Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Опера

  • 21 285
  • 21
Изключително подценявано изкуство в днешно време, а в същността си прекрасно. Операта е съчетание между красива музика, театър, балет, история, изкуство. Защо хората не ходят на опера?

Да споделя впечатленията си от "Риголето" на Верди в Софийската опера.
Постановката като цяло ми хареса. Добре подредена, стегната, имаше емоция. Сценографията беше добра, не казвам отлична, но добра. Не съм доволна от изпълнението на Даниел Дамянов, в ролята на Херцога. Слабо, много слабо. То си и пролича при аплодисментите колко го хареса публиката. Като цяло не съм впечатлена от артистите...чудя се защо ли? При положение, че имаме страхотна оперна школа. Може би, защото добрите напускат страната.

Темата е свободна за всякакви коментари за оперното изкуство.

Няколко бележки, за който смята, че биха му били от полза:
1. На опера се ходи навреме. Закъснели не се допускат щом вратите се затворят.
2. Облеклото е елегантно. Не е необходимо да сме с дълги рокли ако нямаме, но е добре да се "барнем".
3. В операта се говори тихо, любезно и усмихнато.
4. Редовете не се прескачат, както по стадионите (и това доживях да видя...).
5. По време на постановката се пази пълна тишина, по възможност не кашляйте и не подсмърчайте.
6. Изключете телефоните.
7. Потопете се в атмосферата на времето, от което идва операта, така може би ще добиете по-добра представа за онези времена.
8. Ако успеете да си извлечете поука от историята, толкова по-добре за вас.
9. Операта предлага едно качествено удоволствие на сетивата, за който може да го усети.

Приятно гледане и слушане! bouquet
Виж целия пост
# 1
Тъжно е, че трябва да се извеждат такива азбучни правила, но разбирам нуждата това да се прави. Добавям и още две:
10. Ако местата ви са по-навътре на реда и се налага да вдигнете хората, които вече са седнали на по-крайните, извинете се/помолете ги любезно да станат и минете към местата си с лице към въпросните хора, а не с гръб към тях
11. Пръскайте се по-пестеливо с парфюми и тоалетни води. Не казвам съвсем да не употребявате, ама когато от двете ти страни са дами с тежък парфюм, с който са се и изкъпали, става ужасно.

Иначе Даниел Дамянов не става - звездата му изгря преди доста години по някак "романтичен" начин, историята беше като взета от филм, и тогава хората доста го хвалеха, но пееше в Русе и нямам непосредствени впечатления от него. После, когато започна да пее в София, аз пък бях в чужбина и в крайна сметка го чух за пръв път миналата или по-миналата година и... не става. Така и не разбрах какво толкова му хвалеха навремето, но може и междувременно просто да си е издухал гласа.

Очертават се прилични спектакли на "Дон Карлос" на 07.02 и на "Турандот" на 14.02 - и двете представления са следобедни. Тенорът в Турандот е малко компромисен (наистина малко, надявам се), но иначе съставът е интересен.
Виж целия пост
# 2
Аз съм голям почитател на оперното изкуство, така че се присъединявам към темата.

Аз обаче съм останала с впечатление, че хората ходят на опера. Ходя сравнително често и почти всеки път билетите свършват доста бързо, а залата е пълна. Полупразна зала помня на "Дон Карлос" миналата година. Не знам защо така нямаше хора, спектакълът беше добър.

Сега се чудя за "Турандот"; гледала съм я преди и се чудя дали да гледам този спектакъл.
Виж целия пост
# 3
О, аз не казвам, че не ходят - напротив, започнали са да го правят доста редовно и това е радващо. Билети за новогодишния концерт не можаха да ми намерят и двама от солистите, които участваха в него и с които се знаем от години - единият се оплака, че не можал да вземе билет дори на майка си. Поне каза, че нищо особено не изпускам, което се потвърди и от записа, който излъчиха по БНТ след концерта.  Whistling
Това желание за ходене на опера е абсолютно похвално, но в публиката все още има хора, които явно не знаят защо и как са попаднали там и се държат като животни. Да не почвам с примерите, че се ядосвам, но "правилата" за поведение, изредени по-горе, са доста адекватни.
Другото е, че редовно викат "Браво" на супер посредствени изпълнения - не говоря за такива, които са скъсали една височина, да речем, или по-безлични, дето уж са си изпяли партията, ама някак не ти идва отвътре да им ръкопляскаш особено възторжено; имам предвид изпълнения, дето в нормалния оперен свят биха го освиркали още в началото - тук хората им викат "браво", малко на олимпийския принцип, според който е важно участието.
Иначе "Турандот" ще я поставят и в НДК (на 24-ти февруари, ако не се лъжа) с Марио Маланини и Франческа Патане. На хартия съставът звучи чудесно, но аз лично повече в НДК на опера няма да стъпя. Явно залагат на печалбарството, щото оттам могат да издоят повече пари от билети, но акустиката е ужасна, пеят с микрофони и изобщо... поне според мен не става и не бих си го причинила. Виж, за "Турандот" в Софийската опера на 14-ти съм доста сигурна, че ще стане приличен спектакъл и ако не съм на работа (трябва да си погледна графика за февруари), ще отида - колкото и зле да е Костадин Андреев, в тая опера тенорът не ми е особено важен и без това. Надявам се само диригентът да успее да извади красивите мелодии от оркестъра, че на последния "Турандот", който гледах, това беше основен проблем, а при Пучини това е важно и ако диригентът не се справи, музиката му може да звучи дори и като шум. Ако обаче се изпълни както трябва, "Турандот" е една от двете ми абсолютно най-любими опери в музикално отношение (имайте предвид, че съм слушала над 100).  
Виж целия пост
# 4
За съжаление, заради промоциите и немотията сульо и пульо отива на опера във Варна.Със затаен дъх отидох да гледам операта, която е като икона в жанра " Севилският бръснар ".Повечето места не бяха заети...и дойдоха един куп наконтени, кичозни бабо-лелки, и възрастни двойки, тежащи сумарно минимум 200 кг, с ужасни обноски, които на висок глас си обсъждаха операта, все едно гледат мача в кварталното кафене  #Cussing out #2gunfire При забележка стават нагли в очите...Същото е и на кино, и на театър...добре, че не бях сам, наистина нямаше да мога да се сдържа и щеше да има избити зъби.В чужбина тази опера страшно се уважава и никак не е евтино...Самите бас-певци си изпълниха блестящо ролята.За съжаление, ролите на бръснаря, и граф Алмавива са сред най-най-трудните в историята на операта, тях май само Пласидо Доминго може да ги изпълни добре, и никой друг.
Виж целия пост
# 5
За съжаление, ролите на бръснаря, и граф Алмавива са сред най-най-трудните в историята на операта, тях май само Пласидо Доминго може да ги изпълни добре, и никой друг.
ooooh!
Моля Ви, кажете, че не сте слушал само Павароти, Доминго, Карерас и Бочели в живота си.
Ето ви един прекрасен Фигаро, специален поздрав.


С което не твърдя, че Бастианини е НАЙ-добрият, просто защото има една камара отлични баритони (подчертавам, баритони, защото Доминго е тенор, и опитите му в баритоновия репертоар са съвсем в началото на кариерата му, може би първите 5-6 години), които са оставили изключително ярък отпечатък в оперната история (и записи) в тази роля - Гоби, Херлеа, Капучили, Тадеи, Брузон... абе, наистина са МНОГО. Доминго е повече от странен пример.
За Алмавива се отнася същото (но поне Доминго я е пял по-често, макар пак да не ми се струва, че е еталон, камо ли пък единственият).
Виж целия пост
# 6
Благодаря ! Имам предвид не само тембъра и емоцията в гласа, но техниката, синхрон, темпо, и най-вече, отчетливото и мощно вибратто.Макар Доминго да не е такъв тип тенор...ето, тук той играе ролята и на двамата, и ги пее - после видеооператорите са съшили монтажа.Обърнете внимание на актьорската игра, как блестящо играе сребролюбеца, чиито очи светят от алчност и почти се кълне във вярност в началото...Както и невинните ръкомахания, когато се опитва да вземе монетата от графа...усмивката, когато научава, че графът познава полковника, също и когато му обяснява защо да се преструва на пиян...Всички тези тънки подробности допринасят за цялостната картина.

https://www.youtube.com/watch?v=zAvInnOIpGU
Виж целия пост
# 7
Харесвам и ходя, познавам и много хора които посещават редовно представления.
Виж целия пост
# 8
Веднъж една баба направи забележка на мой приятел, че ръкопляскал прекалено шумно  newsm78 Беше много възмутена от поведението му  Mr. Green

Аз не ходя официална на опера и балет. Обикновено след работа ходя и съм с дрехите от работа. Същото е и с театър, кино, рецитали, концерти.
Виж целия пост
# 9
Е, то не мисля, че става дума непременно за вечерна рокля с гол гръб и фрак за мъжете, макар че признавам, че в редките случаи, когато съм се натъквала на подобна гледка, ми е ставало много приятно и самата аз съм ходила така няколко пъти на големи премиери (и ако ми се отвори път към Ла Скала вече си имам подходяща рокля), но в общия случай "униформата" ми включва нещо, различно от дънки, къси или 3/4 панталони, твърде къса пола, потник или някаква идиотска тениска. Бе... в общи линии държа да е чисто и да изглежда спретнато и що-годе елегантно. Сега последно зимата бях с графитен вълнен панталон, подходящ пуловер с остро деколте и черни боти. А косата ми се беше наелектризирала от шапката и докато успея да се видя в някое огледало, вече бях прецапала цялото фоайе, пълно с хора, а косата ми изглеждаше ето така, само дето е много по-дълга:


Stedra, с подобно уточнение вече бих се съгласила донякъде, но с доста особено мнение. Продължавам да мисля, че Доминго точно не е най-подходящият пример и особен еталон (конкретно за баритоновата партия), но е факт, че записът, в който пее и двете, е забавен. Не го бях слушала отдавна и добре, че отвори темата, та да си го припомня. Впрочем, и в Националната опера имаме стабиУен тенор, който първо започна с баритоновия репертоар и се задържа в него много повече от Доминго, но после си даде сметка, че не това е призванието му и вече 11 години се подвизава много успешно като тенор.
Виж целия пост
# 10
Тогава моля, посочи ми който и да е запис на тази част ( all'idea di quel metallo ), който да може и наполовина да се мери с техниката, синхрона с оркестъра, певческото темпо, емоцията и тържествено-комичното пресъздаване, което всъщност е най-най-важното.Вижте го тоя смешник, който се води големият баритон...пфхахах..всъщност на места не пее, а говори, като някое рапърче, и се кара направо - за справка, 7:03 " La borsa piena "...

https://www.youtube.com/watch?v=koCJvVg8I6Q
Виж целия пост
# 11
Аз съм на мнение, че Лео Нучи е крайно надценен и този запис го показва. Напълно съгласна съм, че е трагедия. Отделно и записът вече е малко късен за него (но аз и като млад не го харесвам особено).
Но ето, Роландо Панерай - последният останал жив от великите баритони в същата ария:


Като разбира се следва да се има предвид, че записът е от 1954 година, когато естетиката в играта е била друга. И пак е крайно убедителен Фигаро, но ако играта е по-скоро нещо субективно (на един му харесва едно, на друг - друго), то поне вокално всичко е ясно. Иначе любимият ми Фигаро е Еторе Бастианини, но не мисля, че има качено видео от негов спектакъл на "Севилския бръснар" точно на тази ария.
Виж целия пост
# 12
Благодаря - отлично изпълнение.Продължавам да си харесвам Доминго и като тенор, и като баритон в този откъс, но са близки, определено - това е най-доброто изпълнение, което съм виждал в Youtube.Издирвах ги едно по едно...А Лео Нучи е жалък, в сравнение с този баритон.Колкото до тенора...според мен Florez е прехвален, макар самият Доминго да го нарече най-добрият в света - Florez силно отстъпва на испанеца.Започва от 34:55 https://www.youtube.com/watch?v=enEVv02f6bo
Виж целия пост
# 13
Другото е, че редовно викат "Браво" на супер посредствени изпълнения - не говоря за такива, които са скъсали една височина, да речем, или по-безлични, дето уж са си изпяли партията, ама някак не ти идва отвътре да им ръкопляскаш особено възторжено; имам предвид изпълнения, дето в нормалния оперен свят биха го освиркали още в началото - тук хората им викат "браво", малко на олимпийския принцип, според който е важно участието.

Стана ми интересно - кой е нормалният оперен свят? Не се заяждам, просто имам впечатление, че хората в операта масово не са специлаисти да усетят тънкостите на изпълненията (между другото, на мен са ми ги посочвали на място и пак следващия път не съм успявала да ги различа). Ние сме само любители на красивата музика, не ни  съди толкова строго Simple Smile

Е, ясно е, че при заплатите в нашата опера тук няма да пеят звезди от калибъра на Калас, нито на Соня Йончева, но все пак е хубаво преживяване и според мен е редно да благодарим за него на хората, които ни го дават.

За Дон Карлос ще пиша другата седмица, ако не ни мине котка път, че напоследък едни болести ни налегнаха Sad
Виж целия пост
# 14
Имах предвид, че когато някой вие на умряло и пее фалшиво, не е редно да му се вика "браво", понеже тогава всъщност не ти дава въпросното преживяване, за което говориш. Не съдя никого, извинявам се, ако е прозвучало така. Просто има безстрастни и безлични, протоколни изпълнения, които може да не са нещо особено, но са простими. Простими са и някои дребни нюанси, някои пропуски, защото и певците са хора, разбира се (не става дума за заплати - певците, които са излезли на запад, са си заслужили парите, които не са никак малко, точно защото нямат подобни пропуски и затова ги и канят по-често навън. Един вид, те предлагат по-качествен продукт и затова им дават повече пари, а не, че онези, които са в България, пеят лошо, защото им плащат малко. По-скоро са основно тук, защото нямат таланта, за да излязат навън, където са големите пари).
Има обаче и една категория (не искам да цитирам имена, защото един от тях активно ползва Гугъл, търси си името и ходи да се разправя по форуми колко бил талантлив - бил, ама преди 30 години), на които не трябва да им се дава достъп до сцена, камо ли да им се вика "браво". Те просто не пеят опера, те вият на умряло и няма нищо общо с верните тонове. Ето против това "браво" имам съображения.
Дано сега съм била по-ясна.
Иначе можете да видите какво освирква култивираната оперна публика в Западна Европа - има много клипчета, пишЕте opera singer booed в YouTube и ще чуете/видите. Има интересни примери - на подобни такива у нас се вика "браво".

Сега ще видя "Дон Карлос" в неделя - би трябвало да е приличен спектакъл, не очаквам неприятни изненади. Не съм сигурна коя ще пее Еболи, всъщност, че последния път беше пълна трагедия.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия