Добре ли са възрастните с правописа?

  • 14 703
  • 182
# 45
Разлика между поколенията има, не знам даже защо се  коментира.
Нямам преки наблюдения (все още) какво и как се преподава в учи-
лище, само с разкази на очевидци разполагам. Въпреки това, пора-
ди характера на нещата, с които се занимавам, минават често писа-
ни материали пред очите ми и има разлика.
Вероятно повечето четене е давало своето отражение, но и то не
е гаранция за овладян правопис. Познавам, лично контактувам и че-
та писано от двама души, които четат доста повече и от мен, обаче
с правописа са си жив зян.
Продължавам да твърдя, че проблемът не е в правописа, а в това да
може да се мисли и евентуално смята. С естествените науки нещата
са далеч по-проблемни.
Виж целия пост
# 46
Моето мнение за това где се намира грамотността - в книгите. В четенето. Грамотност на елементарно ниво може да се научи, но истинска грамотност, формиране на усет и инстинкт към езика - това се случва с четене, четене, четене.

Това изцяло се покрива с категоричното ми мнение по въпроса. Книгите са и една от причините за влошаващата се грамотност на връстниците ми (и аз съм 78-ми набор). Заедно със субтитрите на огромна част от филмите, които теглим от нета.

Крайно некачественият превод, съчетан с липсата на редакция или твърде повърхностната такава, дава силно отровни плодове. Най-зле бяха нещата в първите години след промените - тогава явно който хванеше книга, той превеждаше, без значение как. После нещата се поуспокоиха, но ниското ниво остана - цяло чудо е, към днешна дата, да попадна на преводна книга, към която нямам нито една забележка - засега се сещам само за романите на Еко, а никой не е длъжен да използва тях, за да поддържа ниво на грамотност. Извинете ме за дългото излияние, професионална мъка ми е.

ПП Говоря за преводна литература, защото съм сигурна, че огромната част от четящите хора четат именно такава.
Виж целия пост
# 47
...Вероятно повечето четене е давало своето отражение, но и то не
е гаранция за овладян правопис. Познавам, лично контактувам и че-
та писано от двама души, които четат доста повече и от мен, обаче
с правописа са си жив зян.
Продължавам да твърдя, че проблемът не е в правописа, а в това да
може да се мисли и евентуално смята. С естествените науки нещата
са далеч по-проблемни.
Точно така е.
За идеален правопис в литературата /от всякакъв характер/ следва да си има редактори. Авторът на нещо по- обемно няма времето и възможността да го гледа откъм правопис. Освен това и когато четеш нещо свое за проверка ти убягват доста технически подробности, т.к. следиш смисъла, не формата. По- лесно се откриват формални грешки от страничен четец. Вярно, че у нас и това се спестява. Обаче поне съдържанието да е на ниво би било добре. За него редакторите по- трудно биха помогнали.
Попадала съм и на книги и на субтитри към филми с изречения без никакъв смисъл.

ИрПуц, в преводната литература преводачът и редакторът не следва ли да бъдат различни лица? Качеството не се ли подобрява тогава? Пак поради горното- преводачът следи за смисъла на произведението, а редакторът- за този тип грешки.
Виж целия пост
# 48
Аз лично надежда всяка изгубих когато започнах системно да откривам правописни грешки в "Капитал и "Дневник". Вестници, които претендират за някакво ниво и разполагат с редактори.
Виж целия пост
# 49
указана навреме помощ
Четох, четох, но човек, имащ претенции към училището, би трябвало да знае, че "оказвам" и "указвам" са две различни думи. Не се взирай толко във въпросителния знак  Flutter

Сигурно съм човекът, който най- рядко тук прави някому забележка за правопис. За него си има тема отделна.
Затова и на няколко пъти посочих, че той не ми е толкова важен.
От теб очаквах нещо по същество. Щом нямаш какво да предложиш- нямаш.

Да се окаже помощ някому означава той да бъде упътен, насочен, което се очаква да се направи в училище. Къде ти е проблемът не разбрах.
Дори емотиконче съм сложила за "сериозност"... с добавка. Но то си е така- четенето с разбиране си го няма у нас- и при деца и при възрастни.
Ти попита по каква причина някой не те бил отразил. Вероятно просто не е имало какво да отрази.


Почистих, да не става досадно.


А сега по същество нещо дали няма да напишеш?
Твърдиш, че хората са грамотни, че ти и детето ти сте грамотни или какво искаш да кажеш? Ако наистина искаш да кажеш нещо.
Аз не съм с лоши чувства.  LaughingЖалко, че ти си. Ако ти е жега не си го изкарвай на околния свят. Той не е крив.

Към училището имам и ще имам претенции- затова то бива издържано от данъците народни, за да научи хората, не да ходят учителите да им се води стаж. То има претенции да образова, аз нямам. То е задължително, на това отгоре.

Толкоз по празните приказки.
ххххххххххххххххххххххххххххххххх

Дъждовно време, не знам на кой клас водиш, не съм проследила, но при майка, да речем, със завършен ІV клас и баща не много по- напред не вярвам детето да може да пропише есе и да разбере системи уравнения. Освен ако учител не поработи с него, когато то се затрудни. А затрудненията идват при всеки ученик, рано или късно.
За тебе по същество пишат хора, настроени на твоя тон и вълна. Много агресия изливаш върху училището и учителите. По-кротко я карай  Praynig

Относно претенциозността: проявявам я само и единствено към себе си, затова в работата на лекари и учители не се бъркам. С учителите на моя син никога не съм била на нож, съдействах им и не съжалявам.
Виж целия пост
# 50

А сега червени тетрадки се срещат рядко...

И моята едно време не беше червена, защото бях хитра и заобикалях "трудностите". Имах 6-ци, което не означава, че съм добре с правописа.
Прекалено малко бяха часовете, в които се упражняваше пунктуацията, преподаваше се огромен материал и след това - нищо.
Имам проблем със запетаите, основните положения ги знам, но по-сложните... Е, бях достатъчно изобретателна на контролните и класните - съставях по-прости изречения  Mr. Green като не знам нещо, извъртам и го пиша по друг начин, сега правя същото  Joy
Виж целия пост
# 51
Заедно със субтитрите на огромна част от филмите, които теглим от нета.

Крайно некачественият превод, съчетан с липсата на редакция или твърде повърхностната такава, дава силно отровни плодове.
субтитрите ги правят ученици
Виж целия пост
# 52
Дъждовно време, не знам на кой клас водиш, не съм проследила, но при майка, да речем, със завършен ІV клас и баща не много по- напред не вярвам детето да може да пропише есе и да разбере системи уравнения. Освен ако учител не поработи с него, когато то се затрудни. А затрудненията идват при всеки ученик, рано или късно.

 Да, затова останах много приятно изненадана. Хората не са образовани, но имат по-други разбирания за възпитанието и ценностите. Майката всеки ден лично го прибираше, питаше, интересуваше се и изпълняваше всичко, което и се кажеше. Тя прекрасно знаеше колко е загубила, като е останала необразована, и искаше да предпази децата си от това. С малко повече старание, резултатът е налице.

Виж целия пост
# 53

ИрПуц, в преводната литература преводачът и редакторът не следва ли да бъдат различни лица? Качеството не се ли подобрява тогава? Пак поради горното- преводачът следи за смисъла на произведението, а редакторът- за този тип грешки.

Следва, разбира се, ти си посочила причините. Но аз оставам с усещането, че името на редактора се пише ей така, за цвят, а всъщност никаква работа не е свършил. Въсщност, не е само усещане, казвали са ми, че наистина "редактор: Еди-кой-си" се пише просто формално в много случаи.

субтитрите ги правят ученици

Не са само ученици, но да, по-голямата част са такива. Обаче филмите ги гледат не само ученици.

Dandelion, то във всички вестници има редактори, но не ми се говори с какво се занимават, вместо с редактиране... О, да, често оправят запетайките в текста.  Tired
Виж целия пост
# 54
"За тебе по същество пишат хора, настроени на твоя тон и вълна. Много агресия изливаш върху училището и учителите. По-кротко я карай 

Относно претенциозността: проявявам я само и единствено към себе си, затова в работата на лекари и учители не се бъркам. С учителите на моя син никога не съм била на нож, съдействах им и не съжалявам."

Независимо от "вълната", ти дотук нищо съдържателно не написа.
Линковете, които съм дала, са цитати, даже и кавички съм им поставила. Сиреч това е мнение не на един човек и това са данни от обективни изследвания, а не лична преценка на някой за самия себе си или работата му. И ти заявих, че бих се радвала да опровергаеш наличната в тях информация.
Да искаш някой да си свърши качествено работата, за която му се плаща, не е "бъркане в работата".  Laughing Това е мое право. Ако виждам, че няма резултати от нечий "труд", за който си плащаме, то спокойно мога да имам претенции. Аз не лекувам, но имам правото да искам адекватно и качествено лечение. Аз не обучавам децата по Български език, но имам право да искам те да придобият в училище това, което е заложено по стандарт.
Имала съм чудесни отношения и с мои учители и с такива на децата си. Имала съм и лоши. Като всеки човек. В редица теми си дискутираме и с учители на съвсем прилично ниво. Това също няма общо с темата, обаче.
Дано правиш и разлика между отношение към "учителите" /каквото лично аз не съм изразила, т.к. има най- различни/ и образователна система, която си ни е едничка и любима на всички нас.
Придържането към темата се учи в начална степен, също в училище.


Дъждовно време, аз имах една приятелка- туркиня, с почти необразовани родители, която завърши История и Български език, но за нея се погрижи една прекрасна учителка от основното ни училище. Тя се грижеше за всички наистина всеотдайно. За тези учители въздишаме с Роса /мисля тя писа за "народен" учител/. Нито майка й, нито баща й й бяха от полза, било по Български език и литература, било по друг предмет. Обаче учителите по тези, точно, предмети, за мен бяха най- добрите в училище. Вероятно и затова тя пое в тази насока тогава.
Виж целия пост
# 55

Независимо от "вълната", ти дотук нищо съдържателно не написа.
Линковете, които съм дала, са цитати, даже и кавички съм им поставила. Сиреч това е мнение не на един човек и това са данни от обективни изследвания, а не лична преценка на някой за самия себе си или работата му. И ти заявих, че бих се радвала да опровергаеш наличната в тях информация.
Да искаш някой да си свърши качествено работата, за която му се плаща, не е "бъркане в работата".  Laughing Това е мое право. Ако виждам, че няма резултати от нечий "труд", за който си плащаме, то спокойно мога да имам претенции. Аз не лекувам, но имам правото да искам адекватно и качествено лечение. Аз не обучавам децата по Български език, но имам право да искам те да придобият в училище това, което е заложено по стандарт.
Имала съм чудесни отношения и с мои учители и с такива на децата си. Имала съм и лоши. Като всеки човек. В редица теми си дискутираме и с учители на съвсем прилично ниво. Това също няма общо с темата, обаче.
Дано правиш и разлика между отношение към "учителите" /каквото лично аз не съм изразила, т.к. има най- различни/ и образователна система, която си ни е едничка и любима на всички нас.
Придържането към темата се учи в начална степен, също в училище.


Аз и не очаквам да намериш нещо съдържателно в това, което съм писала:
Аз също тръгнах с голямата кошница, когато синът ми прекрачи прага на родното училище. И разочарована от някои неща бях, и въодушевена от други. Към момента е доволен е от себе си, уверен, защото постигна успех, съизмерим с желанията и възможностите му, а неговият праг въобще не е нисък.

Вярвам, че за един учител няма по-голяма награда от тази да види учениците си успели.  
Всичко за мен опира до вътрешната нагласа и мотивация. Не може да очакваме от едни хлапета винаги и за всичко да са мотивирани. Желанието за учене идва с успеха: трудиш се - береш плодовете на труда си. Но все пак преди това се ТРУДИШ! Някои качества е добре да се възпитават в семейството.  
Линковете ти не ме интересуват. В тях няма нищо ново, още повече пък градивно.

Претенции ще имам към частното училище, в което ще го запиша. Там НАИСТИНА ще плащам Twisted Evil

Не ми се рови да доказвам нещо, което усещам и по-важното - разбирам.
Виж целия пост
# 56

Претенции ще имам към частното училище, в което ще го запиша. Нам НАИСТИНА ще плащам Twisted Evil


За държавните училища кой плаща НАИСТИНА?
Виж целия пост
# 57

Претенции ще имам към частното училище, в което ще го запиша. Там НАИСТИНА ще плащам Twisted Evil


За държавните училища кой плаща НАИСТИНА?
Не съм чула нищо още за образователен данък  Thinking
Виж целия пост
# 58
Темата взе да става хумористична  Grinning
Виж целия пост
# 59
Темата взе да става хумористична  Grinning
С очаквания сценарий.. Mr. Green
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия