Въпроси всякакви за автомобилите и задволанните устройства през 2023 година

  • 30 933
  • 866
# 780
Сигурно в твоята глава можеш да се върнеш 10 години назад във времето и да купиш по тогавашни цени... със специална 100% отстъпка за "връзкари".
Нормалните хора не мислят така.
Дано от Дачия да не ти плащат за рекламата, че е доста некадърна...
Виж целия пост
# 781
Имам кола и на под 5г, трябва да е в гаранция, но аз не искам да е. Не им се вързвам на глупостите по обслужването. Влиза в годината един-два пъти за масло на 15-20к км в сервиз, който аз искам и си ми излиза евтино. Почти нулеви странични разходи по нова колата при мен, а по-старата ми кола в годината поне 2-3 пъти иска някакви дреболии да сменям. И не са кой знае какви пари ремонтите, а по-скоро неудобството да си без кола.
Виж целия пост
# 782
Точно така!
Новите коли имат гаранция, дори ако ги обслужвате във външен сервиз, стига да можете да докажете, че са използвани масла и консумативи отговарящи на изискванията, тоест да имате касова бележка или фактура от които да се вижда какво е използвано и то да е правилното, плюс попълване на сервизната книжка с печат.
Има практика на КЗП по въпроса. Също така го пише в книжката на всяка кола направена за ЕС. - четете!

Друго важно нещо е ако лизинговате или купувате, да го правите на физическо лице, защото тогава имате много повече защита при системни дефекти и можете да върнете колата. Когато вземате личен автомобил на фирма е по-евтино, но КЗП и законодателството не Ви защитават толкова.
Новата кола харчи и много по-малко.

Показателя се казва total cost of ownership - обща цена на притежаването, обикновено е за години и пробег. Скъпите коли, например голям луксозен джип излизат около и над 2лв/км за 200.000 км и 10 години. Ако направите грешката да си въобразявате, че на старо е много изгодно, Вие от тези 2 лева махате под половината с ниската цена на старо... Ако изобщо е ниска. И Ви излиза над 1 лев на километър.
Чисто нова съвременна кола от нисък и среден клас с нисък разход може да излезе и под 50 стотинки на километър за 5 години. Докато същия или по-висок клас на старо излиза повече. - като към това се добавят и проблеми и неудобство.

Ганьо разбира се е над тези неща, него го е срам да си прави сметката.
Виж целия пост
# 783
Повишаване на цените на старо със сигурност има. От любопитство влязох в мобиле.бг току що. Моята кола, купена 2019, в момента се продава с + 2 000 лв! (Всички параметри са абсолютно същите - година, гориво, к.с. и т.н.)
Виж целия пост
# 784
Анджък!
При положение, че например от 5-тата до 9-тата година колата пада от 45-50 до около 20-25% от първоначалната си цена. Тя вместо да падне се е вдигнала.
А на пазара на нови коли не е така, той върви по-бавно от инфлацията, защото ценообразуването е глобално, тоест има компоненти идващи извън ЕС и САЩ на които не им се вдига себестойността. Освен това хората трябва да могат и да ги купуват.

В миналото имаше поне още един подобен феномен с цените на Пасат II и III и отчасти IV. Като се заковаха на 6-8.000 лева и така от 1999-та до 2009-та, че и след това. Можеше да караш такъв Пасат 5-10 години и да го продадеш за колкото си го купил.
Същото стана и между 2012-та и 2019-та с някои модели Шкода.

Тоест, пазара на втора ръка е пазар на продавача, докато пазара на нови коли е пазар на купувача. Логично е като си купувач да отидеш на пазара, който ти е по-изгоден.
Виж целия пост
# 785
Мисля, че се дъвче едно и също, колите може да се разделят на три категории:

1. Нови коли, скъпи, но надеждни и икономични и с много екстри. Преди двадесетина години карах едно Волво 940, бензин, около 150 коня (тогава това си беше добра мощност) и то харчеше 15 на 100 в града. Сегашният чисто нов Кашкай в града дава под 8 на 100. Това и пести пари, и пести посещения в бензиностанцията. Или накратко, скъпо, ама удобно. Тоест това са коли за хора, които ценят това.

2. Стари коли на по 20 години и неизвестни километри. Евтини (май вече не чак толкова Wink ), ама несигурни, харчат много, не можеш да разчиташ на тях, че няма да те зарежат когато не трябва. Това са коли за хора с нисък бюджет, които се примиряват с недостатъците.

3. Оптимизиран вариант. Коли на около 5 -7 години, със сервизни книжки и проследима история. Чувствително по-евтини от новите, макар и не евтини (то пък кои ли са?), но все още в добра форма и с добра надеждност, а и с относително добри екстри. Това са коли за прагматици.

Тоест, има си за всеки по нещо и да спорим кое е по-добро няма много смисъл. Аз лично не обичам промените и харесвам идеята за нова кола, която се кара десет години и чак тогава се сменя.
Виж целия пост
# 786
Пропускате категория "в." за скрап.
За скрап е кола без колекционерска стойност, която има много лоши икономически показатели, например нуждае се от непропорционално големи разходи за поддръжка, създава непрекъснати проблеми, дава дефекти или остава без двигател.

Истинските бюджетни коли са много по-стари прости модели, които все пак са поддържани и доказано постигат голям пробег. Извън това става много сложно.

Преди 20-25 години имаше акциз и мито. Сега има нови евтини коли, което с голяма първоначална вноска излизат 200-300 лева на месец и след 5 години струват повече от първоначалната си вноска.
Виж целия пост
# 787
Не е по темата, ама понеже имаш претенции да си специалист, не върви да пишеш "скраб".
Виж целия пост
# 788
........
Ганьо разбира се е над тези неща, него го е срам да си прави сметката.
Предполагам колите са ти хоби и си се вманиачил. Но за мен са необходимост. Не им робувам,това е само една кучина ламарини. Ще го съпоставя така, че да ме разбереш. За мен колата и разходите за нея са като разходите за храна, дрехи, почивки, начин на живот и др. Както отделям пари за храна, така отделям пари и за колата. Ако почна да си правя сметка,за твоите два лева, които визираш, значи грешката е в мен и не съм направил нужното за да живея по-добре.
Виж целия пост
# 789
Искаш да кажеш не 2, а 500.000, нали?
Щото над 2 лв/км са толкова за 200.000 км.
Същото го купуваш на старо за 1/5та от цената му, тоест за 40.000, но това не променя нещата пропорционално, напротив, компонента експлоатация се е вдигнал и цената на км пак се опитва да стигне 2 лева.
Само че потребителя с 40.000 за кола няма толкова.
Нова кола за 40.000 може да излезе и под 50 стотинки на километър за 200.000 км.
Разликата е само 300-400.000 лева. Къде не си ги дал?
Същото е и при примера със среден нисък клас за 15-20 и нова кола за 30-40. Щом лесно се доказва, че новата е по-евтина за 5-6 години.

Забележка: нисък клас коли вече няма.

Пак повтарям, съвременния феномен евтина нова кола е уникален и на нашия пазар се случва за първи път.
Виж целия пост
# 790
Продължаваш да не ме разбираш. Препоръчвам ти да си вземеш каруца с кон, няма да ти се наложи никога да сменяш гориво и масло и стия 500 000
+ допълнителни текущи разходи  ще изкараш 1млн лв. чисти пари.
Виж целия пост
# 791
Преди двадесетина години карах едно Волво 940, бензин, около 150 коня (тогава това си беше добра мощност) и то харчеше 15 на 100 в града. Сегашният чисто нов Кашкай в града дава под 8 на 100. Това и пести пари, и пести посещения в бензиностанцията.
Това е доста екстремно сравнение - огромно комби с малък градски сув, с 30 години разлика... в реално сравнение с коли от този век, с 10-15 години разлика и един и същи клас, икономията ще е ~2 литра на 100 км, дори по-малко извън града. Което при 10k годишен пробег е под 600 лева на година при сегашните цени на горивата.
Десетилетия ще отнеме да се изплати разликата в цената на колата с икономия на гориво. Това трябва да в едно от последните съображения при избор между нова и стара кола. Освен ако не се гледат изцяло електрически, ама там съображенията са съвсем други.

Важно е и да се сравняват коли от един клас, че иначе всички разбрахме, че нова Дачия е по-евтина от старо Порше... А никой не си прави сметката, че ново Порше излиза едва 5 лева на месец... при голяма първоначална вноска Joy
Виж целия пост
# 792
Класът не влия толкова, колкото мощността на двигателя и теглото на колата, а двете тежат горе долу еднакво и Кашкаят е даже малко по-мощен. И Волвото не беше комби, а седан, не че има разлика. Та сравнението си е съвсем коректно като за пример колко по-икономични са новите коли.
Иначе не съм твърдяла, че това ще изплати колата, а че е допълнително удобство - изминаваш повече път без зареждане и по-рядко търсиш бензиностанция.
Виж целия пост
# 793
Днешните коли с размерите на 740 са Джета и БМВ-3... Огромна кола от онова време е Линкълн Таункар или голям Мерцедес. Като и в двете е спорно дали има повече място от в нов Кашкай, не вървят повече от него и градско харчат 25-30, а не 15.

Има и джети и 3-ки слизащи под 5 извън града. Градски разход не гледам,че у нас нова не е каране.
Виж целия пост
# 794
Класът не влия толкова, колкото мощността на двигателя и теглото на колата, а двете тежат горе долу еднакво и Кашкаят е даже малко по-мощен. И Волвото не беше комби, а седан, не че има разлика. Та сравнението си е съвсем коректно като за пример колко по-икономични са новите коли.
Иначе не съм твърдяла, че това ще изплати колата, а че е допълнително удобство - изминаваш повече път без зареждане и по-рядко търсиш бензиностанция.
Теглото влияе при ускорение и спиране, на магистрала аеродинамиката влияе повече от теглото. Мощността също е от значение как се постига - дали в ниските обороти или в екстремно високи както е при малолитражките, дали има помощ от система "мек хибрид" и т.н., както и през каква скоростна кутия се предава. При едни и същи коне на хартия може да има страшна разлика в динамиката.
Въобще тоя пример с разход 15 срещу 8 е някакъв екстремен и ме съмнява да е и при сходен маршрут и начин на каране. В 90% от случаите разликата ще е в рамките на 2-3 литра.
Важно е да са от един клас колите за да е смислено сравнението - сходни размери, екстри и т.н. характеристики. Иначе винаги можеш да кажеш, че колелото харчи най-малко. Ако е за пробег между зарежданията някоя стара дизелова е-класа, бивше немско такси ще му скрие топка на тоя кашкай, особено извън градско, ама това е заради двойно по-големият резервоар.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия