Но още повече ме хвърля в шок нещо, на което никой не обръща внимание - оценка за поведение в края на годината. Какво ни дава това? Какво научава дете за себе си - че има "поведение, което се нуждае от подобрение"? Подобрение в коя област? Може да е бъбриво в час, но да е добър приятел. Може да е нагло в държанието си с учителите, но да е добър организатор. Може да е неразпознат дислексик, който изнемогва в часовете и поради това се разсейва и пречи... Какво значи "нуждае се от подобрение"?
Ами характеристиката в края на етап или степен? Че и с влияние при преминаване в следваща степен. Какво правиш с такава характеристика в края на 7 клас? Три години - ни вопъл, ни стон - и на края - отрицателна характеристика, която спира детето по-нататък. Не е ли по-логично всяка година или дори всеки срок да има подробна обратна връзка какви умения има детето, какво му куца - че да имаш възможност да вземеш мерки?
А 8-годишни деца в СПИ и ВУИ (това са едновремешните ТВУ-та)? Може ли някой да ми каже за какви деяния едно 8-годишно дете трабва да бъде вкарано в затвора (защото точно това е ВУИ), а възрастните, които отговарят за него, да се веят на свобода? И какъв човек ще излезе от съответното ВУИ? Само не ми казвайте, че вярвате, че там ще го направят законопослушен гражданин.
И това са само най-драстичните неща...