Образователен Говорилник - какво ли ще се случи в тема 8?

  • 16 354
  • 771
# 45
Не помниш за "й", защото при нас не беше така Joy  Ю и я винаги си се брояха за 2 звука. Сега се броят 1 или 2 в зависимост дали са след гласна или съгласна.

Това и аз го научих наскоро. Някак си успях да докарам близо половин век и да издържа отлично приемен изпит в СУ по литература, без това конкретно знание. Joy Много мислих и продължавам да мисля, но все още не откривам практическата полза на тази информация. За какво има значение това? За правописа? За правоговора? Thinking Само за нечия дисертация, евентуално.
Виж целия пост
# 46
Татко Мецан - важно е, защото самите деца започват да пишат грешно, ако не знаят правилото ... Последния пример ми е от тази седмица. Диктовка в 4 клас, непонятно за мен, от 26 деца, 12 бяха написали "бурия" вместо "буря". Чуват един звук, една буква си се и пише след съгласен звук, но  ... По-принцип след гласен "ю" и "я" удължават самия сласен звук и на него пада ударението пр. "фунИя" ... Не казваме "бурИя", но ето нА ... Не очаквах тази грешка в диктовката и бях изненадана, та отново се върнахме да припомняме Simple Smile ... Но пък и все им повтарям, че грешките са хубаво нещо, защото от тях се учим.
Ето го правилото, което е много лесно:

Скрит текст:
Виж целия пост
# 47
Аз не виждам как това правило ще им помогне да не пишат “бурия”. Даже по-скоро то ги обърква.
Виж целия пост
# 48
Напълно съм съгласен със Санака:)
Виж целия пост
# 49
Т.е. правилото е, че между съгласен и Я (в тази последователност) не може да има друг гласен звук 🤔?

Казах ви аз, че математиката е най-лесната част 🙄
Виж целия пост
# 50
Е, как? Затворете очи и кажете силно "фуния" - ясно чувате "И" , а после и самото "я" е някак си удължено и си звучи като "иа". А, сега ако направите същото с "буря" и наистина се заслушайте как го чувате, абстрахирайки се от изписването - ще си дадете сметка, че го чувате много кратко и почти не различавате отделните звуци "и а" в самото "я" ...
Аз малко в разрез с правилата обяснявам на децата отзад-напред: щом чуват след съгласен звук много гласни пр. "чиния", след "н" ... търсят да напишат гласен + "я". Щом след съгласен чуват кратко и ясно "я" си го пишат само него - като в ... пр. "заря" ... и така ...
Оф ... извинете, че така обяснявам, няма повече - обещавам Simple Smile

Т.е. правилото е, че между съгласен и Я (в тази последователност) не може да има друг гласен звук 🤔?

Казах ви аз, че математиката е най-лесната част 🙄
Аш, не съм написала такова нещо. Може да има гласен звук между съгласен звук и "я". Има хиляди такива думи. Но точно, защото има гласен след съгласния и преди "я", този гласен се ... как да кажа ... ясно подчертава от "я" след него, а самото "я" някак си се удължава при изговора.
Съгласна съм за матаметиката Simple Smile Тя ми е особена слабост.
Виж целия пост
# 51
Да, аз схващам идеята - един вид след съгласна се омекотява съгласната (като в руския мягкий знак). Все едно да сложиш ь, а след него гласен. Нали ь не е звук. Ама преди 30 години не беше така. Аз отдавна си мисля, че тези от Института по български език към БАН трябва да бъдат причакани някъде Joy
Виж целия пост
# 52
Прекрасно им го обясняваш, като за математици😀
Виж целия пост
# 53
Ох, не съм сама в това, че съм забравила сума правила и не знам някои от настоящите за втори клас (а се имам за грамотна, че и съм нарицателно за всички около мен за grammar nazzi, ама ей на 🤪 ). Моята мъка от миналата седмица е “правилото за правопис на ударена гласна със сродна дума, в която гласната е неударена”. Дзверих се амнайсе пъти в примерите, още толкова го четох в безкраен мозъчен напън да го осмисля... еми, не можах. До степен, че дори упражненията от теста на детето не мога да разбера... може и да съм затъпяла с годините, но за разлика от правилата, които  учехме навремето, част от настоящите ми се струват абсолютно ненужни и извращение да се преподават на малки ученици (като малоумията с разните му синекдохи и подобни, за които изумено чух за сефте покрай кандидатстването на Дивака... направо не знам как сме се оправяли навремето само с едни метафори и олицетворения...)
Упражнението, което затвърди убеждението ми, че явно много съм затъпяла (номер 5)
Виж целия пост
# 54
Специално по български във всеки клас материалът е ужасен. Спомням си една книга на Хайтов, "Вълшебното огледало", в която той прави на нищо учебниците по български език. Единият пример му беше за тропата, че в учебника пишело нещо от сорта, че тя е субституция, защото е резултат от замяна. И ако сложим българските думи - че тропа значи замяна и субституция значи същото, получаваме следното изречение:
"Замяната е замяна, защото е резултат от замяна." 😄😆😀😃

Миленита, пето упражнение и аз не мога да го направя и ми е абсолютно непонятно. Ще се радвам Почти безобидна да го обясни.

Пак се допълвам, защото ми светна за пето упражнение. Явно трябва да се прави проверка с думи, в които съмнителната гласна е ударена. Чудиш се дали е кутарак или котарак, търсиш дума, в която е ударена - коте и котка са с ударение на о.
Виж целия пост
# 55
Скрит текст:
Е, как? Затворете очи и кажете силно "фуния" - ясно чувате "И" , а после и самото "я" е някак си удължено и си звучи като "иа". А, сега ако направите същото с "буря" и наистина се заслушайте как го чувате, абстрахирайки се от изписването - ще си дадете сметка, че го чувате много кратко и почти не различавате отделните звуци "и а" в самото "я" ...
Аз малко в разрез с правилата обяснявам на децата отзад-напред: щом чуват след съгласен звук много гласни пр. "чиния", след "н" ... търсят да напишат гласен + "я". Щом след съгласен чуват кратко и ясно "я" си го пишат само него - като в ... пр. "заря" ... и така ...
Оф ... извинете, че така обяснявам, няма повече - обещавам Simple Smile

Т.е. правилото е, че между съгласен и Я (в тази последователност) не може да има друг гласен звук 🤔?

Казах ви аз, че математиката е най-лесната част 🙄
Аш, не съм написала такова нещо.
Абсолютно си права! Nerd Nerd
Виж целия пост
# 56
Milenita, ами аз и до днес си го ползвам това правило, когато се колебая за изписване на гласна. Намираш сродна дума, в която ударението да пада на проблемната гласна и я пишеш както я чуваш в сродната дума. В снимката: котара'к, но проблема е как да се напише "кОтарак" или "кУтарак" ..., за това сродните в ударение на "О" - ко'те; ко'тка - чува си се прекрасно "О" и се пише "О" в "котарак" ... Същото е с хиляди проблемни думи ... пр. "ръка", често децата пишат "рака", ако си проверят с "ръ'чен" - чуват ясно "ъ" и в ръка си пишат също "ъ" ...
...

Миленита, пето упражнение и аз не мога да го направя и ми е абсолютно непонятно.
...
Ами не го разбирате, защото правилата и изписването на думите са ви станали автоматизирани. Знаете ли на децата колко е трудно да автоматизират ... Ще се научат и след 30 години ще се чудят като вас, но на техните деца, как пишат грешно и не разбират лесни неща Simple Smile Ей, това е трудното - да си представите колко много не знаят и да слезете до тях, за да им го обясните ...

А, любимата ми математика, ако знаете колко е трудна на първолаците, да я осмислят и автоматизират. Нещо, за което ние не се и замисляме ... 3+1 и 1+3 ... разместително свойство. Сега го играя този филм с най-малката. Питам я колко е 3+1 ... мисли и казва 4 ... Питам: колко е 1+3 ... и започва пак да мисли и смята. Обяснявам, сигурно за 100-тен път, че при събирането няма значение коя от цифрите е първа и коя след плюса. "Разбра ли?" - "Разбрах." ... След пет минути: Колко е 5+2 ... мисли, смята, казва ... А, колко е 2+5 ... и пак започва да смята ... И така ще си повтаряме, докато го осмисли и автоматизира правилото за разместителното свойство Simple Smile Търпение и ... Омммм Simple Smile Добре, че в училище съм 4-ти клас Simple Smile и вече сме ги автоматизирали математическите правила Simple Smile

Няма да ви чета повече, че си почивам Simple Smile
Виж целия пост
# 57
(като малоумията с разните му синекдохи и подобни, за които изумено чух за сефте покрай кандидатстването на Дивака... направо не знам как сме се оправяли навремето само с едни метафори и олицетворения...)
Не си права - имахме и хиперболи Grin
Виж целия пост
# 58
На мен в първия момент ми беше сложно да схвана кое точно може да му се обърка на "котарак" Joy Ама някак по-ясни примери да измислят Joy
Виж целия пост
# 59
Ама госпожо “училище-уча” не е ли същото. Сладурковци малки, добре, че са таблетите, да разтоварят.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия