В защита на Българския книжовен език!

  • 48 689
  • 1 235
# 885
Майчета,предлагам в петък,така и така явно ще се съберем по-голямата част,преди митинга,или след това,да поговорим,и да решим от тук на къде...Защото Мишел е права,май ги постреснахме,трябва да доавършим започнатото до край!!!
Виж целия пост
# 886
Яд ме е че не мога да дойда на митинга, но дребосъка се контузи пак и не иска да ходи, а не мога да се понеса с количка или да я нося на ръце през цялото време. Много съжалявам, защото ми беше удобно като време.
Виж целия пост
# 887
Какви преподаватели от СУ, има цял институт в БАН, където това му е работата.

Абсолютно точно!


Ако изземат по някакъв начин и тази му компетентност, изискванията ще заприличат на същото мазало, каквото сега са учебници, наредби и други нормативни актове, писани от министерски и други чиновници.
Преподавателите от СУ се учат от нормите на БАН за езика.
Виж целия пост
# 888
Изгледах три пъти новините и останах с впечатление, че "Професионални патриоти" не са отнася за нас. Не съм чел абсолютно всичко по темата, пъс и явно комуникирате и по други начини, така , че малко ми се губи връзката. Останах с впечатление, че тая част от закона изисква и предполага нещо като стандарт, които трябва да регламентира какво значи добро владеене на книжовен български език. Това никой не го е правил, и сегащния министър и МОН не иска да го прави, а го прави уязвим, когато атакуват държането на матури. И човекът вместо да направи каквото трябва, е поискал да го резнат. А сега кзва, а бе, добре, живейте, нека да остане.

Отнася се за всички, които защитаваха прословутата точка, само една малка точка от целия Закон за народната просвета, но само колко хора застанаха зад нея, надали остана човек, който да не разбра и да не чу за тази точка. Всички разбраха какво седи зад нея, само не и и законотворците ни. Но все пак проф. Пантев според мен, намекваше за други хора, не вярвам да е имал предвид нас и академиците от университетите.
А иначе Вълчо и 10 пъти да изгледаш новините, пак ще ти е трудно да разбереш какво изисква и предполага въпросния текст от закона. Доста изчетохме и изписахме тук, за да се ориентираме в целия абсурд и за да сме в състояние да му се противопоставим. Иначе не става, що алинеи и подточки се изстреляха, само и само да се оправдаят, защо искат да заличат текста. Безумие, дори не смея да си помисля за всички останали промени, които искат да правят, ако на подобен принцип взимат решенията и гласуват. ooooh!
Виж целия пост
# 889
... дори не смея да си помисля за всички останали промени, които искат да правят, ако на подобен принцип взимат решенията и гласуват. ooooh!

Ми какъв друг мислиш, че им е принципът. Само дето към картинката трябва да се добави и това, че всичко става с няколко депутата в залата - с натежали от чужди карти джобове.
Виж целия пост
# 890
За да се престане с локумите за това как нашата точка се била "дублирала" и как вече стандарти за владеене на КНИЖОВНИЯ български език си било имало на друго място из законите, вижте какво има всъщност.

Вижте как ИЗРИЧНО ЗАКОНОВО ИЗИСКВАНЕ, че книжовният български език трябва да се усвоява по държавни образователни стандарти (което искат да заличат) се смесва с някаква си наредба (за учебното съдържание), описваща вече (според тях) такива стандарти.

Вижте как изглежда  такава НАРЕДБА ЗА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ (с която можело според сегашните чиновници в МОН) да се замести законовото изискване за усвояването на КНИЖОВНИЯ български език:

http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … ch_sadarjanie.pdf


Моля, обърнете внимание къде и как е споменат КНИЖОВНИЯ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
(както каза един доцент - Ми, че той не се ли "подразбира"?)

С две думи: някои си представят стандартите като листовка на КАТ, като TOEFL.
Вижте как си представят от МОН изисквания за владеене на книжовен български език в тяхна наредба.
ПАК КАЗВАМ - непрекъснато коджа-чиновниците от МОН  се опитват да подменят понятията.
Внушават навсякъде, че  ЗАКОНОВ ТЕКСТ, разпореждане в закона ЗА ТОВА, ЧЕ КЪМ УСВОЯВАНЕТО НА КНИЖОВНИЯ НИ ЕЗИК трябва да се прилагат държавни образователни изисквания може да се подмени с въпроса за наличието или отсъствието на самите тези изисквания в ПОДЗАКОНОВ нормативен акт.
При това "наличните" изисквания са за нещо друго, не за владеене на книжовния български език.
Виж целия пост
# 891
Видяхте ли колко подписа набра петицията?  Simple Smile


При това "наличните" изисквания са за нещо друго, не за владеене на книжовния български език.
Ето това е много важно да се разбере!
Надявам се, че няма да се сърдиш, за променения размер на буквите.
Виж целия пост
# 892
Видяхте ли колко подписа набра петицията?  Simple Smile

50130... по моя  Laughing.

Виж целия пост
# 893
Не искам да ме заливат с разни закони,подзаконови актове и тем подобни простотии на възможно все по-трудно достъпен юридически език. Искам да е ясно и просто- след като официален език е българския,то и усвояването на книжовния български език трябва да е законово регламентирано и да се прилагат всички изисквания произтичащи от това и то от държавата разбира се.И това не трябва да подлежи нито сега,нито в бъдеще по никакъв начин и от никой разтропан юрист на тълкуване.Кратко,ясно и точно. Това е моето мнение.Подписах петицията още преди седмица,изпратих я и на всичките ми познати в БГ. и в чужбина.Радва ме това,че броя на подписалите нараства толкова бързо и ще продължава да расте,сигурна съм.УСПЕХ.   
Виж целия пост
# 894
Видяхте ли колко подписа набра петицията?  Simple Smile

50130... по моя  Laughing.


51 200  bouquet
Виж целия пост
# 895
Собствената ми бабка ме помоли да я подпиша в петицията (че тя е възрастна вече и компютрите са й много страшни Laughing). Ама, има акъл да схване веднага същността на проблема.
Виж целия пост
# 896
При това "наличните" изисквания са за нещо друго, не за владеене на книжовния български език.
Ето това е много важно да се разбере!

За да сме точни, има едно място, където се казва, че изискванията в наредбата за учебното съдържание (каквато съществува сега) имат връзка с овладяването на книжовната норма на българския език.
Това е в Приложение 1 на цитираната наредба за учебното съдържание.
И това става ИМЕННО заради сега съществуващото изрично изискване на действащия в момента закон. Изискване, за което са се подписали 52 000 българи до този момент.
Самата наредба, естествено, се позовава именно на него:

Приложение № 1 към чл. 4, т. 1 (на наредбата)
ДЪРЖАВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Културно-образователна област:
Български език и литература
Учебни предмети:

български език и литература
Обща характеристика на културно-образователната област
Български език и литература
I. Място и роля на културно-образователната област "Български език и
литература" в системата на общообразователната подготовка
Изучаването на български език и литература в средното училище цели постигане
на определено равнище на комуникативна компетентност чрез:
1. Овладяване на знания, умения и отношения, формиращи езиковата
компетентност, а именно:
- овладяване книжовната норма на българския език (ЗНП, ДВ, бр. 36 от 1998 г.);
- овладяване употребата на езиковите средства в различни комуникативни
ситуации;
- овладяване на умения за изграждане и възприемане на текстове,
функциониращи в комуникативната практика.
2. Овладяване на знания, умения и отношения, формиращи литературната
компетентност, а именно...


Ние попитахме - АКО ИЗРИЧНОТО РАЗПОРЕЖДАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ИЗИСКВАНИЯ ЗА  УСВОЯВАНЕ НА КНИЖОВНИЯ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК БЪДЕ ИЗТРИТО, кое ще попречи на чиновниците-изпълнители да изтрият книжовния български език от която и да е наредба.

За фон на питането да сложим и нейните преходни разпоредби:

Преходни и Заключителни разпоредби (на наредбата за учебното съдържание)
§ 1. Държавните образователни изисквания за учебно съдържание се прилагат в
съответствие с въвеждането на учебния план и се изменят след оценяване на тяхната
приложимост.
§ 2. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на
образованието и науката.
§ 3. Тази наредба се приема на основание чл. 17, т. 4 от Закона за народната
просвета.
§ 4. Наредбата влиза в сила от...

 
Виж целия пост
# 897
Да, прехвърляйки набързо линка, който си пуснала, го видях това за овладяването на книжовната форма, хубаво е, че го има, но какво от това. Това не е никаква гаранция. Щом тези учебни планове се уреждат с наредба на министъра, не се гласуват, не се подлагат на обсъждане, не се подписват от президента, кой и как може да ти гарантира тяхното съдържание. Кой и как ще ти гарантира, че този текст - овладяване книжовната норма на българския език (ЗНП, ДВ, бр. 36 от 1998 г.); няма да изчезне тихомълком, така както тихомълком искаха да заличат т.4, чл. 16. Благодарение само на една случайност и на огромния обществен дебат и натиск, не успяха.
Мисля, че само на още едно място в учебния план мярнах "книжовен български", всичко останало се отнася до "български език и литература".
Виж целия пост
# 898
Този текст съществува в наредбата, именно защото ЗАКОНЪТ СЕГА ГО ИЗИСКВА.
И това ясно е указано в наредбата.

Затова е толкова естествен принципът на върховенството на закона.
Защото той е работа на законодателната власт , ИЗБИРАНА от народа.

А наредбите и другите подзаконови нормативни актове са дело на назначавани и уволнявани според партийната и политическата конюнктура чиновници. Тези чиновници са изпълнители на законите, викат им изпълнителна власт.

Както видяхме министърът на просветата не е много изпълнителен.
Какво ще го накара да бъде такъв като се заличат накрая и законите, които той е назначен да изпълнява. Ще останат само личните му виждания за смисъла на живота и други такива неща...
(Както и некои лични съображения, които, естествено, ще има право да разказва в наредбите си)
Виж целия пост
# 899
... Кой и как ще ти гарантира, че този текст - овладяване книжовната норма на българския език (ЗНП, ДВ, бр. 36 от 1998 г.); няма да изчезне тихомълком...

Ама как тихомълком. Съвсем гръмогласно ще си изчезне.
Цитатът в червено е изискване на закона.
Затова влиза в наредбата (наредбите са актове, чрез които законите се изпълняват).
Това в скобките е нашият текст от Закона за народната просвета (ЗНП, ДВ, бр. 36 от 1998 г.).
Няма друго място в ЗНП, където да има изискване за усвояване на нормата на книжовния български език (и то чрез издаване на друг нормативен акт, където тя да се опише подробно). Нали затова го защитаваме - баш този текст.
Като зачеркнат законното основание за изисквания към усвояването на книжовния език (чл. 16, т. 4 от ЗНП), кое ще ги задължава да ги пишат в наредбите си.

И как наредби, в които някой чиновник не  е включил такова изискване, биха били незаконосъобразни?
Т.е. как наредби без изискване за усвояване на книжовния език ще подлежат на отмяна, ако го няма законът (съответния изричен текст), който да разпорежда това.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия