Етажна собственост – такава, каквато си я направим. Тема № 10

  • 26 320
  • 868
# 750
Здравейте.

Наскоро с помощта на SunshineMery свикахме комисия, която провери 100% от всички водомери във входа. Част от съседите ни получиха предписания за смяна на уредите. Свързахме се с топлинния счетоводител, за да попитаме дали те имат отношение към темата. Така започна размяна на имейли с тях и сега имаме следната ситуация:
топлинният счетоводител изиксва водомерите, отчитащи топлата вода да са с дистанционен отчет, като цитира ал.7 и ал.8 от чл.140 от Закон за Енергетиката. Това не е проблем за онези, които сега ще сменят водомерите, но има три апартамента, които са ги сменили в последните месеци. В два от тях уредите са сменени от Софийска вода, а в третия от частна фирма. Да, хората са в грешка, че не са били запознати с изискването на топлинния счетоводител и не са спазили законовите разпоредби, но защо Софийска вода не уведомява, че трябва задължително да се монтират уреди с дистанционен отчет.
И всъщност молбата ми е да ме посъветвате какво биха могли да направят собствениците в тази ситуация. Дали с имейлите от топлинния счетоводител да не се входират жалби в Софийска вода, които да изискат да си демонтират уредите и да върнат парите за тях - като тук жалбите ще са само от онези два апартамента, където водомерите са сменени от СВ. Има ли и друга институция, която би могла да вземе отношение по въпроса - примерно КЗП или? Доколкото разбирам, ако не сменят уредите преди годишното засичане от топлинния счетоводител, то данните от водомерите няма да бъдат признати, а ще им бъде начислено потребление на база.

Още преди да започнем писмената комуникация с топлинния счетоводител, проведох телефонен разговор с техен служител. Когато обясних ситуацията, дамата отговори, че СВ все пак са започнали да уведомяват потребителите, че трябва да се съобразят с изискванията на топлинните счетоводители, защото е имало няколко подобни ситуации, в които така са подвеждали хората. Това ме навежда на мисълта, че нашият случай не е частен.
Виж целия пост
# 751
Здравейте.

Наскоро с помощта на SunshineMery свикахме комисия, която провери 100% от всички водомери във входа. Част от съседите ни получиха предписания за смяна на уредите. Свързахме се с топлинния счетоводител, за да попитаме дали те имат отношение към темата. Така започна размяна на имейли с тях и сега имаме следната ситуация:
топлинният счетоводител изиксва водомерите, отчитащи топлата вода да са с дистанционен отчет, като цитира ал.7 и ал.8 от чл.140 от Закон за Енергетиката. Това не е проблем за онези, които сега ще сменят водомерите, но има три апартамента, които са ги сменили в последните месеци. В два от тях уредите са сменени от Софийска вода, а в третия от частна фирма. Да, хората са в грешка, че не са били запознати с изискването на топлинния счетоводител и не са спазили законовите разпоредби, но защо Софийска вода не уведомява, че трябва задължително да се монтират уреди с дистанционен отчет.
И всъщност молбата ми е да ме посъветвате какво биха могли да направят собствениците в тази ситуация. Дали с имейлите от топлинния счетоводител да не се входират жалби в Софийска вода, които да изискат да си демонтират уредите и да върнат парите за тях - като тук жалбите ще са само от онези два апартамента, където водомерите са сменени от СВ. Има ли и друга институция, която би могла да вземе отношение по въпроса - примерно КЗП или? Доколкото разбирам, ако не сменят уредите преди годишното засичане от топлинния счетоводител, то данните от водомерите няма да бъдат признати, а ще им бъде начислено потребление на база.

Още преди да започнем писмената комуникация с топлинния счетоводител, проведох телефонен разговор с техен служител. Когато обясних ситуацията, дамата отговори, че СВ все пак са започнали да уведомяват потребителите, че трябва да се съобразят с изискванията на топлинните счетоводители, защото е имало няколко подобни ситуации, в които така са подвеждали хората. Това ме навежда на мисълта, че нашият случай не е частен.

Аз доколкото разбирам, нищо не сте разбрала. Дори това, че лицето, което е избрано да извършва дялово разпределение в етажната собственост е в престъпно съдружие със "Софийска вода". Първо, срокът за монтаж на дистанционно отчитани водомери, респ. преустройството им за дистанционно отчитане е 01.2027 г. Второ, примерно "Техем" предлагат водомери с дистанционно отчитане, но при опит да се купят - нямат в наличност. В случая минаваме на Вариант 2 - закупуване и монтиране на водомери от "Софийска вода". "Пакетната цена" за 2 бр. водомери с дистанционно отчитане с монтаж от тях е 459,60 лв. В доста от тристайните апартаменти в панелните блокове има по 4 водомера. Сама можете да сметнете каква е общата цена. Трето, монтираните от Вашите съседи водомери 100% имат възможност за добавяне на модул за дистанционно отчитане. Четвърто и най-важно - липсата на дистанционно отчитане на водомерите не е основание за начисляване на т.нар. "база". Клиентът няма задължение да установява дали срокът на валидност на метрологичната проверка на  индивидуалните водомери е изтекъл. Това задължение е вменено на лицето, което извършва дялово разпределение - когато "топлинният счетоводител" установи изтичане срока на метрологична проверка, той е длъжен писмено да уведоми за това всеки отделен потребител. От момента на уведомяване започва да тече едномесечен срок, в който да заявят и представят за последваща проверка индивидуалните водомери. Едва след неизпълнение на това задължение водомерите се отчитат на "база". В случая Вашите съседи, предполага се, са с монтирани нови водомери, които са пломбирани и заявени към лицето, извършващо дялово разпределение и няма основание за начисляване "на база".
П.П. Не се занимавайте с жалби, а според мене най-ефективно е при смяна на водомерите на останалите съсобственици, на вече сменилите ги да се монтират допълнителни модули за дистанционно отчитане.

Поздрави.
Виж целия пост
# 752
Здравейте. Имам питане, ако може някой да ми помогне ще съм много благодарна.
Търся форма на договор с чистачката на входа. От това, което изчетох по въпроса ми се струва, че на граждански договор е по- добре да я назначим, но ако ще се договаряме да почиства входа дългосрочно, как ще го опишем в договора, щом той е договор за извършване на някаква услуга в ясно определен срок. Може ли идея как да оформим договора, като заплатата ще е 100 лв. на месец.
Виж целия пост
# 753
Роси_,вие сериозно ли?
Жената съгласна ли е да чисти с договор? Обикновено всичко е на устна уговорка. С нашата сме се уговорили веднъж седмично. В края на месеца разписваме една квитанция с описани дните, в които е почиствала. На входа също съм сложила лист,  всеки път когато идва да се разпише.
Предишното ни почистващо лице не искаше да идва да чисти, защото от профитата го задължаваха да подписва именно граждански договор и не може после да си вземе парите от тях.
Виж целия пост
# 754
Здравейте. Имам питане, ако може някой да ми помогне ще съм много благодарна.
Търся форма на договор с чистачката на входа. От това, което изчетох по въпроса ми се струва, че на граждански договор е по- добре да я назначим, но ако ще се договаряме да почиства входа дългосрочно, как ще го опишем в договора, щом той е договор за извършване на някаква услуга в ясно определен срок. Може ли идея как да оформим договора, като заплатата ще е 100 лв. на месец.

Изобщо няма нужда договорът да е писмен. Подобен вид договори са неформални, т.е. няма нужда да се спазва определена форма (писмена, нотариална), за да бъдат валидни. Отделно, ако подпишете граждански договор, Вие се задължавата да внасяте данък и осигуровки на чистачката, което е неизгодно за последната, а за вас - представлява неудобство.
П.П. SunshineMery е отговорила на въпроса Ви от практическа гледна точка детайлно.
Поздрави.
Виж целия пост
# 755
Разпишете си нещо по между си ако искате да го има като документ, за да може да се прави справка при ревизия да речем, което хич не е задължително... При нас всички знаят колко взима чистача и просто казахме сумата на одитора кто правиха ревизия преди години, не ми е търсил договор. Да не говорим, че може да се впише в протокол от общо събрание, че е взето решение от касата да се плащат Х лева за почистване веднъж седмично.
Виж целия пост
# 756
За краткото време, в което имахме жена да чисти, бях разпечатала една проста уърдовска табличка с 4 колонки - дата, сума, подпис мой, подпис неин.
Просто да се нанася кога е идвала жената, и каква сума е дадена, защото се забравя. За яснота, прозрачност и контрол е хубаво да се пише някъде...
Виж целия пост
# 757
Благодаря ви, момичета. Понеже ни дава съвети как да управляваме входа един домоуправител, който изглежда добре се справя, та реших и аз. Той каза, че са подписали с чистача договор с ясно описани по време дейности, които тя да изпълнява.
Виж целия пост
# 758
И декларира ли го в НАП жената, която чисти при този съветник?
Виж целия пост
# 759
Преди няколко месеца като ме избраха за домоуправител направих Вайбър група, в която има поне по един човек от всеки апартамент. В групата  пускам често снимки и се коментират неща, които са на дневен ред. Не всички пишат, но от време на време се заформят дискусии. Относно почистването предложих когато в месеца се падат 5 вместо 4 почиствания месечно, да доплащаме още 20лв. на жената. Т.е. 100/120лв. Съгласиха се двама, останалите мълчаха.
Писах на жената веднъж 120лв. и това е. Който иска - да дойде да почисти за по-малко, ще му платя. А чистачка трудно намерихме, жената е роднина на една съседка и се съгласи на условията за които говорихме.  Уговорката ни е устна и не сме подписали нищо, но и с нея държим връзка по телефон или вайбър дали има нужда от препарати, ако има проблем по почистването и изобщо, имаме обратна връзка, въпреки че не се виждаме очи в очи.
Всеки месец в групата пускам отчет колко пари е имало в касата предишния месец, какви са разходите и приходите ни за този и какви налични пари остават в касата. Аз майка, аз баща - наех се да съм и домоуправител,  и касиер. Но и имам подкрепата на всички, всеки помага кой с каквото може и да чукам по всички дървени повърхности, имаме голямо задружие и разбирателство.
Виж целия пост
# 760
Здравейте !
Искаме да се направи оценка на входа ,ако има запознати  използвали фирма дали биха споделили кординати ? Simple Smile
Виж целия пост
# 761
Каква оценка?
Виж целия пост
# 762
Живем в панелен блок, в мазето от теч половината стена е разрушена. Искам да има документ ,че трябва да се оправи   за да имаме основание за събиране на пари.
Звънях в общината и казаха да си намерим фирма да на ни направи оценка на панела.
Виж целия пост
# 763
Викате си на частно някой инженер конструктор с пълна проектанска правоспособност...прави ви оглед и ви пише становище с подпис и печат.

Регистър..избирате си
https://kiip.bg/register

От общината са ви пратили да правите технически паспорт на целия блок.
Виж целия пост
# 764
оценката не е безплатна.
защо да давате пари за оценка, когато можете да ги дадете за ремонта?
въпрос на здрав разум е да се оправи, всеки знае, че ако основата поддаде си отивате всички.
разлепете снимки на повредите и действайте в спешен порядък.
ако някой има съмнения, просто да иде да види лично.

не съм проверила дали няма някакво изменение в цитираните членове.
извадката е от тук

Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия