П.С. Ето две статии по въпроса:
http://www.karieri.bg/show/?storyid=271984
Един от мениджърите ни сменя ризите си всеки ден, но въпреки това мирише лошо. Всички в офиса му се присмиват зад гърба, но никой не смее да му каже нищо. Аз искам да му обърна внимание върху този факт, защото е и в негов интерес. Как да постъпя така, че да не го обидя?
Х.К., Хасково
Проблеми с личната хигиена, миризмата на пот и лошия дъх са често срещани в работна среда. Те стават още по-големи, когато са свързани с хора от ръководството, защото да обърнеш внимание на началника си, че мирише неприятно, е сериозно предизвикателство за всеки подчинен. В масовия случай самият човек вероятно изобщо не подозира, че тялото му мирише лошо или че дъхът от устата му е отблъскващ. Същото важи и за хората, които използват парфюми в по-големи количества. Човек свиква със собствената си миризма и не може да съобрази как тя се възприема от околните.
Впрочем невинаги става въпрос за лоша лична хигиена. При някои хора това е медицински проблем и за решаването му е необходим съвет от лекар.
Възможно най-неправилно би било да подарите парфюм или дезодорант на вашия мениджър или да му изпратите по имейла "незначителен" намек. Необходимо е да се разговаря с него на четири очи. Разбира се, това е деликатен въпрос и не всеки би се ангажирал да говори на тази тема, особено с началника си. Ако сте близки с него, тогава наистина намерете сили и поговорете. Изберете подходящ момент и му кажете, че желаете да обсъдите личен въпрос. Започнете с това, че ви е доста трудно и неудобно, но сте убедени, че той не знае за своя проблем. После му кажете за какво става дума. Ако се окаже, че наистина е в неведение, ще предизвикате диалог и съм сигурна, че той ще направи всичко възможно да се справи с проблема си.
Ако нямате особено близки отношения с този мениджър, бих ви посъветвала да избегнете личния разговор. Значително по-добре би било да говорите по въпроса с представител на отдела по човешки ресурси. Наблегнете на факта, че това се отразява зле на авторитета на въпросния член на ръководството, защото колеги (без да ги назовавате) му се присмиват, а вероятно партньори и клиенти също забелязват лошата му миризма. Хората от отдел "Персонал" ще намерят начин да кажат на началника ви и той ще реши проблема си, без вие да се намесвате пряко.
http://www.karieri.bg/show/?storyid=378888
Една от колежките в моята стая почти всеки ден силно мирише на алкохол. Не мога да кажа, че е идвала на работа пияна, но неприятната й миризма е направо непоносима. В същото време тя изпълнява служебните си задължения без проблеми. Аз не съм неин началник и се чувствам неудобно да й обърна внимание. Ако изобщо е редно да й кажа нещо, как трябва да го направя?
М.Н., Шумен
Колеги с натрапчиви и често неприятни миризми не са рядкост в офисите. Няма значение дали става въпрос за силен парфюм, лош дъх, миризма на пот, алкохол или нещо друго. Основно правило на бизнес етикета е, че на работното си място човек задължително трябва да се съобразява с колегите си, така че да не ги притеснява по никакъв начин. Това важи както за поведението, външния вид и личната хигиена, така и за пороците - алкохол и тютюнопушене.
Тъй като колежката, която описвате, не ви е подчинена, ситуацията се усложнява - нямате право да я порицаете или смъмрите. Ако й бяхте началник, спокойно можехте да разговаряте с нея за проблема й съвсем открито. Дори е допустимо да й предложите съдействие, ако тя се нуждае от такова.
Това, което можете да направите в дадената ситуация, е следващия път предложите на колежката си ментов бонбон и да й кажете приятелски, че мирише на алкохол. Ако се чувствате неудобно и искате да сте още по-деликатни, просто й предложете бонбон или дъвка. Обикновено хора в нейното положение разбират за какво става дума. Така че тя ще приеме, без да попита за причината. Ако все пак попита, преценете според ситуацията дали да й кажете истината. Ако все пак намерите начин да го направите, със сигурност ще й помогнете, защото по всяка вероятност нейният проблем вече е предмет на недобронамерени обсъждания в офиса.
* Кристина Крънчева е завършила швейцарското училище за етикет и международен протокол Institut Villa Pierrefeu. Има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington®, САЩ. Фирмата и "СМ консултинг" ЕООД организира обучения. Можете да и пишете на e-mail: etiket@capital.bg.