Изборът на произведенията по литература никога не съм я разбирала. Споменатият Хамлет по мое време май беше в 9 или 10 клас - грам не го разбрах тогава. Старогръцки митове и легенди и досега са останали в съзнанието ми като истории за Зевс, който не може да си го държи в гащите и жена му Хера, която вместо да го кастрира, избива обикновено измамените му любовници. "Мъртви души" ми се видя супер нерелевантно към живота ми (сега сигурно мога да направя паралел с въвеждането на електронно гласуване, но в час по литература не сме правили такива изводи). На "Война и мир" стигнах едва до 50-та страница - толкова герои имаше, че не успях да ги запомня. А в същото време четях непрекъснато всякаква литература и дори сама пишех. Единствената домашна, която написах с кеф и със собствени мисли беше в последния клас като стигнахме до Йовков и аз бях развила паралел между неговите герои и героите на Стайнбек в "Улица Консервна" (за които дори не бяхме и помирисвали в клас). Учителката ми писа 6+ и каза, че отдавна не била чела нещо толкова хубаво и оригинално. Ами как да не е хубаво, като го разбираш, харесваш и няма нужда да си изсмукваш от пръстите 'какво е искал да каже автора'.
Понеже много ми се иска и децата ми да са четящи хора, след като се помъчихме с 'класиките' и задължителната литература, сложих червен кръст на списъка за лятото. Поразрових се за интересни съвременни детски книги и почнах да пробутвам тях. Резултатът - детето започна да чете като хала. За 2 дни изяжда по 300 страници и отиваме за следващата книга в библиотеката. Онзи ден броихме, че за лятото е изчел 15 книги по собствено желание и с удоволствие, без грам усилие от моя страна, освен да му ги препоръчам.