19 СУ "Елин Пелин" - София

  • 1 843
  • 15
Здравейте,
Интересувам се от Вашите мнения за 19 СУ "Елин Пелин" относно обучение след 7-ми клас в паралелки НЕ с НорвЕ и НЕ с ДатЕ.
Някой може ли да сподели информация немският език изучава ли се качествено, и реално децата придобиват ли знания съответстващи на обявеното от училището ниво B2?
Като цяло обучението на добро ниво ли?
С дъщеря ми обмисляме училището като вариант за кандидатстване през текущата година.
Притеснява ни това, че и двете паралелки са с предприемачески профил, а за нас акцент са езиците немски и скандинавски. Друго опасение е и статистиката, в която училището не е на много челна позиция според ДЗИ по БЕЛ след 12 клас. Приемния бал също не е сред най-високите, което също поражда доста съмнения, поне за нас.
Предварително благодаря на всеки от вас за споделената информация.
Поздрави,

Мирела
Виж целия пост
# 1
Дъщеря ми завърши наскоро девети клас в 19 СУ, паралелка НЕ с НорвЕ и мога да споделя доста впечатления от училището.
Преди 2 години не се представи много добре на НВО и съответно балът й не беше достатъчен за елитно училище. Много искаше да бъде с основен език английски, но за съжаление не успя да се класира дори за паралелката с АЕ в същото училище. И по линия на изключването (тя категорично не искаше като първи език френски или испански) се озовахме в 19 СУ с НЕ + НорвЕ + предприемачество и ИТ като профилиращи предмети.
Какво да Ви кажа...Въпреки че се справя добре по немски, така и не успя да го заобича. Въпреки че обучението със сигурност не е на нивото на НЕГ, 73 СУ, 35 СУ или дори 18 СУ, немският се учи сериозно и в крайна сметка, който желае, успява да го научи. Попадна на много свястна преподавателка по немски, която е и страхотен човек. Дъщеря ми много я обича. Повечето деца идват от по-далечните части на София, така че вероятно училището е привлекателно за деца с по-нисък бал, но желаещи да учат сериозно. Мисля, че около половината клас ще вземат стипендии за успех догодина, т.е. имат над 5.50.
Училището работи с Гьоте институт и в края на 8. клас има изпит за ниво А2, а в края на 9. клас – за В1. Изпитът си е сериозно изпитание, провежда се в рамките на 2 дни, с проверка на всички умения. Естествено, явяването не е задължително, но хубавото е това, че цената за явяване е по-ниска, тъй като се провежда „през училището“. Нямат предмети на немски език, но и първата и втората година в продължение на няколко месеца имаха занятия с нейтив преподавател. Е, със сигурност не са си говорили само на немски с нея, но това са подробности:-) Сега, през месец юли има едноседмична екскурзия за учениците, желаещи да посетят Германия и да практикуват немския си.
В 9. клас започна да учи норвежки, който го водеше същата госпожа, която преподава и датски, но за съжаление тя наскоро напусна и догодина ще са при друг. Когато преди две години ни стана ясно, че има реални шансове за тези две паралелки (НЕ+НорвЕ и НЕ+ДатЕ), препоръчах на дъщеря си да си пусне клипчета в ютюб и който от двата езика й харесва повече, него да избере. Тя избра норвежки и не съжалява. Доста добре се справя и, за разлика от немския, норвежкият определено й харесва. Дори искаше да го учи като профилиран в 11. и 12. клас, но няма как – ако можеше, трябваше да има опция за матура по норвежки, а такова животно по нашите географски ширини още няма. Доколкото знам, след завършване нивото на немския ще бъде В2.1 (а не В2). Нивото на норвежкия ще бъде А2, тъй като се изучава не повече от 2 часа седмично през всичките години.
Не трябва да Ви притеснява предприемаческия профил:-) Аз съм инженер по образование и икономическата материя ми е била винаги тъмна Индия, а не би трябвало да е така. Днешните деца трябва да имат понятие от тези неща, както е добре да се знаят езици, да работят на компютър и да могат да управляват автомобил. Например, в осми клас имаха предмет „Лични финанси“. В девети нещата си бяха доста по-икономически, но ми се струваха все пак по-интересни от профил тип „Икономическо развитие с география“ или нещо такова. Дъщеря ми пък е много щастлива, че изучава ИТ (а не програмиране с математика, която не й е приятна) и това ще бъде профилиращ предмет в 11. и 12. клас.
Другите предмети също са на ниво. Слава Богу, не сме имали проблеми с учители от вида на това, което чета тук за 127 СУ (по математика или испански). Доста деца например са се насочили към профилиращи предмети биология и химия, а дъщеря ми много си харесва физиката и мисли да избере нея.
Така че препоръчвам училището, съвсем прилично е, на комуникативно място и обучението е на ниво. Сега, доста хора недоумяват за какво ни е този норвежки, но истината е, че всеки език е богатство и ти разкрива цял нов свят. Освен немски и норвежки в училище, дъщеря ми ходи и на английски в Британика – как се справя с три езика (и то от една езикова група!) едновременно, не знам Simple Smile. За мен е невероятно изпитание, но по наше време имаше други предизвикателства Simple Smile
Виж целия пост
# 2
Благодаря ви за изчерпателната информация и отделеното време. Успехи на дъщеря ви!
Виж целия пост
# 3
Ами не е зле човек да има основа, ако реши да се отправя към Норвегия в по-късни години.
Виж целия пост
# 4
Отново се включвам, този път по темата за скандинавските езици.

До тази година в 19 СУ се изучаваха норвежки и датски, но не се изучаваше шведски, след като простата аритметика показва, че говорещите шведски са 10 милиона – колкото са общо говорещите датски и норвежки. Е, от тази година виждам, че третата паралелка е с АЕ+ШвЕ; преди беше АЕ + НЕ/ДатЕ/НорвЕ по избор. Вероятно са го направили не само за да популяризират шведския, но и за да се избегне непредсказуемостта на децата при избора на втори език и натоварването на съответните преподаватели. Въпреки, че според дъщеря ми разпределението на избираемия втори език в паралелката с АЕ е горе-долу по равно, т.е. по една трета за НЕ/ДатЕ/НорвЕ.
На всеки който желае да се занимава със скандинавски езици (а и не само скандинавски!), горещо препоръчвам Duolingo. Обучението по норвежки на дъщеря ми не правеше изключение. Част от домашните й се състояха в това да покрива определено ниво и домашните се проверяваха, като всеки трябваше да си показва телефона на госпожата Simple Smile Иначе в Duolingo много се стараят при произношението (имам предвид и прословутото „музикално ударение“, което го има и в шведския език). Направих си труда да поразцъкам малко уроци по норвежки в Duolingo и установих, че това определено не е моят език (владея английски и немски) – доста тегаво ми идва това музикално ударение, особено ако трябва да позабързаш малко речта. Когато си пуснах клипчета на норвежки в ютюб, видях, че всъщност самите норвежци не се стараят много-много, което е супер. Госпожата по норвежки на дъщеря ми обаче много се стараела и при четене, и при говорене и много ги поправяла...което е нормално, все пак е учител. От есента ще имат друг преподавател, което може да означава и съвсем друг стил на преподаване.

Ако трябва да се сравняват трите скандинавски езика, ето моите впечатления:
1)   Граматика – на НорвЕ и на ДатЕ граматиката е по-лесна дори от английската; за сравнение с немската и дума не може да става. При шведския има съвсем леко доближаване до немската граматика, но пак е достатъчно далеч от нея.
2)   Лексика (думи) – ако си изучавал АЕ и НЕ, тези три скандинавски езика са ти като детска играчка. Но ако си изучавал само НЕ или дори само АЕ, пак си „на кяр“ и ще ти бъде лесно.
3)   Произношение – тук е предизвикателството. В нито един от трите езика често не се произнася така, както се пише. В това отношение най-достъпен, най-твърд и изобщо, най-„нормален“ като произношение (за хората от нашите географски ширини) е шведският. Най-труден определено e датския – много мек и „лигав“, с доста сложна фонетика, втората половина на думата се предъвква и създава впечатление, че датчаните общуват помежду си с някакви междуметия Simple Smile Като произношение норвежкият е по-близо до шведския (макар че е по-мек от него), но интересното е, че писменият (но не и говоримият) норвежки и писменият датски много си приличат. Не се наемам да твърдя, че ако се учил един от трите езика, ще можеш успешно да разбираш когато ти говорят на другите два, както обикновено се твърди…поне не и ако не си израснал в Скандинавия Simple Smile За писмената комуникация обаче може и да е вярно.

И за финал – вероятно знаете, че в Норвегия има два вида норвежки език – Bokmal и Nynorsk. Първият се използва в градовете, в писмената реч, по медиите и т.н., докато вторият е нещо като диалект и се използва в по-малките населени места. Може би се подразбира, но в 19 СУ се преподава Bokmal Simple Smile
Виж целия пост
# 5
Благодаря за изчерпателното обяснение, Dimi, полезно е. Предвид, че дъщеря ми говори холандски, освен английски, се насочихме към немски, имат доста близка лексика, а за втори предпочетохме датски, съвсем напосоки. Simple Smile
Виж целия пост
# 6
Приети сме с НЕ/ДатЕ.
Урааа!😄
Виж целия пост
# 7
И ние сме приети Предприемачество с НЕ/ДатЕ. Значи ще са заедно децата ни.
Виж целия пост
# 8
Чудесно, надявам се да се присъединят още новоприети и да живне темичката. Simple Smile
 Дъщеря ми е супер ентусиазирана да учи немски, отдавна има желание. Освен това се зае да ми разяснява колко е полезно да се учи предприемачество, това при положение, че допреди месец не искаше да учи нищо друго, освен компютърни специалности. Доволна съм, че тя е доволна, дано продължи така и наесен.
Виж целия пост
# 9
Здравейте и ние сме приети в 19 СУ ''Елин Пелин" с  Предприемачески профил- АЕ интензивно, ШвЕ. Дъщеря ми иска да влезе и в 127-о средно училище „Иван Денкоглу“. Много се двоумя последните седмици. Прочетох мнения
на родители на деца, учещи там и казват, че средата не била много добра. Затова ще Ви помоля за вашето мнение по отношение на това  кое училище може би ще окаже по-добра среда в обучението й. Благодаря предварително!💜
Виж целия пост
# 10
Поздравления на всички, за които сагата „НВО“ приключи успешно – на децата за положените старания, а на вас, родителите – за проявения стоицизъм и търпение Simple Smile. Тъкмо за 2 години нещата взеха да поизбледняват и след още 2 години ще се връщам в играта – имам още една дъщеря Simple Smile

За немския ще трябва да приготвите една сумичка от порядъка вероятно на 300 лв. (за нас преди 2 години беше над 200 лв.) – за учебници, учебни тетрадки и помагала. Не знам дали ще бъдете по същата система, но всичко се поръчва и купува заедно. Който и от учителите по немски да се падне, не се плашете – 19 СУ е определено с традиции в обучението по немски език.

Преди 2 години нямаше униформи, миналата година въведоха нещо като униформи – някакви блузи/суичери с определен цвят – но последно дъщеря ми сподели, че униформи няма, а по-скоро разбиране за дрескод, който се изразявал в това какви дрехи да НЕ се носят, а не обратното. Но такива норми има май навсякъде. На практика униформи няма, ще видим есента какво ще хрумне на ръководството.

19 СУ може да не е елитно, но определено е ДОБРО училище и няма (за какво) да съжалявате.
Пожелавам на децата ви да имат късмет със съучениците и адаптирането в новата среда, тъй като това си е винаги малко божа работа Simple Smile

antonia_masl, имам колеги с деца в 127 СУ, но те са в паралелки с първи език испански, а не английски, така че за английските не мога да кажа нищо. Знам само, че в 127 СУ се изучават предмети на английски език в 9. и 10. клас, докато в 19 СУ със сигурност не се изучават предмети нито на немски, нито на английски.
Днес една от колежките с дете в 127 СУ ми сподели, че по математика работите са доста зле – среден успех на класа около 3,50. Когато се заинтересувах дали това е заради учителя (напр. твърде млад, не умее да работи с деца, твърде взискателен или просто некадърен), отговорът й беше, че по-скоро на децата не им се учи. В 19 СУ „такива работи“ няма – има достатъчно писмени изпитвания по математика, задачите са с нормална трудност (има и по-лесни и по-трудни, както трябва да бъде), времето е достатъчно, а оценки се пишат не само на контролни, а и на домашни работи, както и на участие в час, т.е. оценяването е съвсем обективно. Иначе отзивите й за училището като цяло са доста положителни.

Не знам какво да Ви посъветвам за решението дали 19 СУ или 127 СУ. Това, че предмети се изучават на английски, е хубаво, но ползата не трябва да се абсолютизира. Дали си струва допълнително натоварване с нещо, което има вероятност после никога да не потрябва. Но предметите на английски за мен означават, че в 127 СУ английският се изучава доста по-добре и по-усилено, така че ако детето по-скоро няма интерес към други езици, 127 СУ изглежда по-добрият избор.

В 19 СУ предимството пък е шведският език – все пак се води за рядък език (макар и не чак „екзотичен“) и освен това после който и да е от скандинавските няма да бъде проблем. Вярно, нивото при завършване ще бъде едва А2, но ако на дъщеря Ви й хареса – школи по скандинавски езици, както и частни учители, има достатъчно. Малко пресилено е да се каже, че шведският е лайт-версия на немски, но впоследствие може и да го надгради с немски, ако пожелае.
Виж целия пост
# 11
Моята дъщеря също има желание за 127мо , привлечена от стем профилите. Аз, обаче, съм предубедена, предвид напрежението там, свързано не само с математиката , но и с печално известният учител по испански. От друга страна вчера бяхме в 19то, за да подадем заявление за второ класиране и училището ми направи добро впечатление както като база, така и като екип. Макар че петимата, които ни посрещнаха в залата за записване не се представиха, не пропуснаха да ни дадат входящ номер и 5 мин по-късно статусът в системата ни беше сменен на заявил участие. Освен това задаваха въпросите си на мен, вместо на детето, което също ми хареса. Предвид предпочитаният от бъдещата гимназистка НЕ, мисля, че направо трябваше да се запишем.
Виж целия пост
# 12
лейди Рамкин, предполагам знаете, че има възможност дори да сте подали документи за участие във второ класиране, да не го чакате да излезе, а междувременно да се запишете в паралелката, която сте приети. Но това ако дъщеря Ви е наистина сигурна, че иска да учи НЕ/ДатЕ + предприемачество + ИТ в 19-то. Ако не държи толкова на немския, а испанския също й харесва, 127-мо не е толкова лош избор. Защото при нас преди 2 години дъщеря ми не искаше и да чуе за испански и опциите бяха само английски и немски, а норвежкият дойде като бонус Simple Smile
Виж целия пост
# 13
Вчера се шегувахме с дъщеря ми, че с това кандидатстване сме като на пазар. Имаме едиколко си точки и с тях си купуваме най- добрата гимназия, за която ни стига бюджета. Прилича на купуването на обувки, но и там изборът не е лесен, защото за тези 100лв бюджет може да си вземем красиви обувки в подходящ цвят и невъзможно висок ток или удобни, които ще свършат работа, но никой няма да ахне при вида им. Тоест, тя държи да е немски, но СХН профила и STEM обучението в 127мо също си струват парите...пардон, точките. 😁
 Така или иначе, 127мо вече не е на дневен ред, участваме на второ класиране заради 32ро.
Виж целия пост
# 14
Е, 32-ро е „друга бира“, то е класика в жанра. Както казва една колежка, „На тях всичко им е хубаво“. Успех на дъщеря Ви при второто класиране!
А иначе сравнението с обувките много ми хареса, страхотно е. Наистина, доста хора залагат на въшния вид, но някои забравят за удобството Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия