История за град Русе:
-първата печатница в България (1864 г.)
-улиците получават имена за първи път в България (1865 г.)
-първото земеделско стопанство в Османската империя (1865 г.)
-първата метеорологична служба (1866 г.) и метеорологична станция у нас (1883 г.)
-първата ж.п. линия в България, маршрут Русе-Варна (1866 г.)
-първата Фабрика за алкохолни напитки в България (1870 г.)
-първата пивоварна фарбика у нас (1876 г.)
-първият град с градоустройствен план в България (1878 г.)
-първият флотски духов оркестър (1881 г.)
-първата фабрика за обработване на кожи (1881 г.)
-първата българска фабрика за сапун (1883 г.)
-първата плетачна фабрика (1887 г.)
-първата търговска камара (1889 г.)
-първата фабрика за мебели (1890 г.)
-първото българско акционерно застрахователно дружество “България” с централа Русе и със свои клонове в София и други градове на страната, както и представителства в Цариград, Солун, Велес, Битоля, Охрид, Атина, Пирея, Александрия, Чикаго, Лондон, Амстердам, Париж, Мадрид и Берлин. (1891 г.)
-първата българска химическа фабрика (1895 г.)
-първата публична кинопрожекция в България (1897 г.)
-първият асансьор в България, функционирал по американски образец (1897 г.)
-първата българска фабрика за железни ролетки (1898 г.)
-първата българска фабрика за мелнични машини (1898 г.)
-първата в страната фабрика „Експрес“ за велосипеди, грамофони и др. метални изделия (1906 г.)
-първият църковен орган в България (1907 г.)
-първата българска фабрика за железни кревати и мебели (1908 г.)
-първото кино в България, наречено “Модерен театър” (1911 г.)
-първата българска пътническа линия в корабоплаването Русе – Видин (1935 г.)
През 1879 г. Русе е едни от най-напредничавите градове на Стария континент и е сравняван с Виена, Будапеща и останалите търговски и културни средища на Централна Европа. Именно той е “вратата” за навлизане на всички новости в българските земи както от този регион, така и от Русия. Затова е и един от сериозните кандидати за столица на България, но поради непосредствената си близост с румънската граница и липсата на каквато и да било естествена защита, освен лесно преодолимия за тогавашната военна техника Дунав, отпада в по-нататъшните дискусии.
След Първата и Втората световна война и завземането на Южна Добруджа от Румъния, икономическото значение на града намалява.
През епохата на социализма с построяването на Дунав мост през 1954 г. и последвалата бърза индустриализация на страната Русе се превръща в голям икономически, транспортен, културен и просветен център. Развиват се машиностроенето, електрониката, приборостроенето, химическата и леката промишленост. Изградено е ново, голямо пристанище и технически университет.
Бърза география за град Русе:
Градът се явява едно Т-образно кръстовище между пътищата за София (Бяла, В. Търново, Пловдив), Варна (Разград, Шумен) и Букурещ (Дунав мост, Гюргево, Силистра).