Вписан ли е домът ви в кадастъра?

  • 15 194
  • 11
От Варна съм. Случайно от роднини научих, че изтичал някакъв срок за проверка на вписванията в кадастъра. По някоя от варненските телевизии казали нещо, но не ми предадоха точно какво.

И хуквам аз първо в кметството (район "Одесос"). От там ми казват, че мога да направя проверка в сградата на "проектантска", където е областният център на Агенцията по кадастъра. Отивам, нареждам се на двучасова опашка и накрая влизам при едничката(!) служителка. На адреса ни се води постройка с форми и размери ПОЧТИ като нашата къща, ама не съвсем. Собственик НЕ е посочен. Питам дамата, какво следва да направя сега. "Отивайте в кметството за плана на постройките на вашия адрес." Отивам в кметството. Къщата ни я няма в плана. Строена е по-късно, а планът им е стар. Обаче друга една дама там, по-любезна, ми обясни: "Длъжни са били да ви кажат, че трябва да подадете ВЪЗРАЖЕНИЕ, поправките в кадастъра са тяхна грижа и за тяхна сметка".
Една "малка" подробност изниква, че това възражение трябвало да бъде подадено в някакъв срок. Това разбрах, след като изведнъж се сетих да звънна по телефона в Службата по кадастъра. Намерих номера чрез Гугъл, естествено. Питам аз, за Одесос, срок нещо, условия, има ли? Хък-мък, ама какъв срок, за какво. Обяснявам, несъответствие сме забелязали.
"А-а-а, ами да-а-а!!! Той плана на Одесос е готов от ноември 2008 и има едногодишен срок за възражения."
Хм, добре, изплю камъчето! Ако не ми беше отворила очите така любезно, щях да отложа вероятно, след което вече да ми се наложи да им платя услугата да си поправят грешката!

Тъй, утре ще тичам да подам въражението и ще разправям какво още съм видяла и чула.
Виж целия пост
# 1
За първи път чувам    newsm78. Ще следя !
Виж целия пост
# 2
Преди време и аз мернах подобно нещо.
ето нещичко от 07.2009

31.07.09Столичани чакат цяла нощ, за да декларират имоти
автор: Труд, прочитания: 1166, коментари: 0 Виж галерия 1 2 3 » Безкрайни опашки се извиха още от 2 ч през нощта срещу петък пред сградата на район “Искър” в столицата. Причината - последният ден на юли беше крайният срок за жителите на района да предадат копия на нотариалните си актове за изработване на нова кадастрална карта на София.

Или поне така си мислеха хората, заблудени от разлепените бележки по входовете на домовете им.

“Днес (вчера - б. р.) беше последният ден, в който ще приемаме документи във временната ни приемна в община “Искър”. След тази дата хората могат да си предават копията от нотариални актове в офиса на фирмата ни или в Агенцията по кадастъра”, уточни пред “Труд” Никола Димитров, един от директорите на фирма “Пулсар-С”, която трябва да изготви картата на район “Искър”. Той допълни, че документи ще се приемат до края на годината, като е възможно това да става и по електронната поща (виж на стр. 3 графика за другите столични райони).

Информационните бележки за граждани обаче посочват вчерашния ден като последен за приемането на нотариални актове. Така от ранни зори местната община беше обградена от разтревожени хора.

“Дойдох в 7,30 ч и по списък съм № 120. Добре че беше комшийката да ми каже, иначе нямаше как да разбера, във входа не е имало бележка”, недоволстваше Свободка Костадинова (63 г.). Час преди обед бяха минали едва около 90 души, защото за обслужването на гражданите се грижеха... двама души. Служителите обясниха, че в четвъртък са работили до 20 ч, а за вчера обещаха приемната да е отворена до обслужването на последния човек на опашката.

“Преди няколко месеца имаше малка бележчица на стъклото във входа, която беше скъсана след няколко часа. Това ли наричат съобщение?! Добре че бяха медиите да ни информират”, недоволстваше бившият генерал Марин Трайков, който беше отписал целия ден заради “войната с чиновниците”. До 11 ч вчера във “вълшебната” тетрадка за реда на влизане в общината се бяха записали над 270 души.

“Няма как да предупреждаваме всеки персонално, защото в район “Искър” живеят стотици хиляди души. Създава се излишна психоза сред хората. През последните два месеца минаваха по 20души на ден, а сега в края всички се юрнаха. Все пак предаването на актовете не е задължително и няма глоби”, оправда се Никола Димитров.

Двама души само чакаха да подадат документи в приемната на “Пулсар-С” в строителния университет. Защо ли? Защото никой не бе информирал хората, че могат да отидат и там.

Иво АНГЕЛОВ



По закон картографите идват при собствениците
Според чл. 38 от Закона за кадастъра и имотния регистър собственикът е длъжен да предостави нотариален акт на служител на службата по картография само при поискване, а не да го носи в районното кметство след оставено общо съобщение във входа.

В сайта на Агенцията по геодезия, картография и кадастър срокът за изготвяне на карти на столичните райони е:

- “Надежда” - 1 януари 2010 година;

- “Сердика” - 20 януари 2010 година;

- “Младост”- 1 февруари 2010 година;

- “Връбница” - 1 февруари 2010 година;

- “Средец” - 15 февруари 2010 година;

- “Оборище” - 15 февруари 2010 година;

- “Красна поляна” - 18 май 2010 година;

- “Банкя” - 19 май 2010 година;

- “Нови Искър”- 19 септември 2010 година;

- “Студентска”- 6 декември 2010 година;

- “Подуяне”, “Възраждане”, “Илинден”, “Красно село”, “Триадица”, “Изгрев”, “Лозенец” и “Слатина”- не е открито производство по създаване на кадастрална карта. В районите “Люлин”, “Овча купел”, “Витоша”, “Панчарево” и “Кремиковци” процесът по изработването вече е завършил.

По данни на агенцията във Видинскос изработени кадастрални карти са единствено областният град и близкото село Новоселци. В Пернишка област процесът е завършен само в главното населено място на региона и в Брезник. Общините Завет в Разградско, Ябланица в Ловешкои Кайнарджа в Силистренскоса единствените в районите, които нямат подробно описание на имотите и сградите. Областите Сливени Габрово са отличници.



Във Варна събираха данните по къщите
Варненци се разминаха с големите опашки при изготвяне на цифровата кадастрална карта на града. Служители и подизпълнители на “Геометрал”-България са обикаляли по предварително обявен график из морската столица, за да събират данните лично от гражданите за техните апартаменти.

Основната част от информацията обаче е взета по служебен път - ползвани са данни от НАП-Варна, Службата по вписванията и масивите на районните кметства. “Белите петна” при кооперациите са почти изчистени. Пропуските са се получили поради некоректно декларирана информация от гражданите, особено за пред данъчните.

Цифровата карта работи от началото на годината. Моделът се актуализира всекидневно. Това става по служебен път или по изрична молба на заинтересуваните лица.

Имотите и къщите във вилните зони също са включени в картата. Данните за техните граници са събирани с помощта на сателитни снимки, GPS и заснемане на място.

“Кадастралната карта не поражда, а регистрира собствеността. Това, че даден имот не фигурира в цифровия модел, не означава, че трето лице може да го присвои или продаде”, коментираха от Службата по кадастъра и по този начин успокоиха гражданите, че няма да има злоупотреби.

И в Шумен имаше паника
Новата кадастрална карта на Шумен едва не докара до инфаркти и инсулти пенсионери от града през 2005 г. Хората бяха разбрали, че има сгрешени имена на собственици или неотразено прехвърляне на деца и се редяха на опашки от 6,30 ч. В кадастралната карта са отбелязани границите на около 100 000 обществени сгради, жилища и дворни места.

Цели блокове бяха изпуснати в Бургас
Кадастралната карта на Бургас, която бе изготвена в началото на м. г., докара почти до инфаркт хиляди собственици на имоти. Много от бургазлии установили, че имотите им ги няма вътре. Цели блокове липсвали в регистъра, което докара собствениците на апартаменти в тях до криза. Липсващите имоти се вписват срещу 10 лева.

Кадастралната карта на Стара Загорабе изготвена още през 2007 г. Тогава за месец бе извършено анкетирането и нанасянето на корекциите на новата карта на имотите в града. Нанасянето на корекциите не предизвика особен интерес сред гражданите.

Няма опашки за вписване на имоти в Русе, заявиха вчера от кметската управа. Общината вече разполага с публичен регистър на общинските имоти. Чрез електронното им обработване хората вече знаят какви обекти има общината, кой ги стопанисва или наема и на какви цени.

Опашките в Пловдивза дигитализиране на кадастралната карта бяха преди една година. Сега всичко е спокойно и до 6 август гражданите все още могат да обжалват в Административния съд отразяването на имотите си.



Цветен Боев, шеф на Агенцията по кадастъра: Явно няма вариант, удобен за хората
- Г-н Боев, трупат се опашки пред кметствата заради цифровия кадастър в София и хората се чудят защо трябва да носят нотариалните си актове.

-Трудно ми е да отговоря на този въпрос. Това е все едно да питате защо трябва да подаваме данъчна декларация.

- По принцип задължително ли е да се предават нотариалните актове?

- Не е задължително да се дават документи за собственост. Но ако в регистъра, който съставяме, има грешка, когато гражданинът дойде за обслужване при нас, ще трябва да се направят съответните промени. Примерно, ако не пише същия собственик на имота, трябва да се направят съответните процедури за промяна на собственика и, разбира се, да се плати някаква сума за промяната.

- Тоест това ще става за сметка на собственика?

- След одобряването на кадастралната карта - да.

- Не е ли възможно фирмите, които правят кадастралните карти, сами да събират данните по адреси?

- Правеха го, но като отидат на адрес, кой ще ги пусне в кооперацията? Пробвали сме и този вариант и той не е удачен. Явно няма вариант, удобен за собственика. Българинът чака обикновено последния момент. Аз лично си подавам данъчната декларация в последния ден от срока. Не виждам какво бихме могли да направим.

- Не може ли нотариалните актове да се вземат по служебен път от данъчните служби?

- Няма ги актуалните собственици в много случаи.

- А от Агенцията по вписванията?

- Възможно е и това, но като не ги получаваме оттам, какво можем да направим ние?

- Какви са сроковете, в които трябва да е готов кадастърът на София?

- Сроковете са различни за отделните райони. На сайта на агенцията тази информация я има.

- Кога последно е обновявана кадастралната карта на София?

- Кадастралната карта на София не се обновява, а се попълва непрекъснато, като това е задължение на собствениците. Досега картата обаче никога не е била създавана в цифров вид.

Целта на Закона за кадастъра и имотния регистър е да се създаде кадастралната карта на определена територия. Създаването на картата става чрез интегриране на действащите към съответната дата планове и регистри към тях. Допълнително се намират данни от собствениците за липсващи в регистрите обстоятелства. След това картата се обявява на гражданите. Оттам нататък при всяка нова сделка с имот, разпореждане, делба, обединяване, строителство на нова сграда собственикът е длъжен да си извади документи от кадастъра, че имотът е отразен вярно в него.

- Ако собственикът не е подал информация сега за промени около имота, какво се случва?

- Ако имотът не е отразен вярно и това е явна фактическа грешка на фирмата изпълнител, имаме гаранционен срок, в който тя се отстранява. Но непредоставянето на документи от собствениците не е фактическа грешка.

- Могат ли документи за собственостда се предават не само в общините, а и в агенцията?

- Може, но ние имаме само четири гишета за обслужване. Струпването на хора заради кадастралната карта на един район може да доведе до затрудняване на останалите граждани. Затова е по-разумно документите да се предават в общините.

- Колко време отнема обработването на документацията на един гражданин?

-Тя не се обработва. Подава се копие на нотариалния акт. За да са спокойни гражданите, представител на фирмата пише отгоре: “Не е за сделка с имот и важи само за нуждите на кадастъра”. Това е времето, което губи един гражданин, става за секунди. Категорично твърдя, че това струпване на граждани не е заради сроковете. Сроковете за събиране на документи текат повече от 2 месеца за район “Искър”. Ако в това време хората са ходили регулярно да си представят документите или са ползвали служителите, които са заснемали на място имотите, нямаше да има струпвания.

- Колко струва издаването на скица от кадастъра?

- Минималната стойност е 10 лв. Таксите, според вида на услугата, са до 50 лв.
Виж целия пост
# 3
за жилището ни в Бургас не съм проверявала, но за другото в Созопол -да,лично проверих.преди две години беше голяма офанзива,сградата с архива на общината изгоря и след оформянето на новия кадастър хората/и аз решиха лично с документите(нотариални актове, документи за преотстъпено право на строеж-кой каквото има)да проверят дали всичко е наред.имаше сгради съществуващи от 70 година, които не фигурираха в новия все едно никога ги е нямало, а незаконни постройки бяха отразени като съществуващи по план.имаше домове които се водиха на името други собственици без това да е така.беше голям кошмар.
Виж целия пост
# 4
ДА  Peace
Виж целия пост
# 5
Хм... във вестник 'Марица' има статия точно по този повод и имало огромни опашки. Аз нищо не съм направила, а май ще трябва!
Виж целия пост
# 6
При нас не е имало никаква обява и сега от тук научавам за мероприятието.
Какво ще стане ако не отида, какви са последиците?
Виж целия пост
# 7
Вуйчо ми ми каза но за ВЪЗРАЖДАНЕ все още не се приемат  документи newsm78
Виж целия пост
# 8
Да, вписан е. Кампанията за моя квартал беше преди няколко месеца. Пратих изискваните документи по мейла.
Виж целия пост
# 9
За Пловдив кампанията беше преди 2г., в началото на годината излязоха актуализираните данни и май до края на август беше срока за проверки.
Информация редовно течеше в регионалния печат. Но наистина в последните два възможни дни опашките бяха като пред показен магазин преди Нова година.
Виж целия пост
# 10
Да, домът ни е вписан в кадастъра още преди две години . Peace
Виж целия пост
# 11
Да, за Варна има много неразбории.Единия от апартаментите ни не фигурира.Става въпрос за 3 ет. кооперация, където не фигурира целия 2 ри етаж.А за стълбището да не ти говоря...Как слизат и се качват хората като и него го няма newsm78
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия