Китай - такъв, какъвто го видях

  • 1 394
  • 16
Китай – обобщено.

Екскурзията беше лудница. По-скоро в добрия смисъл.За 2 седмици изминахме повече от 4000 километра в самия Китай – Пекин, Сиан, Луоян, Шанхай, Макао, Хонконг и доста места в близост до тези градове.Опитвахме през цялото време да жонглираме с минутите, забележителностите, впечатленията, отношенията между хората и нашите си вкусове и желания. По време на това жонглиране, понякога изпускахме някое от тези неща на земята, но бързо се научихме да го вдигаме и вкарваме пак във въртележката.
Нахлух в Китай с хиляда отговора, а напуснах с милион въпроси.
Рядко си позволявам да отида някъде с очаквания. И тук се опитах, но не успях съвсем, защото бях повлиян от изчетените исторически книги за последните 2-3 години и очаквах да видя повече от това, за което вече знаех. Останах малко разочарован в това отношение, но пък получих други неочаквани впечатления.

(Тук написах някои политико-исторически съждения, но после ги преместих най-долу заради хармоничността на публикацията 😊)

Китай ме заля със цвят, с хора, с пространство, с природа, със строителство. Провокира вкусовете ми – някои прелъсти,  други отврати. Много различни лица ми показа Китай. Гидът ни в Шанхай успя донякъде да опише тези лица: Шанхай е млада, елегантна жена, Сиан е грижовната майка (старата столица), а Пекин е грубият и студен мъж. Мога да добавя, че в тази роднинска картина Макао се вписва като прибраното от улицата кученце, а Хонгконг осиновен на сила Аполон.

* Пекин
Пекин ни посрещна политически – с червени петолъчки, с моментално сканиране на пръстови отпечатъци, снимки, паспорти… пак паспорти… пак паспорти… Паспортите трябваше да ги показваме на всеки вход на каквото и да е място, където има врати. В музеи, в паркове и площади (и там има врати), в храмове и т.н. – на парцали ги направихме тези паспорти. Накрая спряхме да ги прибираме в джобовете, и си ги държахме в бойна готовност. И не, това не беше отношение към нас, а към всички – всички минаваха паспортни и фейс контроли по няколко пъти дори в един и същи обект.
Тянанмън – огромен площад, отвсякъде заграден с червени надписи и петолъчки. Студът не беше само температурен. Местният гид бе лаконичен „Тук е имало демонстрации в началото на миналия век, а отдясно можете да видите…“ и премина към следващата атракция в непосредствена близост – Забранения град на императорите от 11-и век насам. Градът е огромен комплекс от типични китайски пагоди, стени и открити площи. Озадачаваше липсата на каквито и да било артефакти и елементи от бита – само и единствено сгради, красиви отвън и вътре, но кухи и празни. Гидът няма да ви каже защо, но аз ще: всичко отвътре е изнесено в Тайван (повече от 400 тона злато и отделно хиляди артефакти и други неща). Това са го направили по време на завземането на властта от комунистите и слава богу, че са го направили, защото „Културната революция“, която се е състояла след това, е щяла да унищожи всичко – буквално. Та, от Забранения град са останали сградите и екстериора – впечатляващи картини и архитектура. На нас не ни разказаха защо се нарича „Забранен град“, но аз ще ви разкажа. Когато Кубилай Хан, внукът на Чингиз Хан завладява Китай, той подхожда по съвсем различен начин – не унищожава, не асимилира, а се вплита в местната култура и живот. Цялата му армия и антураж, семействата му, целия монголски народ, който води със себе си, започват да живеят като местните китайци (все пак те, китайците са били стотици пъти повече). Приемат китайските обичаи, дрехи, ритуали, започват да говорят китайски. Кубилай назначава стотици китайци на най-високи постове, включително с ранг министри, кметове и т.н. Идеята е била да превземе не само земите, но и живота на китайците отвътре. Построява този огромен дворец с няколко вътрешни зони. Но най-вътрешната кръщава „Забранен град“ и до нея не е имал достъп нито един китаец, колкото и вишестоящ да е бил. Там са били допускани само най-близките монголи на Кубилай Хан. Защо? Какво са правили? Монголите така и не успели да свикнат с цялата тази лъскавост и китайски уют и имали нужда понякога да живеят така, както са отраснали – в юрти, заедно с конете, да пият от кръвта им, да яздят и под седлата си да си „готвят“ айряга. Влизали са в този забранен град за по няколко дни и са се връщали в истинския си дом.

Край на урока по история.

* Китайската стена

Много ме впечатли. Много.
Впечатли ме не самата стена, а това което тя загатва – идеята на хората, които са я построили, идеята за защита не на племе, а на цивилизация. Необходимостта от такава стена показва, че разликата в хората от двете страни на стената е била огромна. Китайската стена показва силата на природата и умението на строителите ѝ да застанат наравно с тази сила и да се подготвят за бъдещето. За мен Китайската стена не бяха подредените камъни, а пътят и мислите, които се случват крачейки (и катерейки) се по него. Срещата ми на върха с един китайски младеж на 83 завихри нещо в душата ми, което не знам какво е, но е приятно. Времето беше студено и ветровито, но закопнях да продължа след последната затворена крепост по стената в посока Монголия. В друг живот може и да го направя. А може и да съм го правил.

* Пак в Пекин
Обядвахме в къщата на семейство китайци. Баба китайка бе сготвила различни домашни гозби и прекарахме около час в къщата ѝ/им. Качвам няколко снимки от този дом, но от тази „атракция“ ме полазиха тръпки от разказа на бабата: „Тази къща е била на богати хора близки до последния император, но когато бях малка, партията даде къщата на семейството ни и нашето семейство е много щастливо, че отраснахме тук.“. Познато, нали? Щеше да ми е по-интересно да обядвам в къщата на някой от наследниците на онези хора, близки до последния император.
От Пекин се изстреляхме с влака-стрела към Сиан (Шиян), древната столица на Китай.

* Сиан
Това беше първата крачка за измъкване от „червеното усещане“. Преживяхме страхотно, цветно, музикално, театрално, етническо шоу, разказващо историята на една императрица. Тук започнаха да се свалят завесите от прозорците към истинския Китай и даже да се отварят самите прозорци.
Теракотената армия ме впечатли не със самата себе си, а с неистовата страст на първия император ЦинШъхуан, който е искал с тази армия сякаш да победи отвъдното и да се върне или поне да живее и там като такъв. Китайците го почитат като велик император, но за мен е тотален провал, защото веднага след смъртта му всичко рухва. Ако си успешен император, то трябва да оставиш „работеща“ империя, а не „нещо“, което се разпада на другия ден след теб.

* Денфенг - Градът на Шаолин.
Вероятно почти всяко момче, родено в средата и в края на миналия век е минало през магическия свят на Шаолин чрез филмите за Кунгфу . Още докато наближавахме града с автобуса и душата ми настръхна. Бях като дете в сладкарски магазин, оглеждах се навсякъде и навсякъде виждах и чувах Кунгфу. И не си измислям, наистина се вижда и се чува. Прозорецът от стаята в хотела ни надничаше директно в двора на училище по Кунгфу. Наблюдавах дълго учениците с техните странни занимания. Мислех си „Леле какъв късмет, че точно до училище попаднахме“. Оказа се, че не е само въпрос на късмет, а и на вероятност – в Денфенг има повече от 100 училища по Кунгфу. В самия манастир живеят и практикуват около 300 монаси, но понеже Кунгфу отдавна не е задължително обвързано с духовенството на Шаолин, затова се практикува отделно като спортна дисциплина. Вече съм разказал за това в друг пост, който иска, да го потърси.

* Шанхай
Бам! Емирите в арабските емирати са си казали „пари имаме бол, сега ще ви покажем какво можем да правим“ и направили Дубай. Китайците си казали „и хора имаме, и земя имаме, и пари имаме и желание да ви шашнем имаме, сега ще ви покажем“ и в средата на 90-те започват да показват. Небостъргач, до небостъргач, доказателство след доказателство. Светлини, ефекти, мащаби… Срещал съм мнения, че е кич, но на мен ми хареса – усещам баланс. Няма го това елегантно вплитане на бетон с природа, каквото има в Токио, но все пак им се получава на китайците. Спомените от небостъргачи, кули и подобни вече са ми избледнели, но от акробатичното шоу, което видяхме една вечер, трудно ще избледнеят. Невероятно представление, наблюдавано от първия ред. Просто невероятно. Всяка минута затаявах дъх и едва намирах време да го изпусна преди следващото затаяване. Шоуто е толкова добро, че си заслужава човек да отиде до Шанхай само заради него. Имам съвсем малко снимки, защото просто се оставих да гледам и попивам и хич не ми беше до телефона.

* Макао
Вече го написах в предишна публикация, но и тук ще кажа, че никак не ме впечатли с нищо. Добре, добре… може и да е било заради лошото време, заради това че бяхме само за ден. Но и на другия ден в Хонконг някой каза, че на фона на Хонгконг Макао изглежда като поръчан от Алиекспрес.

* Хонконг
И тук скочих с много история. Нищо от тази история не видях 😊, но това някак си не ми попречи да се насладя на града. Огромен град-държава, на който не му пука от никакви китайски партии и глупости – има си валута, има си икономика, има си кмет, има си бизнес и идеи за бъдещето, живее на макс. С Пекин имат някаква странна неизказана сделка – вие се правете, че ви управляваме, ние ще се правим, че сте свободни. По-рехава конструкция от тази рядко се вижда, но пък държи вече почти 30 години. Разбира се, градът има безброй недостатъци, но то кой няма? Сред житейските недостатъци си заслужават да се спомене начина им на живот – почти всеки работи по една работа и половина или по две. Най-често работният ден е 12 часа и е 6 дни в седмицата. Средното по големина жилище е 30 кв.м. Стотици хиляди живеят в жилища по 10 кв.м. За последните 5-6 години населението е намаляло с почти милион, защото емигрират към Великобритания, Щатите и другаде. Ако сте зъболекар, ще живеете като цар (така казват).
Еми, това са проблясъците ми по локациите.

* А сега малко по-отвеяни мисли.
Китай се опита да ме убеди, че съвременните политически щуротии ще замажат огромната история и значимост на този район от света. В Пекин за малко да успее, но после разбрах, че Китай не е по-силен от най-малкия китаец. Опитите за було върху историята, което властите от десетилетия налагат са успели само да натиснат паузата, но не и стоп-а.В Китай са измислени барута, хартията, тараните, арбалетите и много други важни за историята оръжия, от там са тръгнали доста обществени стандарти и норми, които са доразвили, а не рядко и изместили тези на Римската империя. Днешният Китай не ми показа, че има ресурс да продължи да прави това. Китай има странна сглобка със своя народ – държавата се грижи за това, хората всяка година да живеят по-добре от предната, а пък хората да си траят с тоталния контрол и неглижиране на единицата за сметка на множеството. Докато Китай продължава да продава продукцията си евтино на света, сглобката ще работи, но на това май му се вижда края – първо стандартът на китайците расте и съответно евтината работна ръка става скъпа и от там китайските стоки стават скъпи, в същото време огромните народи на Индия, Тайланд, Бангладеш с удоволствие поемат щафетата на евтинджоси. Китайската сглобка със сигурност ще се разпадне. Китай расте навътре в себе си и се опитва да се убеди, че е самодостатъчен. Когато разбере, че това няма да стане, земетресението ще е от 9-та степен.

** Текстът е копи-пейст от публикацията ми във, където съм споделил десетки клипове и снимки от екскурзията
Виж целия пост
# 1
Има ли някакви забрани китайците да влизат някъде, като пишеш за тези дигитални проверки по паркове и площади. Те носят ли някакви телефони, хартии -- само с лицево разпознаване ли влизат? Интересува ме какви са им технологиите.
Виж целия пост
# 2
Има ли някакви забрани китайците да влизат някъде, като пишеш за тези дигитални проверки по паркове и площади. Те носят ли някакви телефони, хартии -- само с лицево разпознаване ли влизат? Интересува ме какви са им технологиите.

Технологиите са смесица от всичко познато - лицево разпознаване, пръстови отпечатъци, сканиране на документи. Нямам представа как обработват цялата тази информация, но я събират. Даже не знам дали засичат и предприемат действия, ако например тръгнеш да излизаш от обект със сканиране на документ, но същия не е прочетен при влизане. Възможно е чак толкова стриктно да не работят системите, а да са само колектор за данни, които да се използват впоследствие за каквото и да е.
Виж целия пост
# 3
Това просто реклама на екскурзии ли е ? Забраненият град е построен 200г след Кублай, сменяй гида ако много си измисля.
Виж целия пост
# 4
Това просто реклама на екскурзии ли е ? Забраненият град е построен 200г след Кублай, сменяй гида ако много си измисля.

За последните 2 години прочетох около 3-4 хиляди страници строго историческа литература за Чингиз Хан и империята му - всичко на Джак Уедърфорд, Кон Игълдън и Джон Ман. Имат много различия в подходите на събиране на информация, от там имат и не малки различия в твърденията им за историческа фактология, но при всички тях забраненията град е плод на Кубилай.

С удоволствие бих могъл да поспоря по темата, но мисля, че ще ви е трудничко Simple Smile

И да добавя - в края на Юен (династията на монголите), около 60-70 години след Кубилай дворецът придобива вид неподходящ за обитаване, но почти веднага след идването на Мин започват ремонти и нови строежи върху стария Кубилайски дворец - резултат се получава след няколко десетилетия. В действителност, от Кубилайския дворец има останали сгради (по-скоро възстановени върху останали основи де). Но, идеята за "забраненост" и особеност на този град си остава и реалният ѝ произход е мястото за геровете на монголите в центъра.
Виж целия пост
# 5
Манфред, поклон за цялата информация, която "сдъвкваш" и сервираш на готово! Hands Plus1
Пък и хубаво разказваш Blush
Виж целия пост
# 6
Китай – обобщено.
Тянанмън – огромен площад, отвсякъде заграден с червени надписи и петолъчки. Студът не беше само температурен. Местният гид бе лаконичен „Тук е имало демонстрации в началото на миналия век, а отдясно можете да видите…“
В началото на миналия век е 1901 година, а събитията на Тянънмън са 1989 г.
Виж целия пост
# 7
Сами ли се организирахте или бяхте с агенция?
Виж целия пост
# 8
Китай – обобщено.
Тянанмън – огромен площад, отвсякъде заграден с червени надписи и петолъчки. Студът не беше само температурен. Местният гид бе лаконичен „Тук е имало демонстрации в началото на миналия век, а отдясно можете да видите…“
В началото на миналия век е 1901 година, а събитията на Тянънмън са 1989 г.

Първите протести на площада (по-скоро на мястото) са тези по време на "Движението за четвърти май", които стават през 1919 г. Точно тези протести визират съвремените китайски екскурзоводи, когато стане въпрос за протести.

А относно организацията - с агенция, защото този тип екскурзия изискваше поне седмица работа да я подготвя, ако исках сами - 2 вътрешни полета, 2 влака, ферибот, 8 хотела, десетки автобусни трансфери...

Агенцията беше Руал. Имам дълъг списък с неща за подобряване към тях, но като цяло екскурзията беше добра.
Виж целия пост
# 9
Колко различно сме видели Китай. Simple Smile Аз бях в Пекин за седмица в началото на март - съвсем сама, проверки, че има, има, но не ми направиха такова впечатление - може би, защото съм чужденец и не живея там. Беше ми супер удобно да не се чудя кой билет къде съм запазила в телефона или трябва да купувам - навсякъде влизах само с паспорт. Направи ми впечатление, че на някои обекти ако купя онлайн ми искаха данните за паспорта, но ако купувам от будката за билети - дори не го поглеждаха или сканираха. Проверките на летището даже ми се сториха по-малко и по-рехави от тези в Германия и Австрия (най-противните ми гранични органи), за Щатите да не говоря. В Китай си ми беше съвсем нормално.

Проверките в метрото отначало ми идваха малко странни, някои неща, като спрейове,са забранени за внасяне и първия ден се чудех как си пренасят покупките в метрото местните. После видях бабите с пазарските колички на автобусите. Grinning На третия ден вече си приготвях раницата още от стълбите.

Иначе аз улучих годишния конгрес на партията...тоест - годишното събрание на парламента, та полицията беше още по-начесто, проверките за Тиенанмън и Националния дворец бяха още повече и сериозни, самият площад беше затворен.  Нарочно не си взех местен екскурзовод, бях си подготвила информацията предварително от няколко различни източника, имах съмнения, че с местен може да ми дойде в повече пропагандата.

Ноо, Китай определено ми легна на сърце - смесицата от история и ултра модерни сгради и технологии толкова ме впечатли, че нямам търпение пак да отида.

Манфред, а в Пекин къде още ви водиха? Онтересно ми е, защото аз отначало мислех точно с Руал да ходя на екскурзия, но после в програмата видях, че липсват места, които искам да видя и затова си направих пътуването сама като останах повече дни в Пекин и отскочих за малко до Сиан.
Виж целия пост
# 10
Колко различно сме видели Китай. Simple Smile Аз бях в Пекин за седмица в началото на март - съвсем сама, проверки, че има, има, но не ми направиха такова впечатление - може би, защото съм чужденец и не живея там. Беше ми супер удобно да не се чудя кой билет къде съм запазила в телефона или трябва да купувам - навсякъде влизах само с паспорт. Направи ми впечатление, че на някои обекти ако купя онлайн ми искаха данните за паспорта, но ако купувам от будката за билети - дори не го поглеждаха или сканираха. Проверките на летището даже ми се сториха по-малко и по-рехави от тези в Германия и Австрия (най-противните ми гранични органи), за Щатите да не говоря. В Китай си ми беше съвсем нормално.

Проверките в метрото отначало ми идваха малко странни, някои неща, като спрейове,са забранени за внасяне и първия ден се чудех как си пренасят покупките в метрото местните. После видях бабите с пазарските колички на автобусите. Grinning На третия ден вече си приготвях раницата още от стълбите.

Иначе аз улучих годишния конгрес на партията...тоест - годишното събрание на парламента, та полицията беше още по-начесто, проверките за Тиенанмън и Националния дворец бяха още повече и сериозни, самият площад беше затворен.  Нарочно не си взех местен екскурзовод, бях си подготвила информацията предварително от няколко различни източника, имах съмнения, че с местен може да ми дойде в повече пропагандата.

Ноо, Китай определено ми легна на сърце - смесицата от история и ултра модерни сгради и технологии толкова ме впечатли, че нямам търпение пак да отида.

Манфред, а в Пекин къде още ви водиха? Онтересно ми е, защото аз отначало мислех точно с Руал да ходя на екскурзия, но после в програмата видях, че липсват места, които искам да видя и затова си направих пътуването сама като останах повече дни в Пекин и отскочих за малко до Сиан.

По едно и също време сме били Simple Smile
Вторият ни ден в Пекин беше точно първата им партийна конференция и за да избегнем затварянията разместихме така, че да отидем на Стената. Иначе, в Пекин бяхме на олимпойския комплекс, забранения град и Тянанмън (те са си в комплект), градината на императрицата, гостито у бабата с крадената къща Simple Smile, в една част със стари къщички около канал (приятно местенце).
Руал бяха сравнително добре. Най-големият им проблем е огромната група - 34 човека. Бях готов да платя по 1000 лева отгоре, но да сме в група до 10 човека. Не знам защо не ги съобразяват тези неща.
Виж целия пост
# 11
Grinning Аз даже се зарадвах на затварянето, никак не ми се разглеждаше Тиенанмън. Вместо него използвах времето да разгледам Националния музей, имаха доста интересни експонати, особено в залата за открития и технологично развитие през вековете.
На стената ходих в понеделник, защото тогава всички музеи бяха затворени. Вас на коя секция ви водиха - Бадалинг? Ако е така, ще се радвам да разкажеш малко как е на нея - колко е дълга, има ли много хора, колко време имахте на стената?

Аз отидох на Мутианю - много исках да се пусна с тобогана и като цяло ми се стори по-интересната част от тези до Пекин. Нямаше и много хора, бяхме си почти само ние от двата автобуса на китайската фирма, с която ходих. На места си беше доста тегаво, фитнес приложението ми отчете 145 етажа качени в стълби. По-малко от половината хора от двата автобуса успяхме да се качим до 1 и 20 кула.  Беше ми интересно да видя там две кабинки от лифта, на които са се возили съответно Бил Клинтън и Майк Тайсън - бяха облепени с техни снимки и информация за качването им на стената.

Но наистина Стената е нещо уникално и впечатляващо. Казаха ни, че над 800 000 работници са загинали за построяването ѝ и телата им са буквално вградени в основните. Разказаха ни за един англичанин, който е преминал всичките 21 000 км от стената за година и половина, в момента живее в Китай и организира преходи за почистване на стената. Китайците много го уважавали.

От обектите, които видях, личната ми класация е:
1. Китайската стена
2. Теракотената армия
3. Забраненият град
4. Имперската градина (Бейхай)
5. Летният дворец
6. Небостъргачите около сградата на CCTV - бях като в Щатите.

От храмовете не се впечатлих толкова - в този на Лама беше пълно с хора, ходих на 8ми март, когато уж жените почиват половин ден, но явно покрай тях и мъжете... и всички се бяха изсипали да се молят в храма, а после на разходка - за пръв път не успях да се кача на първото метро, което чаках и едвам се набутах на второто на софийския принцип "винаги има място за още един". А цяла седмица вършах с транспорта из Пекин в час пик и никога не ми се е налагало да си остана на станцията/спирката, защото няма място.

А с кой бърз влак отидохте до Сиан? Имам предвид като час дали хванахте сутрешния, за да сте там по обяд или имахте ден в Пекин и чак вечерта ви пратиха към Сиан?
Виж целия пост
# 12
Grinning Аз даже се зарадвах на затварянето, никак не ми се разглеждаше Тиенанмън. Вместо него използвах времето да разгледам Националния музей, имаха доста интересни експонати, особено в залата за открития и технологично развитие през вековете.
На стената ходих в понеделник, защото тогава всички музеи бяха затворени. Вас на коя секция ви водиха - Бадалинг? Ако е така, ще се радвам да разкажеш малко как е на нея - колко е дълга, има ли много хора, колко време имахте на стената?

Аз отидох на Мутианю - много исках да се пусна с тобогана и като цяло ми се стори по-интересната част от тези до Пекин. Нямаше и много хора, бяхме си почти само ние от двата автобуса на китайската фирма, с която ходих. На места си беше доста тегаво, фитнес приложението ми отчете 145 етажа качени в стълби. По-малко от половината хора от двата автобуса успяхме да се качим до 1 и 20 кула.  Беше ми интересно да видя там две кабинки от лифта, на които са се возили съответно Бил Клинтън и Майк Тайсън - бяха облепени с техни снимки и информация за качването им на стената.

Но наистина Стената е нещо уникално и впечатляващо. Казаха ни, че над 800 000 работници са загинали за построяването ѝ и телата им са буквално вградени в основните. Разказаха ни за един англичанин, който е преминал всичките 21 000 км от стената за година и половина, в момента живее в Китай и организира преходи за почистване на стената. Китайците много го уважавали.

От обектите, които видях, личната ми класация е:
1. Китайската стена
2. Теракотената армия
3. Забраненият град
4. Имперската градина (Бейхай)
5. Летният дворец
6. Небостъргачите около сградата на CCTV - бях като в Щатите.

От храмовете не се впечатлих толкова - в този на Лама беше пълно с хора, ходих на 8ми март, когато уж жените почиват половин ден, но явно покрай тях и мъжете... и всички се бяха изсипали да се молят в храма, а после на разходка - за пръв път не успях да се кача на първото метро, което чаках и едвам се набутах на второто на софийския принцип "винаги има място за още един". А цяла седмица вършах с транспорта из Пекин в час пик.

На стената бяхме на Джуйонг. Съвсем спокойно беше. Тук можеш да видиш същината от моята стена Simple Smile
https://www.facebook.com/peter.kondev/posts/pfbid0uWRuYKWcNXhRom … N9kq9SFvfAG7C3VFl

А иначе, извън Пекин минахме доста места. Най-впечатляващи и интересни за мен бяха теракотената армия - ето я тук.
https://www.facebook.com/peter.kondev/posts/pfbid02FUvxLDjrWqa8m … NtyBp37F8nDvEBGUl

И Шаолин, където луд късмет ме изкара на сцената с монасите за демонстрация Simple Smile
https://www.facebook.com/peter.kondev/posts/pfbid02WDwGsfvJt3yDn … qx3DcLi9duq9fHH7l


И Шанхай и Хонконг разбира се. (Макао ми беше абсолютно излишен)
Виж целия пост
# 13
Ооо, това също е много добра част. Като гледам на клипчето, е реставрирана доста плътно. Мутианю си беше малко като че си на стената едно време. То и из нета пишат, че тя се води реставрирана най-близо до оригинала...както и да е изглеждал оригиналът.

А, Макао и Хонг Конг бяха другите причини да се откажа от организирана екскурзия - не ми се ходеше там, исках си повече дни в Пекин. И реших, че Шанхай ще го направя също на отделна екскурзия някога.

А при бабата какво ядохте?

За храна аз си взех една частна обиколка из ресторанти с местен гид - пробвах сандвич с магарешко, супа с дреболии, хотпот, нудъли, десерти, ферментиралият сок от боб мунг. Като стигнахме пред ресторанта за манджата с дреболии китайчето ми каза "Ако искаш тук няма да влизаме, защото ястието е малко странно". Попитах го какво е и той ..."Черва". Sweat Smile Много се учуди като му казах, че ние всичко ядем, даже някои и очи консумират и накрая каза "А хората казват, че ние сме луди".

Слеващото му учудване беше, че искам още и още люто. Накрая с един от собствениците на ресторантите ме гледаха в устата как ям възможно най-лютите им нудъли. Китаецът като опита почна да кашля, да му тече носът, насълзиха му се очите...а аз си поисках още люто. Собственикът вдигна ръце от мене и пита откъде съм, та ям толкова люто. Laughing После и в ресторанта с ферментиралия сок пак се наложи да питат откъде съм, защото досега никой чужденец не го бил харесал това...пък то си беше като по-рядка боза.

Най-любима храна ми стана хотпот-а, даже сега съм си купила продукти да си направя домашен и след това една палачинка, която им е най-често срещаната улична храна там.
Виж целия пост
# 14
Има ли някакви забрани китайците да влизат някъде, като пишеш за тези дигитални проверки по паркове и площади. Те носят ли някакви телефони, хартии -- само с лицево разпознаване ли влизат? Интересува ме какви са им технологиите.
Доколкото знам на практика китайците не могат да влязат в Хонг Конг. Както и обратното.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия