Кръгла маса за Превенция на дискриминационните практики в образованието.

  • 17 497
  • 68
# 15
Значи всички документи, които са свързани с интеграцията на деца със СОП ги има на сайта на Ресурсен център Търговище -www.resursencentar-tg.hit.bg (ние сме още в процес на правене на нашия сайт  и не сме ги сложили)

За да може да се осъществи тая интеграция накрая трябва:
1. Изграждането на ресурсни кабинети, кабинети за психолога и логопеда или един кабинет за двамата в училищата - кабинетите да са на първия етаж по възможност - за да са по-лесно достъпни за децата
2. Създаване на подходящи учебници, пособия и материали за децата
3. Екипа, които се създава в училищата и в детските градини да е с по- големи правомощия , не всяко дете  да се води на психиатър или пред екип към РИО (става въпрлос за деца със обучителни трудности)
Кой да е председател на Екипа - според наредба 6 - това е класният ръководител, според ПНП - това е Директорът на училището ?
4. Какво включва  категорията  деца с обучителни трудности - никаде не е указано
5. малко ми е трудно да го обесня - но ще се опитам - значи когато се вписват диагнозите в графите на компютър за децата (има готови - тая категория деца с обучителни трудности е изпусната и трябва да се пишат децата с умствена изостаналост)
6. Колко деца един ресурсен учител трябва да обучава - указано е 5, но защо ни карат да обучаваме 7 деца при лека степен на умствена изостаналост от Министерството
7. Няма все още готови удостоверения за завършващите 8 клас деца
8. Начина на оценяване на тия деца по предметите (става въпрос за качествените и количествени оценки - по-какви критерии ще се определи че детето е постигнало мин. ДОИ ) и особено по западен език, където детето най-трудно се справя
Когато детето покрие мин ДОИ и примине по масовия учебен план от индивидуалната програма пак ще има ли ресурсен учител
10. Промяна на нормативната наредба
11. Ранно обхващане на децата със СОП в училищата, а не във втори, трети или четвърти клас , когато в много случаи е късно, а още в първи клас - в края на първия срок или още в началото, когато се знае че детето е със специални образователни потребности

В общи линии това са най-наболелите проблеми.

Ако с нещо мога да бъда полезна - насреща съм

(сетих се от Министерството може да поканите -Асен Петров - Дирекция "Образователна среда и образователна интеграция" - беше пуснал на всички центрове как да си оценим децата в края на първия срок едно становище и според него доста се чудихме как   и в края на краищата да се изготви единен документ за оценяване на децата със СОП)
Виж целия пост
# 16
От всичко,което е написал/а Педагог,най-големите ми проблеми бяха с чуждият език.Наложи се да го уча аз,за да и помагам.Би трябвало да се отпуснат допълнителни часове, специално за тези деца и учителите да работят с тях индивидуално.
Виж целия пост
# 17
Аз съм от Варна и мисля,че непременно трябва да поканите и хора от "Карин дом",те са наясно с много неща и от 12год работят по интеграцията на тези деца и има какво да кажат. Помогнали са на много деца от Варна да се интегрират, още преди да се заговори на национално ниво.Ходят на специализации в Англия и Франция всяка година моя син ходи там .Аз мога да се свържа с тях.   
Виж целия пост
# 18
Има много неясноти например :
1Децата със СОП които ходят в масови училища трябва ли да покриват общо образователните изисквания или ще се готвят по някаква индивидуална програма не всички разбира се, тези на които не им е възможно да ги покрият.
2И ако са по индивидуална програма как и кой ще ги оценява и какъв документ ще получат накрая за завършен клас .
3Деца с неврологични заболявания както е моят син им е трудно да издържат натоварването и е добре да има по гъвкав подход да не влизат във всички часове но все пак да е в СОУ така е полезно за него и за другите деца мисля, да станат по толерантни към различните.
 Сетих се и за шефката на нашия ресурсен център Варна много е разтропана и си разбира от работата дълги години и тя е работила с такива деца много мотивирана и с нея мога да се свържа да участва. Може чрез мен да ги поканите и "Карин дом" и Ресурсен център Варна,а те ако имат средства и желание ще е от полза мисля да присъстват.
Тази наредба 6 и аз я имам на хартия не мога да посоча линк .
"Наредба 6 от 19.08.2002г. за обучение на деца със специални образователни потребности и/или хронични заболявания"
обн.ДВ бр.83 от 30.08.2002г т.4,р.1 N202
Виж целия пост
# 19
За друго което се сещам е - за длъжността"Кинезитерапевт" - защо я няма -  когато поискахме да ни се отпусне такава длъжност от Министерството ни отговориха че децата,  които се нуждаят от такъв специалист били интелектуално добре и нямало нужда от него.
Защо всичко се свежда до интелекта на детето - за да се отпусне ресурсен учител на едно дете много често то трябва да се изкарва с интелектуална недостатъчност.

(наредба 6 я има на страницата на Ресурсен център Търговище -www.resursencentar-tg.hit.bg - таи има и останалите правилници и наредби, които касаят интеграцията на деца със СОП)
Виж целия пост
# 20
Темата на нашата Кръгла маса в Русе е: Интегрираното образование - реалности и перспективи. Дата: 26 април. 
Провеждане: хотел "Дунав" - синия салон. Час - 15,00.
Виж целия пост
# 21
Pedagog, искам да те питам представител на Кеър ли сте поканили или човек от Комплекса за социални услуги, който се управлява от Кеър?
Виж целия пост
# 22
Pedagog, искам да те питам представител на Кеър ли сте поканили или човек от Комплекса за социални услуги, който се управлява от Кеър?

Единия ни логопед работи към Кеар - не знам точно кой ща покани
Виж целия пост
# 23
Pedagog, искам да те питам представител на Кеър ли сте поканили или човек от Комплекса за социални услуги, който се управлява от Кеър?

Единия ни логопед работи и към Кеар - не знам точно кой ща покани - може и тя да ги представлява (обикновено на наши сбирки тя ги представлява)
Виж целия пост
# 24
Относно Наредба 6: В момента е подготвена нова и до колкото знам е в очакване да бъде обнародвана. Ще опитам да намеря новия вариант, но е коренно различна от старата. Да имате предвид, че се работи по това.
Виж целия пост
# 25
Относно Наредба 6: В момента е подготвена нова и до колкото знам е в очакване да бъде обнародвана. Ще опитам да намеря новия вариант, но е коренно различна от старата. Да имате предвид, че се работи по това.

Ние знаем, че била променена още преди 2 месеца и била готова - но досега не сме я видели в нов вариант. Защо още работим по--старата?
Виж целия пост
# 26
Добре ще попитам нея тогава. Благодаря все пак за отговора.
Виж целия пост
# 27
Момичета, тази кръгла маса трябва да е общонационална. Проблемите не са само в София.
Как да реагираме, когато в Сливен има директори на училища, които не съдействат на децата със специфични обучителни проблеми и увреждания,  учещи в техните училища? Не им трябвали такива деца и се държат нагло с родителите на децата,  с ресурсния учител.
Как си представяте детенце с ДЦП да учи на четвъртия етаж в училището?Никой не смее да се разправя с директора на учебното заведение,защото същият се държи като едноличен собственик на училището, а и всички знаят, че има стабилен гръб в Народното събрание и никой не смее да му се противопостави. Ако той има детенце с проблем така ли ще реагира? Време е вече, когато в училището учат деца с обучителни проблеми и увреждания, директорите да са задължени да оборудват ресурсни кабинети и да са допълнително субсидирани учебните заведения. Докога в училищата ще се господарства и парадира с власт и връзки?
Как ще се проведат тестовете след ІV-ти клас?
Трябва да се намали броят на децата в групата или учениците в клас, когато в тях са включени деца със специфични обучителни проблеми. Да се подбират учителите, които ще се обучават да работят с децата с проблеми. Не е редно начални учители, които са прогонили деца с обучителни проблеми и увреждания от класовете си, след това да бъдат обучавани да работят с такива деца, без в класовете си да имат  деца с обучителни проблеми. Има такъв случай в Сливен. От училище, в което няма деца със СОП и което винаги е било негостоприемно към тези деца, е изпратена учителка на обучение. Същата е принудила родители да прехвърлят децата си,които са имали обучителни проблеми в други училища, настройвала е децата в класа си против тези деца.И макар, че е имало оплакване от родителите , е изпратена на обучение.
Необходимо е ресурсните учители да повишат своята квалификация и да са наясно със стратегията на развитие на интегрираното образование.
Виж целия пост
# 28
Радка - моля те, ако имаш възможност говори с родителите на тези деца- това е дискриминация в чист вид и комисията по дискриминацията би приела и придвижила жалба. Такива казуси са нещото, чието решение носи промяната в мисленето. Ако трябва това мислене да се промени с пресиране, то това и ще си получат въпросните самозабравили се "богоподобни".
Моля те, пиши ми в Лично съобщение за кои точно училища става въпрос. Имам много пряка връзка с този град и всичко което става там ми е много важно. Аз самата съм завършила училище там. Ако желаеш, а и всеки друг който желае може да ми се обади на GSM 0896839242. Има много неща за обсъждане, върху които естествено нямам възможност да имам цялостен поглед. Така, че имам нужда от този контакт с вас.
Имам скайп и на него ми е най- лесно и удобно да комуникирам  -  vtashkova
Благодаря и за другите въпроси. Ще ги включа на предварителното разглеждане на материалите. Тези от тях, които не бъдат представени на кръглата маса ще получат задължително отговор тук или на пощенски адрес. Ще се постарая да достигнат до правилните адресати и те дадат коректни отговори.
За съжаление не можем да организираме общонационална кръгла маса. Причината за това е, че откъм финансова част сме нула. В абсолютно прекия смисъл на думата. След 12-ти април, когато ще е предварителното разглеждане на казусите и организационните въпроси ще имам яснота какъв е размера на залата и колко хора ще можем да поканим, но на техни разноски.
Ако имате контакт с други ресурсни центрове или ресурсни учители от други градове, кажете им, че чакаме тук техните казуси и въпроси. Ако излязат от анонимност ще е перфектно, но ако нещо ги притеснява- няма проблем- може просто да разкажете за всяка трудност, която срещате. Мисля, че обратната връзка на Министерство на Образованието е слаба, а това е изключително важно за резултатността на една неперфектна, но не лоша идея като за начало- Ресурсните центрове и тяхното функциониране. Нещо се случва и за да се случи то по възможно най- добрия начин трябват хора със сърца. Звучи високопарно, но аз не виждам как по друг начин някой ще приеме децата с увреждания ако няма сърце. Ако ги няма посредниците отдадени на тази кауза с цялото си сърце. Защото това, което съм видяла като резултативност е от едни хора, които работят за тази идея почти без пари, без събота и неделя. Чупят стени с глави и се опитват да прегазят машината. Само, че вече нещата са толкова мащабни, че без подкрепа и помощ не смогват. Затова пишете, питайте, разказвайте, помагайте.
Благодаря.
Виж целия пост
# 29
Относно Наредба 6: В момента е подготвена нова и до колкото знам е в очакване да бъде обнародвана. Ще опитам да намеря новия вариант, но е коренно различна от старата. Да имате предвид, че се работи по това.

Ние знаем, че била променена още преди 2 месеца и била готова - но досега не сме я видели в нов вариант. Защо още работим по--старата?
Не работете по старата. Просто забравете за нея. Правете нещата така, че да се случват- има достатъчно нормативни актове, на които да се позовете.
Какво става в 28-о училище в София. Нямаше комисия в инспектората. Но деца има бол. Ресурсния център сформира екипи, оцени децата и подготви документите "от - до". Представят се документите в инспектората и шефа на инспектората казва ок - защото му е в правомощията и приема сформираната комисия за компетентна.
Назначена беше комисия в инспектората. Комисията се оказва некомпетентна да реши първия си казус и е разпусната. Сега се чака нова. Може ли през това време децата да чакат- не. Работата по оценяването не спира. А критериите ги определят психолозите и логопедите. Като няма писани правила се спезват правилата писани от науката. Изхожда се от законовите права на детето и родителите и повечето деца са с предписание за масово училище. Много се работи с тях. Покриват ДОИ и са с количествени оценки. Никъде не пише, че, ако покрият ДОИ нямат право на ресурсно подпомагане. Покриването на ДОИ не е моментно състояние. То е процес- всяка година. И това не е критерий, по който се преценява дали дете има нужда от ресурсно подпомагане или не. Дали детето е със СОП се определя от ЕКПО, не от епикриза, не от ТЕЛК, не от покриването на ДОИ. Детето може и диагноза да няма и пак да има СОП. Както може да е с диагноза и да няма СОП. Ровете във всички закони свързани с правта на детето, на човека, свързани с образованието- можете да се позовете на всеки текст от тях, ако се налага. "Всеки има право на образование"-текст от Конституцията. Запазването на човешкото достойнство е засегнат в няколко закона и Конституцията.Тези неща са принципите, които трябва да ни водят.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия