Смятате ли,че образователната система в България е добра?

  • 5 602
  • 73
# 30
Един мъдър стар професор казваше,че целта на образованието е да събуди интерес към знанието. В този процес участват и родителите и цялото общество. Как да имат стимул децата да учат,когато родителите им вишисти са с по нисък стандарт от хора ,които са с основно образование...
 Обаче на който му се учи ,учи защото навлизането в дадена наука е магия,защото за да можеш -трябва да знаеш.
 И да добавя ,че прекалено много образователни експерименти се правят.

Посочваш два много верни аспекта на образованието днес:

1. Липсата на мотивация до голяма степен се дължи именно на факта, че хора без образование (мутри, мутреси, чалгаджии, далвераджии) демонстрират висок стандарт, надминаващ този на висшистите. Но мисля, че това е преходно състояние и дори сега се забелязва тенденция висшистите, знаещи чужди езици, да се радват все повече на приличен стандарт. Важно е да се разбира и друго - винаги ще има някой Азис, или някой Бербатов, който ще прави милиони без образование. Това обаче са изключения и ги има по цял свят. Важното е децата да осъзнаят, че на 100 000 необразовани се пръква един Азис, а останалите вегетират с 500 лева. А на 100 висшиста с 2 чужди езика 70 имат работа, позволяваща над среден стандарт.

2. Образованието иска стабилност, традиции и предвидимост. Не може да се правят промени всеки 2,3 или 5 години. Хайде да направят и тази реформа и да се поспре за малко.
Виж целия пост
# 31
Името на Бербатов до Азис, мутри, далавераджии и пр. ми звучи меко казано - странно.
Спортистите, и то добрите такива, са едни от най-добре платените професии.
Така е на всякъде по света.

Темата ми е интересна за четене. Не съм в България от 10 години и виждам,че нещата са се доста променили.
Имам дете и не е изключено един ден да се върнем. Тукашното образование също си има много недостатъци.
Виж целия пост
# 32
Да, твърдя, че хората по времето на соца бяха по-добре образовани. Самият факт, че днес помагат на децата си да усвоят материала и им "превеждат" учебниците само въз основа на това, което си спомнят от собствените ученически години, говори много. Днешните не помнят какво са учили вчера. (Между другото, някое дете от "светата троица" може ли да издекламира едно цяло стихотворение на Ботев? А на Вазов? На Дебелянов? Когато аз бях ученичка, не се преминаваше на нов автор или ново произведение, докато целият клас не научеше наизуст творбата или задължителния откъс от нея...). Сега наблягат на чуждите езици, които владеят перфектно, но така и не успяват да овладеят родния си...
Абсолютно подкрепям, и то с няколко прости примера. И смятам, че образователната система е на много ниско ниво.
1. От урокът "Златния век" по "Човек и общество" /може и да бъркам името/ за четвърти клас, аз лично не разбрах нищо. Завършила съм право, което предполага поне минимален обем знания по история. Развих с мои думи целия урок, за да схване детето какво е то туй чудо "Златен век" на българската книжовност. Урокът е поднесен със силно академичен стил и без почти никаква конкретика. Името на Цар Симеон Велики се споменаваше мимоходом, в полетата за обяснения.
- История за шести клас - материалът е, меко казано, смущаващ. Децата учат съвременна политическа история на България - началото да 20 век, до 1944 г., без да са изучили още древния свят.
2. Математика в шести клас.  В новия вариант на формулите за изчисляване на лица, навсякъде действието "делено на 2" е заменено с "умножено по 0.5". Личното ми мнение е, че затруднява децата при изчисленията. Пък и вече оценка по математика не се пише върху метода на решение на задачата, а само върху отговор - нещо като листовките на шофьорските курсове. Т.е. трудно е да се провери, дали е вложена мисъл и логика, или е налучкан/преписан верния отговор.
- По математика почти отсъстват часове за преговор. Предвиден е по 1 час върху цял раздел, и почти всички задачи се решават като домашна работа, поради липса на време в часовете. Колкото и добър педагог да е един учител, не може да затвърди знанията на децата при това бясно препускане из материала.
Показателно за качеството на днешната образователна система е това, че преди години почти не се налагаше посещаването на части уроци преди кандидатстване. При занижените днешни критерии, голяма част от децата посещават такива.
Виж целия пост
# 33
В сравнение с преди не смятам ,че е по- добра.
Виж целия пост
# 34
Съгласен съм, че средното образование в миналото беше добро. Съглсен съм, че днешното средно образование има трески за дялане. Но не смятам, че ако днес се върне "онова" образование то ще бъде адекватно на времето.  Живеем в ново време и изискванията към обрзованието се менят. Недейте да идеализирате образованието от миналото. И тогава се МАСОВО се ходеше на уроци за кандидатстване. И тогава разликата между нивата на децата в немската или английската  и другите училища беше голяма. И тогава по разказвателните предмети се искаше да си изпееш урока.
Виж целия пост
# 35
Не се ходеше МАСОВО на частни уроци, Някой си, нито моят крак е стъпвал, нито на брат ми, нито на някоя моя приятелка или съученик от класа ми. Бяха единици, поне тези, покрай мен.
Защо обръщам внимание на това? Не за да споря, а за да изразя мнение, че сега разминаването между това, което "дава" училището като продукт и което "иска" от децата в замяна е тотално. Не го пиша с цел да сравня коя система била по- добра.
Виж целия пост
# 36
Не се ходеше МАСОВО на частни уроци, Някой си, нито моят крак е стъпвал, нито на брат ми, нито на някоя моя приятелка или съученик от класа ми. Бяха единици, поне тези, покрай мен.
Защо обръщам внимание на това? Не за да споря, а за да изразя мнение, че сега разминаването между това, което "дава" училището като продукт и което "иска" от децата в замяна е тотално. Не го пиша с цел да сравня коя система била по- добра.

И пак се връщаме към моята теза, че училището не дава добро образование, защото родители и ученици не искат трудни уроци и така нивото на преподаване и изискванията спадат за всеобщо задоволство. Но изискванията за изпитите си стоят и следва разминаване. По-горе някой писа за учебника по история. Нека си представим, че даскалът вместо да преподава урока поиска всеки ученик да си прочете учебника, да потърси още малко информация и после в час да има само дискусия. Бас държа, че 90% от родителите и децата ще се разбунтуват. За какво си говорим тогава?

Виж целия пост
# 37
Ех, Някой си, че "училището не дава добро образование"- това почти никой не спори /освен някой настоящ министър и кръгът му, вероятно по обясними причини   Laughing/.
Не трудни или лесни уроци, разбираеми уроци искам, както и малко повече личен подход /синът ми и сега зяпа по 20 минути в час по математика и "бие патките", дето се вика/. Искам смисъл и възможност за лична израз на лична позиция, подтикване към това, а не възпрепятстване. Да се пита "какво мислиш" и "защо" по- често, а "какво знаеш"- по- рядко.
Виж целия пост
# 38
Нямам нищо против трудните уроци, но съм против повторното им преподаване у дома или при частен учител. Синът ми е във втори клас. Това, с което се сблъскахме до сега е несъобразен с възрастта материал и като ниво и като количество, недостатъчно време за затвърждаване на наученото, текучество на учители и странни методи на преподаване при някои от тях.
Виж целия пост
# 39
Моите наблюдения относно настоящата образователна система са предимно отрицателни:
1. Материал, несъобразен с възрастта на учениците
2. Академичен стил при поднасянето и, затрудняващ възприемането
3. Наличие на някои неточности или грешки в учебниците
4. Несериозно отношение на голяма част от учителите към работата им, в което включвам намиране на всякакви поводи за неучебни дни и свободни часове, системно непровеждане на обучение по физическо възпитание и други подобни.
5. Провеждане на изпити под формата на тестове - не отразява вярно знанията на ученика, предвид възможността за налучкване на верни отговори / с вероятност 25% при четири зададени решения/


Виж целия пост
# 40
 Учебниците не са написани на академичен стил. Всички, които са завършили университет преди и около 1990г знаят какво значи това. Отдавна в университетите не се преподава по този начин. Моя бивша състудентка, която е доцент в университета , ми каза, че студентите в последните 10г. унищожили академизма, като масово напускали лекциите,където се преподава на академично ниво и академизма е вече само спомен.
 Учебниците на учениците са написани доста глупаво в голямата си част,на ниско ниво и често съвсем объркано и неразбираемо. Не са трудни, тъпи са, това им е проблема. Освен това се пръкнаха безброй учебници по всички предмети, писани бог знае от кого, а разни финансови интереси заставят децата да купуват не най-доброто, което се предлага по предмета. Трябва да има по един учебник на МОН за всеки предмет, да е ясно кой носи отговорност за съдържанието.
Голям проблем е, че децата не могат да извличат информация от текст и не могат да се изразяват. Затова български език и литература трябва да станат отделни предмети, с отделни оценки, без да е нужно да се увеличават часовете по тези предмети, достатъчно е да се разделят и да се преподават отделно. Единият да учи на грамотно писане, другия - как да разбират текст и как сами да съчинявт текст, тоест да изказват мислите си. Това предполага много домашни обаче, което сигурно ще бъде посрещнато на нож от родителите, но това е начина за ограмотяване - упражняване, друго няма...
За разказвателните мога да кажа, че уроците са написани по-кратко, отколкото по мое време, понякога има глупости в някои уроци, но.........децата в 5,6 и 7кл, които имат затруднения с тези предмети обикновено не могат да четат......да, те сричат, не знаят значението на много думи и това ужасно им пречи. Проверете децата от 5,6 и 7 клас първо дали могат да четат гладко, а после знаят ли термините - например династия(от урока за египетската цивилизация в 7кл) и доста неща ще се наместят. Simple Smile
Математиката по мое мнение.....хъм, това е наука за избрани, тя не се учи. Или я разбираш, или я буташ Wink
А за частните уроци - имало ги е и пак ще ги има. Аз съм ходила, когато кандидатствах в 7кл, за университета - също. Моят мъж и той така.....Трябва да се упражнява човек повече и това да е под надзор на човек, на когото вярваш, т.е. учител. А тези, дето лапат мухите в час и затова се налага да им се преподава всичко отново....кой е крив? Често дисциплината в час пречи, всеки говори, сякаш е на пазара.Родителите също трябва да постегнат децата си, да знаят, че училището не е говорилня и това се заплаща от домашния бюджет после....
Тестовото изпитване - бе то беше наложено от ЕС, не помните ли?......няма да го махнат, това е....
Виж целия пост
# 41
    След ОБРАЗОВАТЕЛНА ......... бих поставила много други думи, но не и СИСТЕМА! Sick Като най-подходящи определям - блато, каша или истински торлюгювеч. Избягвам и да пиша по такива теми, защото почти ежедневно ми се налага да говоря по тях. Дъщеря ми е 8 клас и е първия випуск по новата "система". Хаос в  учебния материал, никаква приемственост между начален - среден, а сега виждам и при среден и гимназиален курс!
    Учебниците са безобразни, обременени с никому ненужни знания, отдалечени и неадекватни, писани от хора, които реално май не са виждали деца. Няма да ви привеждам примери, защото от осемгодишните ми впечатления, може би ще изпълня доста страници...
    Колкото и оптимистично да съм настроена по натура, точно в тая най-важна сфера от живота ни, не виждам никаква светлинка в тунела! Не виждам адекватните и интелигентни хора, които да се осмелят и направят ПРОМЯНАТА, от която децата ни крещящо се нуждаят!
   
   
Виж целия пост
# 42
И тогава се МАСОВО се ходеше на уроци за кандидатстване. И тогава разликата между нивата на децата в немската или английската  и другите училища беше голяма. И тогава по разказвателните предмети се искаше да си изпееш урока.


Кога това?
По мое време на частни уроци ходеха само двойкаджиите, за да могат да избутат до тройка. За кандидатстване - може и да е ходело някое надценено от родителите си отроче, чиито сили са били прекалено маломерни за целта. Масата кандидатстваше на "мускули", само въз основа на редовните часове и кръжоците. Не всички влизаха и това не беше трагедия, нито повод за присмех. Както вече споменах, реалните гимназии също даваха прекрасно образование.
Нормало е да се иска по разказвателните предмети да се разказва.  Laughing Сега не само не разказват, но и не могат да формират елементарна мисъл. Няма да се учудя, ако утре в магазините вместо купувачите да казват какво желаят, продавачките да им предлагат тестове, в които те да ограждат верния отговор:
а) хляб
б) кисело мляко
в) сирене
....  Mr. Green
Изобщо не става въпрос да се връща механично старото образование, а просто да се върнат старите принципи на подбор и поднасяне на учебния материал. Да има логически връзки както в рамките на едни и същи предмети, така и между близките такива. С две думи - децата да получават знания и умения да намират бързо сами информацията, която им е нужна, а не бълвоч от несвързани, объркващи ги и напълно безполезни за тях факти.
Това, от което има крещяща нужда нашето образование днес, е просто "да се изгонят търговците от храма". Да се върне просветителската му роля, а не да бъде просто нечий бизнес.
Опасявам се, че няма да ни се случи, обаче.
Виж целия пост
# 43
4. Несериозно отношение на голяма част от учителите към работата им, в което включвам намиране на всякакви поводи за неучебни дни и свободни часове, системно непровеждане на обучение по физическо възпитание и други подобни.
Това съм сигурна, че не съм го писала аз и въпреки това  #Crazy просто това е моето мнение на 100% В профила ти пише , че си от София, а аз си мислех, че само при нас на село всеки си прави каквото иска. Горда майка на първокласник от 3 месеца с класен ръководител , който си мисли , че е професор в университет - влиза пее си урока и излиза. Кои в час хубаво, кой не все тая. Дисциплина = 0 по време на час . Пресен пример от 2 дни на род. среща майка пита дали нейното дете ходи в парка по време на час (хора са и казали  ooooh!)
Без капка притесниние кл. ръководител казва ДА. Та седя и си се чудя как може 3 месеца да не се намери начин да се разговаря и информира родителите на детето за това.
За свободните часове, пропускането и заместването на часове( музика с бълг. език и тн), пускането по рано от последен час постоянните побоища и тн не ми се иска да коментирам.
Всеки ден се моля детето ми да се прибере живо и здраво  Praynig
Виж целия пост
# 44
unadaptable , някои "лапат мухи в час" защото са готови за 15 минути с онова, което останалите се опитват да правят 40 минути.  Laughing Не "да се преподава отново" трябва, а да се дават и други възможности, освен висене в класната стая. И какво да прави едно дете, което не може през това време нито нещо странично поне да си почете, нито нещо да си пише?
Аз не съм никак убедена дали "тестовете" /повечето точно толкова безумни, колкото и учебниците/ са задължителни за нас, кой ни е задължил и кой е определил нескопосаният им вид и съдържание. Единственото, което виждам в тях, е опростеният начин на квази изпитване- принтваш някакви тъпи въпроси и налагаш а, б, в. В този им смисъл и вид тестове може да провежда и големият ми 10 годишен син, хич няма да му се опре нито да ги даде, нито да ги провери.

Иначе математиката за мен е единствената дисциплина, където няма как да се назубри нещо си, където е нужно наистина да се вложи мислене и където може да се направи една истинска проверка кой нещо е научил, ама наистина научил и разбрал. А не "Съкровището на Траките е част от:....." гра-гра-гра, "Синекдохата е: а/релация, б/отношение на част към цялото, в/отношението на цялото към част, г/отношения на релация" /без посочени в условието колко броя верни отговори могат да се дадат/ зуб- зуб. 
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия