Гимназиалния курс на ПЧМГ и математическите гимназии в София

  • 9 761
  • 64
Здравейте родители на ученици с интереси в математиката, както и ученици от математическите гимназии. Би било полезно, ако споделим повече мнения и опит за предимствата и неодстатъците на гимназиалния курс в СМГ, НПМГ и ПЧМГ.
Много бих искала да науча повече за нивото на обучение в горния курс на ПЧМГ. Има толкова много информация за класовете до 8-ми клас и толкова малко за това какво се случва от осми клас нантатък.
Синът ми в момента учи 7-ми клас, в една от добрите математически паралелки в София и разбира се има интерес да продължи в математическа гимназия. Вариантите са СМГ, НПМГ и ПЧМГ. Дано свръхнатоварването да не го пребори на финала и да успее да постигне достатъчно добри резултати.
Много противоречиви мнения има по повод СМГ и НПМГ, а за гимназиалния курс на ПЧМГ нямам никаква информация.
Известни са ми всички предимства на СМГ. Но това, което не ми харесва там е фактът, че само най-добрите от най-добрите, на практика винаги едни и същи 4 - 5 състезатели участват в по-интересните състезания, международни участия и т.н. Нашите деца пък са свикнали целият клас да има равен шанс за участие, с целия клас да се работи сериозно и доста от тях да получават шанса за участия, което за тях е важно, защото им дава стимул. За материалната база на СМГ няма изобщо да коментирам. В никакъв случай, не приемайте този коментар като мнение против СМГ! Пак казвам, не подценявам нивото на децата и всички предимства на обучението там.
По повод на НПМГ също има много противоречиви мнения. От една страна се чува, че нивото е изключително спаднало през годините, а от друга страна имам примери за прекрасни деца от това училище, с прекрасни резултати! Имате ли мнения за паралелката с математика и информатика?
И накрая да се върна на въпроса за гимназиалния курс в ПЧМГ. Частните училища никак не са за подценяване. Убедена съм, че в това училище биха работили добре с децата ни и все пак...не съм сигурна, дали ще има достатъчно високо ниво, среда и конкуренция в добрия смисъл на думата, така че децата да се дърпат едно друго. Не знам и колко ще бъде голям випуска в 8-ми клас 30 -40 човека ми се вижда малко несериозно. Наистина не знам. Моля, споделете вашите впечатления и помагайте с мнения.
Успех на всички хлапета, настоящи седмокласници!
Виж целия пост
# 1
Известни са ми всички предимства на СМГ. Но това, което не ми харесва там е фактът, че само най-добрите от най-добрите, на практика винаги едни и същи 4 - 5 състезатели участват в по-интересните състезания, международни участия и т.н. Нашите деца пък са свикнали целият клас да има равен шанс за участие, с целия клас да се работи сериозно и доста от тях да получават шанса за участия, което за тях е важно, защото им дава стимул.

Т.е. считаш, че в СМГ само шепа деца имат достъп до участие в състезания и до възможността да напредват сериозно в математиката? Ако това е така, мнението ти е абсолютно погрешно.

Многократно тук е описван процесът по съставяне на отбора на СМГ. Всички имат право да се явяват на контролните, който спечели - отива на състезанието. Често битката да попаднеш в отбора на училището е по-тежка от самото състезание. Според мен именно тази изключителна вътрешна конкуренция е причината СМГ да е най-успешно представящото се на състезания МГ.

За подготовката - също. Школите са отворени за всички ученици на СМГ. Ако имаш желание, ходиш. Ако имаш амбиция да се докажеш като състезател, решаваш допълнителните задачи.

В подкрепа на горното и като оборване на тезата, че от СМГ се явяват само 4-5 деца, ето малко цифри за трите училища:
- участие на осмокласници в есенния математически турнир:
СМГ   - 28 в ЕМТ 2013-2014г, 30 в ЕМТ 2012-2013, 33 в ЕМТ 2011-2012;
ПЧМГ -   0 в ЕМТ 2013-2014г,   3  в ЕМТ 2012-2013,   0 в ЕМТ 2011-2012;
НПМГ - 19 в ЕМТ 2013-2014г, 16 в ЕМТ 2012-2013,   9 в ЕМТ 2011-2012;

- участие на осмокласници в ЕМТ, ЗМС, ПМТ:
СМГ   - 75 през 2012-2013г.,  73 през 2011-2012г.
ПЧМГ -   5 през 2012-2013г.,    0 през 2011-2012г.
НПМГ - 33 през 2012-2013г.,  32 през 2011-2012г.

Виж целия пост
# 2
Благодаря за мнението, Obsolete. То може само да ме радва.

Признавам си, че не съм правила справка за участието в турнирите. По-скоро имах предвид по-интересните турнири с международно участие. Именно, защото СМГ обира цвета на най-добрите математици, там конкуренцията да стигнеш до такова състезание е изключителна, в което няма нищо нелогично Simple Smile Докато в ПЧНГ или НПМГ, при наличието на по-малко ученици, предполагам, че е много по-възможно да си в отбора. (Изобщо не претендирам, че моето дете е супер състезател, но все пак има желание да участва и се бори, колкото си може Simple Smile Да не говорим, че с годините броят на състезателите намалява, било то поради загуба на интерес или възможности и т.н. така че изобщо не се знае - я камилата-я камиларя, но аз съм длъжна да си питам)

Още веднъж казвам, че не нападам СМГ, това всъщност е цел номер едно за моето хлапе. Той уважава това училище. А аз проучавам на този етап Simple Smile
Извинете ме, ако неволно съм засегнала някой - най-вероятно това е заради липса на достатъчно информация. Именно затова ви моля да споделяте повече и ще съм благодарна за всяко мнение.
Виж целия пост
# 3
Възпитаник съм на СМГ и за мен то винаги ще е най-добрата опция, но не може да се отрече, че не всички имат равен шанс за участие в състезания.
Да обясня какво имам предвид: на учениците тези им желания за участие или не в състезания им проличават още в 7-8 клас. Разбира се, всички правят контролни, всички се готвят, НО когато се обособи групата, която участва и печели редовно на нея се обръща по-голямо внимание при подготовката. Така реално след 9-10 клас вече си има ясно обособени състезатели, с които се работи по различен начин.
Според мен, обаче, това не задължително е лош принцип, защото пък дава възможност за добро образование без да се чувстваш подтиснат от факта, че не си на нивото на учениците с медалите.
Виж целия пост
# 4
Възпитаник съм на СМГ и за мен то винаги ще е най-добрата опция, но не може да се отрече, че не всички имат равен шанс за участие в състезания.
Да обясня какво имам предвид: на учениците тези им желания за участие или не в състезания им проличават още в 7-8 клас. Разбира се, всички правят контролни, всички се готвят, НО когато се обособи групата, която участва и печели редовно на нея се обръща по-голямо внимание при подготовката. Така реално след 9-10 клас вече си има ясно обособени състезатели, с които се работи по различен начин.
Според мен, обаче, това не задължително е лош принцип, защото пък дава възможност за добро образование без да се чувстваш подтиснат от факта, че не си на нивото на учениците с медалите.

Е, хайде сега, как така да нямат равен шанс?

Не знам как е било, когато ти си била ученик на СМГ, но в момента дори и подготовката за международните състезания на отбора е отворена за всички желаещи. Стига да искат да си жертват лятото и да предпочетат класната стая и задачите вместо плацикането в морето.

На мен сравнението на трите гимназии ми е интересно  и с интерес ще следя темата, особено ако се отдалечи от състезанията (защото там просто няма какво да се говори - СМГ "печели" математиката и информатиката, НПМГ - химия, биология, ПЧМГ ги няма никакви).
Виж целия пост
# 5
Явно не съм се изразила правилно, от което се и притеснявах.
Това, което имам предвид е, че след първите няколко състезания някак си се самоопределя състезателната група и и се обръща специално внимание, а не, че самото училище не дава равен шанс Simple Smile
Иначе да, не бяха твърде скоро моите гимназиални години Simple Smile
Виж целия пост
# 6
Именно, защото СМГ обира цвета на най-добрите математици, там конкуренцията да стигнеш до такова състезание е изключителна, в което няма нищо нелогично Simple Smile Докато в ПЧНГ или НПМГ, при наличието на по-малко ученици, предполагам, че е много по-възможно да си в отбора.
Така може да ти се струва на пръв поглед, ама май не е баш така. На последното национално състезание по физика от НПМГ има само един участник общо от трите випуска 8-ми, 9-ти и 10-ти клас. А имат цяла паралелка физика. И не защото е нямало желаещи. Учителят е дал контролно с трудни задачи при това за кратко време и е определи праг за класиране. От десетокласния випуск едно дете е постигнало резултат малко под определения минимум, но учителят е направил "компромис" и го е допуснал да участва. Следващия по резултат е бил с наполовина по-малко точки. Учителят е казал, че няма да допусне да ходят да се излагат. Това е положението. От девети клас явно никой не е имал добър резултат и никой не е отишъл. Мисълта ми е, че ако някой отива в училище с по-малко конкуренция, да не си мисли, че по-лесно ще бъде допускан до национални и международни състезания. НПМГ явно държи на името си.
И друго нещо. Доколкото имам информация, макар че само за СМГ ми е от първа ръка, за другите две училища е от втора Wink, има нещо общо в трите училища. И това е академичният подход на преподаване. Ако детето проявява интерес и има амбиции, учителите ще му помагат да напредва. Но никой никого не тика и не кара насила. Няма строг контрол и наказания. Ако някой няма интерес, важното е да не пречи на другите.
Виж целия пост
# 7

Не знам и колко ще бъде голям випуска в 8-ми клас 30 -40 човека ми се вижда малко несериозно.
 

Някъде бях чела, че випуските на ПЧМГ след 7-ми клас са значително по-малки от предполагания от теб брой деца - може би са по около 10-15  ученика във випуск. Миналата година не се сформира випуск. Тази година имат силни седмокласници и ако решат да си продължат в гимназията, би трябвало да има 8-ми клас.

Виж целия пост
# 8
СМГ има изначален проблем, иначе безспорно към момента е по-добрия избор за математици.
Проблемът е голям и от моя гледна точка не ме интересува, че не е на самото училище, а на закони, министри и общини. Просто е факт, че го има.
Състои се в това, че може да доведе до побъркване в 7-ми клас, където един гениален математик трябва да се счупи от курсове по БЕЛ за да може да кандидатства все едно в езикова гимназия.
НПМГ и ПЧМГ са извоювали правото си да провеждат собствени изпити, с които реално могат да подберат най-добрите математици ако имат необходимия наплив.
За да влезеш в СМГ, безспорно освен математически талант трябва да имаш и зубърска жилка. Трябва да си на свръх ниво по БЕЛ, което те задължава в 7-ми клас да потрошиш куп пари, време, нерви и сиви клетки за попиване на знания към които нямаш интерес. Трябва да си на 100% на матура по математика, която е в такава степен елементарна, че не е точния критерий за подбор на математици.
Това разводняване може би е причина да бъдем далеч от световния математически елит. С цялото биене в гърдите колко медали взимат българчетата, според мен дистанцията между тях и най-добрите се увеличава.
По-тясното профилиране може да прекрати процеса.
И това може да стане, когато на една математическа гимназия бъде дадена възможност да подбира учениците си с математически проверки, а не с общовалидни както за тях, така и за желаещи за техникум за готвачи или езикова гимназия.
Аз съм фен на училища, които правят подбор по свой регламент, а не с безумните матури, не мога да си обясня незадоволителните резултати на НПМГ и ТУЕС например, малкото на брой добри постижения на АК, на теория би следвало ученици от тези училища да са на супер ниво, но... не е така.
За ПЧМГ тази година... не мисля, че може да се каже нещо в тази тема. Училището направи огромен според мен пробив в прогимназията. Явно е, че има хора, които знаят как да го направят и ако са им останали сили, желание и ресурси биха могли да продължат традициите и в гимназиалния етап. Дали ще искат и ще го направят... трябва да обсъждаме след някоя, друга година - най-рано през 2015-а...
Предпоставки за добро бъдеще има, трябва да се появи и съвкупност от желание от страна на ръководството и доверие от страна на добри математици за да се получат нещата в свръхкратки срокове от година - две.
Виж целия пост
# 9
Здравей, нарочно не четох какво са писали другите за да не се влияя от тяхното мнение, а да изложа нещата така, както ги виждам аз. Затова се извинявам, ако повторя вече казани неща.

За ПЧМГ нямам лично впечатление, но знам някои обективни факти, които си струва да се имат предвид. Та много голяма част от децата, учили до 7 клас в ПЧМГ, после отиват в АК и СМГ. Това в известен смисъл "обезкръвява" випуска. Миналата година ПЧМГ даже не успяха да съберат минималния брой деца за да сформират паралелка 8 клас. Понеже спомена желание за състезания - в ПЧМГ по принцип до сега не е имало силни състезатели в гимназиална възраст, защото който е имал високо ниво се мести в СМГ - хем безплатно, хем с по-изявени отбори. Това обаче не е непременно лошо, защото ще имате повече шанс за изява. Докато дете, дошло от нематематическа гимназия след 7 клас, почти няма шанс да влезе в отбора на СМГ за международните състезания. От друга страна ПЧМГ вече май имат политика да дават стипендии и може това да стимулира добри математици да останат там и да не ходят в СМГ и даже да привлекат състезатели от СМГ. И всеобщо е мнението, че в ПЧМГ се учи английски език на високо ниво и няма нужда от курсове. Това си е сериозно предимство. А за тази година директорката имала амбиции да сформира два класа осмокласници - с английски и с немски. Дали ще стане времето ще покаже, но се съмнявам, че ще има випуск и с 40 деца даже. Май 20-30 е по-реалистично. Ама пък с оглед на голямото търсене на комбинацията "Математика+немски" може да има и изненади. newsm78

В НПМГ ще влезете със 100% сигурност. Това е голям плюс, но трябва да се явите на специалния им изпит. Който пропусне после няма шанс. Също така ако искате чиста математика НПМГ не е най-добрият избор, но ако искате информатика, физика и други това може би е точното училище.

За СМГ мога да кажа, че със сигурност се дава шанс на всички за всички състезания. Няма твърд отбор, който да се готви при "затворени" врати за международните състезания. Подготвителните школи са достъпни за всеки (независимо дали е дошъл след 4 или след 7 клас) и за всяко състезание се правят подборни тестове и отиват тези, които се класират. Няма връзки, няма запазени места за стари величия. Та ако твоето дете е на високо ниво никой няма да му прави спънки. Но летвата е висока и почти не е по силите на новодошлите след 7 клас да се преборят със "старите" състезатели. Макар да има прецеденти за такива деца. Но ако все едни и същи 4-5 деца ходят това е, защото се класират, а не защото имат привилегии или пък с тях се работи специално. Работи се еднакво с всички и всички имат равен шанс. Но, за разлика от по-малките класове, подготовката в училище май вече не стига за топ представяне и състезателите май се готвят все повече и повече сами - кой колкото хъс има. То и затова много бивши добри състезатели се отказват - губят мотивация или не успяват да се готвят сами. Това е съвсем нормален процес и не говори лошо за децата - на всеки може да се случи да му се появят други приоритети, още повече в тази трудна възраст. Девойките май са по-податливи на такива промени на приоритетите и затова остават малко състезателки.

Що се касае до материалната база - и другите две училища май не предлагат нещо супер.
Виж целия пост
# 10
СМГ има изначален проблем, иначе безспорно към момента е по-добрия избор за математици.
Проблемът е голям и от моя гледна точка не ме интересува, че не е на самото училище, а на закони, министри и общини. Просто е факт, че го има.
Състои се в това, че може да доведе до побъркване в 7-ми клас, където един гениален математик трябва да се счупи от курсове по БЕЛ за да може да кандидатства все едно в езикова гимназия.
..........
Това разводняване може би е причина да бъдем далеч от световния математически елит. С цялото биене в гърдите колко медали взимат българчетата, според мен дистанцията между тях и най-добрите се увеличава.


Тук не съм съгласна с теб. Изобщо не е нужно семегейчетата да се "счупват" от курсове по БЕЛ. Мнозина даже и не ходят на такива, а другите ходят веднъж седмично в 7 клас, което не им се отразява зле, защото грамотността е това, което се научи до 7 клас. А на всеки математик му е от полза да умее да се изразява грамотно и добре структурирано. Освен това дисциплинираният мозък на семегейчетата им позволява лесно да хващат основните положения в граматиката, писането на тези и преразкази и те по правило се представят много добре (СМГ май редовно има най-висок резултат по БЕЛ на ВО след 7 клас).
Освен това, както казах, много деца изобщо и не ходят на курс по БЕЛ, защото утрояването на оценката по математика и вземането само на единичната оценка по БЕЛ дава достатъчно шансове на математиците, успели да изкарат оценки близо до четворка. А такава оценка е по силите на всяко СМГ-ейче.

Що се отнася до спада в представянето ни на международни олимпиади - причините са другаде. Най-малкото няма водещ състезател, който да не е успял да влезе след 7 клас заради лоша оценка по БЕЛ. Не е тук мястото да правя анализ защо, по-горе съм докоснала леко въпроса. Най-общо казано, подготовката на национален отбор не се извършва от училищата, а от СМБ, БАН и т.н.
Виж целия пост
# 11
Тук не съм съгласна с теб. Изобщо не е нужно семегейчетата да се "счупват" от курсове по БЕЛ. Мнозина даже и не ходят на такива, а другите ходят веднъж седмично в 7 клас, което не им се отразява зле, защото грамотността е това, което се научи до 7 клас. А на всеки математик му е от полза да умее да се изразява грамотно и добре структурирано.

Абсурд... тези басни с мнозината смг-ейчета, които не ходят на курс по БЕЛ може да са валидни за някой конкретен набор или за рекламна брошура, но не отговарят на действителността, с която съм запознат аз.
Ти имаш ли идея какво се учи за матурите по БЕЛ в 7-ми клас. Като терминологии от граматика, които най-вероятно аз или ти никога не сме знаели и никога не са ни потрябвали за относително грамотното изразяване. Наистина ли си вярваш, че задължителна оценка от да кажем 5.7 на матурата по БЕЛ е необходимост за добре структурирана, грамотна реч...
За 100-ен път ще напиша теорията ми защо СМГ има висок БЕЛ резултат на матура - защото там учат едни от най-умните и амбициозни деца и защото тези деца безотказно вследствие на амбициите им си трошат времето и парите с допълнителни курсове. Това е затворен, омагьосан кръг - тези деца са гарантирали високите си оценки на матури още с влизането си в СМГ.
Аз лично, мога да гарантирам без уговорки по-високо ниво по състезателна математика на детето (не знам с колко, но по-високо) в началото на гимназиалния курс ако над главата му не висеше гилотината на задължението от топ резултат по БЕЛ.
Така че мога да направя пряка връзка, че системата за прием в СМГ ще повлияе негативно на математиката му.
Както и че приемът в профилирано училище с общовалиден изпит е неправилно, не позволява пълно развитие на способностите в дадената област, както и не гарантира прецизен подбор.
Виж целия пост
# 12
Не знам как стоят нещата от гледна точка на топсъстезател като вас, може би заради матурите по БЕЛ губите ниво по състезателна математика, но иначе аз също съм родител на дете от СМГ и помня нещата с изпита по БЕЛ.Т.е. може да се каже, че аз знам, а ти не знаеш Twisted Evil
Съгласна съм, че там са едни от най-умните деца, но именно затова да си научат материала по БЕЛ не им е проблем. Да не говорим, че за да влезе дете в СМГ ИЗОБЩО не му е нужна оценка от 5,70 по БЕЛ. За миналата година 4,50 беше предостатъчно, а когато кандидатства дъщеря ми и изпитът по МАТ беше малко по-труден и 3,50 стигаше.  Е 4,50 се изкарва без никакви уроци от всяко будно дете. Освен това имай предвид, че СМГ не е училище за състезатели по математика. СМГ е училище със засилено преподаване по математика, но там приемат 180 деца, а от тях само 5% са състезатели. Останалите имат нужда и от грамотност за да се реализират в живота. Не, че на състезателите им е ненужна, ама това е друг въпрос. Най-малкото за лошо описване се отнемат точки.  Иначе когато се сформира национален отбор вече никой не изпитва децата по БЕЛ, там наистина гледат само математиката Twisted Evil
Виж целия пост
# 13
Ееем, 4.5 ако не си бил тъпак като мен да забиваш детето с английски от малко...
Ще не ще, разумно е да го приключи към 7-ми клас и да се преориентира към единствената друга възможност в СМГ - немски. Което автоматично означава 5.7,а не 4.5 и много време погубено с БЕЛ курс Sad
Виж целия пост
# 14
Е, явно става дума не за СМГ, а за НЕМСКАТА паралелка на СМГ, което е съвсем друго нещо Wink
И е свързано с реализацията в живота, а не с възможностите за развиване като състезател и с ученето на математика. Който иска просто да учи математика и да става състезател даже би отказал немската паралелка (макар да му стига балът и за нея) и би отишъл в английския А клас. Най-малкото, защото 90% от състезателите са в А клас, а там се учи английски. Който обаче иска да учи не просто математика, а да бъде в топ 25 на Българи,я трябва да поучи и малко БЕЛ все пак. И пак не е нужно някакво счупване от учене. Едно ходене на курс в неделя и час-два самоподготовка и писане на домашните преди това стигат напълно за висока оценка, ако детето си е умно. Казвам ти го като родител, който е минал през това. Докато ти се позоваваш на разни легенди и слухове.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия