В защита на Българския книжовен език!

  • 48 534
  • 1 235
# 1 095

Ниара, браво, много подробно и изчерпателно интервю! Много добре е обоснована тезата.

Мисля, че точно в този смисъл трябва да е и нашето писмо. За това става дума. Няма смисъл да преповтаряме предишните си писма. Сега трябва да настояваме текста за усвояването на българския книжовен език т.4, чл.16, да бъде изпълнен със съдържание, за да се гарантира по-специалния му статут и всичко, което следва от това. По-напред съм писала подробно, няма да повтарям и задръствам темата, нямам и време. А и Лютви Местан е казал всичко перфектно.
Виж целия пост
# 1 096
Само да поясня - всякакви официални писма до официални институции оттук нататък, които са извън искането в петицията, могат да се правят единствено от собственото име на автора на съответното евентуално писмо.

100-тината хиляди български граждани, които подкрепиха петицията, са сложили имената си под нейния изключително ясен и точен текст, което предполага определени граници при позоваването на тази петиция в бъдеще.
Това - за сведение на всеки, който пожелае да го прави.


Ако текстът на защитаваната от нас разпоредба се запази и не се внесе нов, който да я обезсилва или да пречи на изпълнението й, в образователната ни система ще останат открити далеч по-съществени неща.
Като, например, стремежът да се подсигури законодателно безнаказаното закриване на българските училища - въпреки прокламираните промени за някакви "защитени училища" (или даже чрез неговото въвеждане - какви са всички останали училища: незащитени?!).
Ще останат и продължаващите експерименти в тях, провеждани единствено за прибирането по всякакъв начин на държавни (и други) пари - като безумията с "програмите" за пръстовите отпечатъци на децата при посещенията им в училище, с шпионирането им чрез камери в училищата и пр. хрумвания на отделни хора, отвличащи вниманието от най-важния въпрос: въпросът за причините за разрушената образователна система.
Както и за текущото й доразбиване и принизяване на нивото й - чрез безнаказано бъркане по българските закони ден през ден и хаотичното налагане на всякакви чужди, доказано слаби "модели" каквото е отмяната на конкурсните кандидат-студентски изпити и хиляди други приумици, подплатени с "европейската ни принадлежност" и други нови идеологеми.



Виж целия пост
# 1 097
Напротив, хората са се подписали в „В ЗАЩИТА НА Т. 4, ЧЛ. 16 ОТ ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА”. Наредбата към нея, освен всичко останало, ще я защити от бъдещи посегателства, от бъдещи твърдения, че това е формален и недействащ текст. Специалното ДОИ, отнасящо се специално към тази точка, към усвояването на българския книжовен език ще бъде законовия гарант, законовото исискване, за не просто усвояването някак на българския книжовен език, а за усвояването му на определено ниво, ще бъде законовия стандарт за качество при усвояването, ще бъде законовото изискване за грамотност на всички български граждани по отношение на книжовния български. И това изискване ще бъде подплатено от реални норми. Българският книжовен език ще получи статута, който следва и трябва да има, който преди това е записан и в Конституцията. Не е задължително в следващото писмо да се позоваваме на петицията, но хората са се подписали точно в защита усвояването на бълг. книжовен език да бъде гарантирано законово, законово да се гарантира нивото и качеството на усвояването, да се изисква високо ниво на владеене на книжовния български във всички институции, да се противопоставим на неграмотността, да се спази Конституцията.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

„Настояваме да не бъде погазвана Конституцията на Република България!

В нея изрично е записано, че официалният език в страната ни е българският език.Това означава той да бъде задължително изучаван и усвояван на нужното високо ниво във всички български училища, от всички български граждани и на също такова ниво да бъде изискван и използван във всички български институции.

Призоваваме всички ние, като български граждани, да се противопоставим на все по-настойчивото утвърждаване на неграмотността като норма в най-новата история на България!”


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Точно това ще гарантира тази наредба, това ДОИ отнасящо се именно за т.4, чл.16 от ЗНП, ще гарантира статута и неприкосновенността на българския книжовен език, като символ на нацията ни, като основа и необходимост за образоваността и грамотността на българите. Това ДОИ няма да бъде пипано и променяно като ДОИ за учебното съдържание, защото ще има друг смисъл, друга функция, друг статут, защото и българският книжовен език не е просто предмет от учебното съдържание, той има много по-голяма роля и значение.
Виж целия пост
# 1 098
... Специалното ДОИ, отнасящо се специално към тази точка, към усвояването на българския книжовен език ще бъде законовия гарант, законовото исискване, за не просто усвояването някак на българския книжовен език, а за усвояването му на определено ниво, ще бъде законовия стандарт за качество при усвояването, ще бъде законовото изискване за грамотност на всички български граждани по отношение на книжовния български. И това изискване ще бъде подплатено от реални норми. Българският книжовен език ще получи статута, който следва и трябва да има, който преди това е записан и в Конституцията. Не е задължително в следващото писмо да се позоваваме на петицията, но хората са се подписали точно в защита усвояването на бълг. книжовен език да бъде гарантирано законово, законово да се гарантира нивото и качеството на усвояването, да се изисква високо ниво на владеене на книжовния български във всички институции, да се противопоставим на неграмотността, да се спази Конституцията...

Ето с тези думи горе по никакъв начин не можеш да обориш който и да е ентусиаст, предлагащ ДОИ за книжовния български език да влезе (чрез допълнен сега законов текст) в наредбата за ДОИ за учебното съдържание.
Защото той може да ти каже абсолютно същото и да е толкова искрен в ентусиазма си, колкото ти.
Истинските аргументи да остане не само чл. 16, т. 4, но и препратката към нея в чл. 17, т. 4 могат да бъдат изтъквани, но са малко по-различни (ако въобще се налага да се формулират).
Аз вече споменавах  повечето от тях - още преди който и да е да заговори за въпросния чл. 17, т.4 и да бъдат заобсъждани паралелно и двата (с чл. 16, т. 4), да се направи ясно и за не-юрист какво означава едното и какво другото (отбелязаното в  §3 от проектозакона на МС), да се схване наглата лъжа на министерските чиновници при всеки техен гастрол по някое СМИ (в началото на цялата история), че "отмяната на чл. 16, т. 4 е всъщност отмяна на една наредба"...
Последното, от своя страна, е главната причина изобщо да се амбицирам по темата.

Затова, ако ще се пише обобщаващо становище от името на инициаторите на подписката (петицията) по въпроса за книжовния български език и принадлежността му към списъка с ДОИ, нещата трябва отново да бъдат толкова прецизни, колкото досега.
Виж целия пост
# 1 099
При първа възможност ще помисля над текста. Само с тези думи не, но и с тях. Много съм писала назад.

Холограма, т.е. ти си против наредбата за ДОИ към т.4, чл. 16? В първия вариант на петицията, Буба Мара предложи да добавим текст, в който да настояваме за тази наредба. Аз го добавих, ти настоя да го махнем, съкратих го на едно изречение, също смятах, че е много важен, но ти в крайна сметка го махна. Защо си против тази наредба, а в същото време толкова ревностно защитаваше точката? Ако бяхме оставили текста, сега можеше и да не се налага да пишем ново писмо. Можеше и предложението на Вълчев да не беше прието, текстът на т.4, чл.16 да се урежда от ДОИ за учебното съдържание. Без тази наредба няма да сме довършили работата, ще е свършена само наполовина. Текстът няма да е защитен и ти много добре го знаеш.
Виж целия пост
# 1 100

..............................
Българското образование беше на много високо ниво - и основно, и средно, и висше.
............................................

Така е, под целия този ти постинг мога да се разпиша с две ръце, само не разбирам каква конкретна връзка има в случая с целта ни, да довършим започнатото. Ако имаш предвид да разширим позицията си, да е по-цялостна и да обхване проблемите в образованието като цяло, поне да ги засегне, добре, но аз няма поглед в/у цялата система и съответно проблемите в нея. Но съм на 100% съгласна, че системата работеше, много добре, това беше факт, и че в целия хаос от демократични промени, окепазиха и нея. Но какви точно искания следват от това умозаключение, не мога сега да измисля. Да върнат предишната система в предишния й вид? Принципно не е лошо като идея, но дали е възможно на практика. Като си помислиш що пари са похарчили за да окепазят нещата,  силно се съмнявам, че така лесно ще си признаят гафа, и ще върнат системата в първоначалния й вид. Това естествено не ни пречи да настояваме за това. Може сега, може и в по-късен етап, както ви казах промени предстоят, те го казаха, така че сега е момента, ако ще искаме и настояваме за нещо, да си избистрим какво точно ще е то и да го направим.
Виж целия пост
# 1 101
Само едно ще ви кажа. Ако върнат старата образователна система (по която повечето от нас са израснали), се връщам веднагически в България, децата ми да завършат тук училище.
Виж целия пост
# 1 102
Само едно ще ви кажа. Ако върнат старата образователна система (по която повечето от нас са израснали), се връщам веднагически в България, децата ми да завършат тук училище.

Имайки предвид демографската криза и изключително сериозния проблем с изчезването ни като нация, това е много, много добър довод, да възстановим образователната си система. Статистиките показват, че наистина изчезваме, без майтап, за това работят всички министерства, ние ги подкрепяме, и с пасивност, и с незаинтересуваност, и с ниска раждаемост, всички сме целеустремени към изчезването си. Не знам дали има някакъв световен заговор срещу нас, като нация Mr. Green, но дори и да е така, то и ние сме в кюпа, със сигурност вършим по-голямата работа. Tired
Виж целия пост
# 1 103
Само едно ще ви кажа. Ако върнат старата образователна система (по която повечето от нас са израснали), се връщам веднагически в България, децата ми да завършат тук училище.

 Peace

А аз спирам да мисля накъде да бягам...
Виж целия пост
# 1 104
Само едно ще ви кажа. Ако върнат старата образователна система (по която повечето от нас са израснали), се връщам веднагически в България, децата ми да завършат тук училище.
да кажа и аз, на чист български, семуа ту.
обаче, ядец.
Виж целия пост
# 1 105
... Холограма, ... ти... Буба Мара...Аз... ти... но ти...
Ако ти не беше... сега можеше...

А-а, не така, че (както споменах по-преди) съм холерик и разни художествени измислици ми действат възбуждащо.

Който иска ретроспекции – има две теми: с 16 и с 55 страници. Може да чете.

Аз наистина смятам, че задачата беше да се защити законовата разпоредба именно на чл. 16, т. 4 и книжовният  български език да остане изрично споменат в списъка, към който се прилагат държавни образователни изисквания.
Точно това беше проблемът: че се гласеше заличаването на книжовния български език от държавните образователни изисквания в закона - чрез поправка с някакъв си параграф (§ 2) на някакъв си правителствен проектозакон за поредното ровичкане в ЗНП.

Именно за това беше борбата – усвояването на книжовния български език в българското училище да остане гарантирано със Закона чрез изричното му споменаване в чл. 16 на ЗНП.

Това беше желанието ми – да се изясни на хората как чиновниците от МОН вършат престъпление като заблуждават народа, че отмяната на т. 4 от чл. 16 на ЗНП (т.е. отмяната на задължението книжовният български език да се усвоява в училище до определено ниво, изисквано от държавата по силата на закона) била всъщност отмяна на някаква си наредба.
Да се сетят всички, че наредбите са далеч под нивото на закона. Че наредбите са един от начините той да бъде изпълняван, но те не съществуват без него. 

Затова е петицията – тя е протест срещу опита да се заличи книжовния ни език от закона, където той предвижда задължителното му усвояване в училище до определено ниво.
Петицията се отнася до законовите гаранции, че въобще се предвижда степен на образование на българските граждани по отношение на родния им език, което държавата хем е длъжна да им осигури, хем - да изисква.

В текстовете си написах, каквото сметнах за правилно, а ти си забравила това:

Цитат на: teo7777
Холограма, видях ги. За мен са идеални, нямам забележки, мога да пускам петицията.
 
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279116.msg7002922#msg7002922

Ако петицията не беше написана така – кратко, ясно и точно (и на езика, който всъщност защитаваме), подкрепата нямаше да е толкова голяма, защото нямаше да се разбере същността на проблема.
Нямаше да стане ясно кой за какво се бори, ако въпросът беше омазан с разни истории за наредби и за самите държавни образователни изисквания  – хем несъществуващи, хем пък съществуващи, ама в друга наредба.

Виж колко ясно звучи:

Цитат на: Buba Mara
Да, погледнато от този ъгъл, имаш право..

Ей ти няколко отпратки, за да си припомниш хронологията:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279888.msg7094350#msg7094350
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279888.msg7095124#msg7095124
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279888.msg7095651#msg7095651
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279888.msg7095856#msg7095856

Главната задача беше да се изясни на хората това, дето щеше да им бъде омазано от лъжите на чиновниците.
И чак после да се коментират наредбите – има ли ги, няма ли ги, какви са тези, дето ги има и трябва ли въобще да се връткат от член на член из закона.
Идеите си от онзи етап смятам все още за актуални:

... Трябва да проверим по кои точно членове от АПК и други норми могат да бъдат съдени всички лица, лъжещи чрез средствата за масова информация, че заличаването на т. 4 от чл. 16 на ЗНП било "премахване на една наредба".
След като всъщност ТОВА Е ПРЕМАХВАНЕ НА ИЗИСКВАНЕТО НА ЗАКОНА, ЧЕ КНИЖОВНИЯТ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ТРЯБВА ДА БЪДЕ НАУЧЕН ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ,  ОЩЕ ДОКАТО ТЕ ХОДЯТ НА УЧИЛИЩЕ, ДОКАТО СА УЧЕНИЦИ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ (на съответно ниво).


Едно е да премахнеш изискването на закона да се изучава български език по държавни образователни стандарти (чл. 16, т. 4 от ЗНП).
Друго е да се премахне задължението именно министърът да отговаря за одобряването на тези стандарти (чл. 17, т.4 от ЗНП).
Трето и четвърто е да се премахне самата наредба, съответстваща на изискване на закона (ако изобщо министърът изпълни закона и издаде наредба)


Тео 7777, надявам се на повече прецизност в обобщенията ни занапред, за да запазим  желанието си да разговаряме.
Само така можем да стигнем и до въпроса с наредбите.
Виж целия пост
# 1 106
оф, няма смисъл май..........писах, обаче определено няма смисъл. вечно нещата свършват със сакндал и това е ужасно тъжно.
Виж целия пост
# 1 107
Холограма, при цялото ми уважение към теб, но не си коректна. Некоректно ме цитираш, къдриш си цитата както си искаш, в зависимост от това в какво искаш да убедиш другите. Това е точно художествен похват, а не моите думи. Това, че посочваш всички тези цитати и линкове, не е прецизност, не е и доказателство. Да не говорим, че е и напълно ненужно. Ставаше дума само за едно изречение, ето това:

   “Настояваме да се запази държавното изискване за усвояване на книжовния български език, както и да бъде изготвена наредба, която да урежда Държавните образователни изисквания относно усвояването му!”

Всеки може да го види там в първата тема, в предпоследния вариант на петицията.
 
Естествено, че не продължих спора за изречението, защото нямахме никакво време, никакво и да проваля цялата работа заради него, да влезна в безкрайни спорове, тогава, а и сега не смятам, че беше целесъобразно. Точката като цяло беше по-важна. Абсолютно си права, че една от причините петицията да има този успех е нейната краткост, яснота и точност. Но това изречение по никакъв начин не омазваше и не утежняваше петицията.
Съвсем съзнателно и нарочно, и сега няма да влизам в този спор, защото подобни разбори и връщане назад, не водят напред.


Едно е да премахнеш изискването на закона да се изучава български език по държавни образователни стандарти (чл. 16, т. 4 от ЗНП).
Друго е да се премахне задължението именно министърът да отговаря за одобряването на тези стандарти (чл. 17, т.4 от ЗНП).
Трето и четвърто е да се премахне самата наредба, съответстваща на изискване на закона (ако изобщо министърът изпълни закона и издаде наредба)


И аз, а и другите съм сигурна, че много добре разбираме разликата между тези три неща. В момента премахнаха именно изискването да има отделна наредба към т.4, чл.16, препратиха тази функция да се изпълнява от наредбата към т.3 и на практика пак спасиха министъра да не си свърши работата. Това го знаем и разбираме много добре, а ти най-добре и затова ми е толкова странно, че точно с теб трябва да споря за това, да има ли наредба или да няма.
Мен изобщо, ама изобщо не ме интересува какви лъжи мажат чиновниците, изобщо не ме вълнува да доказвам на хората каквото и да било и да разобличавам някой, единственото нещо, което искам е да имаме законови гранции, държавно задължение и отговорност, българският книжовен език да бъде съхранен (не по подразбиране, просто защото тъй или иначе си го ползваме), както и да бъде гарантирана грамотността на децата ни. Ако затова се налага да се противопоставяме на нечии твърдения и да разобличаваме някой, да, но като самоцел не ме интересува.




Мата, по официални данни на ООН, примерно! Ние сме най-бързо изчезващата нация в света. Това е най-големият проблем на България, дотолкова сериозен, че всички останали проблеми бледнеят пред него.
Тези статистики и данни не са от вчера, убедена съм, че информация за това има колкото искаш, поинтересувай се, прочети, аз нямам време да се ровя. Веднага се сещам за разговор с Атанас Семов, син на Марко Семов, който гледах онзи ден.  Ето едно интервю с него, между другото сега виждам, че и много интересни неща е казал и за образованието. Прочетете.

http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2909&sectio … =5&id=0001001


„Най-голямата тема на България през XXI в. е изчезването на българската нация. Ние сме най-бързо изчезващата нация в света по официални данни на ООН и държавата с най-висок отрицателен прираст в ЕС. Доколкото изобщо имаме някаква раждаемост, една значителна част от нея е циганска. Има социологически проучвания, които предвиждат, че към средата на века населението на България ще се е стопило с една трета и около половината от останалото ще бъде циганско. Това е проблем за Европа и огромен проблем за България. Търсенето на решение не може да бъде отлагано повече. Нужни са инструменти, които се използват за десетилетия и дават резултат също в продължение на десетилетия.”


„Образованието ни е в много тежка криза. Ние имаме студенти в юридическия факултет на елитния Софийски университет, които пишат "садия", а не "съдия". И те са вече 5-и курс.”
Виж целия пост
# 1 108
оф, няма смисъл май..........писах, обаче определено няма смисъл. вечно нещата свършват със сакндал и това е ужасно тъжно.

Ами Мата, за да не завършват със скандал, човек трябва да положи усилия, да се въздържа от необмислени коментари, да не води самоцелни спорове, просто за идеята да упражнява риториката си и да се доказва, и най-важното, да загърби егото си в името на общата цел.

Тука няма скандал, съжалявам, ако виждаш такъв, но няма. С Холограма спора е добронамерен, конструктивен, както виждаш няма глупави изцепки, опитвам се да я/го убедя да се борим за наредбата. Той/тя нещо ме финтира. Mr. Green

Вече ти отговорих на поста, който си изтри.
Виж целия пост
# 1 109
Когато човек загуби ориентация, е много лошо.

Оттук нататък е достатъчно едно-единствено нещо - да се поиска още веднъж законът, освен да не бъде променян, да бъде спазен.
Ако някой реши да го стори сега (вече само това - защото сега е времето акцентът да е този), е длъжен да го направи със същата прецизност, с която изобщо беше обяснен проблемът.

Бяха разграничени далечни от съзнанието на хората - чисто правни постановки от чиновническите  тиради, с които те се опитаха да заличат истинската същност на готвените промени.
Вече не е нужно дълбаене в правни понятия и клишета.
Ако някой е зорлия да ги ползва занапред, трябва първо сам да се ориентира в тях, за да не бъде оплескано свършеното дотук.

Успех.

ПП Пак казвам - ако този толкова нагъл опит за самообслужване със законите бъде наистина пресечен по отношение на езика (както се очерта), важно е в пушилката от борбата по този въпрос да не потънат останалите, също толкова нагли мераци за законовото подсигуряване на други престъпления срещу образованието.
Например - безнаказаното закриване на училища (докато се въвеждат "статути" именно за "защитени" такива), лишаването на учениците от досегашни законни права, отнемани само заради комфорта на чиновниците-"реформатори" и т.н и т.н...
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия