Нормативите по ФВС

  • 9 577
  • 114
Здравейте,
виждам, че темата е повдигана многократно преди време и реших да пусна нова. Идеята ми е да събера впечатления и отзиви от повече родители , особено от гимназиален етап. И така :  Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ? Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ? 2)  Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н. 3) С какво  покриването на тези нормативи допринася за физическото възпитание на децата и тяхното психично и личностно развитие ,  с какво подобряват развитието на тялото на подрастващите?  След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца  болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни, защото :
- при покриването на норматив като бягане например на 30 и 200 метра е изключителен стрес и рязко натоварване на тялото , дори и да е имало преди това някаква загрявка. Предполага се , че повечето от децата не са спортисти и това е изключителен стрес и рязко качване на адреналин , а колко са способни след един такъв час да бъдат изпитани или да направят успешен тест по друг предмет ?
- в повечето пъти децата са и психически разстроени, защото не са успели да се справят подобаващо, той като  дори и учители по ФВС споделят, че спуснатите от МОН нормативи трудно биха се покрили за отличен , дори и от деца-спортисти, да не говорим, че тези нормативи са регламентирани отпреди Ковид пандемията  и как биха могли като цяло децата да се справят с тях, след като 2 години учиха он-лайн в къщи ? В гимназията на моето дете , дори учителката по ФВС не може да покрие норматива за отличен по хвърляне на плътна топка…
Опитах се да получа отговор на тези въпроси от институциите , единственото , което успях да разбера е , че това са Държавни образователни стандарти , които са съвкупност от задължителни изисквания за резултатите в системата за предучилищното и училищното образование , като условията и процесите за тяхното постигане са посочени в чл.22 от Закона за училищното образование ( ЗУПО , с последна актуализация от 2016 г) , като един от тези стандарти е оценяването на учениците. Държавния образователен стандарт, свързан с оценяването на учениците  се приема с наредба от министъра на образованието и науката. Друг е въпросът , че тези стандарти за часовете по ФВС сигурна се преписват всеки път като се актуализират само нормите, защото такива нормативи имаше още през 80 те години! Нищо не се е променило в тази сфера от тогава. В училищата в Германия например изобщо няма такива нормативи - играят колективни игри, което би помогнало на децата да се сплотят.
Виж целия пост
# 1
Горките деца, вече и от спорта се стресират.
Всеизвестно е, че редуването на умствена и физическа работа действа благоприятно. Който не може да покрие норматива, просто има по-ниска оценка. Какъв е проблемът?
Виж целия пост
# 2
Добрата двигателна култура е не по-малко важна от знанията по останалите предмети.
Не разбирам каква е драмата.
Виж целия пост
# 3
И така :  Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ? Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ? 2)  Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н. 3) С какво  покриването на тези нормативи допринася за физическото възпитание на децата и тяхното психично и личностно развитие ,  с какво подобряват развитието на тялото на подрастващите?  След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца  болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни...

Мисля, че добрата физическа активност е в пряка връзка с психичното и личностното развитие на всяко едно дете. Даже си мисля, че това е очевидно. Покриването на нормативи дава някаква оценка на физическото развитие и способностите на децата за чисто физически дейности и натоварвания. Правилното физическо развитие и активност имат връзка с предразполагането към редица заболявания и е част от здравната превенция и профилактика.
По мое мнение общофизическата подготовка в училищата е под всякаква критика. Изпадам в ужас като гледам 14-15 годишни плувнали в пот и сланини от обездвижване и тъпкане с боклуци.
Виж целия пост
# 4
Двигателната активност води до оросяване на мозъка. Оросяването на мозъка води до по-високи академични резултати.
Разбира се, пак МОН е виновен и за това.
Виж целия пост
# 5
Мисля, че проблемът е в стандартите и критериите за оценка. Още като ученичка не разбирах защо трябва да скоча 2м за шестица, при положение, че съм 1.60 и как точно това доказва, че (не) притежавам необходимото равнище на физическа дееспособност (цитирам ДОИ по ФВС дословно тук). Смятам, че от физическото възпитание няма смисъл в този му вид и съм пряк свидетел на това колко много хора са мразели спорта заради него в ученическите си години и колко пълнички деца са отказвали да бягат и скачат, защото останалите им се присмиват. В английската образователна система също няма такива стандарти.

Според мен, в оценката трябва да влизат не само крайните резултати, а и техниката и разликата между резултатите в началото и в края, т.е. прогреса. Също съм си мислила, че би било добре децата да избират спорт (както е в университета) или поне да не се върти всичко около бягане, скачане и баскетбол.
Виж целия пост
# 6
Английската образователна система в никакъв случай не може да бъде еталон като сполучлива такава.
Виж целия пост
# 7
Физическото е учебен предмет като всеки и разбира се, че трябва да има конкретни изисквания по него. А въпросът "Каква е целта на физическите занимания в училище" ми е абсурден.
Виж целия пост
# 8
То по тази логика да махнат всички предмети. Моето дете се стресира по английски език и няма шестица, друго дете по математика и така е за всеки предмет. Децата стават все  по-пълни и обездвижени, нараства честота на високо кръвно и диабет сред подрастващите, ама дай да махнем физическото.
Виж целия пост
# 9
Идеалните часове по физическо си ги представям в игри, които наистина раздвижват и събуждат интереса към спорта. Както и възможно най-много часове на открито. После душ.
Носъм реалист и знам, че не е възможно.
В училището на моето дете имаше някаква идея за избираем спорт, бяха 3-4 опции, тя се записа на плуване. Но не успяха да го реализират.
Физическото е учебен предмет като всеки и разбира се, че трябва да има конкретни изисквания по него.
В такъв случай, като всички останали, трябва да има теория, упражнения и едва тогава изпитване. По мое време никой никога не ни е обяснявал техниката на конкретния спорт, никога не сме имали часове за подготовка/тренировка. Директно - днес ще покривате еди какво си.
Сега питах дъщеря ми, при тях е същото.
Няма възпитание към двигателна активност, няма обучение за безопасност (никой не ни е учил, че трябва да загреем).
Въобще, учителите нямат никакво желание да събудят някакво желание към спорта. Разбира се, това са наблюдения в/у няколко училища, не казвам, че е така навсякъде. Дано другаде е различно.
Виж целия пост
# 10
Ако има деца, които припадат след 30 метра тичане, проблемът не е във ФВС, а в семейството, което е допуснало обездвижеността.
Виж целия пост
# 11
Те и да не са по принцип обездвижени, като седят няколко часа на чина и после директно тръгнат да тичат, не е невъзможно да припаднат или да изкълчат глезен. Покриването на нормативи според мен трябва да е в края на часа, след като са се раздвижили, не както се прави сега.

Освен това в тази възраст припадането (синкоп) е често срещано и не е свързано с лоша двигателна активност. Вменяването на вина не им помага, а ги стресира още повече.
Виж целия пост
# 12
Ако има деца, които припадат след 30 метра тичане, проблемът не е във ФВС, а в семейството, което е допуснало обездвижеността.
Точно. Или има здравословен проблем.
Виж целия пост
# 13
Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ?
Според мен чисто статистическа причина - да се знае колко кекави са станали младежите.
Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ?
Раздвижване, разтоварване на съзнанието и придобиване на някакви познания, умения, ловкост и сръчност.
Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н.
За статистиката - да се оцени комплексно какво могат децата.
След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца  болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни, защото :
- при покриването на норматив като бягане например на 30 и 200 метра е изключителен стрес и рязко натоварване на тялото , дори и да е имало преди това някаква загрявка. Предполага се , че повечето от децата не са спортисти и това е изключителен стрес и рязко качване на адреналин , а колко са способни след един такъв час да бъдат изпитани или да направят успешен тест по друг предмет ?
- в повечето пъти децата са и психически разстроени, защото не са успели да се справят подобаващо, той като  дори и учители по ФВС споделят, че спуснатите от МОН нормативи трудно биха се покрили за отличен , дори и от деца-спортисти, да не говорим, че тези нормативи са регламентирани отпреди Ковид пандемията  и как биха могли като цяло децата да се справят с тях, след като 2 години учиха он-лайн в къщи ? В гимназията на моето дете , дори учителката по ФВС не може да покрие норматива за отличен по хвърляне на плътна топка…
Много глезени тези деца, ние някога не помня да сме се стресирали така. А и, честно казано, оценките са фигуративни, колкото да се понапънат децата, но на никого не са оставили двойки и тройки по физическо.

Виж целия пост
# 14
Английската образователна система в никакъв случай не може да бъде еталон като сполучлива такава.

Стана ми интересно, защо? Моите впечатления са, че природните науки в гимназиалния курс са доста добре разработени и съм голям фен на IGCSE (включително като учител преподавал по тази система). Също и предмета IPC/ISC, който реално си е междупредметни връзки и е проектно базирано обучение, включващо знанията по всички останали предмети. Не е съвършена системата, но коя е? Питам от интерес, не се заяждам.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия