Децата 2005+ - днешните начални ученици

  • 6 268
  • 133
Имам косвени наблюдения върху деца от начална степен, които имат леки проблеми и се чудя това масово ли е. Децата са интелигентни - това мога да кажа със сигурност. Но поведението им и начина на учене е много странен. Те сякаш не обръщат внимание какво се случва в час. Имат особено качество, нещо средно между любознателност и любопитство, което обаче е страшно краткотрайно. Друго тяхно качество, което забелязвам, и което също е трудно за описване, е някаква форма на мързел, която обаче произтича не от мързел за движение или за мисъл, а от почти пълната липса на интерес, която замества споменатото краткотрайно любознателно любопитство.
Имате ли някакви подобни наблюдения и как решавате проблемите, които произтичат от това поведение? Едното от хлапетата ми е роднина, другите са приятелски деца и се чувствам някак отговорна да им помогна да се научат. Защото, за мен поне, и го казвам без никаква обидна умисъл, учителите очевидно не се справят в часа и то не поради некадърност или необразованост, а... не знам всъщност как да го обясня. Това е някакво съвсем друго поколение, където методите, които са работили допреди 10-15 години, вече изобщо нямат ефект. Най-странното е, че тези деца нямат някакви пристрастия към компютри и интернет, т.е. проблемите им не идват от така раздувания напоследък "лесен достъп до информация", който педагози и психолози обвиняват за мързела на учениците. Изглежда причините са някаква комбинация от възпитание, ранно осъзнаване, друг тип авторитети в живота и още куп неща, за които вече не ми се мисли.
Виж целия пост
# 1
Интересно, че точно днес водих подобен разговор с приятелка, майка на деца в 4-ти и 2-ри клас.
Нямам лични наблюдения, синът ми е на 5г, но това което тя сподели на 100% препокрива твоето мнение.
Точно за масова липса на интерес, мотивация и респект към образованието говореше тя. Явно проблема съществува, въпросът е как да се разреши... newsm78 newsm78
Виж целия пост
# 2
Имам косвени наблюдения върху деца от начална степен, които имат леки проблеми и се чудя това масово ли е..... поведението им и начина на учене е много странен. Те сякаш не обръщат внимание какво се случва в час.
След като наблюденията ти са косвени, а не преки, как стигна до извода, че децата " сякаш не обръщат внимание какво се случва в час"  и поведението и начинът им на учене са странни? За мен подобен извод предполага, че си ги наблюдавала в час  и/или при подготовката им в занималня и/или вкъщи, при това нееднократно.
За протокола. Имам син - ученик в шести клас. Не съм забелязала да мързелува, да е незаинтересован или да не обръща внимание на нещата, които се случват в учебните часове. Има достатъчни начинитези неща да бъдат проверени.
 Що се отнася до лесния достъп до информация, той е огромен плюс, ако знаеш как да го използваш правилно.
Виж целия пост
# 3
бонбонбон, aми то ученето не започва в 1 клас - започва още с раждането, с първата книжка с картинки, с първата приказка... И на мен ми се струва, че децата от твоята предствителната извадка или не са преценени правилно, или родителите им са пропуснали първите няколко години. Тъй, че не търси мързела в децата, а в едно поколение по-назад. Правилно си отбелязала възпитанието и личния пример като една от причините. Струва ми се, че децата само копират това поведение, което са видяли.
Виж целия пост
# 4
Голямата ми дъщеря е 3 клас.И в час и в занималня процесът тече нормално и е било така винаги. Thinking
Виж целия пост
# 5
Дъщеря ми е 4-ти клас, синът ми е 1-ви клас.
Не съм забелязала такива проблеми. Thinking
Цитат
Това е някакво съвсем друго поколение, където методите, които са работили допреди 10-15 години, вече изобщо нямат ефект
"Индиго" му се вика Mr. Green

Manzhelka, thumbsup
Виж целия пост
# 6
Аз пък имам спомен от децата набор `81-82, с които бях заедно в първи клас. Голяма част от тях плачеха сутрин. Други ходеха из класната стая по време на часовете, говореха, искаха да излизат навън, караха учителката да идва с тях в тоалетната, защото не могат да се бършат сами. А относно учебният процес- пълна незаинтересованост. След време нещата се уталожиха.
И в класа на детето ми имаше подобни моменти в първи клас, но чак да е масово, ми се вижда преувеличено.


Говори лошо и за учителя, който споделя това.
Виж целия пост
# 7
Косвени, в смисъл не знам какво правят в час, само вкъщи съм ги гледала. За тях училище и учене са неща крайно досадни и напълно излишни в живота им и те го осъзнават - това ме учудва, някак не е свойствено за 7-10 годишно дете. Интересно ми е, че родителите не ми се оплакват от училището и от учителите на децата си - пък съм възрастен човек, няма смисъл пред мен да плюят даскалицата, а пред детето да обясняват колко е готина  Grinning Хлапетата имат абсолютно собствено изградено мнение, дори казват неща от рода на "ха, мене учителката не ме кефи, защо да пиша/проверявам домашните, които тя ми дава" и нерядко се връщат към учебната тетрадка след голямо навикване (подозирам и 1-2 шамара). Ефект няма, те вече са отписали училището като заслужаваща уважение институция, а още дори не знаят какво значи думата "институция". newsm78

Виж целия пост
# 8
Всеки ден наблюдавам това, което споделя авторката на темата. Да, децата не са същите, каквито бяха до преди 20-тина години и почти ежедневно с колегите се питаме защо се получава така. Еднозначен отговор няма. Децата са много по-знаещи и информирани, учителите се стремим да сме в час с техните потребности, като родителите ги гледаме все по-добре, но въпреки това, нещо не е както трябва.


... aми то ученето не започва в 1 клас - започва още с раждането, с първата книжка с картинки, с първата приказка... И на мен ми се струва, че децата от твоята предствителната извадка или не са преценени правилно, или родителите им са пропуснали първите няколко години. Тъй, че не търси мързела в децата, а в едно поколение по-назад. Правилно си отбелязала възпитанието и личния пример като една от причините. Струва ми се, че децата само копират това поведение, което са видяли.


Това е една от главните причините, много си права.
Виж целия пост
# 9
бонбонбон, aми то ученето не започва в 1 клас - започва още с раждането, с първата книжка с картинки, с първата приказка... И на мен ми се струва, че децата от твоята предствителната извадка или не са преценени правилно, или родителите им са пропуснали първите няколко години. Тъй, че не търси мързела в децата, а в едно поколение по-назад. Правилно си отбелязала възпитанието и личния пример като една от причините. Струва ми се, че децата само копират това поведение, което са видяли.

Говоря за деца, които имат у тях поне 3 ракли книги и всъщност не ставаше дума за любовта към четенето. Това също е интересен момент - книгата като такава не е нещо противно, интересна им е, разлистват и четат с удоволствие. Ако ги заинтригува, и Война и мир ще прочетат. Е, вярно, четат само когато нямат по-интересно или по-задължително нещо за правене, а те обикновено имат. Самото училище и ученето не са им интересни. Като се позамисля, струва ми се, че ако им се даде книга в час, ще предпочетат да я четат, независимо каква е, само да не се занимават с госпожата и с урока. Реакцията им е единствено и само срещу училището и свързаното пряко с него.
Виж целия пост
# 10
Косвени, в смисъл не знам какво правят в час, само вкъщи съм ги гледала.

Те сякаш не обръщат внимание какво се случва в час.

И как разбра второто, като само вкъщи си ги гледала?
Опасявам се, че това е поредната тема, в която ще се започне се генералните обобщения и поставянето на всички ученици - родители - учители под общ знаменател.

Незаинтересовани от учебния процес деца е имало, има и предполагам винаги ще има.

Реакцията им е единствено и само срещу училището и свързаното пряко с него.

Коя реакция?
Виж целия пост
# 11
Аз пък се опасявам, че пак ще трябва да вадя километрични излияния за общоизвестни неща, за да се стигне накрая до "ооо, ама аз ги разбирам по друг начин". Сори, нямам настроение да захапвам стръвта на хора, които се заяждат с мен.
Виж целия пост
# 12
Сори, нямам настроение да захапвам стръвта на хора, които се заяждат с мен.
Подходящ начин да пишеш в монологичен стил, игнорирайки въпросите и мненията, различни от твоето.
 Нека изчакаме малко. Ще видиш какво ще стане. Учители ще започнат да упрекват родители и деца , родители ще започнат да упрекват учители... Едната група ще твърди, че другата е виновна за незаинтересоваността на децата...Нищо ново. Евентуално ще стане дума и за лошо написаните учебници, препускането по материала без време за упражнения и други подобни неща, които периодично се предъвкват във форума.
Виж целия пост
# 13
Сори, нямам настроение да захапвам стръвта на хора, които се заяждат с мен.
Подходящ начин да пишеш в монологичен стил, игнорирайки въпросите и мненията, различни от твоето.
 Нека изчакаме малко. Ще видиш какво ще стане. Учители ще започнат да упрекват родители и деца , родители ще започнат да упрекват учители... Едната група ще твърди, че другата е виновна за незаинтересоваността на децата...Нищо ново. Евентуално ще стане дума и за лошо написаните учебници, препускането по материала без време за упражнения и други подобни неща, които периодично се предъвкват във форума.

Чудесно обобщено! Mr. Green  Но не може и правописа на някой да не се зачекне,нали така?! Crazy
Виж целия пост
# 14
Ще напиша мнението си от гледната точка на родител. Синът ми е в трети клас, аз по професия съм доста далеч от образованието, но като що годе заинтересован родител, се вълнувам от проблемите и процесите, които протичат там (визирам и детската градина, и училището) и поддържам много тесни контакти с учителите, за да помагам с каквото мога. Реално училището не е "паркинг за деца", и прехвърлянето на отговорности от родители на учители и обратно винаги ми е било странно. Разглеждам отношенията родител-дете-учител като трите крака на трикрака масичка - всички трябва да са си на мястото, с уеднаквени цели и критерии. С орел, рак и щука не става.
Това най-общо.
А сега конкретно по темата. Децата са около нас, виждат, чуват, анализират. Отвсякъде ги засипва информация как образованието е зле, учениците са неграмотни, училищата - зверилници пълни с агресия и хаос, учителите - откачалки, завършили педагогика, защото не стават за друго, учебниците - неразбираеми тъпотии... Чудно кой би се отнесъл сериозно към перспективата да прекара 11 години на подобно място...

Опитайте се да намерите в медийното пространство десет добри новини за началното образование у нас (изключвам представянето на отличници по олимпиади или нескопосан PR на социални проекти) и ще разберете за какво говоря.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия