Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 12 130
  • 96
# 15
Здравейте. Детето ми е на 5 години. Откакто проговори замества  "к" с "т" - например казва " тукла" вместо "кукла", казва " тамион" вместо " камион". Иначе има богат речник, говори много.  Какво бихте ме посъветвали? Лесно ли би станала корекцията на тези звуци? Благодаря!
Виж целия пост
# 16
Здравейте. Детето ми е на 5 години. Откакто проговори замества  "к" с "т" - например казва " тукла" вместо "кукла", казва " тамион" вместо " камион". Иначе има богат речник, говори много.  Какво бихте ме посъветвали? Лесно ли би станала корекцията на тези звуци? Благодаря!




Здравейте ,  geri_8508 !
Вече даже малко сте закъсняли. Съвета ми е възможно най-бързо да започнете да посещавате логопед . Колко лесно ще стане корекцията не бих се ангажирала с прогноза. При Всяко дете е различно. А и ,тъй като сте се забавили ,неправилната артикулация се е автоматизирала и вероятно ще отнеме повече време.
Поздрави !
Виж целия пост
# 17
Здравейте, на каква възраст се изчиства произнасянето на звуците и кога е добре да се посети логопед за първи път? Детето ми е на 2г 2м, много рядко използва изречения с 3 думи, почти винаги с по 2, а някои звуци изобщо не може да ги каже. Казва Д вместо З, Т вместо С и подобни. Поправям я винаги, но явно е трудно все още. Нормално ли е това за възрастта й?
Виж целия пост
# 18
Здравейте, на каква възраст се изчиства произнасянето на звуците и кога е добре да се посети логопед за първи път? Детето ми е на 2г 2м, много рядко използва изречения с 3 думи, почти винаги с по 2, а някои звуци изобщо не може да ги каже. Казва Д вместо З, Т вместо С и подобни. Поправям я винаги, но явно е трудно все още. Нормално ли е това за възрастта й?


Здравейте mona11 !
Онтогенезата на звуците най-общо е следната :
Гласни + М,П-Б - до около 1,5 години
Н, Т-Д, Ф-В, Й-Х - до около 2 години
К-Г , С-З-Ц-ДЗ - до около 3 години
Ш-Ж-Ч-ДЖ, Л-Р - от 3 до около 5 години
За дете на две години и два месеца Вие сте в абсолютна норма. Правите изречения от две думи и това е повече от чудесно. Нямате никакъв повод за притеснения. Ако все пак заместванията продъжат до 3 години. Първа консултация препоръчвам именно тогава.
Поздрави !
Виж целия пост
# 19
Здравейте:)
Имам момченце на 2,6 г.,разбира всичко каквото му се каже,но казва едва няколко думи.
Когато той реши,повтаря думите ,които му казвам след мен,но в повечето случаи не иска.
Казва си името,на колко години е,мама,тати,баба ,дедо,не така ,тука,стоп,камион,брои до три  и останалите думички не ги разбирам.
Изключително социално,усмихнато,игриво и любознателно дете.
Мъжът ми(баща му) е проговорил на 3,5 г.,мислех си ,че и това може да е от значение.
През почти цялото време го гледам само аз ,баща му е често извън страната,не ходи още на ясла .
Според вас има ли нужда от преглед при специалист и как мога да помогна в развитието на речта му.
Благодаря предварително!
Виж целия пост
# 20
Здравейте!

Дъщеря ми е на две години и половина. От три месеца проговаря по-интензивно и вече казва доста думи, но повечето не ги изговаря правилно. Например вместо ябълка казва абъка. Чела съм, че трябва да използвам правилните думи, а не казаните грешно от нея. Правя го, но искам да ви попитам има ли какво друго да направя за да стимулирам да се опитва да ги казва правилно? Има думички, които си ги казва по-отдавна грешно и въпреки, че вече може да произнася всички букви от въпросната дума, пак си ползва старото изказване, което е грешно. Как да й помогна да подобри говора?
Да отбележа, че е много своенравна и не обича да отговаря или да прави нещо, което съм предложила. Например ако й кажа да изпее песен - тя не иска, а ако не съм й го предложила си пее често.
Виж целия пост
# 21
Здравейте:)
Имам момченце на 2,6 г.,разбира всичко каквото му се каже,но казва едва няколко думи.
Когато той реши,повтаря думите ,които му казвам след мен,но в повечето случаи не иска.
Казва си името,на колко години е,мама,тати,баба ,дедо,не така ,тука,стоп,камион,брои до три  и останалите думички не ги разбирам.
Изключително социално,усмихнато,игриво и любознателно дете.
Мъжът ми(баща му) е проговорил на 3,5 г.,мислех си ,че и това може да е от значение.
През почти цялото време го гледам само аз ,баща му е често извън страната,не ходи още на ясла .
Според вас има ли нужда от преглед при специалист и как мога да помогна в развитието на речта му.
Благодаря предварително!

Здравейте mary85 !
За съжаление на 2,6 години сте твърде малки за логопед. Общоприетата възраст е минимум 3 години. От написаното от Вас остават доста неизяснении неща , но ще се опитам да Ви насоча как бихте могли да помогнете развитието му.
1.) Говорите постоянно на детето , като на възрастен и описвате дори банални действия , които извършвате. Примерно : Сега слагам боб в тенджерата и режа лук. Ето това е лук и т.н.
2.) Спирате му екранното време на таблета и телефона. Абсолютно забранено е да слуша каквото и да е на различен език от българския.
3.) Ако носи памперс или пие от шише , трябва да предприемете стъпки за премахването им. Трябва да започне да се самовъзприема като голям а тези неща го дърпат назад.
4. ) Не задоволявате исканията му когато се невербални или поне не веднага. Например детето сочи чашата и казва Ъ. Вие не давате веднага а го питате какво иска и посочвате ябълката до чашата с въпроса: Ябълката ли искаш ? Идеята е да провокирате говор в него и да си поиска водата дори с думата "да". След като му я подате , няколко пъти пак повтаряте: Ааа искаш водата. Ето ти водата . Или  съответно нещото ,което иска. Да чува думата.
5.) Играете на звуците на животните. Те са в основата на проговарянето.
6.) Много добре ще му се отрази пускането на Ясла .
Дано съм била полезна.
Поздрави !
Виж целия пост
# 22
Здравейте!

Дъщеря ми е на две години и половина. От три месеца проговаря по-интензивно и вече казва доста думи, но повечето не ги изговаря правилно. Например вместо ябълка казва абъка. Чела съм, че трябва да използвам правилните думи, а не казаните грешно от нея. Правя го, но искам да ви попитам има ли какво друго да направя за да стимулирам да се опитва да ги казва правилно? Има думички, които си ги казва по-отдавна грешно и въпреки, че вече може да произнася всички букви от въпросната дума, пак си ползва старото изказване, което е грешно. Как да й помогна да подобри говора?
Да отбележа, че е много своенравна и не обича да отговаря или да прави нещо, което съм предложила. Например ако й кажа да изпее песен - тя не иска, а ако не съм й го предложила си пее често.

Здравейте Shanan4e !
Мисля , че в пълна сила ще Ви даде отговор на въпроса това , което съм написала по-горе на mary85.
Ако имате някакви допълнителни въпроси оставам на разположение.
Поздрави !
Виж целия пост
# 23
Здравейте, малкият ми син е на 11. До 4 години изобщо не говореше, нито думичка. Бях много притеснена, водих го на какви ли не изследвания, в Св. Никола и нищо, казваха, че всичко е наред. Проговори, като започна да ходи на градина, даже първият ден като го заведох и учителките не са знаели кой е, защото не можеше да си каже името. Разбира се, аз ги предупредих, но те са забравили. Започна да ходи на логопед в градината, водих го и на други места. Сега говори добре, има малко проблем с Р -то, но не е толкова страшно. Понякога бърка думи, например: Аз искам да дойдем у тях. Не иска да чете, категорично отказва и хвърля книгите, дори не иска аз да му чета, запушва си ушите. Едвам си учи уроците. Но с математиката е добре, разбира задачите. Въпросът ми е има ли смисъл да посещаваме логопед, вече е голям или да наблегнем на нещо друго, което ще развие речта му.
Виж целия пост
# 24
Здравейте, малкият ми син е на 11. До 4 години изобщо не говореше, нито думичка. Бях много притеснена, водих го на какви ли не изследвания, в Св. Никола и нищо, казваха, че всичко е наред. Проговори, като започна да ходи на градина, даже първият ден като го заведох и учителките не са знаели кой е, защото не можеше да си каже името. Разбира се, аз ги предупредих, но те са забравили. Започна да ходи на логопед в градината, водих го и на други места. Сега говори добре, има малко проблем с Р -то, но не е толкова страшно. Понякога бърка думи, например: Аз искам да дойдем у тях. Не иска да чете, категорично отказва и хвърля книгите, дори не иска аз да му чета, запушва си ушите. Едвам си учи уроците. Но с математиката е добре, разбира задачите. Въпросът ми е има ли смисъл да посещаваме логопед, вече е голям или да наблегнем на нещо друго, което ще развие речта му.

Здравейте , Iv4eto_M !
Вашият казус е доста специфичен и ще си позволя да Ви отговоря от позицията на опита ми . Имам в кабинета доста идентичен случай. Момче на 11 без Р и добавящо М към някои думи. Например "Аз могаМ. " След 10 месечна борба вече имаме Р ,постигнато със страшно много труд от детето. Едва сега ще започваме да работим върху аграматичността на изказа. НО тук имам пълното съдействие на детето , което полага много усилия. При Вас до колкото разбирам не е точно така. Разбира се един логопед има какво да даде на детето Ви , и аз на Ваше място не бих оставила така нещата. Един аграматичен изказ неминуемо ще се отразява във всички сфери.
Поздрави !
Виж целия пост
# 25
Здравейте, дъщеря ми е на 1.11 м. , в речника си няма нито една думичка. Говори на бебешки неразбираем език. Казва мама, тата, но не с умисъл, а като сбор от срички. Нормално ли е според вас, и имам ли повод за притеснение.
Виж целия пост
# 26
Здравейте, дъщеря ми е на 1.11 м. , в речника си няма нито една думичка. Говори на бебешки неразбираем език. Казва мама, тата, но не с умисъл, а като сбор от срички. Нормално ли е според вас, и имам ли повод за притеснение.

Здравейте , Ani8314 !
Факт е , че "по учебник" би трябвали да сте по-напред с говора , НО децата ни не са чели този учебник и всяко е различно. В момента сте в период на бурно изграждане на говора. Детето Ви ползва така наречение бебешки жаргон , който е неразбираем ,но това е част от пътя на проговарянето. На Ваше място бих наблюдавала детето и бих направила консултация с логопед , когато детето навърши 3 години ако все още имате някакви притеснения.
Поздрави !
Виж целия пост
# 27
Здравейте! Името ми е Ренета от гр. Пловдив. Имам дъщеричка на 3г.и 1 месец,която почти всичко разбира,но все още не говори. Речника й е съставен предимно от бебешки звуци и съчетания от неразбираеми уви за нас все още думи. Все още е на постоянен памперс,който се опитах да премахна още преди половин година,но не се получи,защото колкото й да й обяснявам за гърнето и какво се прави,тя го възприе като играчка,с която си играеше и сякаш не бе готова не ме разбираше за какво става на въпрос. Сега в пролетните месеци и когато времето се позатопли пак ще опитам да го премахна,с повече търпение разбира се от моя страна и се надявам да успея. Понеже тя е второ детенце,баткото е на 10г. и също проговори доста късно на 3,6г. стабилно и от раз,възможно ли е при нея процеса да е аналогичен? Трябва ли да я заведа на логопед или да изчакам? Като деца нито аз, нито мъжът ми сме имали подобни проблеми,дори аз съм можела на 4,5г. да чета книжки.Ще съм благодарна на съвет! Предварително се извинявам,че е дълъг поста ми!
Виж целия пост
# 28
Здравейте! Името ми е Ренета от гр. Пловдив. Имам дъщеричка на 3г.и 1 месец,която почти всичко разбира,но все още не говори. Речника й е съставен предимно от бебешки звуци и съчетания от неразбираеми уви за нас все още думи. Все още е на постоянен памперс,който се опитах да премахна още преди половин година,но не се получи,защото колкото й да й обяснявам за гърнето и какво се прави,тя го възприе като играчка,с която си играеше и сякаш не бе готова не ме разбираше за какво става на въпрос. Сега в пролетните месеци и когато времето се позатопли пак ще опитам да го премахна,с повече търпение разбира се от моя страна и се надявам да успея. Понеже тя е второ детенце,баткото е на 10г. и също проговори доста късно на 3,6г. стабилно и от раз,възможно ли е при нея процеса да е аналогичен? Трябва ли да я заведа на логопед или да изчакам? Като деца нито аз, нито мъжът ми сме имали подобни проблеми,дори аз съм можела на 4,5г. да чета книжки.Ще съм благодарна на съвет! Предварително се извинявам,че е дълъг поста ми!

Здравейте , Ренета !
Отговора ми към Вас ще е кратък. Няма какво повече да чакате. Време Ви е за консултация с логопед , който ще прецени как да действате и има ли реални проблеми.
Поздрави !
Виж целия пост
# 29
Здравейте!
Синът ми е на година и девет месеца. Казва "мама", "тати", "баба", "деди", "кола", "айде", "ам", "да", "не", "дай", "гол", "няма" и "не знам" "топче", казва как правят кучето и патето. Напоследък прави и кратки изречение като "Мамо, дай", "Айде ам" и други. Според вас достатъчно ли е за неговата възраст и имам ли повод за притеснение?

Благодаря предварително!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия