Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 130 188
  • 2 346
Отне ми известно време, докато се реша да пусна тази тема. Дори не съм сигурна, че е на правилното място.
Днес прочетох, че за пореден път в Народното събрание е внесен проект на Закона за предучилищното и училищното образование . Авторите са ни познати, поне някои от тях.
Признавам си, че не съм чела целия текст на проекта, но едва ли е по-различен от обсъждания преди време, който беше свързан с името на г-жа Дамянова.
Това, което ми направи впечатление са поредните предложения за уреждане на приема в гимназиите и оценяването на НВО в седми клас.

Статията, която ме провокира да пусна темата

Внесеният проектозакон

Ако вече има такава тема, моля тази да бъде изтрита или слята с нея.
Виж целия пост
# 1
Напълно очаквано! Сядам да чета.
Виж целия пост
# 2
Леле, пак ли тази! И пак е подпукала математическите гимназии, нали?
И аз отивам да чета.
Виж целия пост
# 3
Веднъж стомна за вода, втори път стомна за вода, накрая законът ще мине Twisted Evil
МГ-тата отдавна са трън в очите на някои лобита, явно няма да им бъде простено. Ще намажат частните училища. Формалната обосновка на затварянето на МГ-тата е да не се обезкръвяват обикновените училища и да се вдигне общото ниво. Аз не съм съгласна с тези аргументи, защото:
- общото ниво може евентуално и да се вдигне малко, ама нивото на водещите деца ще се смъкне много;
- с оглед на горното родителите на тези водещи деца ще стегнат колана и ще ги дадат в ЧУ. Така общото ниво пак няма да се вдигне, а само ще намажат ЧУ. Само че като нямат конкуренция в лицето на МГ ще надуят цените до небето, а ще свалят нивото. Се ла ви....

Та така, май този път протестите няма да помогнат, но поне ние изкласихме вече и докато влезе в сила новият закон ще се сбогуваме с училището.

Иначе това с точките е "Пременил се Илия...". Дали едно дете ще влезе с бал 5,783 или с 97,55 точки разлика не виждам. Освен една - родителите вече няма да се стряскат, ако средният бал от изпитите се колебае между "пи" и "Е" Mr. Green
Виж целия пост
# 4
http://education.actualno.com/Osnovno-obrazovanie-shte-se-zavyrs … s-news_61706.html

Тази идея много ми хареса. Дано да се приеме. Доколкото знам така е в Германия. Нека децата да могат да започнат работа на 16 г. да влязат в живота и ако решат че искат още да учат, ние все още да сме млади за да можем да ги подкрепим, а не както е сега до 19 г. се учи средно образование - време през което някои деца отпадат от училище. 
Виж целия пост
# 5
Леле, пак ли тази! И пак е подпукала математическите гимназии, нали?
И аз отивам да чета.


Не става въпрос само за МГ и само за прием от пети клас.
От две седмици е на дневен ред едно от предложенията на Световната банка- за късен прием в гимназиите въобще, т.е. дори не след седми клас, а след десети, примерно. До когато вече всичко е замазамо, т.к. децата са големи.
Ето за предложението накратко:
http://bulgarski.pogled.info/news/59838/Svetovnata-banka-ni-zabr … ame-elitni-shkola
Една позната учителка по език преди три дни ми каза, че в момента тази идея била много обсъждана в техните среди, поставена от министерството- т.е. нашите вече са на "слуш". Каквото ни кажат от ЕС, СБ, ЕК, НАТО и който  друг ни управлява- това правим. Понеже ние отдавна не се управляваме сами.

А дали ще е по оценки, точки, тирета, удивителни или запетаи приемът- все едно, не в това е проблемът.
Пробелмът с образованието у нас е много по- голям и дълбок и то, като отрасъл, потъва все повече, а с такива предложения не се помага за поемане в обратната посока.
Виж целия пост
# 6
http://education.actualno.com/Osnovno-obrazovanie-shte-se-zavyrs … s-news_61706.html

Тази идея много ми хареса. Дано да се приеме. Доколкото знам така е в Германия. Нека децата да могат да започнат работа на 16 г. да влязат в живота и ако решат че искат още да учат, ние все още да сме млади за да можем да ги подкрепим, а не както е сега до 19 г. се учи средно образование - време през което някои деца отпадат от училище. 


Кристина, ако наистина си родена през 1980 както е в ника ти, мога да допусна, че постът ти донякъде е повлиян от младостта. Ако не, то тогава се замисли дали наистина искаш да е като в Германия - там профилирането е от 4-5 клас и ако учителят ти разпредели детето, после няма мърдане, а от това разпределение зависи дали после детето въобще ще може да има право да кандидатства във ВУЗ. От тук си правя извода, че ако амбициите на детето ти стигат до това да стане фризорка или кранист (при цялото ми уважение към тези професии), няма проблем, но ако не дай си боже поиска да стане биолог например или учител и го осъзнае в 7 клас напр, няма да има този шанс, завинаги. И нищо няма да им стане на децата да учат повече, не само до 16, току виж се научили и да четат докато станат на 18 hahaha. Честно казано, пази боже ако приемат поредната недомислица в образованието - и без това предното правителство на ББ искаше да премахне приема в МГ след 5 клас, сега явно пак да се заели със задачата да произвеждат матрял без мозък.
Виж целия пост
# 7
Аз не мога и не искам да приема, че на децата ще им е позволено да "минат" с едва двойка! (еми ако тази двойка е по български език и детето не може да си напише ДАЖЕ името грамотно и родината си, какво правим?) Това просто не бива и не искам да се случва. Защото после ще кажат - ама защо да е една? айде може и повече  ooooh! и накрая нито един ученик няма да е ентусиазиран да има по-висок успех (подплатен със знания естествено)  защото знае, че ще "мине" и без да се напъне малко. Резултатът? Затъпяване, неграмотност. Ако ще се въвежда някакъв закон то нека е - за преминаване в по-горен клас да има едно минимално изискване за успех (да речем средно 4.00). Но не тия оценки да се пишат на малоумни изпити и да питат деца в 9ти клас 1 и 1 колко прави....Както и цялата тази работа с писането на оценки "е така", за да е по-висок (изкуствено) успехът.  Също смятам, че трябва едно прочистване сред учителите да стане, както и да им се увеличи заплатата. Голям процент са тези, които не им пука какво е научил ученикът и какво се случва в час. И тази липса на ентусиазъм се отразява и върху учениците, което ясно накъде води....
Иначе съм "за" профилираната подготовка след 10ти клас, тъй като аз смятам моята система (8клас подготвителен- бях кандидатствала едно, а ми натресоха друго, а желаното от мен и останалите е лошо застъпено ) за не само остаряла, но и толкова много пропуски и глупави грешки ( които са сякаш нарочно направени) че направо ми иде не знам какво  #Cussing out
Виж целия пост
# 8
по-добре децата да имат някаква професия и да има какво да работят, няма лошо да си кранист, отколкото да не могат да завършат нищо и съответно да са безработни. То всеки си гледа от неговата камбанария, ако детето ти е амбициозно супер, но ако не иска да учи това е добър вариант
Виж целия пост
# 9
http://www.marica.bg/%D0%B0%D0%BA%D0%BE-%D1%81%D0%BB%D1%83%D1%88 … E-news328916.html
                   http://www.podkrepa-obrazovanie.com/en/home/79-all-languages/578 … D0%BD%D0%BA%D0%B0
Виж целия пост
# 10

Ето за предложението накратко:
http://bulgarski.pogled.info/news/59838/Svetovnata-banka-ni-zabr … ame-elitni-shkola
Една позната учителка по език преди три дни ми каза, че в момента тази идея била много обсъждана в техните среди, поставена от министерството- т.е. нашите вече са на "слуш". Каквото ни кажат от ЕС, СБ, ЕК, НАТО и който  друг ни управлява- това правим. Понеже ние отдавна не се управляваме сами.


Аз изобщо не вярвам, че точно това са препоръчали от ЕС, СБ, НАТО и т.н
За сметка на това съм убедена, че четенето с разбиране им куца и кой знае какво са ни написали, пък нашите какво са прочели.  Crazy
Профилирането след 10-ти клас не е ли и в момента така, учиш примерно от 8-ми в езикова, но в 10-ти клас пишеш профил математика, химия, БЕЛ или каквото там има?  newsm78

За Швейцария съм чувала от познати, че първият подбор е точно някъде към 5-ти клас , два потока според представянето им - едните се насочват към професионални училища, другите - нещо от сорта на нашите общообразователни, само дето са по-читави, с тенденция тези деца да продължат след това в университет.

ПП. За социалния статус - пак пълна идиотия, дали курсовете ще са в 7-ми или 10-ти клас е все тая.
Виж целия пост
# 11
Как така дават пари на частни училища, а на мен не ми дават пари, като здравноосигурена, ако искам да посетя частен лекар?
И какво сега няма пети клас в профилираните гимназии ли?
А професионалните гимназии ще започват в осми клас до?
Виж целия пост
# 12
Как така дават пари на частни училища, а на мен не ми дават пари, като здравноосигурена, ако искам да посетя частен лекар?
И какво сега няма пети клас в профилираните гимназии ли?
А професионалните гимназии ще започват в осми клас до?
Дала съм линк към пълния текст на проектозакона. Можеш сама да си отговориш.
Виж целия пост
# 13
Аз отговорите ги знам. Но там няма отговори защо, на ми първия ми въпрос например.
Иначе питам повече за да разбера какво мислят по тези въпроси потребителите, родителите, колегите.
Виж целия пост
# 14
Как така дават пари на частни училища, а на мен не ми дават пари, като здравноосигурена, ако искам да посетя частен лекар?

Здравната каса осигурява на всеки здравноосигурен някакъв минимум здравно обслужване. Ако то не ти е достатъчно - доплащаш си това, за което нямаш направление. Същото е и с частните училища. Защо възможността и желанието на някои родители да си доплатят за образованието на децата трябва да ги лишава от това, което се полага на всеки данъкоплатец безплатно? То по тази логика всеки, който си доплати за лекарски услуги, също би следвало да бъде лишен от правото да ползва безплатните такива.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия