Как започнахте да учите децата си да четат и пишат?

  • 11 543
  • 67
# 45
Ембрион,

Има разлика между уменията за четене и писане - за четене детето може да е напълно готово, но за писане да му трябва още малко време. Щом малката вече познава буквите и проявява интерес, следващият етап е да се автоматизира разпознаването на буквите (трябва да може да назове всяка буква бързо, за секунда или две най-много) за което можеш да използваш комплекти с букви за игра, домашно направени букви и картинки и прочие. Идеите на Джуди са отлични. Следващият етап е четене на срички (в началото едносрични думички, когато това стане лесно - думи с по две, три, четири срички, комбинации със затворени срички, и т.н). Това също много добре се получава при игра с магнитни буквички или подобни.

След малко ще допиша повече подробности, че малката полудя.
Виж целия пост
# 46
Благодаря много за отговорите. До сега не правех разлика между четенето и писането, но май четенето се отдава повече на щерката и ще наблегна на него. Днес се правех на учителка и докато децата имаха интерес повтаряхме букви и срички от едно букварче. Малкия е на 2.6г и повтаря и той като папагал Laughing
Виж целия пост
# 47
Ембрион, най-добре е да работиш с готов буквар (гледай само да има хубави картинки и буквите да са ясно отпечатани). Там етапите на запознаване с буквите са представени последователно, няма нужда ти да си измисляш нищо. Ако искаш да използваш буквички и свои материали в допълнение към буквара, ето ги етапите:
- автоматизация на отделни букви (много е важно, не го прескачай)
- събиране на букви в срички, или "буквите отиват заедно на разходка": кратки отворени срички (една съгласна, една гласна, примерно МА, БА, и т.н.)
- четене на думи по срички:
----първи етап само две кратки отворени срички МА-МА, БА-БА, ПИ-ЛЕ и т.н.,
----втори етап повече от две кратки отворени срички МО-МИ-ЧЕ, ПО-ЛЯ-НА, и т.н.,
----трети етап кратки затворени срички БАМ, ДОМ и т.н.,
----четвърти етап комбинации от кратки затворени срички БАЛ-КОН, КОС-ТЮМ или отворени плюс затворени ТОП-КА, БЯ-ГАМ,
----пети етап дълги срички (струпване на съгласни): ГРУХ, СТОП, МРАК,
----шести етап дълги срички в комбинация ТРАК-ТОР, МРАВ-КА.

Оттам нататък можете да четете каквото си искате - вече сте покрили необходимото. Много е важно да отделяш достатъчно време на всеки етап - докато детето започне да чете съответната комбинация светкавично, без запъване. Може да отнеме и по седмица-две-три на етап, това няма значение. Главното е да не се бърза, да се отработва една комбинация докрай преди да се представи следващата, така на детето ще му е лесно и забавно. Гледай да не се занимавате с букви по повече от 15-20 минути, даже да не се е уморила. По-добре да спрете докато иска още, отколкото да чакате, докато се измори и й омръзне.

А, и още нещо. Не й е рано. Майка ми ме научи да чета точно на 4 и половина, на пет вече ми вземаха книжки от библиотеката.

Виж целия пост
# 48
всичко това добре, но ми изглежда твърде рано за четири годишно дете
Виж целия пост
# 49
всичко това добре, но ми изглежда твърде рано за четири годишно дете

Когнитивно едно нормално развито дете на 4.5 години е зряло (и презряло) за тези умения. В този смисъл кое му е раното?
Всъщност тъкмо щях да кажа на Ембрион, че и синът може да се научи на тази възраст (2.5) но при него заниманията ще трябва да са съобразени с (предполагам) доста по-ограничения му речник и възможност за концентрация. Ако каката може да си играе със срички 15-20 минути, на малкото 2-3 са му предостатъчни. Казвам го не, за да те агитирам да си учиш двегодишния син да чете, а защото допускам, че ако е покрай вас докато се занимаваш с каката, ще настоява да включите и него в играта. 
Виж целия пост
# 50
Научих се да чета и пиша в училище на 6 години. И със синът ми смятам да процедирам така.
Виж целия пост
# 51
Според мен около 2 год. възраст е рано, понеже много деца не могат още да произнасят много дорбре всички звуци. За да се научи да чете, детето първо трябва да се е научило да говори добре.
Виж целия пост
# 52
Болшинството майки стигаме до извода, че никога не е рано ако детето самичко прояви интерес и желание!
Но да го карам да пише .....Не - карам го да рисува и най-вече да оцветява перфектно без да излиза от контурите.

Ето, за мен пък това е странно - защото мисля, че "изкуството" (доста свободно я употребявам тази дума за драсканиците на сина ми) не може да се насилва.
Виж целия пост
# 53
Болшинството майки стигаме до извода, че никога не е рано ако детето самичко прояви интерес и желание!
Но да го карам да пише .....Не - карам го да рисува и най-вече да оцветява перфектно без да излиза от контурите.

Ето, за мен пък това е странно - защото мисля, че "изкуството" (доста свободно я употребявам тази дума за драсканиците на сина ми) не може да се насилва.
Bubka ...Simple Smile нямах в предвид Изкуство ! Моя и той драска и цапа... Simple Smile Ако си чела по-горе ...съм писала, че  оцветяването развива  моториката на ръчичката за правилно и по-добро изписване.... , което е необходимо в първи клас. Оцветяването на картинки най-добре развива моториката...детето трябва да се  старае да не излиза от контура и да  няма бели петна в картинката !
За изкуство не може да се каже ....   bouquet
Виж целия пост
# 54
И още нещо Бубка .... малко се отклоних от темата ...
Хайде след време ако детето ти продължи да рисува драсканици да не ги разглеждаш по този начин ....  Praynig   bouquet
Времето е пред него - нищо не се знае !!!  Rolling Eyes
Виж целия пост
# 55
Прави сте за връзката между рисуването и писането. Голямата ми дъщеря (3г. и 7м.) от половин година поне си пише името и кратки думи като "мама". Тя има афинитет към рисуването. Рисува по собствено желание вече по 1 ч. дневно. В момента рисува свои си стилизирани коне, морски дъно и т.н. Аз и показвам, но съм горе-долу на нейното художествено ниво. Баща и е художник и ми е забранил да и давам шаблони за очертаване и оцветяване.
Не съм я учила да чете. До 2 годишна възраст и бях показала 10-тина буквички и ги знаеше, после постепенно научи и други, защото се интересува и ме пита. Мисля, че лесно ще я науча да чете, защото тя може да се концентрира дълго време върху дейността, която върши. Това го е придобила и от курса по ранно езиково обучение, която посещавахме. (Лошото е, че налита и на "английските" буквички и вече знае няколко, знае и английската песен за буквите - механично, но аз не бързам там, че да не и стане каша в главата).
Може би след половин година ще започна да я уча да чете (български), ако има още интерес.

Средната ми дъщеря е от децата дето знаят да броят до 10 на английски на 1г. и 6-7 месеца. Букви не съм и показвала - еми пропуснах го с нея тоя момент, но за мой потрес се оказа, че тя е прихванала покрай кака си 5-6! Тя посещава същия курс по английски и показва същите постижения с концентрацията.

Въобще, не си подценявам децата. Водя се по техните възможности и желания. Важно е "обучението" да става под формата на игра, без натиск. Така всички се забавляваме.

п.с. Сега проверих, че ме глождеше: по системата Хелън Дорон (ранно чуждоезиково обучение по английски) първия курс включващ четене и писане на английски е за деца между 5 и 12 години. Забележете какъв широк диапазон. Всичко си зависи от детето.
Виж целия пост
# 56
Така е момичета оцветяването и рисуването развиват фината моторика.
Виж целия пост
# 57
Като начало купих един голям плакат с букви и го закачих до леглото където спахме заедно и дъщеря ми всяка сутрин , като се събуди, залепваше на него и аз в полусънено състояние
"се занимавах" с нея постепенно като научи буквите почнах да и показвам на плаката всяка съгласна по ред и да тя да ми ги свързва с гласните.
(П) -  как ще звучи като добавяме А
и карах по ред съгласните   Ба Ва Га и така..... въртях както ми дoйде на акъла
Също така по пътя към градината и обратно задавах подобни задачки и тя се научи много бързо да сричкува

Дали успях да обясня достъпно  Crazy
Виж целия пост
# 58
не знам дали се преподава - е, все някой трябва да покаже буквите, но дъщеря ми като че почти без чужда помощ се научи да чете - мисля, че беше на около 5. Мисля, че ако родителите обичат да четат, децата гледат и искат и те  - какво ли е това интересното, дето правят мама и тате, а аз не мога? И се научават много лесно. Виж, писането беше трудно, защото тя е левичарка като мен и пишеше огледално. И на мен по тази причина писането ми беше кошмарно.

А за четири годишно дете не е рано да се научи да чете - ако иска, разбира се. Нито пък е късно да се научи да чете в училище.
Виж целия пост
# 59
Ние се учихме да четем съвсем на скоро.Аз също се чудех как да преминем от буквите към сричките.Важно е детето да знае кои са гласните букви.Моето решение беше следното:на един голям лист А4 написах всички възможни срички, които образуват гласните с всяка 1 съгласна.Ба, бъ, бо ,бу,бе,би; ва,въ, во,ву,ве,ви и т.н.Известно време четяхме само от този лист.Постепенно детето ги изброяваше само.След това взехме детска книжка и той започна да срича.Казвах му само, когато сриката е с повече от 2 букви.Важно е също да може детето според гласните да определя колко срички има думата.Всичко това правехме докато сина ми караше предучилищна в детската.
Успех!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия