За образователните системи по света и у нас

  • 227 244
  • 3 787
# 2 985
Тити, зависи учител по какво. Едно е да си English for speakers of other languages (ESOL) учител, друго за GCSE и A levels. Aз съм учила Cambridge Advance English (CAE) и като гледах синът какво трябваше да усвои за GCSE и особено A levels, не мога в никакъв случай да сравнявам знанията ни, а и квалификацията на учителите е различна, както и целите, които гонят.
Виж целия пост
# 2 986

Това е най-голямата шега, която съм чувала за английските учители и образование. Да, ние сме велики във всичко, само дето тази Велика Британия е само едно име.
Виж целия пост
# 2 987
Подготовката на дете за свят, който все още не съществува, не е  … а е преподавател.
Виж целия пост
# 2 988
За скандинавския модел на възпитание на децата вече е ясно това:

http://webstage.bg/roditelstvo/1651-kak-otglezhdame-neblagodarni … o-vazpitanie.html

очакваме след едно десетилетие да стане ясно за и за новите образователни тенденции ... Wink
Виж целия пост
# 2 989
Татко Мецан,
тези думички днес са допустими в разговорния език/ неофициално общуване. В литературата си ги има, така е било тогава.
Но не звучат добре. Дори вече и в разговорния език /поне за мен/ Sunglasses


Тези думички наистина се вмъкват в разговорната реч, но ще допълня, че не на най-младите. А също и че в литературата правят езика жив, но не и фин Simple Smile
Виж целия пост
# 2 990
Аз споменах, че учителите имат свобода как да поднесат материала и че се изисква предварителна подготовка преди всеки урок, съобразена с класа, на който преподават.
И в статията са написали:
As Brigitte Ricou-Bellan from TES puts it, “Teachers spend on average seven to eight hours a week preparing their lessons and the bulk of this happens after school and at weekends. Downloading resources saves teachers time and helps them improve their classes as they can benefit from the collective knowledge of the global teaching community. Teachers enjoy being able to help teachers around the world to engage and inspire children.”
Този TES сайт е станал много популярен тук. Аз не съм учител, но когато търся информация за училище, често попадам на препратки към него. Мисля, че не само на учителите е полезен, но и на родителите.
Виж целия пост
# 2 991
Цитат
Леле-леле...
Как само с лека ръка зачеркнахме теорията.
Само понеже някой не е сметнал за нужно да изгради абстрактно мислене... и да си представи пълненето на басейни, вместо да да пробва ...

Проблемът с разбирането на задачите с пълнене на басейн не е в липсата на басейн за пълнене - ако ти е толкова зор, и в кухненската мивка можеш да го демонстрираш - а в неразбирането на понятия като дебит примерно... Ама те не се научават с картинки и басейни, а с учене...


В увлечението си да надделееш в спора малко забъркваш нещата, често се случва Grinning

Теорията е много хубаво нещо. Някои хора имат по природа абстрактно мислене и могат да си представят нещата и само от голо обяснение и после да захапят теорията. Но много (да не кажа повечето) не го могат това. В МЕИ-то имахме едни упражнения по чертане, при които ти показват един предмет от едната страна и ти трябва да го нарисуваш как би изглеждал от друга страна. Ми повечето хора (особено колежките Blush) бяха пълен провал. Е и какво, да ги зарежем тези хора ли? То и сега май така става и затова толкова хора твърдят, че физиката била трудна и неразбираема. А нещата би трябвало да се поставят в правилния ред - конят да тегли каруцата. И тогава всичко е ОК.

По конкретния пример - преди да се започне с формулите за задачи за дебит е много добре да се направи демонстрация какво е това дебит, от какво зависи, дали е  адитивна величина или не и т.н. Може да се направи с един прост аквариум с монтирани кранчета на него. А може и с една проста анимация. И ако се направи, после несхващащите идеята ще са поне двойно по-малко. Да не говорим, че формулите се забравят, но принципът остава за цял живот. А принципът се дава от картинката.


Далеч съм от мисълта, че демонстрациите в някаква форма не са хубаво нещо. Или че картинките не са необходими - според мен лично човек винаги първо извиква някаква визуална представа в ума си. Не го твърдя със сигурност и не го твърдя със сигурност за всички хора, понеже не съм правила съответните проучвания, не съм невролог - не бих и могла - но поне за хората, които лично познавам имам такова впечатление.
Абсолютно убедена съм, обаче, че демонстрацията - или дори анимацията - на реален експеримент не просто не винаги помага, а в много случаи е по-вероятно да обърка. Конкретно за понятието дебит, ако аз бях учител - на, примерно, 5-окласници, не на студенти - просто бих ги накарала да отворят вратата и двама от тях да излязат, един по един, после - 3ма, после - да тичат. И после бих препречила вратата с някой чин частично. И някой да засича времето. И след това, и след като се укротят - предполагам, че поне едно 15 минути би отнело - бих ги накарала да изведат - те - формулата. Кое ще се дели, кое ще се умножава, защо... с разсъждаване на глас, и после със записване. Уверявам те, че ще го запомнят за цял живот - и най-вече, винаги ще могат да го възстановят, дори и да не помнят конкретна формула. И съм доста сигурна, че ако мога да им осигуря басейн за целта - дори и умален такъв - нищичко няма да разберат, камо ли да запомнят. Общо взето (отново, мое мнение) подръчните средства за демонстрация в повечето случаи водят до по-добри - и по-трайни, най-вече - резултати и в разбирането, и в запомнянето. Не анимациите и презентациите, които са някак... как да кажа - отделени. Не-интерактивни. Децата не участват в тях, те са от другата страна, филмчето си върви, а те си мислят... кой за каквото.
Виж целия пост
# 2 992
А не, минимум две врати ще ти трябват  Laughing От едната да излизат, от другата да влизат.
Виж целия пост
# 2 993
  От поста на Кати, се сетих за Бранислав Нушич и Урокът по немски

"- Спомагателните глаголи са съседи. Когато някой от тях не може да си прекопае лозето, той вика на помощ съседа си и така заедно прекопават лозето. Друг път пък, като не може да си прекопае царевицата, той повиква другия си съсед на помощ. Затова всички спомагателни глаголи в немския език са съседи."

и резултатът от обяснението

" Той забрави - става Живко, - забрави да каже, че денят е бил кратък и затова онзи човек не е могъл да сколаса да прекопае лозето си."

  Примерите и онагледяването са хубаво нещо, ама не на всеки се отдава.
Виж целия пост
# 2 994
A m b e r   Mr. Green  А аз за урока по География и въртенето около Слънцето Wink

"И започна под негово ръководство едно въртене, едно тичане — бог да ти е на помощ. Върти се Живко около себе си, върти се бедният Сретен около себе си и около Живко, въртя се и аз около себе си и около Сретен и двамата заедно тичаме около Живко. Още преди да направим както трябва първия кръг, и на тримата ни се зави свят и се сгромолясахме на земята. Най-напред паднах аз в качеството си на Луна, върху мен се стовари Земята, а върху нея — Слънцето. Получи се такава купчина, че не можеш да разбереш къде е Луната, къде Слънцето, къде Земята. Виждаше се само тук да стърчи един крак на Слънцето, там носът на Земята или задникът на луната."
 
Виж целия пост
# 2 995
За скандинавския модел на възпитание на децата вече е ясно това:

http://webstage.bg/roditelstvo/1651-kak-otglezhdame-neblagodarni … o-vazpitanie.html

очакваме след едно десетилетие да стане ясно за и за новите образователни тенденции ... Wink

Не, това не е "ясно" за скандинавския модел на възпитание, а е просто мнението на един конкретен човек.
Иначе и на мен примерно Йеспер Юл ми е адски краен и не съм съгласна с твърденията му. Вътрешното ми чувство ми казва, че това не е правилно. Но е факт, че само неговите съвети работят при моето дете.
И с образованието е така. Гледаш резултатите и което дава по-добри резултати, него прилагаш. Като измислиш нещо още по-добро след време, пък било то и след десетилетие, започваш да прилагаш него.
Но не мисля, че ще има завръщане към модела на руското училище от 80-те години.
Виж целия пост
# 2 996


Хахахха...

Е, но пък има ефект - запомнил е кой къде се върти, нали...
И ако след това учителят просто нарисува една схемичка на дъската всичко ще си отиде на мястото... трайно. Случките, натоварени с емоционална стойност, се помнят. А покрай тях се помни, асоциативно, и причината за смешното... Честно, филмчетата нямат такъв ефект - за презентациите да не говорим. Влизат и излизат транзит, без да докоснат нищо.

И... няма да ми трябват 2 врати - по-сложната ситуация с изтичане ще си я рисуваме, няма защо да се демонстрира вече.
Виж целия пост
# 2 997
На Юл съм чела само "Твоето компетентно дете", но заедно с ТУР това ми беше любимата книга. Кое му е крайното?
Виж целия пост
# 2 998
Lessons from Finland – A culture shock
Виж целия пост
# 2 999
Нем, изчетох това за Финландия. Толкова зависи от обществото! Ако учител на някое от трите ми деца ми каже утре сме до 11.30 вместо до пбичайното 3.15 , а другите класове са както нормално, много ще ми затрудни деня. Дори децата да е обичайно сами да се прибират от училище, просто не бих оставила 4-5г дете само да се прибира.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия