Смятате ли,че образователната система в България е добра?

  • 5 589
  • 73
# 60

Сега не само не разказват, но и не могат да формират елементарна мисъл.
newsm10
Съвсем реална ситуация от преди няколко дни:
Час по математика.
На теория се предполага, че учениците работят самостоятелно върху задача.
На практика - учениците решават кръстословица Mr. Green
Следва въпрос " Гуспоо, кажете едно отрицание."
" С колко букви?"
" С две."
 smile3556  #Crazy Shocked

Какво беше това мисъл newsm78
Виж целия пост
# 61
Давам конкретен пример: по френски език започнаха да спрягат глаголи много преди да са учили това понятие по БЕЛ. Колкото и самостоятелно, любознателно и отговорено да е детето, едва ли ще се справи без допълнителни разяснения.
Виж целия пост
# 62
   Сега се сетих за едно друго безумие, дискутирано през последните дни в медийното пространство. Дали да се премахне наличието на пълен и кратък член в българския език и да остане само единият начин на членуване, щото видите ли децата и без друго имали много за учене, правилото ги затруднявало и прочее... Mr. Green
Виж целия пост
# 63
Хе-хе, ми то правилата следват употребата, т.е. първо се налага един начин на изразяване в практиката, после се кодифицира чрез граматична, правописна и т.н. норма.  Сега може да ни се вижда странен такъв преждевременен опит, понеже не са още измрели поколенията, които могат да употребяват двата члена, но след 20-30 години не се знае.
Виж целия пост
# 64

Сега не само не разказват, но и не могат да формират елементарна мисъл.
newsm10
Съвсем реална ситуация от преди няколко дни:
Час по математика.............
Какво беше това мисъл newsm78
Това не е само при децата. Работя като секретар и всекидневно ми се налага да отговарям на разнородни запитвания...........50% от питащите не могат да си формулират въпроса. С два-три допълнителни въпроса, ми се изяснява какво искат да кажат.
Виж целия пост
# 65
Хе-хе, ми то правилата следват употребата, т.е. първо се налага един начин на изразяване в практиката, после се кодифицира чрез граматична, правописна и т.н. норма.  Сега може да ни се вижда странен такъв преждевременен опит, понеже не са още измрели поколенията, които могат да употребяват двата члена, но след 20-30 години не се знае.

Въпросът с пълния и краткия член е малко страничен на тази дискусия, но да вметна нещо, което не знаех и научих тези дни. Правилото за пълния член било въведено от Софроний Врачански - тоест преди около два века. Освен това - нямаме проблем с разбирането кой е подлогът, когато този подлог е в женски род и подразбирането става по смисъл, а не с подсказване чрез член. Нямам мнение дали да отпадне или не пълният член, но прехвалването му ми прилича повече на опит за самоизтъкване. Правилното използване не е само признак на знание, а и на внимание - когато човек пише във форум, обикновено е набързо и вниманието му е в смисъла, а не в нормите.

И да се върна към темата - според мен причината толкова хора (предимно завършили училище през последните 15-ина години) предпочитат тази норма да отпадне е, не защото правилното членуване е трудно, а защото не им е обяснено ясно и не е упражнено достатъчно - тоест проблемът е на образованието, което са получили, а не в самите тях. Убедена съм в това. Няма как децата да не се откажат да помнят и прилагат дори и елементарните правила, когато в главите им от пети до седми клас се втълпяват разни други правила за разпознаване на състава на простите и сложните изречения до най-малките подробности - конкретно, дали едно сказуемо е глаголно или именно и дали едно изречение е сложно съчининено съотносително (евентуално съединително или противоположно) или сложно съставно с подчинено обстоятелствено изречение за цел (евентуално подчинено подложно, подчинено допълнително, подчинено определително).
Виж целия пост
# 66
Аз винаги съм бил фен на запазването на пълния и непълния член. Но с времето почвам да си променям мнението. В развитието на езика водещи са хората,а не правилата и щом хората го искат правилото трябва да отстъпи. Пък и правило, което се проявява само в писмената реч, а няма никакъв ефект в говоримата, е обречено.
Виж целия пост
# 67
   Тогава ще се наложи сериозна реформа. Например да въведем фонетичен правопис и да започнем да пишем слято " незнам", " немога" и прочее.  Mr. Green
   То, като се замислиш, за какво им е на децата да се занимават и с разни призми и пирамиди, ама...
   За мен по-големият проблем е в претрупването на учебниците с ненужна информация и в идеята, че децата трябва да я запомнят цялата и на всяка цена. Може би е по-добре да ги учат как да намират  необходимата информация, когато им потрябва и как да я извличат от даден текст. Какъв е смисълът да се знае едно правило наизуст, ако не можеш да го приложиш на практика?
Виж целия пост
# 68
Аз, лично, правя разграничение между необходимостта да се знае подлог и сказуемо и огромните нужди от познанията на синекдохата и видовете подчинени изречения, като част от сложното съчинено такова, съответно дали сказуемото е глаголно или именно. По цял ден се занимавам с писмено общуване- е не ми е бивало нужно като кандидат студент, като студент, още по- малко пък сега ми трябва последното.
Има граница между необходимо познание, което се ползва в ежедневието и излишно и откровено вредно за общообразователното училище академично ниво на изцяло теотерични постановки. Предпочитанията ми са към съчиняване на приказки, разкази и есета, писане на молби и формулиране на смислени изказвания, пред познанията по част от нещата, които се ползват /дали се ползват на практика е друг въпрос/ от, примерно, 0,01 % от населението.
А за езика винаги се сещам за написаното в един датски речник: "Да говорим, че един език или диалект е по- правилен от друг, е като да кажем, че индийският слон е по- правилен от африканския.". Напълно споделям становището, че водещото при езика е именно живата реч, която се налага постепенно, но трайно и която в последствие се обединява в граматическо правило. Нека си припомним, че съществуват езици, при които граматика е изключително опростена и правилата- гъвкави, от което никой не е пострадал.
Въпросният пълен член вкъщи ни отне точно 20 минути, което включи обяснение и упражнение. От тогава не се греши. Опира до начин на обяснение. Но и за мен увисва въпросът дали е до толкова нужен, след като се ползва само в писмената реч и то само в м.р., ед.ч., без особено практическо значение.
Виж целия пост
# 69
      То, като се замислиш, за какво им е на децата да се занимават и с разни призми и пирамиди, ама...
   
Като тръгнат да си смятат квадратурата и кубатурата на жилището дето искат да го купят.....да не се окажат излъгани Wink
Виж целия пост
# 70
Моето мнение е, че до голяма степен разбираемостта на материала зависи от преподавателя. Когато аз бях учениечка, с мен никой не се е занимавал. В момента синът ми е в трети клас и досега все някой е контролирам самоподготовката. Смея да твърдя, че неговите преподаватели в повечето случаи се справят добре с обясненията, от друга страна и самото дете е схватливо и с разностранни интереси, които попълва от книги, телевизия и интернет. Смятам също, че и ролята на родителите не е за подценяване, т.е. наша е отговорността да сме информирани дали и как се справя с материала нашето дете, къде среща трудности, как можем да сме полезни и т.н....
По отношение на учебниците, за мен Човекът и обществото и Човркът и природата не са достатъчно ясно написани, няма последователност и без допълнителна информация, на децата им е трудно да възпроизведат текста или информацията.
Незнам как е в по-горните класове, но съм чувала много негативни отзиви, дано отново детето да има добри преподаватели, които да запазят и предизвикат дори по-голям интерес у него.
Виж целия пост
# 71
Ето, какво е нашето положение. Моят /големият/ син е в шести клас. В нас постоянно се учи, Който както се прибере го подхваща по някой предмет и се започва - четене, писане, изпитване. Истината е много проста. По мое мнение децата препускат из материала и нямат време да осмислят какво им се говори и преподава, а камо ли да го затвурдят. Според мен не е възможно за една седмица или иначе казано 5 учебни часа един преподавател да мине целият материал свързан със степени показатели. Тези дни се замислих - нужно ли е да причиняваме това на децата си? Всяка вечер да учим до 9-10 часа, а от два месеца да ходим в събота на частни уроци.... Не искам да ме разбирате погрешно, аз не съм от амбициозните родители, които държат само на шестици. Целта ми е детето да може да пише /грамотно/, да може да чете и ако има някакво влечение към някой предмет, да му помогнем да научи нещо. 
Виж целия пост
# 72
Ето, какво е нашето положение. Моят /големият/ син е в шести клас. В нас постоянно се учи, Който както се прибере го подхваща по някой предмет и се започва - четене, писане, изпитване. Истината е много проста. По мое мнение децата препускат из материала и нямат време да осмислят какво им се говори и преподава, а камо ли да го затвурдят. Според мен не е възможно за една седмица или иначе казано 5 учебни часа един преподавател да мине целият материал свързан със степени показатели. Тези дни се замислих - нужно ли е да причиняваме това на децата си? Всяка вечер да учим до 9-10 часа, а от два месеца да ходим в събота на частни уроци.... Не искам да ме разбирате погрешно, аз не съм от амбициозните родители, които държат само на шестици. Целта ми е детето да може да пише /грамотно/, да може да чете и ако има някакво влечение към някой предмет, да му помогнем да научи нещо. 

Явно живеем на различни планети. И щерката е 6 клас, а учи по 1 час на ден и то не всеки ден, а само когато имат нещо разказвателно. Може би не е трябвало да се записвате в толкова амбициозно училище с такива високи изисквания, където даскалите се стремят да блеснат с тормоз над децата.
Виж целия пост
# 73
Явно живеем на различни планети.
Не, различни са децата, различни са учителите, нищо чудно и по различни учебници да се обучават.
Елементарен пример от моето гимназиално обучение. За езиците класа се разделяше на две при различни учителки. Първият ни език беше английски, вторият френски. Едната група получи отлични познания по английски, а другата бяха много зле (непрекъснато сменяха учителя). По френски нашата група беше много зле (защото учителката я мързеше повече от нас), но другата група (с лошия английски) беше много напред, защото учителя си беше на място.............това в един клас.....а какво остава за различни училища.

Целта ми е детето да може да пише /грамотно/, да може да чете и ако има някакво влечение към някой предмет, да му помогнем да научи нещо. 

Иначе това са и моите изисквания. Някакъв базов минимум, но полезен, както даде пример по-горе Джуди - да може да се справя с елементарните неща от живота.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия