнението, че проблемите се коренят в  недостатъчното четене на книги  и ползването на латиница за общуване между подрастващите  в социалните мрежи. И всеки ще има известно право. Пуснах обаче тази тема не с идеята да се спори страници наред  за тези причини, а за да  положим усилия да си разясним нещата и така да сведем до минимум негативите от непознаването на правописа и нормите на родния ни език.


                                                                                  
Децата ни държат НВО по БЕЛ в 4 клас, още веднъж в 7 клас  и матура в края на  гимназиалния курс. От темите по класове става видно колко много грешки има по помагалата за  подготовка за горните формати. Родителите понякога  се чувстват неуверени, гледайки грешния според тях отговор, даден в помагалото за верен. И тогава, за да не подведат неволно  детето, се обръщат към съфорумки с  молба спорният въпрос да бъде разяснен от знаещите. Идеята е тези обяснения да бъдат концентрирани на едно място, а не разпръснати хаотично по темите. Така  ще са по-полезни за всички ни. Peace Във форума има действащи учители по БЕЛ, има филолози, има добре справящи се с матeриала родители и вярвам, че със знанията си те могат да бъдат много полезни на търсещите помощ.

                                      

Нека си пожелаем децата ни, а защо не и ние  самите успоредно с тях , да сме  добре владеещи родния си език, да сме по -грамотни както по отношение на правопис и пунктуация, така и  като познаване на граматичната норма и термините по БЕ и литература. Предишната тема доказа, че има с какво да допринесе в тази посока.

                                
                                  
                                          Родна реч, омайна, сладка,
                                           що звучи навред край мен;
                                           реч на мама и на татка,
                                           реч, що мълвим всеки ден.

                                           Тя звънти, когато пея,
                                           в радостни игри ехти;
                                           вечер приказки на нея
                                           баба тихо ми реди.

                                           И над книгата унесен,
                                           родна реч ми пак шепти...
                                           Милва като нежна песен,
                                           като утрен звън трепти!
Виж целия пост
# 1
Благодаря за темата.

Чудесно заглавие. Липсва едно "к" в "откликва".
Виж целия пост
# 2
Благодаря,  като я правих по нощите темата, явно съм го изяла това "к".  Добавих го. Не бях забелязала, че сме минали 50-та страница, та си казах снощи, че няма да отлагам.
Виж целия пост
# 3
Здравейте
Благодаря за темата. За пръв път попадам на нея. А по Литература помагате ли? Днес на синът ми - шесто клас пратиха, тест за подготовка за изходно ниво и там имаше един въпрос за който нямам идея нито какво се пита нито какво се отговоря. Синът ми също. Прерових учебника по Литература, рових в Интернет за Думата "литературно пространство". Имам идея но не знам дали разсъждавам правилно.

 
Виж целия пост
# 4
Вероятно има грешка и в таблицата вместо "Време на действието" би трябвало да пише "Място на действието", тоест пространство. И съответно то е посочено във всички цитати с изключение на В.
Виж целия пост
# 5
Сигурно е синоним на художествено пространство. В 6 клас се въвежда понятието.
Да не би да питат дали има единство на място и действие ( хронотоп)? Макар да ми се струва сложно за шестокласници.
Виж целия пост
# 6
Май има грешка във въпроса - искат да попитат (според таблицата) дали е посочено времето, а не пространството. Тогава в Б) е казано "още щом зайде слънцето", а в Г) "довечера", т.е. според мен в тези 2 изречения е уточнено времето.
Ако пък се търси пространството (както в условието) и таблицата е грешна, тогава А) в къщата, Б) театъра, Г) в мъжкото училище.
Въпросите за време и пространство в едно литературно произведение се появяват в 5 клас и са ужасно абстрактни за децата дълго време, докато не свикнат с тях. Особено във вълшебните приказки, където на въпроса "какво е времето" се очаква да се отговори, че не било уточнено ("някога, когато по земята бродели вещици") , а "пространството" е "в една далечна земя", "през девет земи в десета" и т.н. Общо взето се търси кога и къде се развива действието.
Виж целия пост
# 7
Момичета много ви благодаря. Добре че не се е паднал подобен въпрос, но прегледах теста сега, който е дала, има въпроси на които се затрудних. Каквото е направил - направил.
Виж целия пост
# 8
Как да членувам  в изречението
Най-значима за българската и за европеъската история била ролята на КубратовиЯ/ЯТ син Аспарух.
Благодаря за помощта!
Виж целия пост
# 9
КубратовиЯ, на кого/ на него.
Виж целия пост
# 10
Как да членувам  в изречението
Най-значима за българската и за европеъската история била ролята на КубратовиЯ/ЯТ син Аспарух.
Благодаря за помощта!

Кубратовия - несъгласувано определение
Виж целия пост
# 11
Аз си решавам проблема с членуването по следния начин: има ли предлог пред думата, значи членът е кратък, няма как да е подлог или част от сказуемото. Ако няма, тогава си задавам въпрос и анализирам.
Виж целия пост
# 12
Здравейте, моля да ми кажете коя е частицата в това изречение:
Виж целия пост
# 13
Здравейте, моля да ми кажете коя е частицата в това изречение:

Ще
Виж целия пост
# 14
Записвам се да следя темата с удоволствие. И аз бих се включила с въпрос.
Как да науча детето кога пред думата се слага О и кога У. Трябва да има някакво по-лесно обяснение от това да налучкваш. Някъде бях чела, че О се използва, когато е “по-повърхността” на обекта, напр. “опирам се” а У, когато е “във вътрешността” - уцелвам, убождам. Но има прекалено много изключения и аз се обърквам как да го обясня. Най-вероятно ще се наизустяват:(
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия