Музикалната терапия засяга всички аспекти на ума, тялото, мозъка и поведението. Музиката може да ни пренесе мислено на друго място, да забави ритмите на тялото ни, да промени нашите мисли, което от своя страна може да повлияе на поведението ни, да мотивира и развие определени качества.
За участие в музикотерапията не са необходими специални музикални умения, което я прави достъпна за всички възрастови групи.
В логопедията музикотерапията се използва като част от основната терапия и заема важно място в езиково-говорното развитие на детето.
Чрез слушането и изпълнението на музика детето не само развива своето чувство за ритъм, музикален слух, но и своята сетивност и възприятия, въображение.
Пеенето на детски песнички развива пасивен и активен речник, комуникативни и социални умения.Чрез промяна на темпото и ритъма, яснотата на речта може да бъде подобрена и скоростта на речта може да бъде коригирана. Много често музикотерапията съпътства прозодичната терапия. В случаите, когато детето заеква, запъва, вокализирането и плавното разпяване на сричките има успешен ефект върху плавността на говора.
Пеенето също може да подобри оралните двигателни умения като артикулация, контрол на дишането и вокална интензивност.
Свиренето на музикални инструменти подобрява фината моторика. Ритмичните движения в музикалните произведения помагат за развитието на двигателни умения и мускулна релаксация.
Научни доказателства сочат, че ритъмът стимулира и организира мускулните реакции на човек и помага на хора с невромускулни разстройства, чрез подобряване на пъргавината, баланса и координацията.
Музикотерапията:
- Развива комуниактивни умения.
- Спомага за емоционалното регулиране на състояния като превъзбуда, нервност, хиперактивност.
- Развива внимание и концентрация.
- Насърчава креативността.
- Насърчава увереност, самочувствие, самоизява.
- Насърчава невропластичността на мозъка.
- Развива сензорната система.
- Развива умения за адаптивност към социална среда.