Отново за проговарянето?

  • 23 694
  • 222
# 120
Дъщеря ми е на 3г.и 6м. и още не може да казва "Р", не изговаря повечето от думите правилно,отказва да научи и каже стих и песен.
Моля, да ми помогнете да се справя с тези проблеми.Ако някой знае някое упражнение да се научим да казва м "Р",моля да го споделите с мен.
Благодаря!

Ходете на логопед, тук от форума няма как да ти кажем упражнения за научавана не "р"-то.  Peace
Виж целия пост
# 121
Дъщеря ми е на 3г.и 6м. и още не може да казва "Р", не изговаря повечето от думите правилно,отказва да научи и каже стих и песен.
Моля, да ми помогнете да се справя с тези проблеми.Ако някой знае някое упражнение да се научим да казва м "Р",моля да го споделите с мен.
Благодаря!

Ходете на логопед, тук от форума няма как да ти кажем упражнения за научавана не "р"-то.  Peace

Аз само мога да ти кажа тренировка за "Л"-то Grinning
Виж целия пост
# 122
Много хора вече са пуснали таблици за възраст и говорно развитие, вкл. аз, така че няма да ги повтарям. Намирам, обаче, изказването, че до 4 години проблеми не могат да се диагнозират, невярно и подлъгващо. Около 2 години вече се правят евалюации. Езиковите патолози днес вярват, че колкото по-рано се почне, толкова по-добре!

Ето част от сайта на организация за езикови патолози (те гледат като сравнение и една от таблиците, които аз публикувах по-рано):

Seek an evaluation if a child over 2 years old:

--can only imitate speech or actions and doesn't produce words or phrases spontaneously
--says only certain sounds or words repeatedly and can't use oral language to communicate more than his or her immediate needs
--can't follow simple directions
--is more difficult to understand than expected for his or her age. Parents and regular caregivers should understand about half of a child's speech at 2 years and about three quarters at 3 years.


С други думи, тревожните знаци за дете между 2 и 3 години са:
--детето може само да имитира говор без да произвежда спонтанно думи и фрази
--не използва говор за да комуникира непосредствени нужди
--говора на тези деца се разбира по-трудно от нормално (виж таблицата, която съм посочила по-рано). Не само родители, но и други, които комуникират с децата трябва да разбират поне половината от това, което децата казват на 2 год. и преди 3!

На 2.5 години се очаква децата да формулират прости словосъчетания и изречения (от 2-3 думи), та дори и не граматично правилни. Ако има съмнения, след консултация с педиатър се извършват прегледи с езиков специалист + психолог.  Идеята зад такива консултации е да се установи дали детето е просто late bloomer, t.e., по някакви много индивидуални причини говор се развива по-късно или наистина има някакъв проблем.

Спорът за кога деца трябва да пишат и знаят букви или цифри ми изглежда извън оригиналната тема, защото кога тия неща се правят зависи от обществото, в което дете расте. Има държави, в които се очаква децата на 4 години да знаят буквите и да ги пишат. 

Виж целия пост
# 123
Дъщеря ми е на 3г.и 6м. и още не може да казва "Р", не изговаря повечето от думите правилно,отказва да научи и каже стих и песен.
Моля, да ми помогнете да се справя с тези проблеми.Ако някой знае някое упражнение да се научим да казва м "Р",моля да го споделите с мен.
Благодаря!

Все още ви е рано да се притеснявате за този звук.  Peace

"Р" и "Л" са едни от най-трудните за артикулация български звукове и се появяват доста по-късно в езиково-говорното развитие на детето - толерансът е до към 6г.в.
Постановката на звука е специфична и трябва да се направи от специалист. Съветът ми е ако до към 5г.6м. детето ти не го каже, да потърсите логопед.  Hug
Виж целия пост
# 124
Аз само мога да ти кажа тренировка за "Л"-то Grinning

Наистина ли? Би ли я написала тук? Срам не срам, аз не мога да казвам 'л', а някак ... да ходя на логопед на дърти години не ме привлича.
Виж целия пост
# 125
Сега като отворихте дума за "р" и "л" да попитам...
Синът ми е на 2,7 г. От проговорилите рано деца е. Роди се с къса юздичка, но въпреки това проговори нормално. Късно го заведох да му я коригират - след 1,7 г.
Сега гледам, че от няколко дена се опитва да докара "р" и "л", но някак си странно се получава... Все едно устата му е пълна със слюнка - така излизат звуците. Понякога успява да ги каже, друг път е все едно си прави гаргара.
Това в реда на нещата на нацелване на звуците ли ще е или да търся консултация своевременно?
Виж целия пост
# 126
Сега като отворихте дума за "р" и "л" да попитам...
Синът ми е на 2,7 г. От проговорилите рано деца е. Роди се с къса юздичка, но въпреки това проговори нормално. Късно го заведох да му я коригират - след 1,7 г.
Сега гледам, че от няколко дена се опитва да докара "р" и "л", но някак си странно се получава... Все едно устата му е пълна със слюнка - така излизат звуците. Понякога успява да ги каже, друг път е все едно си прави гаргара.
Това в реда на нещата на нацелване на звуците ли ще е или да търся консултация своевременно?

Не ти е необходима консултация на тази възраст на детето специално за тези два звука.   Hug
Виж целия пост
# 127
Моята дъщеря проговори още на 1годинка и малко. Говореше почти всичко като голяма само някои думички на бебешки. И то не толкова на бебешки ами ако са и трудни малко променяше звученето. Grinning. Но синът ми до 2год. казваше само мама, тати, кака ,баба, дядо и някакви такива кратки. Бяхме се притеснили, че на тази възраст не може да говори. Но всички казваха че сме свикнали с това че каката говори от много малка.Мина се малко време и като започна изведнъж като латерна. И то такива думи дето се учудвахме че може да ги запомни. Така, че явно си е до детето кога ще проговори. Рано е за притеснение на тази възраст.
До колкото в групата на дъщеря ми има момченце което го водят на логопед, защото говори точно като бебе, а е на 6 год.
Виж целия пост
# 128
Аз само мога да ти кажа тренировка за "Л"-то Grinning

Наистина ли? Би ли я написала тук? Срам не срам, аз не мога да казвам 'л', а някак ... да ходя на логопед на дърти години не ме привлича.

И аз искам...., че с мекото "л" нямам проблеми, но с твърдото.... Научих се да го учленявам правилно, но когато е в дума не се получава, а като говоря така и малката така ще го прихване.

Иначе аз имам рецепта за задно "р" (което се учленява в основата на езика, а не на върха с допир в горното небце като нашето), не знам дали е точно френското, но на немски това е едно от трите "р"- та и се научава като първо се прави продължително гаргара, а псоле се изплюе водата и се продължи със същото движение.
Виж целия пост
# 129
Иначе аз имам рецепта за задно "р" (което се учленява в основата на езика, а не на върха с допир в горното небце като нашето), не знам дали е точно френското, но на немски това е едно от трите "р"- та и се научава като първо се прави продължително гаргара, а псоле се изплюе водата и се продължи със същото движение.

Tова не е българското "Р" и не мисля, че е нужно дете, което не може да произнася "Р" да бъде приучавано по този начин. Освен ако не го налага изучаването на чужд език.  Hug
Виж целия пост
# 130
Това за "р"-то е в контекста за "рецептите" за звуци - в никакъв случай не казвам, че трябва да занимаваме децата с това - на тях им е достатъчно и нашето "Р", да не  говорим, че на някои и "В" и "Ц" правят проблеми; обаче чакам за "л"-то.
Виж целия пост
# 131
Дъщеря ми е на 3г.и 6м. и още не може да казва "Р", не изговаря повечето от думите правилно,отказва да научи и каже стих и песен.
Моля, да ми помогнете да се справя с тези проблеми.Ако някой знае някое упражнение да се научим да казва м "Р",моля да го споделите с мен.

Ако само един звук е проблем, не бих се притеснявала, но ако детето не "изговаря повечето думи правилно,"  бих видяла човек трениран в съвременни техники и теории. Дори за звука "р" чакане до 6 год. ми изглежда твърде дълго. Познавам 4-годишни, двуезични деца, които имат 2 произношения на 2 различни "р" звука.  НО: само чрез лична среща със специалист може да се установи дали има проблем или не.
Виж целия пост
# 132
Моето дете е по-малко,но бих те посъветвала да му дадеш още време,ще се научи и ще проговори.Знаеш,че всяко дете е един отделен свят. PeaceНо,ако толкова много се тревожиш и отвътре те глождят съмнения,по-добре би било за самата теб,да го заведеш на логопед.но друг,а не същия. Peace
Виж целия пост
# 133

Ако само един звук е проблем, не бих се притеснявала, но ако детето не "изговаря повечето думи правилно,"  бих видяла човек трениран в съвременни техники и теории. Дори за звука "р" чакане до 6 год. ми изглежда твърде дълго.


Pixie, детското-езиково говорно развитие си има някаква онтогенеза - тоест определени звукове се появяват на определена възраст. Освен това всяко дете е строго индивидуално в своето развитие. Така че, не е притеснително, че дете на 3г.6м. не може да казва "Р". Казвам го от позицията си на логопед с дванадесетгодишен опит.  Hug

Но, съм съгласна с теб, че би трябвало да се направи уточнението дали само в този звук е проблемът или в цялостното му езиково-говорно развитие. Защото ако има нарушение и на езиковото развитие, никак не е късно за започване на логопедична терапия. Това, разбира се, може да се определи само чрез лична консултация със съответния специалист, точно както ти си писала.  Peace
Виж целия пост
# 134
Благодаря на всички за разбирането и съветите! Hug Езиковите упражнения ,които аз знам за научаване на изговарянето на "Р" и "Л"са от времето на майка ми и са нещо, като скоропоговорки.
За "Р"-"Рачо и Радка режат риба на реката".  За "Л" - Лалчо и Лалка лапат лук и локум". Hug
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия