Каква специалност да избера

  • 42 752
  • 213
Много ви моля да ми помогнете в избора,защото съвсем се стресирах за това,какво ще уча... мога да използвам матурата си по бел (там би трябвало най-много да изкарам,защото най-много уча) и втора матура-английски,там ще е някъде 4 максимум....бях решила да уча Връзки с обществеността,но не знам,доста хора ми казаха,че нямало реализация и т.н. ,вие какво мислите за ВО? Чудех се дали да не започна да уча за матура по биология,защото всички казват,че е най-лесната,а с тази матура мога да кандидатствам за тези специалности,които що-годе ми харесаха- Биомениджмънт,Екология и Мед.сестра. За тях какво ви е мнението,има ли смисъл да се учат и дали има някаква реализация? Нв знам,съвсем се отчаях..а специалностите,които мога с матурата по бел са: Педагогика и Българска филология,тези най-ме устройват. Какво ви е мнението,моля ви,като хора с повече опит да ми дадете съвети,не искам да пропилея 5 години от живота си за някаква вятърничава специалност. За съжаление с математика няма как,защото не ми се отдава...
Виж целия пост
# 1
Ако искаш реализация по специалността, както у нас, така и в чужбина избери мед. сестра.
После може и да се преквалифицираш - напр. здравен инспектор, специалист трудова медицина.

Педагогика, връзки с обществеността  и българска филология - реализацията е трудна.
Виж целия пост
# 2
Аз също бих те посъветвала да избереш да учиш за медицинска сестра, ако те влече медицината. Пък кой знае, може после и до лекар да надградиш...
И в момента има търсене на такива кадри, особено навън, а след време ще се търсят още повече.
Мениджъри, филолози, педагози има, колкото щеш. Включително и на трудовата борса.
Все пак зависи и за какво ще ти послужи дипломата. Ако искаш да я използваш за възможност да си намериш богат и перспективен мъж - дръж "Връзки с обществеността" и "Журналистика".
Ако е за да работиш нещо, което ще се търси - медицинска сестра.
Виж целия пост
# 3
За българска филология не бих те посъветвала. Ако не успееш да се набуташ в някоя медия, ще ти остане преподаването. Което не е за всеки. Това важи и за педагогиката.

Аз завърших английска ф-я, супер доволна съм. Имам и колеги, които заминаха за Щатите, Англия, нямаха проблем с реализацията.

Биомениджмънт звучи интересно, но честно да ти кажа, не виждам тук как точно ще се реализираш. В БГ за много неща сме 100 години след маймуните, за съжаление.

Мед. сестра е добре, ако си в чужбина. Там професията се цени, докато тук са доста зле платени.
Но пък Мише333 е права, винаги можеш и да се преквалифицираш  Peace
Виж целия пост
# 4
аз бих предложила рехабилитатор
Виж целия пост
# 5
учи чужди езици, те отварят много врати.
Каквато и специалност да избереш + чужд език, но на наистина добро ниво, а не оттук оттам, няма да сгрешиш.
Медицинските сестри все се оплакват, че са ниско заплатени, но в чужбина са наистина много търсени. А и здравната система у нас няма оправия, според мен. Не бих се завряла там.
Виж целия пост
# 6
Аз съм с ВО и определено има много голям избор за работа - помага за почти всяка сфера, защото вече всичко върви с реклама, с добър ПР.... но лично на мен също повече ми харесва Медицината, просто ми е слабост и съжалявам, че не я учих  Sad
Виж целия пост
# 7
Разбирам, че прагматиката в живота изисква прагматичен избор, но има нещо в темата, което ме натъжава - изброени 10 специалности - съвсем различни, някои без допирни точки - и единственото, което ги свързва, е или леснотата на приема, или реализацията (но пак през призмата на леснотията).

А защо питането не е обратно: какъв е талантът на авторката, има ли такъв, в коя сфера би била най-полезна; за коя сфера би могла да допринесе най-много? Наистина, най-важното, в коя област е потенциалът и интересът ѝ?

Ако има силна насоченост, интерес и талант в дадена област, то и реализация ще има; може да има пречки, но силната любов към дадено поприще няма как да не доведе до определен успех. Но трябва целенасоченост, следване на мечтата, а не питане какво би станало най-лесно. Тъжно ми е за младите хора, които вече завършват, а все още не се разбрали коя е тяхната сфера.
Виж целия пост
# 8
И как да разберат, като образованието ни още се базира на "всичкологията"?
Учи се всичко, по много, накрая излизат всестранно недоучили, особено в гимназиите, където всички предмети са застъпени еднакво добре.
Малко са децата, които от детство знаят какви точно искат да станат и през всички години в училище поддържат мечтата си. Повечето се колебаят, лутат се в една или друга посока.
Отделно, че мечти, мечти, ама човек трябва и да яде, че и деца да храни след време. С голи мечти е трудно, а и милионерите не се срещат под път и над път. Та на много младежи, даже и на красивите момичета, им се налага да работят.
Беше то едно време, когато всички висшисти, няма значение каква специалност, имаха осигурена работа и взимаха еднакви заплати. Сега се гледа даже дали човек изобщо ще си намери работа по специалността, или само ще си загуби времето в гонене на мечти.
И навън било така, разправят...
Виж целия пост
# 9
Много добре разбирам това. И за миг не обвинявам децата. Но това не значи, че не бива да се борим за друга ценностна оптика.

Друго, което ми се струва важно: ако някой объркан в избора си човек ви пита за област на реализация, не го насочвайте с лека ръка към разни сфери като "медицина", "медицинска сестра" и пр. Ако той не е достатъчно мотивиран, ако не възприема въпросните сфери като свое призвание, може лесно да се разочарова (особено, ако като медицинска сестра взема 400-500 лв.), а това може да се окаже фатално - тук говорим за човешки животи.
Виж целия пост
# 10
То с всяка специалност е така. Даже и с компютърните.
Но ми хрумна, че е крайно наложително да започне някаква професионална ориентация в училище.
Има купища безработни психолози, ето една ниша, в която биха били полезни - да тестват учениците и да разкриват в кои области са силните им страни. Което даже родните им майки не биха могли да направят безпристрастно.
Виж целия пост
# 11
Како Сийке, + 1  Peace

Освен всичкологията, има и друг момент. Не съм съгласна с Аглая, че на 19-20 вече трябва всеки да е наясно какво му се учи и какво го влече. Хайде да излезем от калъпа, става ли  Wink

Аз кандидатствах веднага след гимназията. Не бях много наясно какво искам, но за да не предизвикам 3-та световна вкъщи, писах разни варианти. Приеха ме, учих две години, и поради лични проблеми, плюс липсата на собствен стимул и желание, се махнах.

Последваха няколко години през които преживях много, много неща.
И на 25 се осъзнах, разбрах какво точно искам и какво ме влече. Проучих и видях, че има и смисъл. Подготвих се отново, кандидатствах, и противно на всички очаквания, изкарах почти 6 на изпита. После учих с кеф 4 години, плюс 2 магистратура. Никога не съжалих, харесвам си специалността, доволна останах и от преподавателите.

В потока имах и други колеги, и то не малко, които бяха като мен - учили веднага след гимназия нещо, но само 1-2-3 години. После се отказали, бачкали, поживяли, пътували. И след няколко години, вече пораснали, осъзнали собствените си желания и стремежи, избрали това, което имаше смисъл. И бяха доволни.

Ако излезем от стереотипа ''завършваш гимназия, следва моменталическо кандидатстване в университет", мисля, че доста хора ще са по-щастливи в професиите си.
Съдя по себе си, и по колегите, които бяха като мен  Peace
Виж целия пост
# 12
стига сте писали глупости за тази всичкология! Какво искате, децата ви от шести клас да бъдат разпределени от системата за водопроводчици ли, и като на 20 решат, че искат да ходят в университет, да са изостанали безкрайно откъм хорариум предмети? Колкото по-тясно специализираш едно дете още от пубертета, толкова повече му орязваш потенциала в пряк и преносен смисъл. Или си мислите, че баш вашите деца са гениалните и ще отидат в гимназия, където впрочем, се учи точно всичкология! Не цените това, което имате като образователни възможности като принцип на образование, а то е едно дете да може да натрупа някакви знания по всички фундаментални и част от приложните науки, за да може после да има възможности за избор. Обаче явно големият избор скапва хората. Не знаели какво искат! Дай тогава да ги натирим отрано в коловозите, че да не им се налага да си блъскат главите какво искат!
Има си професионална квалификация в професионалните гимназии. Хубавото е, че и готвачът, и младежът от английската гимназия имат еднакъв хорариум по физика и химия, и могат и двамата утре да учат - кеф им философия, кеф им физика! Мислете малко по-нашироко, а не в матрицата на тясната специализация!
Виж целия пост
# 13
По-спокойно, Andariel. Не истерясвай.  Laughing
Виж целия пост
# 14
Вбесявам се вече като прочета такива неща!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия