СРЕЩУ ДИСКРИМИНАЦИЯТА И НЕЗАЧИТАНЕТО ПРАВАТА НА ДЕЦАТА НИ,
ЗА ДА ИМА УТРЕ И ЗА ТЯХ! НАСТОЯВАМЕ ЗА СОЦИАЛНО-ИНТЕГРАЦИОННА
ПОЛИТИКА, А НЕ СОЦИАЛНИ-ПОМОЩИ!
Линк на петицията: http://bgpetition.com/roditeli-na-deca-s-uvregdania-ot-ciala-Balgaria/index.html
ДО Г-Н ПЪРВАНОВ, ПРЕЗИДЕНТ НА Р. БЪЛГАРИЯ
ДО Г-ЖА МАСЛАРОВА,
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
ДО Г-ЖА МЕСТАН,
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА АГЕНЦИЯ ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО
ДО Г-Н ЖЕЛЕВ,
МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДО Г-Н ВЪЛЧЕВ,
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО
ДО Г-Н ГАНЕВ,
ОМБУДСМАН НА Р. БЪЛГАРИЯ
ДО Г-Н СТАНИШЕВ,
МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ НА Р. БЪЛГАРИЯ
Принципите, които би трябвало да следват всички в нашето общество спрямо децата с увреждания са :
Приеми детето с увреждане такова, каквото е, и го обичай!
Съсредоточи се не в това, което детето не може, а в това, което може и го развивай! Грижи се не само за живота му, но и да изпитва радост от този живот! Да изпитва радост с тези сетива, които има, с тези умствени възможности, които притежава!
На 06.11. 2008 г., наши индивидуални петиции, изпратени до Комисията по петиции на граждани към ЕП, бяха допуснати и започна официалното разглеждане на проблемите повдигнати в тях.
На внесените към съответните институции у нас, предложения и искания, отговор няма, резултати, също. Липсата на диалог е основната причина всяка нова програма, която стартира да е неефективна.
Недопустимо е да се говори за:
ОДОБРЕНИ ДИРЕКЦИИ "СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ", ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА УСЛУГАТА "ЛИЧЕН АСИСТЕНТ" .
Няма община в България, в която да няма нуждаещи се от тази програма. Програмите трябва да се изготвят на база официална национална статистика за броя на нуждаещите се, а не чрез неадекватната и непрофесионална работа на служителите в регионалните бюра за социално подпомагане.
Продължение на предложенията внесени до горните институции на 21.11.2008 г., с вх. номера 92-00-539, 94 КО/113, 96-П-15, 94-П-67, 94 ПП-930, 8557, 1554. Писма и предложения за промени са внесени и на 22. 10.2007 г., до същите институции и съответните им Комисии.
1. Спешно формиране на парламентарна комисия за проучване проблемите на семействата, отглеждащи деца с увреждания и причините за тези проблеми. Създаване на институт за хората с увреждания, по модел на редица западноевропейски държави.
2. Компенсиране на обезщетението за отглеждане на деца с увреждания, съобразно растящата инфлация.
3. Да се инициират спешни промени, чрез които да отпаднат всички ограничения за ползване на социално подпомагане. Спешно отпадане на гарантираният минимален доход. При обследването на доходите да се отчитат и кредитите на семействата на дете с увреждане. Кредитът да се разглежда като отговорна инвестиция на родителите, за осигуряване на нормална среда за обгрижване на детето.
4. В НКПД да се въведе професия “Родител на дете с увреждане”, като трудовият стаж да е I-ва категория, да се позлва правото за ранно пенсиониране и възнаграждението да е в рамките на поне 3 минимални работни заплати.
5. Здравната система да поеме поне 80 на сто от медицинската цена, (лекарствена, терапевтична и пр.) на последствията от трайно увреждане или хронично заболяване при децата .
6. Родителите на деца с увреждания да получават в родилните домове, педиатричните отделения и личните лекари, адекватна и навременна подкрепа, консултация с психолог и социален работник, информация за заболяването на детето, информация за прегледите, специалистите и профилактиките, които трябва да посетят.
7. Необходимо е преразглеждане на отправните точки за оценка на трайно намалената работоспособност, и методиката за формиране на крайния процент при множество увреждания.
8. Да се осигури преференциално кредитиране, медицинските и технически средства за деца с двигателни увреждания да са високоефективни и да се предоставят безвъзмездно.
9. Родители на деца с увреждания, които повишават образованието или квалификацията си, (респ. възрастните лица с увреждания), да се подпомагат с предимство, както и тези, които отглеждайки дете с увреждане инвестират в собствен бизнес и създават работни места.
10. Социалните работници да са пряко ангажирани с по няколко семейства и основната им задача да е проучване, анализиране, облекчаване и решаване на проблемите им.
11. Държавата да инвестира в адекватно повишаване на възнагражденията и квалификацията на специалистите, психолози, логопеди, терапевти и рехабилитатори, работещи с деца с увреждания. Да подпомага и стимулира качествената и квалифицираната помощ и лечение на децата с увреждания.
12. Чрез ДАЗД, държавата да изгради бърза и ефективна система за търсене на финансова и съдебна отговорност от болнични заведения, допуснали или причинили увреждане и тежко заболяване на дете.
Настояваме правата на децата ни, според Конституцията на Р. България, Законът за интеграция на хората с увреждания, Законът за закрила на детето, Всеобщата декларация за правата на човека, Законът за защита от дискриминацията, Конвенцията за правото на детето, Европейската социална харта, Конвенцията за недопускане на дискриминация и Декларацията от Саламанка, да бъдат спазвани и изпълнявани на практика, а не само на хартия и доклади! Настояваме заради децата си, защото те са нашето утре, бъдещето ни. Всеки пропуснат ден, месец или година на реална интеграция и грижа за развитието потенциала на децата ни, отдалечава държавата ни с десетки години от това да стане наистина някога правова и социална държава.
Да отглеждаш дете с увреждане не е нещастие, то е по особен начин пречистващо и вдъхновяващо. Нещастие е да го отглеждаш в България!
Националните оперативни програми, включващи дейностите, Личен асистент, Социален асистент и Домашен помощник, са неефективни и не са в помощ и интерес на децата ни! Много малък процент от майките се ползват от тях, заради бюрокрацията, с която трябва да се преборят и заради неадекватната помощ и подкрепа, която ще получат.
Според законите на Р. България, и всички международни конвенции, които тя е подписала, нашите деца имат право на лечение, образование, интеграция и реализация на потенциала си. На практика обаче, чрез подзаконовите си нормативни актове, държавата блокира и ограничава собствените си закони.
Законът за интеграция на хората с увреждания гласи следното:
Чл. 4. Интеграцията на хората с увреждания се осъществява чрез:
- медицинска и социална рехабилитация;
- образование и професионално обучение;
- достъпна жизнена и архитектурна среда.
- социални услуги;
Специализираните детски градини и учебни заведения са изключително малко на брой, а извън столицата, в много населени места изобщо липсват такива. Няма обучен квалифициран персонал, ресурсни учители и лекари. Дневните центрове за рехабилитация са крайно недостатъчни, в малките или икономически слабите градове, няма нужните специалисти или те са нискоквалифицирани, заради ниските заплати и тежките условия на труд.
На 11 октомври 2008 г. беше дадена гласност на делото Mental Disability Advocacy Center срещу България, разглеждано от Европейския комитет по социални права. Безпрецедентното решение на Комитетът установи, че България извършва сегрегация спрямо децата с умствени увреждания в областта на образованието.
Достъпната жизнена и архитектурна среда съществува само като пожелателна форма в документите и докладите, в реалността такава не е осигурена! Ние носим децата си на ръце, изкачваме десетки стълби, високи тротоари, осеяни с дупки и трапове, малко от нас имат възможност да притежават подходящ автомобил, за да улеснят придвижването си с него. Ползването на градски транспорт е предизвикателство за всяка от нас, справянето, с което е равносилно на героизъм.
Законът за закрила на детето гласи:
Чл. 3. Закрилата на детето се основава на следните принципи:
- отглеждане на детето в семейна среда;
- осигуряване по най-добър начин на интересите на детето;
- подбор на лицата, пряко ангажирани в дейностите по закрила на детето, съобразно техните личностни и социални качества и грижа за тяхната професионална квалификация;
- незабавност на действията по закрила на детето;
- специализирани здравни грижи за детето;
- контрол по ефективността на предприетите мерки.
Много от нас са били настоятелно убеждавани в родилния дом, от лекарите, да изоставят детето си. Социални работници и психолози в родилните домове съществуват само на документи. Никой не е разговарял с нас, не ни е дал съвет или информация, какво следва за нас и новороденото ни дете. Единственото, което ни се каза е, да го оставим в дом! Политиката, която държавата провежда по отношение на децата с увреждания, на практика е съвсем конкретно насочена, те да бъдат изоставяни.
Ние, родителите на деца с увреждания сме в една графа с трайно безработните, неграмотните и преживяващите от социални помощи. Не можем да упражняваме професиите си, защото сме се посветили на професията „Родител на дете с увреждане”. За съжаление такава в България, според държавата ни не съществува. Но затова пък има в изобилие държавни домове и институции, където на драго сърце ще приемат децата ни, ако решим да ги изоставим.
Помощните средства отпускани в България на хората с увреждания са практически неизползваеми при деца с увреждания, поради спецификата и тежестта на увреждането, а доста от тях липсват изцяло в списъка за такива средства.
Социалните помощи отпускани за хората с увреждания са обвързани със социалният минимум в страната, което е основната предпоставка за липсата на каквато и да е възможност за интеграция, социализация, социално включване и реализация на децата с увреждания в България.
Здравната система лекува децата ни 10 дни в месеца, болниците изпълняват само минимума на клиничната пътека, защото стойността й не покрива пълноценното лечение.
Интеграционните добавки, сравнени с тези на други страни членки на ЕС, са десетократно по-ниски.
Ограниченията, залегнали в Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, имащи за цел да решават проблемите на семействата на деца с увреждания, всъщност причиняват невъзможност на родителите да се възползват от конституционните си права и са в остро противоречие с Националната стратегия за преодоляване бедността на децата и редица международни норми, сред които и Международната конвенция за опазване и насърчаване правата и достойнството на хората с увреждания на ООН.
Социалните работници действат като жандарми, следящи дали спазваме ограниченията на закона, а не като посредници за преодоляване на проблемите на семействата ни, което обезсмисля труда им и е хабене на човешки потенциал. Респективно никой не се интересува как и дали се грижим качествено за децата си и как изразходваме средствата на данъкоплатците, които получаваме във вид на социални помощи.
В семейството на дете с увреждане, единият родител задължително не може да работи, защото трябва да обслужва бюрократичната социална система, да осигурява документи, удостоверения, протоколи, молби за различните видове помощи, плюс чисто здравните аспекти за увреждането, лечение, консулти, изследвания, обслужване на ТЕЛК и НЗОК за реинбурсивни лекарства и прочие. Хиляди семейства сме принудени да стимулираме чуждестранните икономики, компенсирайки недостатъчностите на нашата социална помощ, купувайки си помощните средства и лекарства от чужбина.
„Фондът за лечение на деца в чужбина” НЕ РАБОТИ, процедурата по изпращане на децата за лечение в чужбина е тежко бюрократична, непрозрачна и неефективна. На практика, средствата за спешното и животоспасяващо лечение на децата ни се събират чрез благотворителни кампании, като се разчита на дарения, както от средностатистическия българин, така и от бизнес сектора. Тази година (2008), Министерството на финансиите премахна и минималните съществуващи данъчните облекчения за дарителите, което означава край и на този ни шанс.
Социалната ни политика не е насочена и не цели нашето подпомагане и интеграцията на децата ни, а ограничаването на всичките им човешки права! Основната цел е ограничаването и санкционирането ни, а не социална услуга и помощ по отношение на интеграция и социализация. Ограниченията към родителите отглеждащи деца с увреждания, са крайно дискриминационни и репресивни. За контрол по изпълнението на тези закони, изобщо не може и да се говори, такъв не съществува реално. Има само отчети, доклади и програми на хартия.
В условията на такава здравна и социална политика, колкото и средства да се наливат, каквито и проекти да се правят, те се обезсмислят от липсата на адекватни социално-здравни правила и от липсата на ефективна компенсация на недостатъчностите, причинени от събитието увреждане.
Увреждането само по себе си е достатъчно жизнено и социално ограничение, за да са необходими ограничения в правилника за прилагане на ЗСП, където по принцип хората с увреждане и семействата на деца с увреждания нямат място, защото те имат нужда от СОЦИАЛНО-ИНТЕГРАЦИОННА ПОЛИТИКА, А НЕ ОТ СОЦИАЛНИ ПОМОЩИ.
Предложените от нас промени биха спомогнали реалната деинституциализация и превенция да стане факт, защото изоставените деца са изоставени именно поради липсата на адекватна социална политика. Искаме да отглеждаме децата си у дома, а не в институция.
Политическата система, Държавата като обществена функция и Законът, трябва да превърнат семейството на дете с увреждане в институция, за да се преодолеят бедността и десоциализацията, и да се ГАРАНТИРАТ ИНТЕГРАЦИЯТА И ОБЩЕСТВЕНАТА РЕАЛИЗАЦИЯ НА НАШИТЕ ДЕЦА.
РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА С УВРЕЖДАНИЯ ОТ ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ и приятели
Красимира Костадинова Обретенова - Добрич
Павлина Христова Радкова - София
Шенай Мустафа Мустафа – Габрово
Надежда Колева Василева - София
Теодора Цанкова Пиралкова – София
Георги Димитров Димитров - Габрово
Mарче Kирязова Данаилова - Пловдив
Доротея Стефкова Иванова - Ловеч
Валя Миткова Минковска - Габрово
Диана Костадинова Дойчева - Добрич
Йорданка Дойчева - Добрич
Юлия Йорданова - Добрич
Светлана Матеева Копаранова
Христина Стоянова Александрова - Вършец
Пламен Борисов Стоянов - София
Таня Христова Панайотова - Вършец
Екатерина Личева Добрева - Белослав
Екатерина Христова Панайотова - София
Татяна Димитрова Илиева - Бургас
Георги Симов Илиев-гр.Бургас
Айше Мустафа Сюлейман - с.Страцин
Георги Петров Торбешев - София
Вейсел Шамси Сюлейман - с.Страцин
Магдалена Велизарова Орльова - София
Николай Бориславов Златанов - София
Ани Стоянова Станчева - Бургас
Станислав Данчев Станчев - Бургас
Иванка Ангелова Цветкова - Бургас
Георги Сотиров Иванов - София
Тодорка Георгиева Георгиева – София
Йонка Иванова Енчева – Варна
Георгиева Георгиева - Добрич
Станка Георгиева Георгиева - Добрич