Отново за проговарянето?

  • 23 681
  • 222
# 105
Нервно- психичното развитие на бебетата и децата се оценява комбинирано и по много показатели. Някъде из нета имаше и таблица, но сега нямам възможност да я потърся, за да ви я покажа. Проговарянето е индивидуално и свързано с много фактори. Много деца са прекалено заети да усвояват други умения, да изследват света и се чувстват добре разбрани и без да говорят. По- важен е пасивният речник на детето т.е. кои думи разбира, а не кои може да казва.

До 4-5 годишна възраст трудно може да се говори за психологически отклонения, диагнози и други подобни. До тази възраст при нормално развитие на способностите и уменията като цяло всяко дете се смята за достатъчно добре развито.

Обучаването на "гениални" деца говори само за комплексите на техните родители. За едно дете, от гледна точка на психичното здраве и бъдещото интелектуално развитие, е важно да има спокойна и приемаща среда, разнообразни самостоятелни занимания, които развиват въображението, лично пространство, свобода и много обяснения на ограниченията. 

Незнам колко от вас приемат живота си като съревнование, но живота на децата е независимо изследване. Дали за нас като възрастни е важно дали сме проходили на 8 месеца, дали сме проговорили на 6 или сме умеели да броим до 100 000 на две години? За мен лично- не. А на 1 година знаех песнички, на две смятах и пишех, в първи клас знаех материала до пети. Е и какво доказва това освен неудържимите напъни за слава на възрастните около мен?! Детското мозъче е като гъба и попива всичко, но е по- важно да го пълним с информация, която ще бъде полезна за самото дете, а не за нас и нашите занемели от възторг гости и приятели.
Виж целия пост
# 106
Следя темата и не разбрах много защо толкова се заядохте със speranzza и изказването й за разнообразната среда?  newsm78
Напълно логично е и правилно. Развитието на децата се стимулира посредством различни ситуации, преживявания и среда. Това е и една от причините децата в домовете за изоставени да се развиват по-бавно в това число и да прохождат, проговарят по-късно от връстниците си.
Естествено това, че детето не е проговорило рано, не означава автоматично, че средата и стимулацията му е ограничена, но ограничената стимулация води до по-късно проговаряне.
Виж целия пост
# 107

Сравнението ти е неуместно за тази тема. Не говорим за изоставени деца все пак.  Peace

Ако искаш да кажа и аз нещо в подкрепа точно на обратното - виждала съм циганета които растат по улиците и говорят два езика на възраст, в която моето и името си не можеше да казва. Сигурно щото при мен средата и вниманието е било по малко , отколкото при тях.
Виж целия пост
# 108
Сравнението ти е неуместно за тази тема. Не говорим за изоставени деца все пак.  Peace

Ако искаш да кажа и аз нещо в подкрепа точно на обратното - виждала съм циганета които растат по улиците и говорят два езика на възраст, в която моето и името си не можеше да казва. Сигурно щото при мен средата и вниманието е било по малко , отколкото при тях.

Не, не говорим за изоставени деца. Но е факт, че различните деца се гледат различно. Както и че в зависимост от това можеш да ограничиш или стимулираш развитието на детето си.

Ромите могат и да говорят 2 езика на възраста, на която и моето не казваше "мама" /До след 2-рия си рожден ден/, но едва ли имат същия социален опит. Отделно 'говоря' е малко общо казано.  Wink
Виж целия пост
# 109
Аз пък ти казвам съвсем буквално, защото в градината на детето ми има 3 циганчета - на светлинни години са от него, по напред. Чак сега на 5 години малко от малко се вижда, че моя е по умен, но пак в изразяване и комуникация не може изобщо да се мери с тях. 

Та за това казвам, че гледане, среда, стимулиране - това са много много малко допринасящи за заложеното развитие на детето фактори ( за отглеждане в семейство все пак , не хвърлено). Има деца оставени на самотек в едната стая пред ТВ-то по цели дни и пак се оправят, за разлика от други, с които се занимават родителите по всякакви начини.
Виж целия пост
# 110
pasinet, щом децата са в една градина със сина ти и очевидно се отглеждат в нормални при това двуезични семейства, кое те кара да мислиш, че имат по-малък социален опит от твоето и че са по-глупави?  newsm78 Това, че са роми ли?
Отделно и Маугли е бил изоствен в джунглата, но е оцелял.  Mr. Green

Говорим за правилото и то е, че стимулацията води до развитие. Не виждам какво толкова има тук невероятно - пише го във всяка книга за възпитание.  ooooh! или номерът е да си разказваме истории кой какво е видял?

Според много изследвания - децата, които са изоставени пред ТВ на около 7-8 годишна възраст имат много по-богат речник от връстниците си лишени от това удоволствие... което обаче не би ме накарало да направя същото за дъщеря ми.  

Отново да кажа, че явно не съм била разбрана - Освен стимулация има и други /знайни и незнайни/ фактори отговорни за проговарянето на децата.
Виж целия пост
# 111
pasinet, щом децата са в една градина със сина ти и очевидно се отглеждат в нормални при това двуезични семейства, кое те кара да мислиш, че имат по-малък социален опит от твоето и че са по-глупави?  newsm78 Това, че са роми ли?

Те са само по близък пример за това, което говоря. И с просячета по улицата съм разговаряла и съм виждала как говорят на каква възраст.
И да определено познавам въпросните родители цигани и мога да кажа, че не са дори от средно интелигентните от този етнос, както и знам средата в която живеят и как се гледат. Със сигурност с много по малко напъни в тази насока от моя страна.

А че сега въпреки проблемите с говора е по умен от тях, не е мое заключение само, но и на учителките, които са по цял ден с децата. Има неща за които се изисква съобразителност, при която не добре развитата му реч не му пречи и се виждат способностите му.

Стимулацията води до развитие - но тя е много малка част от него. Да не се заблуждаваме, че щото едните били по стимулирани за това по бързо се развиват. Никой не може да победи природата, на кой каквото му е заложено това става.
Виж целия пост
# 112
Стимулацията води до развитие - но тя е много малка част от него. Да не се заблуждаваме, че щото едните били по стимулирани за това по бързо се развиват. Никой не може да победи природата, на кой каквото му е заложено това става.

Съгласна съм с първата част, но не и с подчертаното... Обаче това не е по темата, а е по-скоро философски въпрос дали гените или възпитанието/средата са водещи. Баща ми е краен привърженик, че е въпрос на гени, аз смятам че способностите ни подлежат на развитие и   това какво ще се случи с определен човек в голяма степен зависи от средата му.  Peace


Виж целия пост
# 113
аз смятам че способностите ни подлежат на развитие

Точно така, способностите, които са ти заложени. Ако нещо го няма, няма да има какво да развиваш. Все едно да кажеш, че ако едно дете без музикален талант расте в музикално семейство и по всякакъв начин бива стимулирано да развива пеене или свирене на инструмент - ами нищо няма да постигне.
Така е и с говора - докато детето е малко занимаваш се с него, но кога то ще стане готово никой не знае.
Усилията, които аз хвърлям за моето са в пъти по големи от средностатистическите мами, но нямам друг избор, освен ако не искам детето ми да изостане крайно и да не може да ходи в нормално училище.
За това и не съм писала в темата успокоителни думи, защото ей така от форум, без дори да съм го видяла детето как мога да успокоявам някоя майка, че нищо няма и всичко ще се оправи. Може и да няма, но може и да има.
Колкото са ме успокоявали и мене така, ама напразно.
Виж целия пост
# 114
Ето малко теми за сравнение за развитието на речта:
http://www.biberonbg.com/info/normi_rechi.htm
http://www.biberonbg.com/info/periodi_govor.htm
и нещо полезно:
http://www.biberonbg.com/info/uprajnenia_govor.htm
Виж целия пост
# 115
Много деца са прекалено заети да усвояват други умения, да изследват света и се чувстват добре разбрани и без да говорят. По- важен е пасивният речник на детето т.е. кои думи разбира, а не кои може да казва.

Майка ми споделя, че до навършване на три годишна възраст единственото, което съм казвала, е било "ба". Има записи на магнетофон, в които цялото семейство ме умолява "кажи нещо, кажи нещо" и аз мълча. Много ясно помня как играейки си минавам покрай майка и тя ми казва "какво ще ни говори това дете, когато проговори", това беше някаква дежурна фраза, а аз се изненадвах, защото си мислех, че говоря.
Има хора с ограничен опит, които те гледат съжалително, ако детето ти не се обърне в 2.-3. месец, не проходи на 8-9 месеца и не говори на 10 месеца. Но ми е чудно какво става с тях по- нататък, защото фукането с дарованията на отрочето си е характерно за майки на бебенца.
Виж целия пост
# 116
Следя темата и не разбрах много защо толкова се заядохте със speranzza и изказването й за разнообразната среда?  newsm78
Напълно логично е и правилно. Развитието на децата се стимулира посредством различни ситуации, преживявания и среда. Това е и една от причините децата в домовете за изоставени да се развиват по-бавно в това число и да прохождат, проговарят по-късно от връстниците си.
Естествено това, че детето не е проговорило рано, не означава автоматично, че средата и стимулацията му е ограничена, но ограничената стимулация води до по-късно проговаряне.


1/ Не съм съгласна със speranzza, че езиковите компетенции на родителите имат съществен принос за проговарянето на детето, защото:
1.1. По-важно  в този начален етап е желанието за общуване и самото общуване; Напр. "Това е топка. Къде е топката? Хвани топката. Подай ми топката. Каква голяма топка! Харесва ли ти тази червена топка? ....." За това не е необходим много богат речник.
Не всеки, който има добър речник, умее да общува. И обратно, умението за общуване е нещо повече от добро фразиране.
1.2. Препоръчва се в началото на децата да се говори с прости фрази и кратки изречения.

2/ Разнообразната среда е нещо, за което ние и сами се досещаме, ако пък не- във всяка една книга за отглеждане на деца това е написано - покажете на детето различните превозни средства, магазини, планина, море, театър и т.н. Говорете му за небето, листата, птиците, ...
Развивайте неговата наблюдателност...
Сигурна съм, че майките, които пишат в тази тема, са съвсем наясно с това.

За съжаление не винаги общоприетото е общовалидно.
Виж целия пост
# 117
Скарлет, и моят син до 1г и 8м знаеше само няколко думи и след това изведнъж се отприщи да говори и да съставя изречения. Някои думи ги изговаря само с първите срички, други с последните, трети пък нямат нищо общо. Последните обикновено с времето се променят. Например: прасчо беше "ме", а сега си е "прасчо"; мотора беше "моткок", а сега е мотор; но пък "чао" вече повече от година си остава "као". За това пък "чаша" произнася много правилно. И аз се чудя, понякога много трудни думи ги произнася абсолютно правилно, а други много по-лесни, бърка. Ние сме свикнали на говора му и разбираме всичко, ама останалите изобщо не вдяват и се налага да превеждаме. Изведнъж започна да прави и по-сложни връзки. Например "Ики няма/има апи (чорапи). Ики бос/не е бос."
Виж целия пост
# 118
Както виждам много от вас са криворазбрано са се впуснали в контра на моя постинг, ще кажеш, че по този начин ще помогнат на тези, които имат притеснения за децата си - това което беше важното е ЧЕ ДЕЦАТА НЕ ТРЯБВА ДА СЕ СРАВНЯВАТ И ЧЕ ТРЯБВА ДА СЕ РАБОТИ С ТЯХ, а който има опасения да се обърне към специалист. Освен това важното е не дали знае сега само 50 или 100 думи, а следващта седмица да знае 52-53... т.е. да се наблюдава развитие.

Като се върна назад не виждам някъде да съм писала, че детето ми е специално, сръх умно или нещо подобно, че да ми се нахвърляте - казвам само, че това което умее в тази област за мен вече е даденост и затова моят критерий спрямо друго дете не може да е обективен - а и на повечето родители, защото всеки гледа от своята камбанария - което не значи че по други показатели детето ми не отстъпва на много по-малки от него деца (само че те не са свързани с проговарянето)

За тези, които се интересуват - да, учи чужд език;, не съм казала, че може да брои, а че познава цифрите, което е нещо коренно различно; с всяка буква, която й кажеш може да назове поне няколко животни, така че  в никакъв случай не става дума за наизустяване.
И определено смятам, че речникът ми е по-богат от този на баба ми - тук изобщо не може да става дума за сравнение. Да не говорим, че със сигурност детето ми знае думи, които тук пишещите не знаят като ягуарунди, сайгак и т.н.

Колкото за логопедите - някои проблеми могат да се отработят е преди 4тата годинка, за други трябва да се изчака и естествено тук има думата лекаря, а не съседката.
Виж целия пост
# 119
Дъщеря ми е на 3г.и 6м. и още не може да казва "Р", не изговаря повечето от думите правилно,отказва да научи и каже стих и песен.
Моля, да ми помогнете да се справя с тези проблеми.Ако някой знае някое упражнение да се научим да казва м "Р",моля да го споделите с мен.
Благодаря!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия