Учене чрез практика – скок в реалността

  • 3 772
  • 10
В живота на всеки родител идва онзи важен момент, в който трябва да помогне на детето си при избора на гимназия, в която то да продължи образованието си. Често обаче критериите ни като родители са подчинени преди всичко на емоционалните, отколкото на прагматичните решения, и не са водени от желанията на децата ни.
В стремежа си да ги насочим към най-доброто, се губим в нюансите и вместо да развием интересите им, поемаме нещата в свои ръце и взимаме решенията вместо тях.

Когато детето влага усилия в нещо, което му доставя удоволствие, вътрешната мотивация е много по-силна от всякакви други стимули. За да развие таланта си, е важно да му осигурим подкрепа – да си зададе цел, която да осъществи, защото класацията на елитните и не толкова елитни училища в собственото ни съзнание често се оказва подвеждаща.

В последните години за всички стана ясно, че повечето ученици, завършващи гимназиите, по една или друга причина са неподготвени за реалния живот и все още неориентирани към потребностите на пазара на труда. Това наложи ученето чрез практика, или т.нар. дуално обучение, като все по-успешен модел на обучение, в който професионалните гимназии си партнират ръка за ръка с бизнеса.

Това е съвременен метод на обучение, доказано успешен в държави като Германия, Австрия, Англия и др., който съчетава най-добрите педагогически практики, достъп до най-съвременните технологии, но преди всичко възможност учениците да се учат от най-добрите в желаната от тях професия. Дуалното обучение позволява на учениците да приложат наученото в реални ситуации, да развият умения и качества и ги подготвя да се реализират успешно след завършване на училище.



Ние от EVN България смe eдна от големите компании, които влагат значителен ресурс в развитието на дуалното обучение у нас. От 2016 г. си партнираме с професионалните гимназии по електротехника в големите градове, които успешно съчетават две неща – общообразователни часове в училище и практика в реална работна среда.

Дуалната форма на обучение помага за развитието на децата, на бизнеса и дългосрочно на икономиката на България. За да успее тя да разрасне мащаба и да постигне целите си, е нужна вашата инициативност.

Една от най-търсените професии по последни данни на Агенцията по заетостта е именно тази на електротехника и се очаква тази тенденция да продължи през следващите години. Тя се превръща в една от най-ценните не само в България, но и в световен мащаб.

Дуалното обучение с EVN поставя децата в реална бизнес среда по професията електротехник и ги учи как теорията работи на практика и как да изградят работни навици, да работят в екип от колеги и да спазват срокове и високи стандарти.

В следващите няколко седмици ще ви запознаем с подробности по темата, на която екип от професионалисти от EVN България ще отговаря на зададените от вас въпроси.

Не пропускайте възможността да попитате нашите експерти как да помогнете на детето си да се реализира успешно след завършване на училище!
Темата ни ще бъде отключена за въпроси и коментари до 7 юни 2022 г.
# 1
Ето и моят въпрос. В работна среда кой трябва да изпъкне- човекът, (за да покаже качествата си и на какво е способен) или екипът като цяло и похвалата да е за екипната работа? Как ще изтъкне личността в работа в екип. Какви са техниките това да се случи, но не за сметка на екипа?
Виж целия пост
# 2
Здравейте!

Темата ми се струва много интересна и бих искала да задам няколко въпроса:

Къде можем да открием списък с гимназиите, с които си партнирате? Интересувам се по-конкретно за училищата в град София. И къде можем да открием условията за кандидатстване в тези училища/ паралелки?
Ако едно дете завърши гимназия с този профил, освен за професия електротехник за каква по-нататъшна реализация смятате, че биха му били полезни тези практически умения?
В EVN имате ли опции за кариера на млади хора, които са завършили тези гимназии?

Благодаря ви за отговорите предварително!
Виж целия пост
# 3
Една от най-смислените новости в образователната ни система през последните години се оказа въвеждането на т. нар. дуална форма на обучение от 8-и до 12-и клас по модел на образователните системи в Западна Европа.

От въвеждането си през 2015 г. ученето чрез практика успя да идентифицира проблемите в образователната ни система и се наложи като инструмент за осигуряване на квалифицирани специалисти за бизнеса, подготвени още от гимназията.

Обединяването на теория и практика в последните две години от гимназиалното образование успява да даде на учениците нужната увереност в знанията и възможностите им, заради факта че протича под формата на реален работен процес. По време на обучението те се наставляват от професионалисти в съответната област, натрупват практически опит, изграждат трудови навици, но преди всичко успяват да оформят чисто личностни качества като работа в екип, адаптивност и аналитично мислене.

Тези предпоставки улесняват значително адаптацията им и правят кариерния им старт по-лесен спрямо другите им връстници. Още една от силните страни на дуалното обучение е паричното възнаграждение, което учениците получават за положения труд. Освен индикатор за отношението на компаниите към младите хора, то е средство от малки да разберат стойността на парите и да изградят самостоятелност.

EVN България е една от компаниите, която инвестира средства в ученето чрез практика, за да формира квалифицирани млади специалисти, готови да станат част от екипа ѝ. Учениците работят по реални проекти, като в ежедневието си използват съвременни технологии и прилагат най-иновативните методи на работа в сферата на енергетиката.


Благодарим Ви за интереса и въпросите в темата!
Очаквайте отговорите от нашия екип на 31 май 2022 г.
Виж целия пост
# 4
Дори и завършилите ВУЗ без практика трудно се справят с работата. Почасова ангажираност на ученици и студенти ще ги подготви за бъдеща реализация. С подходящият ментор.
Виж целия пост
# 5
Ето и моят въпрос. В работна среда кой трябва да изпъкне- човекът, (за да покаже качествата си и на какво е способен) или екипът като цяло и похвалата да е за екипната работа? Как ще изтъкне личността в работа в екип. Какви са техниките това да се случи, но не за сметка на екипа?

Здравейте, mariat!

Благодарим Ви за интересния въпрос. Можем да Ви отговорим как е в EVN. В компанията цари дух на сътрудничество и подкрепа. В отделите ни на преден план се поставят екипните цели и тяхното изпълнение, но същевременно всеки сътрудник има възможност да работи и по индивидуални задачи и проекти, в които да покаже личните си професионални качества.
Виж целия пост
# 6
Здравейте!

Темата ми се струва много интересна и бих искала да задам няколко въпроса:

Къде можем да открием списък с гимназиите, с които си партнирате? Интересувам се по-конкретно за училищата в град София. И къде можем да открием условията за кандидатстване в тези училища/ паралелки?
Ако едно дете завърши гимназия с този профил, освен за професия електротехник за каква по-нататъшна реализация смятате, че биха му били полезни тези практически умения?
В EVN имате ли опции за кариера на млади хора, които са завършили тези гимназии?

Благодаря ви за отговорите предварително!

Здравейте,  big_bad_mama,

 Благодарим Ви за интереса към темата.

 EVN България е компания, която оперира на територията на Югоизточна България и гимназиите, с които си партнира в проекта за дуално обучение са разположени също на тази територия. Списък с гимназиите можете да намерите тук:  EVN - Дуално обучение

След завършване на гимназия с този профил (Електрообзавеждане на производство), всеки млад специалист е готов да започне работа веднага след завършването на гимназия във всяка компания, търсеща такива специалисти. Специалността позволява и продължаването на образованието във висше учебно заведение по електроинженерна или друга техническа/нетехническа специалност.

Програмата на EVN за дуално обучение е една от най-мащабните в страната и вече 50% от завършилите пълния курс на обучение са на постоянна работа при нас.
Виж целия пост
# 7
Какво е да си ментор на ученици по дуална форма на обучение?
Една вдъхновяваща история за пътя на кариерното развитие

Венелин Варналийски е ментор по програмата за дуално обучение на EVN, като под негово наставление се обучават учениците от Професионална техническа гимназия „Иван Райнов“ в гр. Ямбол, която самият той е завършил. В началото приема ролята на ментор със смесени чувства, като осъзнава, че това e голяма отговорност, но от друга страна, знае, че това е нещо изключително смислено и за двете страни.

„Пристигането им при нас събуди спомени за времето, в което и аз бях ученик, за моите първи преподаватели, които се опитваха да ни обучат, също както ние сега се опитваме с търпение и личен пример, да ги въведем в професията.“

За програмата Венелин Варналийски споделя, че тя е съобразена с дейностите на компанията, а за да добият учениците нужната практика, се ангажират всички колеги.

„Задачите на учениците в 11. клас е да наблюдават, да се учат, да питат, но не и да извършват практическа работа. Въпреки че понякога им давам в склада да правят някакви заготовки, разделки на кабели, да слагат кабелни глави, които се правят с горелка, връзват разни табла, но до това се свежда тяхната практическа работа.
В 12. клас е вече различно. В тази година съвместно с училището и колегите от „Безопасност на труда“ провеждаме обучения по техника на безопасност, за да може учениците да получат съответното удостоверение и тогава да можем да им възлагаме, макар и малки, самостоятелни задачи. Разбира се, самостоятелни, от гледна точка на това, че те да могат да правят практически нещо, докато нашите колеги са до тях.“


Венелин посреща втори випуск и вярва, че тези млади хора в един момент ще бъдат негови колеги, защото именно пред него се разпалва пламъка и интереса към професията. „След първия випуск мога да кажа, че програмата е успешна и има бъдеще. От октомври 2021 г. в Ямбол имаме две момчета от първия випуск, които вече работят при нас на постоянни трудови договори и трябва да кажа, че впечатленията ми са много добри“, с гордост споделя той.

Прочетете цялото интервю ТУК.

Статистиката показва, че 50% от завършилите пълния курс на дуално обучение в EVN вече са назначени на постоянна работа в компанията.

Вашето дете може също да стане част от голямото семейство на EVN България и да поеме по пътя на кариерното си развитие още от училище! Ако искате да научите повече за дуалното обучение с EVN и имате въпроси за програмата, училищата партньори и начините за кандидатстване, ще очакваме вашите въпроси до 7 юни 2022 г.
Виж целия пост
# 8
Практиката е ключова за развитие на уме ия във всяка сфера и определено дава много по-ценна основа от учене само на теория. Факт е, че повечето училища нямат условия за адекватни практически занимания и затова е хубаво, че се работи по подобни партньорства за стаж в реална работна среда.
Предполагам, че все пак наличните места са ограничени? Възможно ли е да има повече желаещи за практика, отколкото е възможно да поемете? На какъв принцип се разпределят местата сред учениците или има график, чрез който всички да се възползват от стаж?
Виж целия пост
# 9
Дори и завършилите ВУЗ без практика трудно се справят с работата. Почасова ангажираност на ученици и студенти ще ги подготви за бъдеща реализация. С подходящият ментор.

Здравейте,

Именно с тази цел вече 17 поредни години EVN България осъществява своята лятна стажантска програма „Младежи с бъдеще“. Тя дава възможност на студенти от технически и икономически специалности да работят в някое от дружествата от групата ЕVN и да се запознаят с бизнеса отблизо. През програмата са преминали над 600 стажанти, а над 200 от тях станаха наши сътрудници.

 В EVN България вярваме, че пътят на успеха идва с работата, затова влагаме значителен ресурс както в стажантската ни програма, така и в дуалното обучение. И учениците, и студентите при нас имат възможност да се включат в реални проекти, да получават месечно възнаграждение, да трупат опит и ценни знания с помощта на личен ментор.
Виж целия пост
# 10
Практиката е ключова за развитие на уме ия във всяка сфера и определено дава много по-ценна основа от учене само на теория. Факт е, че повечето училища нямат условия за адекватни практически занимания и затова е хубаво, че се работи по подобни партньорства за стаж в реална работна среда.
Предполагам, че все пак наличните места са ограничени? Възможно ли е да има повече желаещи за практика, отколкото е възможно да поемете? На какъв принцип се разпределят местата сред учениците или има график, чрез който всички да се възползват от стаж?
Здравейте,

В гимназиите, с които си партнираме, обикновено има 1 паралелка (26 ученика) от нашата специалност дуално обучение – „Електрообзавеждане на производството“. В паралелката има няколко фирми, които предварително са заявили броя ученици, които имат възможност да обучат в реална работна среда.

В края на 10 клас учениците биват разпределени по фирмите, като критериите се съгласуват между гимназията и фирмите-партньори – някои от тези критерии са желанието на ученика, местоживеене, успех от обучението и т.н.

В 11 и 12 клас учениците сключват трудов договор с избраната фирма и провеждат цялото си обучение във фирмата, в която са разпределени.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия