Средно образование до 10-ти клас???

  • 5 674
  • 79
# 45
Доколкото си спомням, увеличаването на годините на образованието дойде от изискването да сме като другите в ЕС. Да, ама те почват училище по-рано - поне някои от тях. Във Великобритания, например, почват на 5 г. 5+11= 16 г. Докато стигнат до края на задължителната за обучение възраст (която и в БГ е същата, междувпрочем), децата са изкласили вече 11 класа. Оттам нататък - още една година за тези, които ще продължат във ВУЗ, в която година се набляга на предметите, които ще се зачитат за университета или каквото там ще учи. И ето ти 12-годишно образование, което се завършва на 17 години. В БГ щото почват по-късно, та се получават парадокси да завършват училище по на 19-20 години...

Иначе съм изцяло ЗА този избор. Висшето в БГ толкова е девалвирало, може би с изключение на няколко стари и с традиции ВУЗ-а, че по-малко висшисти със сигурност ще означават по-малко пара, хвърлена на вятъра. Държавна и родителска. Обаче всичко това в комбинация с матури, провеждани от независими квестори и оценявани външно, отново от независими оценители. Иначе всичко се обезсмисля.

За авторката на темата, която се опасява, че България ще остане без висшисти - в момента са й прекалено много. Освен това, не е вярно, че ако в 10 клас не направиш правилен избор, това ти е за цял живот. И в момента допълнително като частни ученици се дипломират достатъчно хора, които по една или друга причина не са си завършили образованието, когато им е било времето. Идват след години, учат повече от редовните ученици, явяват се на изпити и си взимат дипломите. Но по принцип този въпрос се решава от родителите. В огромното мнозинство от случаите. Така че, място за голямо притеснение няма.
Виж целия пост
# 46
Мамма,
Не съм съвсем съгласна с теб. Проблемите във висшето образование не идват от средното. Основен фактор е, че разрешиха "платеното" обучение. Всеки, който иска може да стане висшист - просто си се записва и плаща, а ВУЗовете толерират този подход - нали парите валят. А сега е на път съвсем да се изроди като отпадне "държавната поръчка". Хората имащи желание да учат трябва да имат и пари да го направят. Излиза че всеки с пари ще може да стане висшист независимо от умствения си багаж.
Виж целия пост
# 47
Има и нещо друго - висшето образование е толкова обезценено, че вече се приема за задължително условие за започване на работа.
Някой може ли да ми обясни защо ѝ е висше на една продавачка? Или защо цех за алуминиева дограма търси работници с минимум средно образование? Работници, не ръководен персонал!  Shocked
А учените от БАН се притесняват, че ако ги изгонят от там, няма къде да работят. Горките, не знаят, че всеки производител на безалкохолни ще ги приеме с радост да пълнят бутилките му.  Mr. Green
Виж целия пост
# 48
И какво му е на платеното образование? Предпочитам да плащам семестриална такса в частен ВУЗ, отколкото да давам съвсем нелегално повече от година пари за частни уроци, че евентуално да вляза държавна поръчка или в държавен ВУЗ. По-добре който иска и е готов да си плаща да учи, но ситото на вече влезлите да е по-дребно. Така или иначе в първи и втори курс се разбира кой иска да учи и кой може да учи. Някои честни ВУЗ-ове започнаха повече да държат на качеството на студентите и дипломираните, защото и те гонят имидж.
Виж целия пост
# 49
Радостинче, в това е проблемът. Ти даваш пари за частни уроци да научиш достатъчно за да влезеш в отпуснатите бройки държавна поръчка. Нали затова говорим - за научаване, не за тапия. Дали ще ги дадеш за частни уроци, или ще си скъсаш ... седалката сама, резултатът ще е знание.
Виж целия пост
# 50
Аз също подкрепям това решение,много ми допада.
Имам лични наблюдения,виждала съм как учител моли учениците вътре в барчето да влязат в час. #CrazyТова бяха ученици последна година и не виждам смисъл да ходят на училище,щом киснат все по барчета. Peace
Виж целия пост
# 51
На частните уроци младежите не се научават по-добре да боравят с информация и не стават по-грамотни, а да покрият нарочно завишените критерии на ВУЗ-овете. Това са две различни неща. Всички знаем кой, как и защо дава кандидат-студентски уроци и колко грамотни влизат студентите. Те буквално зазубрят готови дадени неща на уроците, а това не са трайни знания. Ти сама можеш да се убедиш колко са грамотни днешните журналисти, а само СУ има такъв факултет и там има цели 3 изпита за влизане.

Когато семестриалните такси са солени, стимулът е по-голям и съответно и изискванията на студентите стават по-големи. За държавните ВУЗ-ове е ясно - нищо не си дал, нищо не си взел. Но я се изръсвай по хилядарка на семестър в някой частен ВУЗ и си помисли дали ще търпиш да те правят на идиот, да се пропускат упражнения, защото преподавателите имат друга работа или да се гаврят с теб на изпит.
Виж целия пост
# 52
Мамма за съжаление потвърди моите предположения, че нивото в БГ-университетите е отчайващо вече. Ето предната седмица ми казаха за още двама познати, които се опитваха да учат в Германия, имаха финансова подкрепа от родителите си и не работеха по време на семестъра, но пак не успяваха да си вземат изпитите. Дори сменяха специалността и университета колкото пъти беше позволено. Накрая видяха, че няма да вземат висше тук и се върнаха в БГ. И предната седмица разбрах от общи познати, че им било много хубаво в БГ, работели си нормално на пълна работна седмица и си вземали изпитите без проблем. Rolling Eyes

Този сценарий се разиграва по мои наблюдения при поне 50% от студентите тук. Та явно има нужда да се приеме, че не всеки става за висшист...
Виж целия пост
# 53
Радостина, ти си предубедена.
Имам наблюдения над висшето образование от далечната 1990г до ден днешен, наблюденията ми обхващат сриването на системата в 1 университет. Не съм плащала за частни уроци по време на следването, нямах дори такса. Въпреки всичко никой преподавател не си позволяваше поведението описано от теб. Сега преподавателите като им платиш 1000лв семестриална такта не смеят да те скъсат, защото ще си вземеш книжката и ще идеш в друг униревситет, в който се изкарва по-лесно. За студентите важна е тапията, а за преподавателите - парите. И вълкът сит, и агнето - цяло, само дето "безплатен обяд няма" та кой се е жертвал вместо агнето не се знае.
Виж целия пост
# 54
Кой ти говори за далечната `90 година? Това си беше друго поколение. Говоря за днешно време и имам преки впечатления, защото съм в студентска среда и много добре виждам разликата в знанията на днешните студенти и в поведението на някои преподаватели.
Това, за което говориш е повече за първи и втори курс при бакалаврите. И пак много окапват. Има си частни ВУЗ-ове, които държат на качеството на обучението. Но като цяло сега държавните учебни заведения са много зле, защото много преподаватели им са на хонорар в частните такива и търчат напред-назад. При положение, че му тече заплатата на държавно, защо да не побачка и на частно?

А по магистърските програми най-много си личи качеството на ВУЗ-а. Ако и в магистърската се кара всичко като в бакалавърската, зарежи.
Виж целия пост
# 55
За мен дискусията е просто разбиваща. Направо не знам...
Вместо да работим над стабилизиране на системата, да обучаваме преподаватели, да ценим труда им, да противостоим на безхаберието на държавата в политиката спрямо младите, какво се получава?

Държавата абдикира от проблема, че по-лесно да се каже - така и така са необразовани, за какво да харчим за тях пари и да инвестираме? Дай да убедим гражданите, че просто не си заслужава, а висшистите ни били много. КАК ТАКА да са много! Какво представлява страна без специалисти? Защо едни да могат, а други не. Вие избщо замисляте ли се, че в момента тече дискусия, тясно свързана с чиста проба расизъм?
Аз съм ЗА привличане на циганите и турците, и българите от по-непросветените семейства в училище. Готова съм да правя публични курсове безплатно, да ходя по места, да мотивирам, само и само да има повече образовани хора. А ние коментираме, че било хубаво направо да не се учи много.

Мамма, проблемите в университетите идват пряко от проблемите в средното образование, а мен ако питате - направо в началното образование. В крайна сметка, децата се учат да четат и пишат в 1-4 клас. Какво става там? Аз например не знам, а съм даскал...

Говорила съм с професори и доценти. Това са същите хора от преди, просто студентите са други, нямат капацитет да обемат информацията, нямат пространствено мислене, няма дори култура на изказа. Казвали са ми 20 годишни, че ме четат с речник в ръка!
Виж целия пост
# 56
Радостинче, ще бъда още по-конкретна. Не искам да те убеждавам в нищо.
Наблюденията са ми от 1990 до ден днешен. Не само от 1990г. Зарежи частните ВУЗОве, пиша за ТУ-София. Когато човек е убеден в нещо отказва да погледне нещата под друг ъгъл, затова няма да споря с теб.
Знам аз как учих, знам колко са ме късали, знам колко отпадаха първата годин, знам и други, които отпаднаха 4 курс. Знам и времето, когато решиха да разделят висшето на бакалавър и магистър. Сега наблюдавам човек, който изкара бакалавърска програма и сега кара магистърска.
Виж целия пост
# 57
За ТУ имам предимно хубави отзиви. Там наистина е друго нивото.
Обаче, други прехвалени държавни вузове са си пълна скръб.
Виж целия пост
# 58
Занда, съгласна съм с теб, че държавата абдикира.
Но все още смятам, че проблемите в средното образование идват като следствие от висшето. Не може един кандидат учител да идва при мен за консултация за дипломна работа, която е на нивото на проект за техникум (както се казваше на времето) и аз да остана замаяна от глупостите, които пише вътре. Естествено вината е на този, който го е пуснал после да се дипломира.

Радостинче, ТУ е нищо с времето, когато аз бях там, а моето време там е нищо с времето, когато родителите ми са били там. Въпросът е защо с течение на времето този ВУЗ, за който имаш "хубави отзиви" нивото е занижено толкова много.
Виж целия пост
# 59
Работата е ясна - пак се появи хубавият стар порочен кръг. Щом учител по английски може да стане човек без завършена поне езикова гимназия, да не говорим за английска филология, а само на база изкаран курс по определена система 2-3 нива, какво ниво ще търсим на езиковото обучение! И за всичко е така.
Преди години, на стари години трябваше да пиша курсова работа, която беше оценена много високо, но предизвика учудване защо съм си правила труда да пиша курсова работа, която е на ниво на дипломна. Върви, че обяснявай, че предлагаш един продукт, който ти е визитната картичка и е важно да е изработен качествено.

Както някой каза - толкова си могат, това е нивото. Лошото е, че в училище ги товарят с прекалено много и неразбираема информация, която не им върши работа. Поне да се научат да пишат грамотно.

Повече няма да засягам вузовете, че оспамихме темата.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия