Умения на 4 годишни?

  • 13 284
  • 106
# 45
Според мен и според специалисти с които съм обсъждала темата, детето на авторката знае предостатъчно за тази възраст. И да, не го пришпорвайте да прави нещо което не иска, особено когато и без това му е рано. Ако на 7 не иска да учи букви тогава вече е друго. Ранното образоване, така модерно до преди няколко години, е нож с две остриета. Говорила съм с детски психолог и педагог по въпроса. Те твърдят, че рискът от ранното образоване е детето като отиде в подготвителна и първи клас и знае повечето неща да му е скучно. А когато не му е интересно то не е мотивирано да учи и това се превръща в навик в последствие. Така много от четящите на 4 и пишещи на 5 год деца в последствие се превръщат в слаби ученици. Естествено не важи за всички. В някои случаи пък е много ползотворно. Най-добре обучителната програма да се съобрази с индивидуалните особености на детето. Можеш да се консултираш с педагог.
Виж целия пост
# 46
Въпросът е не дали детето знае много неща, а дали майката има потребност да ги изреди на всеослушание тип рекламна кампания.

 Laughing Laughing Laughing
Във връзка с последния пост, на Савина: средният ми син навърши 6 годинки края на юли. Дадох го направо в първи клас - без никаква подготовка. Не е ходил на градина, не е учил кой знае какво вкъщи, но го виждам, че е доста буден и схватлив. Справя се много добре в училище, а аз така се притеснявах.....Дечицата, които са били на предучилищна пък създават много хоас в класа - скучно им е, тичат, викат.....Чак като прочетох поста на Савина се сетих, че най-вероятно причината да са така диви и да не им се учи е точно скуката и твърде познатия материал, който сега трябва да предъвкват отново....Това е малко извън темата, извинявайте....
Виж целия пост
# 47
Винаги ми е бил много странен този родителски страх, на детето да не му е скучно в училище. Особено когато се отнася като аргумент към причината да не учим децата на нищо преди 7г. възраст.
Първо, децата не отиват на училище, за да се забавляват. И второ, те не са и никога няма да бъдат еднакви. Ако едно не знае нищо предварително, но учи по-бързо и ефективно от друго, разликата пак ще се появи.
В един и същи клас съм виждала дете, което е прочело 10 тома на детска енциклопедия и е научило от нея удивителни неща и друго, на съседния чин, което не познава буквите. В края на първи клас. Скучно е не на четящото дете, а на другото, защото изобщо не може да участва в уроците, не разбира какви текстове четат и обсъждат останалите. Точно този тип деца най-много се разсейват и пречат на уроците.

Разликите между децата са толкова големи от самото начало, че изобщо не можем да очакваме всички да могат и знаят еднакви неща и с една и съща скорост да учат нови.

А за предучилищната, наистина е много безмислено и направо нелепо да се иска от децата да повтарят три години едно и също. Най-малкото е необосновано. Като искат децата от 5 години да започват училище, да измислят разнообразна и добре структурирана програма, а не както е сега  Close
Четенето, като най-лесно, наистина могат да го започват от 5, но да не започват всяка година с ново учене на буквите, а да продължават нататък, вместо в първи клас да се изсипят десет предмета и детето да се чуди как да се справи.
Виж целия пост
# 48
Здравейте!  bouquet
Интересна тема!
Детето ми е на 4 и половина. Цифрите ги разпознава и може да брои до 10.
С буквите обаче нямах такъв успех, поне засега. Опитах различни варианти и подходи, но е доста разсеян.
Купувам всякакви книги за неговата възраст и се занимаваме заедно-това определено помогна . Към една от книжката имаше двд за компютър с разни въпроси и игри свързани с темите от книжката, благодарение на тях вече проявява и интерес към буквите абсолютно сам.
В този ред на мисли, считам че развитието на едно дете зависи не само от капацитета му, но също толкова и от точните подходи към усвояване на уменията , информацията и т.н.
Виж целия пост
# 49
Малко съм крайна, ама....
Защо търсите варианти за учене на букви и цифри за деца, които нямат 4 години...?.Има си планове в градината, които се спазват...Да не ви казвам, че плана за втора група в Дг е по математика например да се научат да броят до 5, да разпознават геометричните форми - триъгълник, квадрат и кръг. Да знаят от прочетена приказка, с две думи какво се е случило с героите...
Не е ли по-важно да им осигурите възможност за спорт, каляване и забавление, отколкото да ги учите на букви и цифри от 3 годишни...За мен си е абсолютно изнасилване на детето на възраст под 5-6 години да се учи на какво ли не извън ДГ( изключвам варианта, когато детето само проявява желание)..
При проблема с цветовете много често е невъзможност на детето да свърже думата със самия цвят...Не знае например, че червеното като дума е точно червеното кубче, което ти му показваш..Много упоритост и повтаряне до втръсване, червеното кубче, молив и т.н...жълтото... и т.н.
По-важно е да ги научим да се уважават в градината, да не се блъскат и да не се удрят със злоба в очите, да уважават труда на другите, а не да развалят построеното от другарчето и да има весели пламъчета в очите им. Изпускаме момента и с т.нар. вълшебни думички, 2-3 от 28 деца в групата на голямото ми момче използваха тези думички (според инфо от госпожите разбира се) във втора-трета група дори.....
Виж целия пост
# 50
Нашият  батко е на 4годинки . Може да брои до 10 ,познава някои букви .Нямаме проблем и с цветовете . Сега с помощта на госпожата се учим да определяме времето на вън .Сутрин като ходим на градина и го подпитвам ,а той ми обяснява ,че е слънчево ,дъждовно ,мъгливо и т.н. После в градината си имат дъска на която Детето трябва да отрази с рисунка и да обясни на дечицата какво е времето , какъв цвят е използвал и защо .
Виж целия пост
# 51
Винаги ми е бил много странен този родителски страх, на детето да не му е скучно в училище.

Скучно е не на четящото дете, а на другото, защото изобщо не може да участва в уроците, не разбира какви текстове четат и обсъждат останалите. Точно този тип деца най-много се разсейват и пречат на уроците.



Къде ги намери тези родители с такива страхове Shocked По-скоро може да ни е страх дали детето ще се справя с материала....И не, в училище трябва да е забавно и приятно, независимо, че се усвояват сериозни знания. Няма нужда да има клоунада за тази цел.

Разсейват се и много знаещите....И пречат също много
Виж целия пост
# 52
Къде ги намери тези родители с такива страхове Shocked
Много пъти тук съм чела как не трябвало децата да знаят предварително нищо, защото после щяло да им е скучно в училище, все едно е по-важно дали ще им е скучно или забавно, вместо акцентът да е на конкретното знание, което са усвоили и смисъла от него.
Иначе един от най-големите недостатъци на нашата образователна система е, че учителят върви с темпото на средното дете в класа и всички, които учат по-бавно или по-бързо, са ощетени. Едните, защото им е скучно и си губят времето, а другите, защото имат нужда от повече време и обяснения за усвояване на материала. Много често като пропуснат нещо, не успяват да схванат нищо по-нататък, ако предметът е от тези, чийто материал се надгражда.

Мисълта ми беше, че е излишно да се стремим да подравняваме децата на старта, особено с цената да ги лишаваме от знания и умения, защото те и без това не са равни и "тичат" с различна скорост. Дори да знаят точно еднакви неща на първия учебен ден, още на втория вече ще има разлика в знанията им, която с всеки учебен час ще се задълбочава.

Аз лично мисля, че винаги, когато детето може да научи нещо, то трябва да го научи, защото целта в живота не е да е интересно в училище, а да се придобиват определени знания и умения. Децата минават през периоди на различни интереси и понякога, ако се изпусне точния момент, в който то с лекота би научило нещо, е възможно никога повече да не се върне към тази тема или ако му се наложи в училище, да усвои материята с много повече усилия, отколкото в момента на спонтанен интерес.
Виж целия пост
# 53
Когато стане въпрос за детски умения, обикновено се изтъква как детето пише и чете от едва ли не ясленска възраст, колко езика учи и т.н.

Почти не може да се намери тема, в която някой да напише-"моето на 4г. изкачи връх Мусала" или "моето на 6 години плува еди колко дължини за еди колко време " или дори моето на 4 прави салата, сандвичи или плете шалче.

Добруджанката някога е започвала да бродира сватбената си премяна на 5години.Добруджанската сватбена премяна, доколкото зная е една от най-пищните в сравнение в други райони в България, затова са били необходими повече от 10 години за избродирането и.Днес някое дете да бродира на 5 ?.

Няма лошо в това, че някои деца решават да учат букви, цифри и езици от пеленаческа възраст.
Има лошо в това, че понякога се превръща в норма, вкл. и за госпожите в ДГ, радват се на напредналите деца, спокойни и уверени са с тях, гордеят се, че дете от тяхната група показва резултати после в І клас.Нищо лошо, ако всичко това не беше гарнирано със зле прикрита неприязън към "оставачите"







Виж целия пост
# 54
Няма лошо в това, че някои деца решават да учат букви, цифри и езици от пеленаческа възраст.
Има лошо в това, че понякога се превръща в норма, вкл. и за госпожите в ДГ, радват се на напредналите деца, спокойни и уверени са с тях, гордеят се, че дете от тяхната група показва резултати после в І клас.Нищо лошо, ако всичко това не беше гарнирано със зле прикрита неприязън към "оставачите"

Ето това е нещото, което ме кара да чувствам свито сърцето си, че моите деца не са така гениални....Не липсата на факти, с които да се изфукам...

Виж целия пост
# 55
Няма лошо в това, че някои деца решават да учат букви, цифри и езици от пеленаческа възраст.
Има лошо в това, че понякога се превръща в норма, вкл. и за госпожите в ДГ, радват се на напредналите деца, спокойни и уверени са с тях, гордеят се, че дете от тяхната група показва резултати после в І клас.Нищо лошо, ако всичко това не беше гарнирано със зле прикрита неприязън към "оставачите"

Ето това е нещото, което ме кара да чувствам свито сърцето си, че моите деца не са така гениални....Не липсата на факти, с които да се изфукам...


Парци пази Боже от наистина гениални деца. Хората сме така устроени, че всяко нещо е за сметка на друго и гениалните хора са винаги ощетени в някаква област, най- често социалната. Затова, с риск да стана досадна, повтарям, че баланса е най- важното в развитието, не изпреварващите умения.
Виж целия пост
# 56
На мен по нездравословно ми се струва да карам 4-годишното си дете да покорява връх "Мусала" и да го мъкна по пътищата, за да види свят и опознае превозните средства от малко, отколкото да му ангажирам вниманието да научи числата и буквите, с които се сблъсква постоянно в ежедневието.
Примерът с 5-годишното дете, което си подготвяло роклята за сватбата също ми се струва неподходящ за времето, в което живеем.
Виж целия пост
# 57
Чудейки се къде да записвам баткото в първи клас, се наслушах на какво ли не, колко сборници се купували за математика, по колко диктовки се правили и направо ми се зави свят и стигнах до извода, че.....майките са за бой...Госпожите са почнали да се надпреварат с децата за вниманието на майките. Дават се почти невъзможни за изпълнение домашни, които стават реалност заради напъна на майки/бащи и целия наличен арсенал от баби и лели и т.н.Стои се до късно и се става рано, търсят се преподаватели по висша математика за да се реши задачата на Пенчо от сборника за първи клас....Това меко казано ми се струва шантаво....Да, синът ми ще е първи клас и ще учи, но не на границите на възможностите и на двамата ни..

Сега за предучилищната ни група беше същото - моля, предложете освен задължителните 4-5 учебни помагала други такива за допълнителна подготовка...Защо да се прави това, не отричам че бях от майките които предложиха помагала за допълнителни занимания, но под форма на игра..Далеч бях от сборника за малки математици от 6 до 11 години, който донесе една майка...Това е последната година на необременена игра и без непрекъснато напомняне за домашното и т.н.

http://www.det-mag.com/child-development/development_4years.html#1 линк е за развитието на дете на възраст 4-5 години...Абсолютно адекватен е според мен и всяко друго нещо е насилване на нещата Peace

basis, чак не ми се струва реално това, което ти си написала...Излезе, че предпочиташ детето ти да е в къщи над книгите, отколкото на чист въздух и да играе.
Виж целия пост
# 58
Забелязала съм, че в подобни теми накрая винаги се стига до извода, че децата, които знаят букви и цифри, със сигурност имат нещастно детство, без игри, не са видяли слънце и вятър, не могат да тичат и вероятно въображението или нещо друго  не им е наред заради нещастието да се родят в семейството на амбициозни родители.
Според мен да държиш насила настрани едно дете от класическите или комерсиалните знания Wink, ако то проявява интерес, е нездравословно. Нищо, че може би ще изглеждаш като много ларж родител
Виж целия пост
# 59
valerie Стига де, кога се стига до този извод? Всяко дете има интерес към различни неща и не вярвам някой да отказва да покаже на детето си буквите или цифрите. Както и не вярвам, че някой може насила да научи 4 годишно на буквите и цифрите. Знаеш, че всички родители все се притесняваме за какво ли не и е нормално като видиш, че съседчето чете и пише, а твоето тича и крещи нечленоразделно да си зададеш въпроси. Най- често тревогите са напразни, но въпросите идват съвсем естествено. който не си ги е задавал да вдигне ръка.
Та не се състезаваме кой е по- готин, а гледаме кое е норма за дадена възраст и кое не. Линка на Nadina е много подробен и полезен. Благодаря за него!

ПП valerie Честито ти мъниче Борис! Да расте здрав и щастлив! Hug
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия