Седмокласници 2023/2024 - тема 8 - здрави нерви и дълбоко дишане

  • 36 790
  • 770
# 630
Най-лесна е проверката с промяната на формата на втория глагол - ако може да се промени, значи са 2 сказуеми и 2 прости изречения:
Животното не искало да влезе.
Животното не искало (те) да влязат.

Докато когато сказуемото е съставно глаголно, първият глагол изразява или възможност или необходимост (т.нар. модални глаголи - мога, трябва), или начало, продължителност или край (т.нар. фазови глаголи - започвам, продължавам, спирам), а вторият глагол не може да се променя по форма, т.е. запазва числото и лицето на спомагателния глагол.
Трябва да уча.
Започвам да говоря.
Виж целия пост
# 631
Е, то и аз се обърках.
Виж целия пост
# 632
Честит ви въздушно-капков Шенген! Младежът днес излетя за Австрия без какъвто и да е паспортен контрол. Само си чекира бордната карта на машината в началото и след това не са му проверявали ни паспорт, ни декларация, ни-що.

И аз изпращах девойката тази сутрин. Останах с впечатление, че днес летището работи само за ученици Simple Smile
Виж целия пост
# 633
Много благодаря за линка annie13!!!
Бих казала, че всичко съм забравила по БЕЛ, но колкото повече чета се уверявам, че явно никога не съм го знаела!
Минавала съм м/у капките някак... Или съм го научавала за контролно и после се е изпарявало това знание, без следа...
Моят е писал В за верен отговор. Дадох му да прочете страницата за сказуемото. Каза, че ще е първото нещо което ще направи след като сготви.
Иначе за изпита вчера като цяло ми каза:
- Най-мразя да ме питат кое е "невярното грешно" !
За днес ще решава задачи по физика и Мат.
Плановте за ваканцията му бързо се промениха - щеше да е при баба си и дядо си, но майка ми си счупи китката. Оперираха я в Петък. Та си остана в къщи. Спи до 12, 13 после готви, учи малко и после излиза навън. Вечер филми се гледат.
Виж целия пост
# 634
sisill, и аз мразя "кое е невярното грешно". Още условието ме обърква. Grinning
Виж целия пост
# 635
На мен обикновено всички ми се струват верни.....
Виж целия пост
# 636
мартеа, момичета, благодаря за разясненията. Аз просто упорито отказвам да задълбавам в тези неща. Със съставни именни сказуеми май се сблъсках за първи път в 7ми клас на големия. Ако някога сме ги учили, не помня. С големия също за първи път чух "приложение"  като част на изречението. Като се прибере дъщеря ми от лагер, ще ѝ обърна внимание на разликата в сказуемите. По някаква тяхна си логика децата се справят Laughing
Повече ме е яд на грешки в текста за корекция.
Виж целия пост
# 637
На мен българският не ми е първа сила, но съм 100% сигурна, че не сме учили за съставни глаголни и именни сказуеми.  Също изречения от вида "Искам да отида" тотално не ми е логично да са сложни съставни. По принцип помня основни положения от граматиката, особено такива, които са по-специфични и странни. Нямам никакъв спомен за точно такъв материал.
Виж целия пост
# 638
Честно казано и аз нямам спомен за такова задълбаване в граматиката по мое време. Абслютно излишно ми се струва. Със сигурност ще забравят и видовете сказуеми, и видовете местоимения и т.н. и никога няма да усетят липсата на това знание. Joy
Виж целия пост
# 639
Учили сме, но ги ползваме правилно, понеже езикът ни е майчин. Не се замислям какво причастие или сказуемо ползвам в дадено изречение, просто го казвам. Дори и да съм ги знаела кое какво е, нищо не ми е останало в главата.
Виж целия пост
# 640
По мои спомени в граматиката задълбавахме до към 8 клас, после се изучаваше само литература... или греша?! Но въпреки това, гледайки сега тестовете, ми се струва, че препитване в такава дълбочина е излишно.
Виж целия пост
# 641
ДЗИ по БЕЛ в езиковата си част е значително по-смислено. Проверява се правопис, пунктуация и граматика, но само от гледна точка правопис и правоговор, които наистина са важни.
Виж целия пост
# 642
Получава се един парадокс. Сега децата масово пишат по-неграмотно, включително и отличниците. Много малко упражняваха пълен/непълен член, запетайки. Вместо толкова в дълбочина да се обясняват различни видове граматични категории, да не говорим за целия арсенал изразни средства (метонимия, синекдоха и под.), много по-добре би било да имат повече практически упражнения за правопис и пунктуация, още от  началните класове досега.
Виж целия пост
# 643
Правопис и пунктуация се "изчистват" с много четене на книги.
Виж целия пост
# 644
Правопис и пунктуация се "изчистват" с много четене на книги.
Аз съм жив пример, че не се получава само с четене. Аз четях много ама наистина много. Сега за съжалние чета по- малко със седмокласника и едно дете на 5г не ми остава време за четене за кеф. Най-често лятото си наваксвам. Но правописа ми винаги е бил много зле... Дори в училище си спомням на всяко есе пишеше" Браво! Стахотно! Уникално! и после - Пунктуация!!! Правопис!!!
Та и до ден днешен съм така.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия