Ювелирната къща, основана през XIX в. от Мари-Етиен Нито е с повече от 200 годишна история. Той печели благосклонността на императорския двор, най-вече на Наполеон Първи и съпругата му Жозефин, с превъзходните си, майсторски изработени бижута. През 1805-а го провъзгласяват за официален императорски бижутер, което поставя началото на славната история на френския бранд. След няколко десетилетия шедьоврите му се разпространяват и в другите европейски кралски дворове.
Тиарата, символ на суверенитет от древни времена, е емблемата на властта, избрана от Наполеон I, за да изрази величието и блясъка на неговото управление. Майстор на ювелирното изкуство, Chaumet се превръща в бижутер на много европейски дворове, а също така и в доставчик както на големите аристократични семейства, така и на буржоазията, тъй като диадемата се превръща в атрибут на успеха и богатството.
Жозефин Лойхтенбергска (1807-1876), кралица на Швеция и Норвегия и нейната потомка принцеса Виктория Шведска със същата тиара на Chaumet.
Салонът на диадемите на Chaumet в музейния дом и бутика на марката на площад Вандом в Париж.
10 от най-красивите и бележити тиари на бижутерската къща:
Диадема, принадлежала на принцеса Хенкел фон Донерсмарк - приписвана на Joseph Chaumet (1852-1928) около 1900 г., от платина, злато, сребро, изумруди и диаманти. Граф Гидо Хенкел фон Донерсмарк натрупва огромно богатство от дейността си в областта на стоманодобива и въгледобива. Той поръчва на Chaumet да създаде щедри подаръци както за първата му съпруга Естер Лахман, така и за втората му съпруга, руската аристократка Катарина Василиевна де Слепцов. Произходът на тази диадема, датираща от началото на ХХ век, е сложен. Централната лента, почиваща върху гирлянд от лаврови листа, е оформена от единадесет жълтеникави диаманта с възглавнички, редуващи се с двойки лилиуми. Короната на диамантената основа е увенчана с единадесет изумруда с крушовидна форма, за които традиционно се смята, че произхождат от частната колекция на императрица Евгения, съпруга на Наполеон III. Когато императрицата заминава в изгнание, тя оставя скъпоценностите на короната, но прибира голямата си частна колекция, а тази диадема е подходящо напомняне за любовта ѝ към изумрудите.
Les Ciels De Chaumet Диадема "Soleil Glorieux" или диадема "Славното слънце" от бяло и жълто злато, обсипана с изискани, ярки жълти диаманти с форма на възглавничка, кабошон, шлифовани планински кристали, брилянти и жълти диаманти.
Диадема "Фуксия", принадлежаща на принцеса Хедвиге Бурбон-Пармска. Изработена от Жозеф Шауме (1825-1928) през 1919 г. от платина и диаманти. Арманд, херцог на Дюдовил, поръчва на Chaumet да създаде тази диадема за дъщеря му Хедвиге по повод брака ѝ с принц Сикст Бурбон-Пармски на 12 ноември 1919 г. Сватбата, състояла се толкова скоро след Първата световна война, е широко отразена в светските списания. Принцеса Хедвиге умира през 1986 г., но дъщеря ѝ Изабел продължава да носи диадемата редовно за приемите във великия херцогски двор в Люксембург.
Слънчева айгрета - Joseph Chaumet (1852-1928) през 1916 г., от злато, платина, изумруд и диаманти. От древни времена Слънчевата система - с нейните богати символични мотиви - е постоянен източник на вдъхновение за дизайнерите на бижута. В архивите на Chaumet мотивите на слънцето, луната и звездите в брошки и диадеми са особено популярни от края на Belle Époque до бурните двадесет години на ХХ век. Тази диадема е под формата на голямо слънце, чиито лъчи се излъчват от централен изумруд, обграден с два реда диаманти.
Диадема "Пшеничен клас" - François-Regnault Nitot (1779-1853), около 1811 г., от злато, сребро и диаманти. След провъзгласяването на Империята на 18 май 1804 г. императрица Жозефина избира да носи диамантени пшенични класове за първата си поява като суверен на Франция за церемонията на Почетния легион в Hôtel des Invalides на 15 юли. По време на цялото си управление императрицата особено харесва диадемите с пшенични класове, като тази, съставена от девет пшенични класа, обсипани с повече от 66 карата антично шлифовани диаманти, монтирани върху злато и сребро. Оттогава насам житните класове са част от натуралистичния репертоар на Maison Chaumet.
Барокова перлена диадема - Chaumet, около 1930 г., от платина, естествени перли и диаманти. Двадесет и шест барокови перли образуват елегантния величествен ореол на тази диадема, която няколко пъти е била предоставяна на принцеса Изабел Орлеанско-Браганска, графиня на Париж. Популярна фигура в парижкото общество, графинята е харесвана заради приветливия си характер и доброто си настроение и въпреки достъпа до редица украшения за глава и исторически експонати от семейната колекция, тя винаги е харесвала тази диадема с диаманти и перли, която често заема, за да я носи за официални портрети.
Тиара Firmament Apollinien Layral - Chaumet, колекция La Nature de Chaumet 2016 г. от злато, сребро и сапфири. Вече повече от двеста години Chaumet продължава да интерпретира лавровия мотив по нов начин. Проектирана през 2016 г., конвертируемата тиара Firmament Apollinien е с централен 14,55-каратов цейлонски сапфир, диаманти и редица кабошонирани сапфири и може да се трансформира в по-проста тиара тип бандаж, като се отдели горната част, прикрепена с дискретна система от щипки.
Тиара с трилистници, принадлежала на графиня Маунтбатън от Бирма, последната вицекралица на Индия - Chaumet (частна колекция), 1934 г., от платина и диаманти. През 1928 г. Мари Дау, баронеса Емил дьо Картие дьо Маршен придобива тази тиара в стил ар деко. Няколко месеца по-рано съпругът ѝ е назначен за посланик на Белгия в двора на Сейнт Джеймс. За да спази протокола, баронесата се връща в Chaumet, за да поръча нова рамка за диадемата си - дизайнът, който избира, се състои от поредица елегантни свитъци, обграждащи трилистни мотиви в индийски стил.
Диадема Vertiges - Скот Армстронг за Chaumet, 2017 г., от бяло злато, розово злато, диамант, цитрини, жълти гранати, зелени берили, зелени турмалини и изумруди. По случай откриването на изложбата "Имперски блясък: изкуството на ювелирното изкуство от XVIII век" в Забранения град в Пекин през 2017 г., Chaumet помоли студенти от Central Saint Martins, Лондон, да създадат диадема за XXI век. Победител в конкурса е Скот Армстронг - понастоящем дизайнер в студиото на Chaumet. Той черпи вдъхновение от натуралистичната традиция на бранда и заимства от стила на т.нар. формален стил на френското градинарско изкуство. Съставена от турмалини и гранати в поредица от зелени и жълти нюанси, съчетана с изненадващи дизайнерски елементи, диадемата е с лек, възвишен стил, който е характерен за Chaumet.
Диадема с карамфил, поръчана от мадам Анри дьо Вендел - Жозеф Шоме (1852-1928), 1905 г., от платина и диаманти. Поръчана през 1905 г. за Галиан дьо Вендел, съпруга на богатия френски индустриалец Анри дьо Вендел, по повод сватбата на сина им Франсоа Одет Хуман. Семейство Вендел е влиятелно семейство, принадлежащо към известна династия на стоманодобивните предприятия и е типична клиентела на Chaumet по време на Belle Époque. Отклонявайки се от романтичните модели от предходния век, Joseph Chaumet интерпретира натуралистични мотиви на цветя в съответствие с влиянието на Art Nouveau. Резултатът е смело стилизирано изображение на деликатна и дива природа, с 19,56-каратов античен брилянт в централната част, който може да се отдели и да се носи като висулка.
Диадема Murat
Това бижу от естествени перли и диаманти е създадено през 1920 г. от Жозеф Шоме за сватбата на принц Александър Мурат, потомък на сестрата на Наполеон, Каролина Бонапарт, и Йоахим Мурат, маршал на империята, с Ивон Жилоа.
Още за кралските тиари на Chaumet от последната изложба на марката в Монако:
https://www.thecourtjeweller.com/2019/11/chaumet-in-majesty-tiaras-and-more.html
Предходни теми:
Кралски работи и клюки - февруари 2022 - съдържа и линк към предишните теми април 2011 - януари 2022 г.
Кралски работи и клюки - март 2022
Кралски работи и клюки - април 2022
Кралски работи и клюки - май 2022
Кралски работи и клюки - юни 2022
Кралски работи и клюки - юли 2022
Кралски работи и клюки - август 2022
Кралски работи и клюки - септември 2022
Кралски работи и клюки - октомври 2022